تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۲  ، 
شناسه خبر : ۲۴۳۲۸۶
اشاره: گذشته از تأثیرات عمیقی که انتخابات فردا بر سرنوشت مصر خواهد گذاشت، منطقه نیز از پیامدهای این تحول بی‌نصیب نخواهد ماند. انتخابات سوم و چهارم خرداد که طی آن سکاندار مصر پس از پیروزی انقلاب شناخته خواهد شد، بی‌تردید ترکیب سیاسی خاورمیانه را تغییر می‌دهد. به احتمال قریب به یقین رژیم صهیونیستی متحد دیرینه عرب خود را از دست رفته خواهد دید، چرا که ضدیت با رژیم اشغالگر قدس و بازنگری در پیمان ضدفلسطینی «کمپ دیوید» تنها وجه مشترک تمامی نامزدها از هر طیف و تفکری است. همین امر زمینه‌ساز تغییر استراتژی‌های سیاسی و به ویژه نظامی از سوی بازیگران تأثیرگذار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد شد، اما به باور ناظران مسائل خاورمیانه این تغییرات با هر سمت و سویی، به سود رژیم صهیونیستی نخواهد بود. در این بخش از مقاله خواهیم دید که فضای حاکم بر مصر امروز، تا چه پایه‌ ضدصهیونیستی است و چنین شرایطی تا چه حد سبب وحشت تل آویو و همپیمانانش شده است.

روزنامه «یدیوت آهارونوت» در مطلبی، نگرانی خود را از تحولات آتی منطقه، به نقل از یکی از نامزدهای ریاست جمهوری مصر ذکر کرده و آورده است که بعد از انتخابات مصر تغییرات زیادی در منطقه رخ خواهد داد.
این روزنامه نوشت: عبدالمنعم ابوالفتوح سیاست‌های خودش را در قبال اسرائیل تشریح کرد و اظهار داشت دولتی که در انتخابات مصر رای بیاورد، به نحو چشمگیری موازنه قدرت را در خاورمیانه تغییر خواهد داد.
این روزنامه نوشت؛ به همین دلیل اسرائیل باید مراقب باشد که خود را با دولت مصر وارد منازعه و تنش نکند. همین روزنامه در مقاله دیگری تاکید کرد که بحث فعلی در مصر این است که اسرائیل دشمن است یا دوست؟
در این مقاله همچنین آمده است نامزدهایی همچون عمرو موسی و ابوالفتوح که از بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات مصر برخوردارند، تاکید می‌کنند که معاهده میان اسرائیل و مصر باید مورد بازبینی قرار بگیرد.
این دو نامزد در مناظره تلویزیونی که چهار ساعت به طول انجامید به سؤالات مختلف از اجرای قوانین اسلامی تا نحوه برخورد با رژیم اسرائیل را پاسخ دادند.
هر دو این نامزدها اعتقاد دارند که باید در پیمان کمپ‌دیوید بازبینی شود. ابوالفتوح و عمرو موسی اسرائیل را دشمن خواندند. «هاآرتص» دیگر روزنامه مهم صهیونیستی نیز در رابطه با این مناظره نوشت این دو فرد قرارداد کمپ‌دیوید را «مرده و دفن شده» عنوان کردند.
گرچه عمرو موسی توافق کمپ دیوید را موضوعی تاریخی برای ایجاد کشور فلسطینی عنوان کرد، اما اسرائیل نگران است که مردم و افکار عمومی مصر میان موضوع صلح با اسرائیل و ایجاد کشور فلسطینی تمایز قایل نشوند و هر دو را در یک زمینه ببینند. عمرو موسی مدتی قبل نیز این توافق را «جوهری بر روی کاغذ» خواند که مهلت آن سرآمده است. به نوشته هاآرتص؛ موسی با این سخنان، علاوه بر آرای اسلامگرایان، به دنبال جلب گروه هایی است که با قرارداد کمپ دیوید مشکل دارند.
ابوالفتوح نیز انتخاب عمرو موسی به ریاست جمهوری را یک برگشت به عقب برای مصری‌ها خواند و افزود: امیدوارم که به خودمان اجازه ندهیم به عقب برگردیم و یکبار دیگر رژیم سرنگون شده را با عقاید و شکلی دیگر انتخاب کنبم. به طور کلی، مقام‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی از قدرت گرفتن اسلام‌گراها ، مخصوصاً افراد نزدیک به اخوان‌الملسملین به شدت در هراسند. علت این ترس نیز در مقاله هاآرتص نمایان است که اعتقاد دارد وضعیت این قرارداد مستحکم نیست و هر لحظه ممکن است اخوان المسلمین بخواهد آن را تغییر دهد و دیگر مرز جنوبی اسرائیل امن نخواهد بود.
قربانی کردن منافع مردم مصر به پای رژیم صهیونیستی در دوران رژیم حسنی مبارک و خشم فروخورده مصری‌ها از همراهی دیکتاتور سابق با رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین باعث شد کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری مصر رویکرد ضداسرائیلی در پیش گرفتند، محبوبیت پیدا کنند.
رابطه مصر دوران حسنی مبارک با مصر بعد از انقلاب(بیداری اسلامی) با اسرائیل، کاملاً متفاوت است. به همین دلیل نگرانی از آینده سیاست خارجی این کشور به عنوان مهمترین دغدغه در محافل صهیونیستی مطرح است. بی تردید قطع لوله‌های گاز ازسوی مصری‌ها، نشان می‌دهد که رابطه گرم و صمیمانه قاهره و تل‌آویو در دوران دیکتاتورها به پایان رسیده و رژیم صهیونیستی باید تجدیدنظری در استراتژی خود در قبال مصر داشته باشد، زیرا در حال حاضر مصر جدید در مسیری که مطابق میل و خواسته اسرائیل باشد، گام نمی‌نهد.
اظهارات انقلابیون مصری نشان می‌دهد که مردم این کشور دل خوشی از اسرائیل ندارند و سرنگونی دیکتاتور مصر، بیشترین ضربه را به منافع اسرائیل در خاورمیانه وارد کرده است. پایبندی مصر به معاهده کمپ دیوید که در گذشته به رابطه طرفین ابعاد استراتژیک می‌بخشید، امروزه ازسوی مصری‌ها به چالش کشیده شده است و لغو قرارداد گازی و انفجار لوله‌های گاز، حاکی از این است که مردم مصر تداوم روند موجود را برنمی‌تابند.
 نقشه‌های شوم
روزنامه «الاهرام» مصر نوشت: «عاموس یادلین» رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل به نقشه‌های فتنه برانگیز طایفه‌ای در مصر اذعان کرد و گفت: این دستگاه موفق شده است شبکه‌های جاسوسی را در لیبی، تونس و مغرب پراکنده کند.
وی همچنین گفت: هدف ما در مصر این بود تا تلاش کنیم هر رژیمی را که بعد از حسنی مبارک در مصر بر سر کار می‌آید، از طریق اختلاف افکنی به چالش بکشیم. وی با افتخار و غرور اعلام کرد که دستگاه اطلاعاتی اش توانسته است در سودان هم از راهبرد تسلیح و تمرین عناصر شورشی به موفقیت‌هایی نائل آید.
دکتر «حسن مکی» رئیس دانشگاه بین المللی قاهره می‌گوید: همسر «سلواکر» رهبر سودان جنوبی یهودی تبار است و این یک خطر بزرگ برای همسایگان سودان جنوبی تلقی می‌شود. وی در ادامه گفت: تمامی نقشه‌هایی که توسط یهودیان طراحی می‌شود، در درجه اول مصر را هدف قرار می‌دهد.
تحلیلگران معتقدند بعد از لغو قرارداد گازی، رابطه مصر و رژیم صهیونیستی وارد مرحله جدیدی خواهد شد. این روند در روابط دو جانبه یک نقطه عطف محسوب می‌شود و منطقه شاهد یک تنش خواهد بود. «مصطفی صواف» نویسنده و تحلیلگر سیاسی، تصمیم مصری‌ها را درمورد قطع رابطه با اسرائیل یک موضع قاطعانه توصیف کرد و گفت: لغو قرارداد گازی میان دو طرف از سوی مصر، در راستای حمایت از حقوق شهروندان مصری انجام شد، زیرا این قرارداد و معاهده کمپ دیوید باعث تضییع حقوق شهروندان مصری می‌شد.
مصطفی صواف گفت: ادامه این روند بیانگر این است که رابطه مصر و اسرائیل اشغالگر وارد مرحله جدیدی خواهد شد که با آنچه در دوره حسنی مبارک در جریان بود، کاملاً متفاوت است. وی در ادامه ابراز داشت: شاخص‌ها بیانگر این است که آینده به نفع اسرائیل نیست و رابطه دو طرف با تنش‌های سختی روبرو خواهد بود.
«هانی حبیب» نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی مصر نیز در این مورد با مصطفی صواف هم عقیده است و می‌گوید: اسرائیل باید خودش را برای آینده آماده کند. اسرائیلی‌ها هم نسبت به آینده خود نگران هستند، به طوری که در اولین واکنش ازسوی اسرائیلی‌ها، «شائول موفاز» رئیس حزب «کادیما»، تصمیم مصری‌ها را یک تنش بی سابقه در روابط دو جانبه توصیف کرد و گفت: اتخاذ چنین تصمیمی ازسوی مقامات مصری، یک جانبه است و آمریکا باید درمورد لغو قرارداد گازی وارد عمل شود.
مصطفی صواف نیز در دفاع از شهروندان مصر، گفته‌های موفاز را رد کرد و گفت: آنچه قرارداد گازی را تنظیم می‌کند، قوانین سازمان ملل است، نه آمریکا و قرارداد گازی دیگری جز قراردادهای منعقد شده، وجود ندارد.
درمورد نگرانی اسرائیلی‌ها نسبت به رویدادهای مصر، صواف گفت: اشغالگران، مصر را به عنوان حامی خود در جنوب سرزمین‌های فلسطین محسوب می‌کردند، اما بعد از انقلاب مردم مصر این جریان از سوی مردم کاملاً رد شد. «ناجی بطه» تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید: رابطه میان مصر و اسرائیل از زمان انقلاب مردم رو به وخامت گذاشت.
وی در مورد تهدید و اشغال سرزمین‌های «سینا» توسط اسرائیل گفت: اینگونه طرح و نقشه‌ها نادر است و در محافل خود اسرائیل هم از هیچ جایگاهی برخوردار نیست، زیرا اسرائیلی‌ها هم خطرات اتخاذ چنین تدابیری را در زمان کنونی درک کرده اند. «محمد مهدی عاکف» رهبر سابق اخوان المسلمین مصر معتقد است فقط از طریق به کار گرفتن استراتژی مقاومت می‌توان سرزمین‌های فلسطین را از دست اشغالگران آزاد کرد و به کار بردن ابزارهای مسالمت‌آمیز در این مورد کارساز نخواهد بود. وی با اشاره به جنایات اسرائیلی‌ها در سرزمین‌های اشغالی گفت: کلوخ انداز را پاداش، سنگ است.
وی در ادامه به قراردادهای منعقد شده میان مصر و اسرائیل پرداخت و گفت: فقط پارلمان مصر حق دارد در این قراردادها تغییر یا اصلاحاتی اعمال کند. وی در مصاحبه با «یونایتد پرس» گفت: اخوان المسلمین معاهده کمپ دیوید را به رسمیت نمی‌شناسد. روزنامه «امارات الیوم» با درج مقاله‌ای از «عوض خیری» نوشت: مصری‌ها خواستار بدست آوردن بزرگی از دست رفته خود هستند. این نویسنده نوشت: صدور گاز به اسرائیل، معاهده کمپ دیوید و به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس، بسیار ذلت بار است. این نویسنده مصری در بخش دیگری از این مقاله نوشت: 90 درصد جمعیت 82 میلیونی مصر مخالف برقراری مناسبات با اسرائیل هستند.
وی دراین مقاله نوشت: در طول جریان انتخابات پارلمانی، مردم مصر در مورد رابطه با اسرائیل با همدیگر به مناقشه زیادی پرداخته و گفتند مبارک حامی اسرائیل بود و درخواست مردم کشورش را که خواستار کمک به مردم مظلوم فلسطین بود، نادیده می‌گرفت.
در اواخر تیر ماه سال گذشته یک دانشجو در دانشگاه اسکندریه در برابر شماری از دانشجویان آمریکایی و اروپایی که مقابل کتابخانه این دانشگاه نشسته بودند، گفت: هدف ما از اعتراض در میدان التحریر به دست آوردن نان، کرامت، عدالت اجتماعی، لغو قرار داد کمپ دیوید و به رسمیت نشناختن اسرائیل است و مصر باید بار دیگر امت اسلامی را هدایت کند تا سرزمین‌های اشغالی را به طور کامل از دست اشغالگران آزاد کند.«یوفال اشتاینس» وزیر امور مالی رژیم صهیونیستی جدال مصری‌ها در مورد رابطه کشورشان با اسرائیل را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: ادامه این روند، معاهده صلح میان دو طرف را تهدید جدی می‌کند. «اسرائیل حییم» تحلیلگر مسائل سیاسی رژیم صهیونیستی گفت: نتیجه تلخی که با لغو قرارداد گاز مصر عاید ما می‌شود این است که ما را به دوران قبل از معاهده صلح با مصر بر می‌گرداند.
اتخاذ چنین تدبیری یک افق روشن برای اسرائیل نیست، قرارداد صلح را در لبه پرتگاه قرار می‌دهد و نتیجه تلخ‌تر این است که دیگر برای ما دوستی باقی نخواهد ماند. درمورد بسته شدن سفارت اسرائیل در مصر، روزنامه «یدیوت آهارونوت» می‌نویسد: در حال حاضر روابط دو طرف رو به وخامت است و دیگر اسرائیل دیگر نمی‌تواند قدم در سرزمین‌های مصر بگذارد. کنسولگری مصر در تل‌آویو دیگر حق صدور ویزا برای کسانی که درخواست سفر از اسرائیل به مصر را داشته باشند، ندارد، زیرا با این افراد در مصر به عنوان جاسوس بر خورد می‌شود و اسرائیلی‌ها در مصر با چالش‌های سختی مواجه خواهند شد.
انفجار لوله‌های گاز
در چنین شرایطی «میخاییل اری» نماینده پارلمان اسرائیل گفته است که باید یک بار دیگر سینا را فتح کرد و قرارداد میان مصر و اسرائیل را نادیده گرفت و با مصری‌ها به عنوان تروریست برخورد کرد! تصمیم مصری‌ها در لغو قرارداد گازی با اسرائیل در تل‌آویو عکس‌العمل‌های بسیاری را به همراه داشت، به طوری که اکثر صهیونیست‌ها معتقدند اتخاذ چنین تدابیری از سوی مصری‌ها، یک تغییر استراتژیک محسوب می‌شود و نسبت به آینده رابطه دو جانبه بدبین هستند.
«بنیامین بن الیعازره» وزیر تجارت و صنعت رژیم صهیونیستی که از وی به عنوان معمار رابطه با رژیم حسنی مبارک در محافل اسرائیلی یاد می‌شود، معتقد است لغو قرارداد گازی، ماهیت روابط دو جانبه را کاملاً مشخص می‌کند و بیانگر این است که دیگر اسرائیل نمی‌تواند همان نقشی را در مصر ایفا کند که در دوره حسنی مبارک ایفا می‌کرد و رابطه با مصر را به نفع خود تمام کند.
روزنامه «یسراییل هیوم» نوشت: آینده رابطه مصر و اسرائیل بسیار تیره و تاریک به نظر می‌رسد. اگر اکنون حسنی مبارک در مصر بر سر کار بود هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتاد و این نشان می‌دهد که اسلامگرایان مصربه طور کلی زمام امور را به دست خواهند گرفت.
«یوفال اشتاینتس» وزیر امور مالی اسرائیل مدعی است که اتخاذ تصمیم یک طرفه ازسوی مصری‌ها باعث به وجود آمدن هراس در میان مقامات اسرائیل می‌شود و اتخاذ تدابیر یک طرفه درمورد لغو قراردادهای منعقد شده میان مصر و اسرائیل، فضای صمیمانه میان طرفین را مورد تهدید قرار خواهد داد.
روزنامه واشنگتن پست نوشت: «اوزی لاندو» وزیر انرژی اسرائیل، قرارداد گاز را زیربنای قرار داد صلح میان اسرائیل و مصر دانست و از مصر در خواست کرد که از لغو چنین قراردادی، چشم پوشی کند. از دیگر سو، در بیانیه‌ 22 اسفندماه سال گذشته کمیسیون امور عربی پارلمان مصر، مستقیما نامی از قطع رابطه با اسرائیل برده نشد، بلکه گفته شد خطوط کلی رابطه با اسرائیل، توسط قاهره ترسیم شده است. اتخاذ چنین تصمیمی از سوی نمایندگان مصر، ترس را در میان اسرائیلی‌‌ها برانگیخت، زیرا در این بیانیه نمایندگان مصر، اسرائیل را به رسمیت نشناخته‌اند و از مردم مصر خواسته شده از مردم فلسطین حمایت کنند. «یهودا هلیفی» پژوهشگر، با طرح این سؤال که «آیا امیدی به تضمین‌ ثبات روابط دوجانبه، بعد از صدور این بیانیه از سوی نمایندگان پارلمان مصرست؟ گفت: آنچه در این بیانیه آمده است، بر سیاست‌های ضد اسرائیلی مصر در آینده تاکید می‌کند.
زیان 2/6 میلیارد دلاری
در چنین شرایطی، به گفته کارشناسان، زیان اقتصادی رژیم صهیونیستی به دلیل قطع صادرات گاز مصر، دست‌کم تا یکسال آینده از مرز 2/6 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.
بنا به گفته دورین کوهن مدیر اجرایی وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، این زیان‌ها فقط به هزینه‌های گاز محدود نمی‌شود، بلکه آسیب‌های زیست محیطی پیش‌بینی شده‌ای را به دنبال دارد که ناشی از بکارگیری گازوئیل و بنزین به جای گاز خواهد بود.
این مسئول اسرائیلی؛ خسارتهای کلی ناشی از قطع گاز مصر را بیش از 3 میلیارد دلار برآورد می‌کند. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که تصمیم مصر در خصوص قطع صادرات گاز به اراضی اشغالی، منجر به تغییر راهبردهای تولید انرژی در فلسطین اشغالی، در دهه‌های آینده شود، زیرا کابینه رژیم صهیونیستی بار افزایش هزینه‌های انرژی را به دوش مصرف کنندگان خواهد انداخت. همچنین پیش‌بینی می‌شود که خسارت‌های وارده به صهیونیست‌ها در این زمینه سنگین باشد.
به خصوص انتظار می‌رود افزایش قیمت برق به دنبال قطع گاز و ادامه افزایش آن، موجی از اعتراضات و تظاهرات گسترده را در سرزمین‌های اشغالی در پی داشته باشد. شرکت برق رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ممکن است مجبور به اختصاص 6 میلیارد «شیکل» برای پرداخت هزینه جایگزین‌های گاز مصر شود که این اقدام بدهی‌های شرکت را به بیش از 70 میلیارد شیکل افزایش خواهد داد و در نتیجه شرکت برق، قیمت‌های خود را 25 درصد افزایش می‌دهد. شرکت برق رژیم صهیونیستی تاکید دارد که این افزایش قیمت تا آوریل سال 2013، یعنی نزدیک‌ترین زمان برای شروع فعالیت چاه‌های گاز اسرائیل، ادامه می‌یابد.
تصمیم به بستن گاز مصر بر روی سرمایه‌گذاران شرکت امبال تأمین‌کننده گاز رژیم صهیونیستی نیز بی تاثیر نخواهد بود واین شرکت با 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری، بیشترین خسارت را متحمل خواهد شد. همچنین شرکت‌های منورا و هرئیل هر یک با 100 میلیون دلارسرمایه‌گذاری، دچار ضرر و زیان خواهند شد که این امر به تبع خود بر صندوق‌های بازنشستگی که انتظار می‌رود 150 میلیون دلار زیان کنند، موثر خواهد بود.
شرکت امبال و سایر شرکت‌های سرمایه‌گذار در تلاش برای کاهش زیان‌های وارده به آنها، اقدامات قضائی بین‌المللی را علیه شرکت تامین‌کننده گاز مصری (نیغاز)، و همچنین علیه دولت مصر، در پی بمب گذاری در خطوط لوله گاز سینا که منجر به توقف صادرات گاز به اسرائیل شد، در پیش گرفته‌اند. محاسبات اولیه نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی برای تولید انرژی از زغال سنگ به دو برابر زغال سنگ بیشتر و افزایش 20 درصدی مقدار نفت نیاز دارد که برنامه‌ریزی این رژیم برای اتکای بیشتر به گاز را برای تولید انرژی در آینده، را توجیه می‌کند.
پیش‌بینی‌های اداره ملی گاز و وزارت تأسیسات زیربنایی این رژیم به افزایش اتکا به گاز در دو دهه آینده به میزان 400 درصد، یعنی 16/8 میلیارد متر مکعب در سال 2030 اشاره دارد در حالی که این میزان در سال 2010، 5/3 میلیارد دلار بود. مسئولان اسرائیلی همچنین برای استفاده بیشتر از زغال سنگ وکاهش اتکا به گازوئیل ونفت برای تولید برق برنامه ریزی می‌کنند. روزنامه «هاآرتص» از قول یک تحلیلگر اسرائیلی، حجم خسارت‌های ناشی از قطع گاز مصر به اسرائیل را بیش از 10 میلیارد «شیکل» برآورد کرده است.
«شائول تسیمح»، مدیر کل وزارت تأسیسات زیربنایی اسرائیل عنوان کرده است که از زمان قطع گاز مصر به اسرائیل تاکنون، تولید برق این رژیم روزانه 5/1 میلیون دلار نسبت به قبل هزینه داشته است. وی علت این امر را به کارگیری منابع گرانتر از گاز در تولید برق عنوان کرد. وی در ادامه افزود: هر کس فکر می‌کند که این تصمیم مصر هیچ هزینه‌ای برای وزارت دارایی رژیم صهیونیستی ندارد، اشتباه می‌کند، زیرا انتظار می‌رود این تصمیم قاهره، باعث افزایش 25 درصدی بهای برق شود و این وضعیت تا دو سال آینده نیز ادامه یابد. طبق پیمان ننگین «کمپ دیوید» در سال 1979، مصر باید به مدت 20 سال گاز رژیم صهیونیستی را تامین کند.
در سال 2005، قرارداد گازی بین مصر و رژیم صهیونیستی امضا و قرار شد که مصر سالیانه 7 میلیارد متر مکعب گاز به این رژیم تحویل دهد. صدور گاز به فلسطین اشغالی از سال 2008 آغاز و مصر به مهم‌ترین تأمین‌‌کننده گاز مورد نیاز اسرائیل تبدیل شد، به نحوی که مصر حدود 740 میلیون مترمکعب از گاز مورد نیاز این رژیم در نیروگاه‌های برق را تأمین می‌‌کرد و موجب ‌شد که تل آویو سالانه بیش از 2 میلیارد دلار در تولید برق، صرفه‌جویی کند. صادرات مصر از طریق خط لوله 100 کیلومتری «العریش» در شمال صحرای سینا انجام می‌شد که علاوه بر فلسطین اشغالی، انتقال گاز مصر به اردن، سوریه و لبنان را نیز انجام می‌‌داد.
حسنی مبارک تصور می‌کرد که با این قرارداد، هم حسن نیت خود را به آمریکا نشان می‌دهد و هم می‌‌تواند از آن به عنوان عامل فشار استفاده کند. مردم مصر در جریان انقلاب این کشور، بارها مخالفت خود را با صادرات گاز کشورشان به اراضی اشغالی آن هم به قیمت بسیار پایین، ابراز کرده و خواهان لغو هرچه سریعتر این قرارداد شده بودند.
در جریان براندازی نظام مبارک و پس از پیروزی انقلاب این کشور، خطوط انتقال گاز مصر به اراضی اشغالی، 14 بار مورد حمله و انفجار قرار گرفت.
نگرانی اسرائیل زمانی تشدید ‌شد که تمامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر، با پیمان کمپ دیوید مخالفت نشان دادند. حتی عمرو موسی که زمانی وزیر امور خارجه رژیم مبارک بوده گفت که این پیمان مرده است.
«عمر سلیمان» رئیس سابق سازمان امنیت مصر که نامش از فهرست نامزدان ریاست جمهوری خط خورد نیز گفته بود که قرارداد فروش گاز، به مصر تحمیل شده است.