تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹  ، 
شناسه خبر : ۲۴۰۶۸۲
گزارش کامل فارس از متن و حاشیه جلسه علنی مجلس
اشاره: مهمترین دستورکار جلسه علنی امروز مجلس رسیدگی به طرح استعفای علی مطهری نماینده تهران بود که با وجود اینکه این استعفا در ابتدای هفته پس گرفته شده بود، ‌امروز در دستور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جلسه علنی امروز (چهارشنبه) قوه قانون‌گذاری کشورمان ساعت 8:30 دقیقه صبح به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس در ساختمان بهارستان برگزار شد.
گزارش آقایی به نمایندگان درباره بازدید هیئت پارلمانی ایران از مناطق زلزله زده ترکیه
پیش از آغاز جلسه علنی امروز، نمایندگان پارلمان جلسه غیرعلنی را تشکیل دادند تا در این جلسه علی‌اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه که به همراه سیروس سازدار نماینده مرند و جلفا و علی‌اکبر اولیا نماینده یزد و صدوق برای بازدید از مناطق زلزله زده ترکیه، هفته گذشته عازم این کشور شده بودند، گزارشی از سفر هیئت پارلمانی ایران به مناطق زلزله زده استان "وان" ترکیه ارائه دهند.
بررسی استعفای علی مطهری در ‌جلسه امروز مجلس
جهانبخش محبی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس در آغاز جلسه علنی، دستور کار جلسه امروز را قرائت کرد که براساس اعلام وی، رسیدگی به استعفای علی مطهری نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر از نمایندگی مجلس دستورکار نخست مجلس است.
مطهری به دلیل قرار نگرفتن طرح سؤال از رئیس جمهور ‌در دستورکار مجلس استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده بود.
علی مطهری در متن استعفای خود از نمایندگی مجلس که آن‌را خطاب به علی لاریجانی نوشته بود، تأکید کرده که "هیئت رئیسه محترم بر خلاف قانون آئین‌نامه داخلی مجلس همچنان درصدد منتفی کردن طرح سؤال است و مجلس قادر به استفاده از اختیارات قانونی خود در انجام کارهای اساسی نیست".
مطهری معتقد است هیئت رئیسه مجلس مخالف طرح سؤال از رئیس جمهور بوده و به همین دلیل مانع اعلام وصول و بررسی این طرح در صحن مجلس می‌شود.
رئیس و اعضای هیئت رئیسه هم تصریح می‌کنند که تعدادی از امضاکنندگان طرح سؤال از رئیس جمهور، امضاهای خود را پس گرفته‌اند و این طرح حدنصاب ندارد و به همین دلیل قابل اعلام وصول و مطرح شدن در صحن علنی مجلس نیست.
علی مطهری استعفای خود را 20 مهرماه نوشته و تقدیم علی لاریجانی کرده بود اما هفته گذشته که برخی اعضای هیئت رئیسه ‌و نیز محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس اعلام کردند امضاهای طرح سؤال از رئیس جمهور تکمیل شده و به حدنصاب لازم رسیده و این طرح به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارجاع می‌شود، مطهری اعلام کرد که استعفای خود را پس می‌گیرد.
لاریجانی: طرح سؤال از رئیس‌جمهور پس از تکمیل امضاها ‌به کمیسیون‌ها ارجاع می‌شود
پس از اعلام دستورکار مجلس، مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان طی تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳، با بیان اینکه روز یکشنبه آقای باهنر اعلام کرد که سؤال از رئیس جمهور در جریان قرار گرفت و به کمیسیون‌ها ارجاع داده شد، گفت: اعتراض مطهری به این بود که اگر سؤال از رئیس جمهور در دستور نباشد، استعفا می‌دهد‌ بنابراین هم‌اکنون که سؤال از رئیس جمهور در دستور قرار گرفته، آقای مطهری اعلام کرده که استعفا ندارد و خواهش بنده این است که وقتی رئیس جلسه سخنی بنا می‌کند، به همان موضوع عمل کنید.
کواکبیان گفت: گویا آقای باهنر اعلام کرده که حدود ۲ امضا از طرح سؤال از رئیس جمهور باز هم پس گرفته شده است.
علی لاریجانی نیز ضمن وارد ندانستن این تذکر، گفت: هیئت رئیسه در مسیر کار، عمل می‌کند.
- در ادامه این جلسه بهروز جعفری نماینده مردم سمیرم در خانه ملت طی تذکری با استناد به ماده ۹۲ آئین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: آقای مطهری قبلا اعلام کرده که استعفایش را پس گرفته است، اگر بنا باشد هم استعفای آقای مطهری و هم طرح سؤال از رئیس جمهور، مطرح شود، این در کار هیئت رئیسه اشکال ایجاد می‌کند.
لاریجانی نیز در پاسخ به وی با بیان اینکه هیئت رئیسه باید به مرّ آئین‌نامه عمل کند، گفت: هر زمان طرح سؤال از رئیس جمهور نصاب داشته باشد، این بررسی این طرح انجام می‌شود.
- نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در خانه ملت نیز طی تذکری آئین‌نامه‌ای، نسبت به قطع میکروفن‌اش انتقاد کرد و خطاب به لاریجانی گفت: آقای رسایی هرچه دلش می‌خواهد، می‌گوید، اما میکروفن او را قطع نمی‌کنید.
رئیس مجلس در پاسخ به قاضی‌پور گفت: وقتی صحبت شما تمام شد و بنده شروع به صحبت کردم، از اتاق فرمان میکروفن شما قطع شد.
وی همچنین از نمایندگان خواست که تذکرات مربوط به دستور جلسه را مطرح کند.
- هادی قوامی نماینده اسفراین در مجلس طی تذکری با استناد به مواد ۱۹۵ و ۱۹۶ آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: طبق آئین‌نامه حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس می‌توانند درباره یکی از وظایف رئیس جمهور، سؤال کنند همچنین که ‌استعفای مطهری برای آن بود که اگر طرح سؤال از رئیس جمهور مطرح شود، آقای مطهری استعفای خود را مطرح نمی‌کند.
این نماینده مجلس از لاریجانی پرسید: آیا تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور برای ارجاع این طرح به کمیسیون‌ها، به حدنصاب رسیده است یا خیر.
لاریجانی به وی پاسخ داد: ‌هر زمان تعداد امضاهای طرح مذکور به حد نصاب برسد، آن را به کمیسیون‌ها ارجاع می‌دهیم.
- حجت‌الاسلام سید‌علی‌محمد بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی طی تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آئین‌نامه داخلی مجلس که درباره رعایت شأن و منزلت خانه ملت است، گفت: نظم و انضباط مجلس ایجاب می‌کند که از مسئله طرح سؤال از رئیس جمهور که آقای مطهری آن را پیگیری می‌‌کرد و مدت زیادی گذشته، نظر عمومی مجلس و جامعه را به خودش جلب کرده است و نباید این مسئله را بیش از این کش دهیم، بخصوص رسانه‌ها که به این مسئله دامن می‌زنند.
لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: ما نظامات و آئین‌نامه داریم و طرح سؤال از رئیس جمهور پس از رسیدن به حد نصاب، به کمیسیون‌های مجلس ارجاع می‌شود.
رسایی: مطهری درپی عملکرد هیئت‌رئیسه استعفا می‌دهد/ لاریجانی: ما که کاری نکردیم
حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران نیز پیش از آغاز رسیدگی به استعفای علی مطهری نماینده مردم تهران، طی تذکری آئین‌نامه‌ای با استناد به مواد 93 و 94 آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: در مورد استعفا، ‌استفعادهنده باید با دلایل محکم استعفای خود را اعلام کند اما امروز این طور القا شده که علی مطهری در مورد سؤال از رئیس جمهور استعفا می‌دهد ولی وی مصاحبه کرده که در پی عمل هیئت رئیسه استعفا می‌دهم.
نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: برادران و خواهران مخالف استیضاح که قرار است صحبت کنند، بر همین اساس باید در موضوع عملکرد هیئت رئیسه سخنرانی داشته باشند. مطهری نیز در مورد سؤالات از رئیس جمهور صحبت نکد، چون فعلا حدنصاب ندارد البته اگر حدنصاب داشت، خیلی هم خوب است که انجام شود.
لاریجانی نیز در پاسخ به این تذکر گفت: تذکر باید در مورد مواردی باشد که هیئت رئیسه عملی انجام داده است، ما که هنوز کاری نکرده‌ایم.
مطهری: خود را دوست رئیس‌جمهور می‌دانیم/ سئوال از رئیس‌جمهور خطری برای کشور ندارد
علی مطهری نماینده مردم تهران نیز در جریان بررسی درخواست استعفایش اظهار داشت: از اینکه ماجرای سؤال از رئیس جمهور به اینجا ختم شد و وقت مجلس و نمایندگان به جای مسائل اساسی کشور به بررسی استعفای اینجانب اختصاص یافت، ‌متاسفم.
وی افزود: بارها آنچه را ‌مخالفان این طرح بیان می‌کردند، در ذهن خود مرور کردم. شاید قانع شوم و همان را به مردم بگویم اما نشد.
"یکی می‌گفت به خاطر بیداری اسلامی مردم منطقه طرح سؤال از رئیس جمهور به صلاح نیست، دیگری می‌گفت چون از خاتمی سؤال نشد، درست نیست از احمدی‌نژاد سؤال کنیم، سومی می‌گفت چون بی‌بی‌سی و صدای آمریکا خوشحال می‌شوند، پس نباید سؤال مطرح شود و چهارمی می‌گفت چون در حال تحریم هستیم، سؤال از رئیس جمهور به مصلحت نیست".
وی اضافه کرد: تا زمانی که انقلاب اسلامی و آرمان‌هایش به خصوص آرمان آزادی فلسطین وجود دارد، تحریم‌ها نیز وجود خواهد داشت و بی‌بی‌سی و صدای آمریکا نیز از هر‌گونه انتقادی از دولت و سایر ارکان نظام اظهار شادی می‌کنند. گرچه در دل با آن مخالفند چرا‌که موجب اصلاح امور می‌شو‌د.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: حتی بهانه‌گیری سلطه‌گران غربی در مسئله هسته‌ای ناشی از پایبندی ما به آرمان فلسطین است والا نه قطعنامه‌ای در کار بود و نه حساسیتی. پس لذا فشار خارجی از قبیل تحریم‌ها و نقشه‌ها برای براندازی نظام همیشه هست و انتها ندارد‌ و حالا آیا می‌توان نتیجه گرفت که باید از اصلاح امور داخلی خودداری کنیم و چشم بر تخلفات ببندیم و بخشی از وظایف نمایندگی را نادیده بگیریم.
مطهری در ادامه این سخنانش تاکید کرد: اتفاقا باید به عکس نتیجه گرفت که چون با تهدیدهای خارجی مواجه هستیم، باید وضع داخل را سامان دهیم تا تحریم‌ها نتیجه ندهد و نقشه‌های دشمنان بی‌ثمر بماند.
وی گفت: ‌جای سؤال است که با سؤال از رئیس جمهور چه اتفاقی می‌افتد که اعضای هیئت رئیسه مجلس از سویی و معاون پارلمانی رئیس جمهور از سویی دیگر مانند دو تیغه یک قیچی نمایندگان امضاکننده را تحت فشار قرار دادند تا امضای خود را پس بگیرند.
نماینده تهران در خانه ملت در ادامه تصریح کرد: قرار بود سؤال از رئیس جمهور به کمیسیون مربوطه برود و سپس ظرف یک هفته نماینده رئیس جمهور در کمیسیون حاضر شود و در حضور نمایندگان امضا کننده پاسخ دهد. آنگاه اگر همچنان 72 نفر از امضاکنندگان قانع نشده بودند، رئیس جمهور ظرف یک ماه به مجلس بیاید و توضیح دهد. بدون آنکه رای‌گیری برای قانع شدن یا نشدن مجلس در کار باشد.
مطهری اضافه کرد: این موضوع حتی اگر تهران نیز زیر بمباران دشمن باشد،‌ خطری برای کشور ندارد بلکه به حال کشور نیز مفید است. حال می‌پرسم آیا این روش برای اداره کشور مفید است یا روش فعلی که دولت و مجلس از طریق رسانه‌ها مواضع یکدیگر را گلوله‌باران می‌کند. آیا این روش سبب حسن تفاهم میان دولت و مجلس نمی‌شود و سوءتفاهمات را از بین نمی‌برد.
وی با بیان اینکه ما خود را دوست رئیس جمهور می‌دانیم و خیر ایشان را می‌خواهیم،‌ گفت: ‌ما درقلب خود هیچ گونه کینه‌ای نسبت به وی احساس نمی‌کنیم و با سؤال از رئیس جمهور قصد تحقیر یا ضایع کردن ایشان را نداریم و اساسا قادر به چنین کاری نیستیم.
این نماینده مجلس با یادآوری اولین سالگرد شهادت شهید مطهری گفت: ‌ما در آن دوران خدمت امام خمینی (ره) رسیدیم و امام در جواب یکی از حاضران در جمع که گفتند عده‌ای می‌خواهند شهید مطهری و آثارش فراموش شوند، فرمودند شهید مطهری آنقدر گردن کلفت است که کسی نمی‌تواند کاری بکند.
مطهری افزود: حالا هم بلاتشبیه خراب کردن احمدی‌نژاد به وسیله یک سؤال به واسطه خدمات بسیاری که ایشان داشته است، یک تصور جاهلانه است گرچه این خدمات زیاد همراه با خطاهای بسیاری بوده است.
وی با بیان اینکه به جاست کتابی با عنوان "خدمت‌ها و خطاهای آقای احمدی‌نژاد" نوشته شود، ادامه داد: چه بهتر که این کتاب توسط افرادی نوشته شود که افراط کردند و کتاب "احمدی‌نژاد معجزه هزاره سوم" را نوشتند.
نماینده تهران در خانه ملت همچنین گفت: می‌دانید آقای لاریجانی داماد خانواده ما است و البته از باب مزاح می‌گویم که داماد ناخلفی است چراکه با طرح سؤال همراهی نکرد اما بالله اگر ایشان نیز رئیس جمهور بود و همین اقدامات را می‌کرد، با همین جدیت طرح سؤال از رئیس جمهور را دنبال می‌کردم.
مطهری با تشکر از نمایندگان امضا کننده سؤال از رئیس جمهور گفت: این نمایندگان با امضای این طرح رشد اجتماعی و سیاسی خود را نشان دادند. اما برای 71 نفری که برای امضای خود پافشای کردند سپاس ویژه دارم.
وی با تاکید بر اینکه از ابتدا نیز نمی‌خواستم اسامی افرادی که امضای خود را پس گرفتند،‌ مشخص شود، تصریح کرد: نماینده باید در کمال آزادی امضا کند و در کمال آزادی نیز بر امضای خود پایدار بماند و در کمال آزادی نیز امضای خود را پس بگیرد و تحت هیچ فشاری نباشد.
این نماینده مستعفی مجلس هشتم در ادامه بیان کرد: من از ابتدا نیز به دنبال آگاهی پیدا کردن از اسامی افرادی که امضای خود را پس گرفتند، نرفتم چرا‌که این‌گونه پس گرفتن امضا یعنی به تشویق برخی از اعضای هیئت رئیسه را قبول ندارم زیرا نماینده با خود می‌گوید لابد یک خطر ملی در میان است و ‌همراهی می‌کند.
مطهری با تاکید بر اینکه هیئت رئیسه در این گونه موارد باید بی‌طرف عمل کند،‌ تصریح کرد: اگر در همان روز پنجم تیر ماه که هیئت رئیسه نامه طرح سؤال را دریافت کرد، طبق آئین‌نامه داخلی مجلس عمل می‌کرد و سؤال را به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌داد، مسئله پس گرفتن امضاها پیش نمی‌آمد‌ اما وقتی نماینده احساس می‌کند هیئت رئیسه مایل نیست و یا مردد است، دو‌دل می‌شود.
"پس از استعفای اینجانب این سؤال حدود 85 امضا داشت، اما هیئت رئیسه ترجیح داد به جای جریان انداختن نامه سؤال استعفای این بنده را اعلام وصول کنند و آنگاه به همراه دولت به پس گرفتن امضاها بپردازد که این بهترین دلیل بر عزم جدی برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس در عملی نشدن طرح سؤال از رئیس جمهور است".
مطهری با بیان اینکه من باید دلایل استعفای خود را بیان کنم،‌ گفت: نخستین جرقه سؤال از رئیس جمهور زمانی زده شد که احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال یک خبرنگار در خصوص اجرای قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها گفت: "من این قانون را، قانون نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم". ضرورت اجرای این قانون با آغاز هدفمند کردن یارانه‌ها افزایش یافت اما این قانون هیچ گاه اجرا نشد.
وی افزود: پس از مدتی رئیس جمهور اعلام کرد که این جمله امام که فرمودند "مجلس در راس امور است" مربوط به زمانی است که مجلس نخست‌وزیر را تعیین می‌کرد وگرنه مجلس امروز در راس امور نیست".
این قضیه باعث شد تا اراده ما در طرح سؤال از رئیس جمهور محکم‌تر شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: چند ماه بعد احمدی‌نژاد در برنامه زنده تلویزیونی از برخی مجریان قانون حجاب و عفاف انتقاد کرد و اساسا وظیفه دولت در این زمینه را خلاف اجماع فقها انکار کرد و پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید و علما و نمایندگان مجلس در مصاحبه تلویزیونی بعدی اعلام کرد حرف همان است که گفتیم‌ لذا این موضوع سبب انحطاط آشکار پوشش اسلامی درجامعه شد.
مطهری اضافه کرد:‌ طبعا این موضوع ما را یک قدم به سمت طرح سؤال از رئیس جمهور مصمم‌تر کرد. همچنین مسئله دیگر این بود که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها 5 ساله بود درحالی که میزان ارزش بهای برخی حامل‌های انرژی نشان داد که دولت مدت اجرای آن را کمتر از 3 سال در نظر گرفته است. در نتیجه مردم باید فشار غیرلازمی را در پرداخت قیمت حامل‌ انرژی تحمل کنند.
وی با بیان اینکه یارانه بخش تولید و صنعتی و کشاورزی نیز به درستی پرداخت نشد، گفت: این موضوع نیز سبب وارد شدن آسیب‌های جدی گردید و منابع تامین یارانه نقدی خانواده‌ها نیز منحصر به محل افزایش قیمت اقلام مذکور در قانون نبود و در مجموع قانون مجلس به درستی اجرا نشد که این موضوع نیز طراحان سؤال از رئیس جمهور را یک گام به جلو برد.
نماینده مردم تهران در مجلس هشتم ادامه داد: همچنین نظریه لزوم ترویج مکتب ایران به جای مکتب اسلام که توسط مشایی بیان شد، علیرغم ضدیت آشکار با مبانی انقلاب اسلامی توسط رئیس جمهور تائید و مورد تاکید قرار گرفت که این هم عامل دیگر شکل‌گرفتن طرح سؤال از رئیس جمهور بود.
"عامل دیگر این بود که منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت خود به سنگال عزل شد. به طوری که علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان نظام جمهوری اسلامی نیز در سطح جهان آسیب دید".
مطهری عامل بعدی را معرفی وزیر ورزش و جوانان پس از 5 ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه غیرمعمول و حاکی از قبول نداشتند این قانون دانست و گفت: در نهایت مقاومت 11 روزه رئیس جمهور در مقابل حکم حکومتی مقام معظم رهبری مبنی بر ابقای مصلحی بر وزارت اطلاعات عزم سؤال کنندگان را جزم کرد تا سؤال را به جریان بیندازد البته موارد دیگری وجود داشت.
مطهری: ولایت فقیه مانع استبداد دولت است/ مجلس باید سپر رهبری باشد
در ادامه علی مطهری در توضیحات علل استعفای خود از نمایندگی مجلس اظهار داشت: در اینجا دو مطلب وجود دارد؛ یکی اینکه بگوییم تخلفاتی انجام شده، مطالبی گفته شده و این موضوعات گذشته است لذا گذشته‌ها گذشته و نمی‌خواهد خیلی این مطالب را جدی بگیریم و نکته دوم این است که مجلس در مقابل این رفتارها با تسامح و تساهل برخورد کند.
وی افزود: اینکه رئیس‌جمهور بگوید قانون را اجرا نمی‌کنم، یعنی نقطه شروع استبداد و سکوت مجلس یعنی رضایت به پا گرفتن استبداد که با فلسفه وجود مجلس در تضاد است چراکه اساسا مجلس برای جلوگیری از سرکشی دولت‌ها به وجود آمده است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: قدرت در دولت متمرکز شده و قدرت متمرکز طغیان‌آور است؛ همه دولت‌ها میل به طغیان، سرکشی و تکروی دارند و از نظارت گریزانند و این مجلس است که باید به وظیفه خود عمل کند و از حقوق مردم دفاع کند.
"چقدر اشتباه است سخن کسانی که می‌گویند ما رهبری داریم و اگر لازم باشد، ایشان اقدام می‌کنند در‌حالی‌که هر نهادی وظیفه خاص خود را دارد."
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: این فرمایشات بطلان این سخنان بیهوده را برای چندین بار آشنا کرد؛ همچنین امام خمینی(ره) نیز فرموده‌اند "نمایندگان باید در محدوده قانون و شرع آزاد و مختار باشند و هیچ کس نمی‌تواند از حقوق قانونی آنها جلوگیری کند."
مطهری در ادامه تصریح کرد: این منطق که اگر لازم باشد خود رهبری دخالت می‌کنند، مرا به یاد ساخت و ساز بی‌رویه در شمال تهران در دوران سازندگی می‌اندازد که با فروش تراکم مثلا در کوچه شش متری ساختمان هفت طبقه ساخته می‌شد؛ وقتی اعتراض می‌کردیم عده‌ای می‌گفتند اگر اشکال داشت، رهبری یا رئیس‌جمهور وقت که تالی‌تلو رهبری بود، چیزی می‌گفتند و آنقدر در این زمینه تعلل شد تا زمینه تخریب شمال تهران از لحاظ اصول مهندسی شهری و ترافیک وارد شد که آثار آن تا سال‌ها باقی خواهند ماند.
این نماینده ‌مجلس هشتم اضافه کرد: واقعا تحلیل و دریافت برخی افراد از مفهوم ولایت فقیه به حدی مضحک است و خیال می‌کنند که حضور ولایت فقیه در رأس جامعه تکلیف را از دوش ما ساقط می‌کند در حالی که هر فردی یا هر نهادی در جای خود وظیفه خودش را دارد.
مطهری ادامه داد: به هر حال پروسه جمع‌آوری امضاء برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور آغاز شد و به مرور امضاء‌ها به حد نصاب رسید و از آن حد نیز گذشت اما مدتی تحمل کردیم تا شرایط مناسب فرا رسد و مثلا مدتی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بگذرد. در این بین جلسه‌ای‌ با شورای داوری اصولگرایان داشتیم و این سؤال با اصل سؤال موافقت کرد ولی زمان طرح آن ‌را موکول به اعلام خود کرد و ما نیز مدتی صبر کردیم تا این شورا موافقت خود را با ارجاع نامه به هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد لذا چهار ماه پیش این سؤال با صد امضاء تحویل هیئت رئیسه شد و بقیه ماجرا نیز همان است که می‌دانید.
وی افزود: در این بین نامه‌ا‌ی نیز برای مقام معظم رهبری ارسال کردم و ظن قوی دارم که رهبر انقلاب در جمع دانشجویان استان کرمانشاه پاسخی به این نامه من داده‌اند.
این نماینده مجلس خاطر‌نشان کرد: به هر حال خودداری هیئت رئیسه از به جریان انداختن طرح سؤال ارتباطی با رهبری ندارد، تنها این احتمال باقی می‌ماند که ترس از بیان مطالب شبیه آن چه‌ در مناظرات انتخاباتی رخ داد، عامل عزم راسخ هیئت رئیسه در عدم به جریان انداختن به این سؤال بوده است و البته این دلیل قابل قبول نیست چرا‌که نمی‌توان گفت چون فردی تعدادی پرونده زیر بغل دارد و جسارت لازم را هم دارد، همه باید مطابق میل او رفتار کنیم تا دورش به سر رسد.
مطهری در ادامه سخنانش گفت: ضمن اینکه این امر منحصر به تریبون مجلس نیست و رئیس‌جمهور در هر هفته بارها فرصت بیان آن چه را‌‌ مایل است، به گوش ملت برساند، دارد. به هر حال استعفای من از این جنبه است که احساس می‌کنم مجلس قادر به انجام برخی کارهای بزرگ اساسی در جهت استیفای حقوق ملت و نظام اسلامی نیست.
وی افزود: در این بین حقیقت فدای برخی مصحلت‌ها می‌شود که در واقع مصلحت نیستند؛ مجلس مانند کارخانه‌ای‌ است که با 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و ما می‌خواهیم آن را به صد در صد توانایی و ظرفیت برسانیم.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: مجلس نیز مانند هر نهاد دیگری در حال رشد و انحطاط است که باید با آزاد گذاشتن نمایندگان زمینه رشد مجلس را فراهم کنیم، اگر هم فرض کنیم طرح سؤال از رئیس‌جمهور طرح اشتباهی باشد، هیئت رئیسه باید اجازه دهد این طرح به جریان افتد، اگر آثار سوئی داشته باشد، نماینده فعلی در مجلس یا نمایندگان مجلس‌های بعدی با احتیاط بیشتری چنین طرح‌هایی را امضاء می‌کنند.
مطهری خاطر‌نشان کرد: همین موضوع در خصوص استیضاح وزیران و یا تحقیق و تفحص از سازمان‌ها و نهادها صدق می‌کند و این موضوع یعنی رشد مجلس به عنوان یک شخصیت حقوقی اما اگر هیئت رئیسه مجلس مانند پدری که همواره به فرزند خود امر و نهی می‌کند، مانع آزمون و خطای نمایندگان شود، مجلس هیچ گاه رشد نخواهد کرد.
وی اقتدار مجلس را سبب اقتدار نظام دانست و تصریح کرد: این موضوع چه در زمان دولت اصولگرا و چه در زمان دولت اصلاح‌طلب صدق می‌کند.
"من به برخی اصولگرایان که مخالف طرح سوال از رئیس‌جمهور بودند، می‌گفتم اگر در آینده یک دولت اصلاح‌طلب بر سر کار بیاید و بگوید من فلان قانون را اجرا نمی‌کنم، شما باز هم قادر به سؤال از رئیس‌جمهور نخواهید بود چرا‌‌که امروز با آن مخالفت کردید و آن موقع به شما می‌گویند یک بام و دو هوا نمی‌شود".
این نماینده مجلس با بیان اینکه ‌ما باید عاقلانه موضع بگیریم و سخن بگوییم، گفت: ما باید به گونه‌ای‌ سخن بگویم چه در زمان اصولگرا و چه در زمان دولت اصلاح‌طلب و چه در زمانی که در قوه مقننه هستیم و چه زمانی که در قوه مجریه هستیم، حرفمان یکی باشد.
مطهری ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران دو نهاد است که مانع استبداد دولت‌ها می‌شود؛ یکی ولایت فقیه و دیگر مجلس شورای اسلامی و در این میان این مجلس است که باید سپر رهبری قرار گیرد، نه رهبری سپر مجلس؛ آنها که می‌گویند اگر لازم باشد، رهبری وارد می‌شوند، در واقع می‌خواهند رهبری را سپر خود قرار دهند نه برعکس.
وی افزود: در زمان جمع‌اوری امضا برای طرح سوال از رئیس‌جمهور برخی می‌گفتند هر وقت که آقا بگوید من امضاء می‌کنم و من به آنها می‌گفتم آن زمان دیگر می‌شود سؤال رهبری و دیگر نیازی به ورود ما نیست‌ چرا‌که ما به دنبال سؤال مجلس از رئیس‌جمهور هستیم اما ما چرا به اینجا رسیدیم که سؤال از رئیس‌جمهور به صورت یک تابو درآمده و هنوز نتوانسته‌ایم آن را بشکنیم.
این نماینده مجلس همچنین خاطر‌نشان کرد: به نظر من یکی از علل این موضوع بت‌سازی است؛ آن هم توسط اطرافیان این موضوع اختصاص به این دوره ندارد و در دوره سازندگی و اصلاحات نیز صدق می‌کند، هر وقت فردی را به اعتبار رأی مردم بالا می‌بریم که جرات پرسیدن یک سؤال را از او پیدا نکنیم و گاهی امر بر خود آن فرد مشتبه می‌شود و حرف‌هایی می‌زند در قامت یک ایدئولوگ که مثلا ‌جنگ فرهنگی معنا ندارد و این یعنی درست نقطه مقابل در تهاجم و بلکه شبیه‌خون فرهنگی.
مطهری اضافه کرد: ‌وقتی می‌خواهیم در خصوص تخلفات اقتصادی برخی از اعضای کابینه صحبت کنیم، رئیس جمهور می‌گوید که هیئت دولت خط قرمز است و اینگونه برخی احساس حاشیه امن پیدا می‌کنند و تخلفاتی مانند اختلاس سه هزار میلیاردی رخ می‌دهد و علت دیگر آن است که وقتی یک رئیس‌جمهور رای می‌آورد، فکر می‌کند که می‌تواند مسیر فرهنگ، اقتصاد و سیاست خارجی را مطابق نظر خود عوض کند در حالی که رئیس‌جمهور صرفا یک مجری است و باید سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور را که در جای خود مصوب شده است و قوانین مصوب مجلس را اجرا کند و در مقابل مجلس پاسخگو باشد.
"علت سوم روحیه ملاحظه‌ کاری و رفیق‌بازی و به تعبیر امیرالمومنین(ع) مسامحه است‌ که این مساحمه در برخی از ما متولیان امور کشور چه در مجلس و چه در قوه قضائیه و چه در قوه مجریه وجود دارد اما باید بدانیم که با مسامحه اوامر الهی اجرا نمی‌شود."
وی اضافه کرد: به هر حال استعفای اینجانب آخرین دستگیره‌ای‌ است که یک نماینده می‌تواند به آن متمسک شود و پاسخی است به این پرسش مردم که سؤال از رئیس‌جمهور به کجا انجامید. نمی‌شود صد نماینده کاری را آغاز کنند و بعد از مدتی ناگهان آن را رها کرده بدون هر‌گونه توضیحی پاسخ اینجانب به آنها این است اکنون قادر به استیفای حقوق شما نیستم، استعفا می‌دهم‌ زیرا ما نمایندگان مجلس سوگند یاد کردیم که همواره به حفظ حقوق ملت پایبند باشیم و از قانون اساسی دفاع کنیم بدیهی است که نمایندگان هر‌گونه رای دهند، مورد رضایت بنده است، چه رفتن و چه ماندن.
این نماینده مردم تهران تأکید کرد: بدیهی است که هیئت رئیسه روز یکشنبه اعلام کرد که سؤالات از رئیس‌جمهور به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌شود که از این بابت تشکر می‌کنم ولی هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشد لذا بر مطرح شدن استعفای خود اصرار کردم و مشخص است که مطرح شدن استعفای این جانب به معنی منتفی شدن طرح سؤال از رئیس‌جمهور نیست و طبعا امضاء کنندگان این طرح می‌توانند آن را با جدیت دنبال کنند.
اخطار لاریجانی به مطهری: مراقب خود و همشیره‌تان باشید
علی مطهری در هنگام سخنرانی خود در خصوص استعفای خود از نمایندگی مجلس، خطاب به وکلای ملت گفت: همان‌طور که می‌دانید آقای لاریجانی داماد خانواده ما است و البته از باب مزاح می‌گویم که داماد ناخلفی است.
لاریجانی نیز در جواب مطهری به مطایبه گفت که مراقب خود و همشیره‌تان باشید!!!
این سخنان برادر زن و شوهر خواهر خنده نمایندگان را به همراه داشت و این جو شاد چند لحظه‌ای از وقت مجلس را به خود اختصاص داد.
توضیحات فرهنگی درباره ادعای ‌فشار هیئت‌رئیسه به امضاکنندگان ‌سؤال از رئیس‌جمهور
به خواست لاریجانی با 16 نماینده صحبت کردم که 14 نفر منصرف شدند

پس از سخنان مطهری محمد‌حسین فرهنگی عضو هیئت رئیس مجلس طی تذکری به مصاحبه‌های علی مطهری مبنی بر اعمال فشار هیئت رئیسه برای پس گرفتن امضاهای نمایندگان برای سؤال از رئیس جمهور واکنش نشان داد و افزود: در بحث طرح سؤال از رئیس جمهور، آقای لاریجانی از بنده خواستند تا با نمایندگانی که طرح سؤال را امضا کرده است، صحبت کنم و از آنها بپرسم که آیا بر امضای خود اصرار دارند یا نه چرا‌که برخی نمایندگان می‌گفتند ما بر طرح سؤال از رئیس جمهور امضا نداریم و حتی برخی دیگر به مراجعه با هیئت رئیسه نسبت به اینکه امضای آنها پای طرح سؤال معترض بودند و می‌گفتند می‌خواهند امضای خود را پس بگیرند.
"بنا بر درخواست آقای لاریجانی ‌با 16 نماینده درباره طرح سؤال صحبت کردم که 14 نفر از آنها به صورت کتبی اعلام کردند که قصد سؤال از رئیس جمهور را ندارند و 2 نماینده‌ای که خود بر امضای خود اصرار داشتند نیز حاضرند شهادت بدهند که بنده هیچ فشاری درباره پس گرفتن امضا به آنها نداشتم".
نماینده مردم تبریز در پایان از آنچه تحت عنوان اعمال فشار هیئت رئیسه برای پس گرفتن امضا مطرح شده بود، انتقاد کرد و گفت: الحق و انصاف این طور نبوده است و ما به هیچ نماینده‌ای نگفتیم که امضایش را برای طرح از سؤال رئیس جمهور پس بگیرد.
پزشکیان(مخالف): امثال مطهری باید حمایت شوند/ اجازه ندهید مطهری مجلس را ترک کند
مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مخالفت با استعفای علی مطهری با بیان اینکه مجلس نباید اجازه بدهد آقای مطهری صحنه مجلس را ترک کند و نباید اجازه دهیم خطاها آنقدر زیاد شود تا روزی متوجه شویم 3 هزار میلیارد تومان در این کشور اختلاس شده است، گفت: باید ظن تردید را از جامعه برداریم و شفاف سازی کنیم.
وی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر ادعای اصولگرایی دارید،‌ از سنت رسول خدا پیروی کنید و از استعفای آقای مطهری استقبال نکنید که این‌گونه افراد و نمایندگان باید مورد حمایت قرار بگیرند.
مصباحی‌مقدم(مخالف): مطهری نماینده‌ای شجاع و صریح است اما در موضع‌گیری‌ها خطا می‌کند
حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نیز طی سخنانی در مخاطب با استعفای علی مطهری، سؤال از رئیس جمهور را جز حقوق نمایندگان دانست و گفت: قانون اساسی بر حقوق نمایندگان برای سؤال از رئیس جمهور تصریح کرده است و نباید این اقدام را خط قرمز تلقی کرد چراکه وقتی مجلس نمی‌تواند رئیس جمهور را استیضاح کند، چرا نتواند از آن سؤال کند.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه برخی خطاها را در برخی مواضع و موضع‌گیری‌ها برای مطهری قائلم‌، افزود: گرچه آقای مطهری در برخی مواضع خطا کرده است اما بیان ایشان درباره سؤال از رئیس جمهور منطقی است. مطهری نماینده‌ای شجاع صریح و صادق است اما ای کاش همه نمایندگان شجاعت آقای مطهری را داشتند البته نمی‌گویم همه نمایندگان همانند ایشان در برخی موضع‌گیری‌ها خطا می‌کردند.
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه مطهری نباید مجلس را ترک کند، از نمایندگان خواست با استعفای این نماینده مجلس مخالفت کند.
خباز(مخالف): دولت خدمت را بر اطاعت مقدم می‌داند‌/ نبود مطهری برای مجلس مشکل‌ساز است
محمد‌رضا خباز نماینده مردم کاشمر نیز در مخالفت با استعفای علی مطهری با طرح این سؤال که چرا باید مطهری استعفا دهد، گفت: چرا باید شرایط طوری شود که نماینده مجبور به استعفا شود؛ آیا نمی‌توان روش دیگری را اعمال کرد؟ آیا نمی‌شد رفتاری را انجام می‌دادیم که نماینده بتواند از حقوق مردم دفاع کند.
خباز با بیان اینکه علت استعفای علی مطهری اقدام دولت برای تقدم خدمت بر اطاعت است، افزود: وقتی ما از دولت سؤال می‌کنیم چرا یارانه‌های بخش تولید را پرداخت نمی‌کند و وقتی یارانه بخش تولید پرداخت نمی‌شود این بخش با مشکل مواجه می‌شود، ‌ما حق داریم در این باره اعتراض کنیم.
هدایتخواه(مخالف): ستعفای مطهری بی‌منطق و بی‌مبناست/ او باید بماند تا مردم ‌حذفش کنند
ستار هدایتخواه نماینده مردم دنا نیز در مخالفت با استعفای علی مطهری از نمایندگی مجلس با بیان اینکه استعفای مطهری بی‌مبنا و بی‌منطق است و بنده به همین دلیل با این استعفا مخالفم، افزود: دلیل اصلی استعفای مطهری همچنان که در متن استعفا بیان شده بود، اعتراض به عملکرد هیئت رئیسه در ماجرای سؤال از رئیس جمهور است اما بنده به همه می‌گویم که درست بر عکس آقای مطهری به دلیل اجرای آئین‌نامه و قانون از سوی هیئت رئیسه، استعفا داده است.
وی از نمایندگان خواست که به استعفای مطهری رای ندهند تا مردم او را در انتخابات مجلس نهم حذف کنند، گفت:‌ آقای مطهری می‌گوید که به دلیل عدم اجرای قانون از سوی رئیس جمهور، طرح سؤال از رئیس جمهور را ارائه داده است اما دلیل استعفای مطهری از نمایندگی مجلس نیز به خاطر اجرای قانون توسط هیئت رئیسه مجلس است.
رضاحسینی(مخالف): مردم علی مطهری را دوست دارند/ ناجا او را از اوج محبت مردم نجات داد‌
مصطفی رضاحسینی نماینده شهربابک نیز طی سخنانی در مخالفت با استعفای مطهری با اظهار تأسف و تأثر از سخنان هدایت‌خواه درباره استعفای مطهری‌، گفت: آقای هدایت‌خواه در قالب مخالفت با استعفای مطهری، به موافقت با آن پرداخت و زمانی که متولی حرمت امامزاده را نگه نمی‌دارد، از دیگران چه انتظاری می‌توان داشت.
این نماینده مجلس در ادامه سخنانش به حضور علی مطهری در نمایشگاه مطبوعات اشاره و تصریح کرد: حضور 2 روز قبل مطهری در نمایشگاه مطبوعات نشان داد که مردم تا چه حد او را دوست دارند، تمامی جمعیت به سمت مطهری رفت و آقای مطهری و نیروی انتظامی برای خلاصی مطهری از اوج محبت مردم، وارد شد و مطهری را به جای امنی برد.
لاهوتی(مخالف): نباید به خاطر مطرح نشدن سؤال از رئیس جمهور امثال مطهری را از دست دهیم
همچنین مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز طی سخنانی به عنوان مخالف استعفای علی مطهری از نمایندگی مجلس، اظهار داشت: علت استعفای مطهری از نمایندگی ملت، مطرح نشدن طرح سؤال از رئیس جمهور است و طبق اصل 88 قانون اساسی، نمایندگان حق دارند از رئیس جمهور سؤال کنند اما در این زمینه قصوری متوجه هیئت رئیسه نیست ولی بهتر بود طرح سؤال از رئیس جمهور مطرح می‌شد.
وی با طرح این سؤال که آیا ایرادی داشت که این موضوع را با حضور رئیس جمهور حل می‌کردیم؟ ‌گفت: مطرح نشدن سؤال از رئیس جمهور نباید باعث شود که ما امثال آقای مطهری که انسان شجاع است را از دست دهیم و خواهش بنده از نمایندگان این است که به استعفای مطهری رأی مخالف دهند.
«مطهری» در "بهارستان" ماند
پس از سخنان مخالفین استعفای علی مطهری، علی لاریجانی استعفای این نماینده تهارن را به رای نمایندگان مجلس گذاشت که بهارستان‌نشینان با 31 ‌رای موافق، 155 رای مخالف و 12 رای ممتنع از 200 آرای مأخوذه، با استعفای علی مطهری مخالفت کردند.
مجلس ایرادات شورای نگهبان به ‌۴ لایحه ‌را رفع کرد
دستورکارهای بعدی مجلس بررسی ۴ لایجه اعاده شده از سوی نگهبان بود که وکلای ملت لوایح عضویت دولت ایران در مجمع آسیایی «بو - ا- او»، عضویت دولت ایران در مجمع بین‌المللی انرژی، عضویت دولت در شورای برق کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و عضویت دولت ایران در انجمن فرهنگستان‌‌های علوم آسیا را بررسی و تصویب کردند.
نطق‌های میان دستور نمایندگان مجلس
پایری‌مقدم: عدالت با قضاوت عادلانه تحقق می‌یابد
در ادامه جلسه امروز ایوب پاپری‌مقدم نماینده دشتستان در نطق میان‌دستور خود با بیان اینکه عدالت با قضاوت عادلانه تحقق می‌یابد، گفت: امروز زمزمه‌هایی از قضاوت‌های ناعادلانه و ضایع شدن حقوق در دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف به گوش می‌رسد.
وی افزود: رئیس جمهور آیا فکری به حال مصوبات سفر استانی خود به بوشهر کرده‌اید که حدود ۶ هزار میلیارد تومان حجم ریالی اجرای آن مصوبات است.
عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر تاکید کرد: رئیس سازمان صداوسیما، آیا توجه کرده‌اید که چقدر از حجم برنامه‌های رسانه ملی به جنبش وال‌استریت اختصاص یافته است، امروز تمام شهروندان جمهوری اسلامی به دلیل برنامه‌های شما از بیکاری در اتحادیه اروپا، بی‌خانمانی در آمریکا، کاهش ارزش اوراق قرضه در آمریکا اطلاع یافتند اما با تمام همه این مشکلات تا حالا برنامه‌ای ساخته‌اید که بگویید چرا هر یورو معادل ۱۸۳۷ تومان شده است.
نماینده دشتستان در پایان نطق میان‌دستور خود به برخی از وزرا درباره مسائل حوزه انتخابیه خود و استان بوشهر تذکر داد.
ناصری: چشم امید همه ملت‌ها به انقلاب اسلامی ایران دوخته شده است
عبدالحسین ناصری نماینده مردم گرگان به عنوان دیگر ناطق طی نطقی میان دستور در صحن علنی مجلس بیداری ملت‌های جهان را نشان از تحقق وعده‌های الهی دانست و اظهار داشت: وظیفه ما است که با اطاعت و پیروی از رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای، به این حرکت الهی سرعت بخشیم و با این کار چشم امید همه ملت‌ها که به انقلاب ما دوخته شده است را بیشتر کنیم.
وی به بیان تذکراتی در خصوص مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه‌اش پرداخت و اظهار داشت: ضمن تشکر از رئیس جمهور در انجام مصوبات سفرهای استانی از وی می‌خواهم که این مصوبات را به طور جدی‌تری پیگیری کند.
حسن‌پور: مردم اجازه ندهند برخی افراد به بهانه انتخابات خدمات نظام را زیر سؤال ببرند
شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان نیز طی نطق میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: دین اسلام دین کلمه توحید و دین توحید کلمه است و در سیره نبوی وحدت از مهمترین امور است.
این نماینده مجلس اظهار داشت: انقلاب اسلامی با دعوت امام راحل (ره) و وحدت شیعه و سنی و حوزه و دانشگاه و وحدت بین همه اقشار اتفاق افتاد و رمز پیروزی بزرگ ملت ایران هم در 8 سال دفاع مقدس وحدت بود و رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر این موضوع تاکید کردند.
وی گفت: قطعا در این شرایط بیداری اسلامی و در هنگام دسیسه‌های پلید استکبار و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی بیش از همیشه نیاز به وحدت داریم، بر این اساس ضرورت دارد از هر سخن و موضعی که به وحدت خدشه وارد می‌کند، بپرهیزیم.
احمدی‌بیغش: اصلاحات "پدر بی‌عرضه" فتنه و فتنه "پدر شیطانی" انحراف است
در ادامه نیز محمود احمدی‌بیغش نماینده مردم شا‌زند طی نطقی میان دستور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه بسیار متاسفم عده‌ای خود را اصولگرا و حامی دین و پیرو ولایت می‌دانند اما در مقابل برخی مسائل کوتاه آمدند، خطاب به این افراد افزود: شما با چه انگیزه‌‌ای دو سال پیش در همین مجلس کفن پوشیدید و علیه فتنه‌گران که زایید اصلاحات بودند، قیام کردید.
وی اظهار داشت: سال 68 آن شیخ ساده لوح که قلب امام را به درد آورد و تمام آمریکا و انگلیس و افرادی که بعدا دولت سازندگی و اصلاحات نام گرفتند، از وی حمایت کردند، بلند‌گوی رادیو بی‌بی‌سی شد؛ 10 سال بعد در ‌کودتای سال 78 دولت اصلاحات، وزارت کشور و ستاد هدایت کودتا را چه کسانی به وجود آوردند.
احمدی‌‌‌بیغش گفت: صحنه گردانان اصلی کودتای 78 که افراد اصلی آن جز دولت اصلاحات بودند، شرمنده آمریکا شدند‌ چرا‌که ماموریتشان ناتمام مانده بود لذا تصمیم گرفتند که با تجدید قوا انتقام خونینی از ولایت و مردم بگیرند‌ لذا درست 10 سال بعد با اشاره مستقیم آمریکا پروژه دروغ تقلب در انتخابات را با هدف نابودی اصل انقلاب ایران ساختند.
نماینده مرم شازند در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات فتنه‌گران در ایام بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت: در روز عاشورا همین اصلاح‌طلبان و فتنه‌گران خیمه‌های سید‌الشهدا را آتش زدند‌ ولی از سوی دیگر می‌بیینم که همین آقایان اصلاح‌طلب در سخنان‌ خود دولت خدمتگزار را دولت قانون شکن می‌دانند.
وی در پایان تصریح کرد: حاضرم در یک مناظره علنی ثابت کنم که اصلاحات پدر بی‌عرضه فتنه و فتنه پدر شیطانی انحراف است.‌ جریان انحراف مانند فرزندی است که به داد پدر خود رسیده و تلاش می‌کند که پدر مرده و منزوی خود را زنده کند‌، پس انحراف برای زنده کردن جریان فتنه ساخته شده است
اعلام وصول سؤال یک نماینده از دانشجو درباره سوءمدیریت سازمان سنجش
در ادامه حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا پیش از پایان جلسه علنی امروز پارلمان، موارد اعلام وصولی را قرائت کرد که بر این اساس سؤال ملی سیدمحمدرضا حاجی‌اصغری نماینده میانه از وزیر نیرو مجیدنامجو درباره تعیین حدود و حریم بسته رودخانه‌ها با توجه به کمبود اعتبارات و از کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه سوء مدیریت سازمان سنجش کشور در انجام تکالیف قانونی اعلام وصول شد.
همچنین سؤال ملی سیداحمدرضا دستغیب (فخر‌الدین) نماینده شیراز از رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد علت خرید از شرکت‌های خارجی با توجه به توان تولیدات داخلی اعلام وصول شد.
سؤال ملی سیداحمد لطفی آشتیانی نماینده اراک از رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص علت عدم مدیریت بودجه توسعه مخابرات روستایی که موج برگشت به خزانه شده است نیز از دیگر موارد اعلام وصولی بود.
سؤال ملی 11 نفر از نمایندگان مجلس از رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره عدم توان تصمیم‌گیری صحیح و سریع در وزارتخانه و اجرا نشدن مصوبات دولت و سؤال ملی 4 نفر از نمایندگان مجلس از مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره عدم نظارت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر منافع دولت در شرکت‌هایی که سهم دولتی دارند، اعلام وصول شد.
5 نفر از نمایندگان مجلس نیز که از طرح سؤال منطقه‌ای خود از علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در خصوص افتتاح عجولانه و غیرفنی راه‌آهن شیراز انصراف داده بودند، اعلام وصول شد.
پاسخ 240 نفر از نمایندگان مجلس به تهدیدات پوشالی
مردم با تهدیدات آمریکا، بیشتر از قبل از سپاه و نیروی قدس حمایت خواهند کرد
240 نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای از سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی حمایت و اعلام کردند که همواره استکبار و سرکرده آن آمریکای جهانخوار از نیروی مستقل هر کشور دارای استقلال به شدت عصبانی و نگران است چه رسد به سپاه پاسداران که مدافع نظام و انقلاب اسلامی ایران است.
در این بیانیه که محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد، آمده است که ما همواه شاهد توطئه‌ها و جنگ روانی ناجوانمردانه آمریکا و همدستانش بوده‌ایم و می دانیم که از این پس این نهاد دفاع مقدس مورد تهاجم مستکبرین و زورگویان قرار خواهد گرفت لذا به آمریکا و همدستانش هشدار می‌دهیم که هر آنچه علیه فرزندان پاسدار ارزش‌های اسلامی بیشتر تبلیغ کنند، حمایت همه جانبه و در حال افزایش ملت بزرگ ایران را از سپاه و نیروهای مسلح بیشتر خواهد دید.
تذکرات شفاهی بهارستان‌نشینان
موسوی خواستار رسیدگی مجلس به سؤالات نمایندگان از مسئولان شد
در ادامه جلسه امروز، حجت‌الاسلام سید‌ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بنده 3 سؤال از وزیر اقتصاد داشتم و 3 سؤال هم از وزیر ارتباطات دارم که حدود 3 ماه است این سؤالات اعلام وصول شده ولی هنوز در دستور قرار نگرفته است لذا درخواست می‌کنم که به این مسئله رسیدگی شود.
رحمانی: باید زمینه ادامه کشت کشاورزان را فراهم کنیم
در ادامه ابوالقاسم رحمانی نماینده مردم اقلید در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با بیان اینکه کار 90 درصد از مردم روستاهای اقلید کشاورزی است و آب مورد نیاز این عده نیز از منابع زیر زمینی تأمین می‌شود، گفت که با توجه به اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها و تغییر نرخ گازوئیل مورد نیاز چاه‌ها برقی کردن این چاه‌ها از اولویت برخورد است.
رحمانی از مسئولان وزارت نیرو خواست که در این مسئله دخالت کرده و مسئله را برطرف کنند تا به کشاورزان اجحاف نشود.
نماینده مردم اقلید در تذکر دیگری ضمن قدردانی از زحمات حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به دستور وزیر که گفته شیفت مراکز آموزشی باید یک نوبت باشد، متاسفانه برخی روستاهای ما با مشکل روبه‌رو شده‌اند.
تذکر شفاهی نجف‌نژاد به یک وزارتخانه بی‌نام
مقداد نجف‌نژاد نماینده مردم بابلسر نیز طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس خطاب به یکی از وزرا اظهار داشت: اگر شما یک مشکل را چند بار مطرح کردید و کسی نیامد و پیگر نشد و در صدد رفع آن برنیامد چطور قضاوت می‌کنید؛ آیا نمی‌گویید که آن وزارتخانه بی‌توجه و بی در و پیکر است.
وی با بیان اینکه به اعتقاد من آن وزارتخانه بی‌صاحب است، افزود: کارهای زیادی را در دست گرفتن‌ و کار نکردن‌ هنر نیست بلکه هنر این است که یک کار را به نتیجه برسانیم.
علی لاریجانی رئیس مجلس از نجف‌نژاد خواست که نام این وزارتخانه را اعلام کند ولی نجف‌نژاد در پاسخ گفت که مخاطب خودش گرفت و به همین دلیل نامش را ذکر نمی‌کنم.
لاریجانی خطاب به وی گفت: اگر به بنده تذکر می‌دهید که مسئله شما را پیگیری کنم، باید نام وزارتخانه را بدانم.
نجف‌نژاد در تذکر دیگری نیز اظهار داشت: منطقه ما با بنیاد مستضعفان مشکل بسیار جدی دارد حتی بنده طرح تحقیق و تفحص از بنیاد را دادم، روزی که باید این مسئله در مجلس مطرح می‌شد، آقای فروزنده تماس گرفتند و پیغامی را از سوی دفتر رهبری دادند که من هم گفتم سمعا و طاعتا و لحظه‌ای درنگ نکردم و تحقیق و تفحص را پس گرفتم و قرار شد به صورت مذاکره‌ای مشکل را حل کنیم.
انتقاد قاضی‌پور از اجرا نشدن دستورات رئیس مجلس درباره دریاچه ارومیه
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه نیز طی تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس به موضوع طرح نجات دریاچه ارومیه اشاره کرد و خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: متاسفانه بعد از جلسه‌ای که با رئیس مجلس داشتیم، دیگر هیچ اقدامی نشده است.
وی افزود: بنده به همراه آقای جهانگیرزاده از 162 نماینده امضا گرفتیم تا طرح یک‌فوریتی در این زمینه داشته باشیم البته اگر دستورات رئیس مجلس اجرا شود ما این طرح را مطرح نمی‌کنیم ولی اگر دستورات رئیس در مورد احیای دریاچه ارومیه اجرایی نمی‌شود، ما این طرح را مطرح کنیم.
لاریجانی در پاسخ به تذکر قاضی‌پور گفت: ما جلسه‌ای را گذاشتیم و همه مسئولین مربوطه هم در آن جلسه حضور داشتند که در آن جلسه تصمیمات مهمی گرفته شد و اگر این تصمیمات انجام شود، دیگر نیازی به طرح نیست چرا‌که طرح شما نیز همان تصمیمات را دنبال می‌کند.
قاضی‌پور در تذکری دیگر نسبت به اخذ هزینه گاز مصرفی از مساجد روستایی انتقاد کرد و اظهار داشت: طبق قانون وزارت نفت نباید از مساجد روستایی پول اخذ کند که متاسفانه در آذربایجان غربی این کار انجام می‌شود.
علی لاریجانی نیز از کاتوزیان خواست که تذکر ارائه شده توسط قاضی‌پور را در کمیسیون انرژی مجلس بررسی کنند.
شعبانی: مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی برای آموزش زبان کردی در دانشگاه کردستان اجرایی شود
امین شعبانی نماینده مردم سنندج نیز در ادامه در تذکری شفاهی با استناد به ماده 193 دانست و گفت: رئیس جمهور در سفر اخیر خود به کردستان به جوانان این استان قول داد که از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل، ۵۶ هزار شغل مربوط به استان کردستان است اما متاسفانه آمار بیکاری در استان کردستان هر روز بیشتر می‌شود.
شعبانی تذکر بعدی خود را مربوط به اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی دانست و ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه داده بود که در دانشگاه کردستان هر سال ۲ واحد زبان کردی برای دانشجویان به صورت اختیاری تدریس شود اما با مخالفت رئیس دانشگاه روبه‌رو بود لذا از وزیر علوم می‌خواهم نسبت به اجرای این ماده قانون، اقدام کند تا در جوانان ما در کنار زبان فارسی، زبان کردی را فرابگیرند.
لاریجانی: شیخ‌الاسلامی مشکل ‌بیمه کارگران "میگل" را حل کند
در ادامه علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در تذکر شفاهی با اشاره به مشکلات کارگران کارخانه میگل گفت: تعداد زیادی از کارگران استان‌های جنوبی کشور چند روزی است که در مقابل مجلس در این هوای بارانی برای اثبات حقوق خود ایستاده‌اند که باید به خواست‌های قانونی آنها توجه شود چراکه قبلا در کمیسیون این حق به مسئولین اجرایی تفهیم شد و به آنها گفتیم که چیزی به نامه بیمه ناقص نداریم.
وی افزود: در قانون هیچگونه صحبتی از بیمه ناقص نشده است و بیمه افراد یا اجباری و یا اختیاری است مانند این کارگران معترض که بیمه‌شان اجباری است لذا حق بیمه اینها باید وصول می‌شد لذا سازمان تامین اجتماعی باید پاسخگوی آنها باشد.
در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به تذکر محجوب گفت: آقای شیخ‌الاسلام و آقای مقدسی رئیس کمیسیون اجتماعی این موضوع را پیگیری کنند تا مشکل این کارگران حل شود.
انتقاد کواکبیان از انفعال دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات ضد ایرانی مسئولان بحرینی
مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان نیز در ادامه طی تذکری شفاهی در صحن مجلس با بیان اینکه بعد از گذشت هشت ماه از سال هنوز بخش زیادی از بودجه‌های عمرانی استان‌ها در بودجه سال 90 اختصاص نیافته است، گفت: این موضوع مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.
وی افزود: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در کرمانشاه در خصوص فعالیت احزاب، لذا از وزارت کشور انتظار داریم فضا را برای فعالیت احزاب به ویژه برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های سراسری باز کند تا انتخابات پرشور و بانشاط داشته باشیم.
این نماینده مجلس با انتقاد از انفعال دستگاه دیپلماسی کشور در مقابل اظهارنظرهای ضدایرانی مسئولان بحرین گفت: از وزارت امور خارجه انتظار داریم به سرعت واکنش جدی و قاطعانه‌ای در مقابل اظهارات ضدایرانی و غیرواقعی وزیر امور خارجه بحرین نشان دهد.
پایان جلسه علنی امروز مجلس/ نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه رفتند
جلسه علنی امروز (چهارشنبه)‌ نمایندگان مجلس ساعت 11:45 دقیقه امروز و پیش از اذان ظهر با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس که از ابتدای جلسه امروز ریاست صحن را برعهده داشت، به پایان رسید.
لاریجانی پیش از پایان جلسه علنی امروز وکلای ملت، گفت: جلسه بعدی نمایندگان روز یکشنبه 22 آبان ماه راس ساعت 8 صبح تشکیل می‌شود.
مجلس معمولا پس از سه هفته کاری پشت سر هم، یک هفته برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، تشکیل جلسه علنی نمی‌دهد اما نمایندگان در این دوره پس از 4 هفته کاری، هفته آینده به منظور سرکشی وکلای ملت به حوزه‌های انتخابیه‌شان، تشکیل جلسه نمی‌دهند.