کاخ سفید در سال 2008 با ارسال نامه ای به تهران ازطریق سفارت سوئیس، خواهان تشکیل کمیته مشترک نظامی با ایران در منطقه خلیج فارس شد. این رخداد نیز ریشه تاریخی داشته ، آمریکایی ها این طرح را در سال گذشته میلادی به ایران پیشنهاد داده بودند. با این حال، مهم این است که در کنار پیشروی ناتو در منطقه خلیج فارس، پیشنهاد آمریکا به ایران علی رغم خصومت های این کشور قابل تامل است.