پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تهیه یک سازوکار بین المللی برای پرداخت غرامت به آوارگان فلسطینی به جای حق بازگشت به اراضی اشغالی 1948، با واکنش منفی مقامها و گروههای مختلف فلسطین روبرو شده است. به گزارش رسانه های منطقه، شخصیتها و گروههای فلسطینی همگی متفق القول هستند که این پیشنهاد بیانگر تلاش(آمریکا و اسرائیل) برای خروج از قطعنامه های بین المللی بویژه قطعنامه 194 سازمان ملل است. عزام الاحمد رئیس فراکسیون پارلمانی جنبش فتح در این رابطه اظهارداشت: پیشنهاد بوش به معنای خروج از قطعنامه 194 سازمان ملل است که بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی تأکید می کند. وی بر ضرورت اجرای کامل این قطعنامه تأکید کرد.یحیی موسی نایب رئیس فراکسیون پارلمانی جنبش حماس نیز در این رابطه تصریح کرد: بوش با این پیشنهاد از شرایط برای رسیدگی به حق بازگشت آوارگان فلسطینی به گونه ای که در راستای خدمت به اهداف اسرائیل باشد، استفاده می کند. سامی ابوزهری سخنگوی جنبش حماس نیز گفت: پیشنهاد غرامت به آوارگان فلسطینی بیانگر طبیعت مواضع بوش در برابر قضایای اصلی صلح همچون قدس است. بوش از اصلاح مرزها و حمایت از الحاق مجتمعهای شهرک نشین به مناطق اشغالی 1948 سخن می گوید و این به معنای از بین بردن حقوق ملت فلسطین و تأکید بر موضع خویش مبنی بر یهودی بودن دولت اسرائیل است. اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت منتخب مردم فلسطین نیز با مخالفت با پیشنهاد بوش اعلام کرد: وطنها فروخته نمی شوند و پرداخت غرامت باید بخاطر ظلم و ستم ناشی از 60 سال اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین، پرداخت شود.وی در واکنش به سفر بوش به منطقه گفت: سفر بوش با هدف خارج کردن قدس از معادلات سیاسی، از بین بردن حق بازگشت آوارگان فلسطینی، توسعه شهرکهای صهیونیستی، تثبیت اشغالگری و افزایش اختلافات داخلی در فلسطین صورت گرفته است. جمیل مجدلاوی رئیس کمیسیون آوارگان فلسطینی در مجلس قانونگذاری فلسطین و یکی از اعضای دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز با بیان اینکه پیشنهاد بوش تلاشی برای از بین بردن حق بازگشت آوارگان فلسطینی است، گفت: پیشنهاد بوش نه تنها اصل قطعنامه 194 را هدف قرار داده است، بلکه کیان سیاسی و اجتماعی ملت فلسطین را نیز از بین می برد.