تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۸۶۵۸

وحشت تل‌آويو از توانمندي حزب‌الله (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات - 1395/10/14 - شماره 26623 - صفحه 12)

حزب الله لبنان با تقويت توان نظامي خود از يک سو و کسب تجارب جنگي از طريق مشارکت در مبارزه با تروريست‌ها در سوريه از سوي ديگر، نگراني دشمن صهيونيست را دو چندان کرده است.به گزارش خبرگزاري مهر،صرف نظر از اوضاع ملتهب منطقه، معادلات نظامي حزب الله و رژيم صهيونيستي وارد فاز تازه اي شده است. آتش سوزي چندي قبل در فلسطين اشغالي به خوبي ضعف تل آويو در مقابله با حوادث طبيعي را نشان داد .آتش به سرعت پيش رفت و به شهرها و شهرک‌هاي صهيونيست‌نشين رسيد که اين گواهي بر ضعف اين رژيم بود. عجز صهيونيست‌ها زماني آشکارتر شد که خواستار کمک خارجي براي خاموش کردن آتش شدند.

تحليلگران با اشاره به اين موضوع، اين فرضيه را مطرح کردند که در صورتي که اين رژيم در شرايط جنگي قرار گيرد و هزاران موشک بر سر صهيونيست‌ها فرود آيد، نحوه مقابله با چالش امنيتي چگونه خواهد بود؟بحث هنگامي اهميت بيشتري پيدا مي کند که به تمرين‌ها و مانورهايي که رژيم صهيونيستي هر ازگاهي برگزار مي کند و ادعاهاي نظاميان ارشد اين رژيم درباره آمادگي در برابر هر گونه چالش امنيتي توجه کنيم. به طور حتم اگر جنگ ميان حزب الله و اسرائيل شروع شود شرايط بسيار مصيب باري براي صهيونيست‌ها پيش مي آيد زيرا آتشي عظيم ايجاد مي شود.

بر اساس گزارش‌هايي که از سوي رسانه‌هاي صهيونيستي منتشر مي شود؛ جنگ آتي با حزب الله با هزاران موشک همراه است با توجه به اينکه اسرائيل در مهار آتش‌سوزي که در شرايط عادي پيش آمد ناتوان بود بايد تصور کرد که در شرايط جنگي چه وضعيتي پيش خواهد آمد به ويژه که ديگر از شرايط معمولي و کمک‌هاي خارجي براي مهار آتش نيز خبري نخواهد بود.به طور حتم حزب الله آتش سوزي اخير در فلسطين اشغالي و ناتواني صهيونيست‌ها را در مهار آن به دقت رصد کرده است و در رويارويي آتي حساب ويژه اي روي آتش سنگين باز خواهد کرد.

نکته اي که نبايد فراموش کرد، ترس و واهمه صهيونيست‌ها از حزب الله و شعله‌ور‌شدن جبهه شمالي فلسطين اشغالي است. رزمايش‌ها و تمرينات اين رژيم نيز ناشي از همين ترس است. حزب الله به اذعان خود صهيونيستها بر قدرت نظامي خود افزوده است و آماده تر از قبل براي رويارويي آتي است.

رزمندگان مقاومت اسلامي لبنان با توجه به مشارکت در جنگ دفاعي در سوريه ، توان رزمي قابل ملاحظه اي به دست آورده اند. هم اينک حزب الله شيوه جنگ با گروه‌هاي مسلح محدود که بر اساس جنگ چريکي استوار است را به خوبي فرا گرفته است. حزب الله تجربياتي گرانبها در عرصه جنگ به دست آورده است که در شرايط غير جنگي قادر به کسب اين تجربه نبود.اين براي اسرائيلي‌ها به مثابه کابوسي بزرگ است.

اگر درگيري ميان حزب الله و رژيم صهيونيستي رخ دهد، رزمندگان حزب‌الله به خوبي اين توان را دارند که در مناطق مشخصي مستقر شوند و به شمال فلسطين اشغالي در الجليل وارد شوند.

مناطق و شهرک‌هاي صهيونيستي با توجه به تجربه اي که حزب الله در جنگ سوريه به دست آورده است از عمليات مقاومت لبنان در امان نخواهد بود.حزب‌الله در حال حاضر با توجه به آشنايي با جنگ در مناطق مسکوني و پاکسازي آن از تروريست‌ها توان بالايي در اين زمينه به دست آورده است. موضوع زماني جالب تر مي شود که ارتباط قوي ميان تروريست‌ها در سوريه و صهيونيست‌ها را مورد توجه قرار دهيم؛ در اين صورت متوجه خواهيم شد که شيوه‌هاي جنگي تروريستها برگرفته از آموزه‌هايي است که از صهيونيست‌ها کسب کرده اند.

نظاميان صهيونيست با نگراني موفقيت‌هاي حزب الله را در سوريه دنبال مي کنند و نگران هستند که اين موفقيت‌ها از سوي حزب الله در فلسطين اشغالي تکرار شود و رزمندگان مقاومت اسلامي لبنان بتوانند بر مناطق صهيونيست نشين مسلط شوند و از همين رو است که همه رزمايش‌ها و تمرين‌هاي نظامي خود را براي مقابله با ممانعت حزب الله در تسلط بر اراضي در داخل فلسطين اشغالي از يک سو و نيز تمرين تخليه شهرک نشينان از سوي ديگر استوار کرده اند.بدون شک دستاوردها و تجربيات حزب الله در سوريه به وسيله همه ابزارهاي جاسوسي و ماهواره اي از سوي صهيونيست‌ها رصد مي‌شود.

آنها نبرد رزمندگان حزب الله در کنار ارتش سوريه با تروريست‌ها را مشاهده مي‌کنند و به اين نکته پي برده اند که حزب‌الله توان عمليات در الجليل و تسلط بر برخي مناطق و روستاهاي صهيونيست نشين را به دست آورده است و با اين احتمال با جديت تمام برخورد مي‌کنند.اما همانطور که سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله لبنان گفته است به طور حتم رويارويي آتي با صهيونيست‌ها متفاوت از قبل خواهد بود و جنگي است که چهره منطقه را تغيير خواهد داد.به هر حال به اعتقاد تحليلگران با توجه به اقدامات و تمرين‌هاي نظامي صهيونيست‌ها آنها به خوبي مي دانند که حزب الله فقط به شليک موشک از داخل لبنان به سوي فلسطين اشغالي روي نمي آورد بلکه به سوي شمال و منطقه الجليل حرکت خواهد کرد.

در مقابل همانطور که گفته شد، حزب‌الله نيز به دقت دشمن را زير نظر دارد. جداي از بحث آتش سوزي و ناتواني مسئولان رژيم صهيونيستي در مهار آن که از نگاه تيز بين حزب الله دور نمانده است موضوع استفاده از تجربيات مقاومت فلسطين در مقابله با صهيونيستهاست.با توجه به اينکه بررسي رفتار دشمن موضوع مهمي است به همين دليل حزب الله به خوبي جنگ اخير اسرائيل ضد غزه را نيز رصد کرده است به ويژه که اين احتمال وجود دارد که اسرائيل شايد در مکان ديگر دست به اقدامي مشابه قبل بزند.

از سويي رژه نظامي رزمندگان مقاومت اسلامي لبنان در القصير سوريه، وحشت صهيونيست‌ها و همپيمانان منطقه اي آنها را بيشتر کرد. حزب الله با رژه در القصير به صهيونيست‌ها اين پيام را مخابره کرد که واهمه‌اي از تهديدات رژيم صهيونيستي ندارد و زير نگاه آنها و در روز روشن رژه برگزار مي کنند.بي دليل نبود که کانال ??رژيم صهيونيستي در واکنش به اين قدرتنمايي حزب الله اذعان کرد که حزب الله به قدرت نظامي و شبيه به ارتش‌هاي کلاسيک تبديل شده است. اين رسانه صهيونيست، رژه ادوات زرهي حزب الله در القصير را پيامي قوي به اسرائيل دانست و اينکه الجليل و ديگر مناطق در شمال فلسطين اشغالي در خطر است.

تحليلگران صهيونيست به خوبي به اين نکته واقف هستند که حزب الله هرگز دشمن اصلي يعني اسرائيل را با وجود درگيري با گروههاي مسلح در سوريه فراموش نکرده و آماده رويارويي با نظاميان صهيونيست است.اما آنچه درباره معادلات جنگ حزب الله و رژيم صهيونيستي مي توان گفت اين است که هر چند آرامش شکننده اي ميان طرفين در حال حاضر برقرار است اما کوچکترين جرقه اي مي تواند نبردي سخت و سنگين را به دنبال داشته باشد.شمال و جنوب فلسطين اشغالي به مثابه پاشنه آشيل رژيم صهيونيستي محسوب مي شود زيرا در شمال با حزب الله و توان موشکي دردناک آن و در جنوب با مقاومت فلسطين روبرو است.رزمندگان حزب الله در شمال به سوي مناطق صهيونيست نشين پيشروي خواهند کرد و مقاومت فلسطين نيز با استفاده از تونل‌ها خود را به خطوط پشت جبهه نظاميان صهيونيستي مي رسانند.

امنيت رژيم صهيونيستي در گرو گسترش ناامني در کشورهاي منطقه است

کارشناس مسائل غرب آسيا با اشاره به اينکه رژيم صهيونيستي ،رژيمي بدون اصل و ريشه است و مردم آن در گذشته ريشه کن شده‌اند گفت: امنيت رژيم صهيونيستي در گرو گسترش ناامني در کشورهاي منطقه است.به گزارش خبرگزاري تسنيم ، حسين رويوران با بيان اينکه گسترش ناامني در منطقه را دو دسته از بازيگران بر عهده دارند اظهار داشت: يک دسته آمريکا و رژيم صهيونيستي و دسته ديگر کشورهاي وابسته عربي در منطقه هستند.

وي با طرح اين سوال که آيا ايجاد ناامني در منطقه نيازي از رژيم صهيونيستي را برطرف مي‌کند تصريح کرد: رژيم صهيونيستي دون اصل و ريشه است و ساکنان آن در گذشته ريشه کن شده‌اند و يک عده مهاجر مجدداً آن را با فرآيند"nation state" مليت‌سازي کردند. کارشناس مسائل غرب آسيا با بيان اينکه ملت ايران ملتي با پيشينه ارزشمند و هويت است افزود: اما رژيم صهيونيستي اين هويت اصيل را ندارد و براي استمرار خود به مکانيزم‌هايي از جمله قدرت نظامي نيازمند است.

رويوران با اشاره به اينکه توان نظامي رژيم صهيونيستي از توان 22 کشور عربي منطقه بيشتر است گفت: غرب برتري رژيم صهيونيستي را تضمين کرده است و در بيشتر جنگ‌ها از جمله جنگ سال‌هاي 67 و 73، فرانسه، آلمان و آمريکا جنگ افزارهاي اين رژيم را تأمين مي‌کردند. وي با بيان اينکه رژيم صهيونيستي براي تأمين نيروي انساني خود افراد را تا سن 50 سالگي در ارتش به خدمت مي‌گيرد،افزود: اين کشور 300 هزار نفر ارتشي کادر و يک ميليون و 200 هزار نفر ذخيره دارد که در صورت نياز از اين نيروهاي حرفه‌اي ذخيره در جنگ استفاده مي‌کند.

کارشناس مسائل غرب آسيا با اشاره به اينکه اين نيروها هر سال آموزش ديده و در آمادگي کامل هستند گفت: براي مثال زماني که در جنگ 73 رژيم صهيونيستي در آستانه شکست بود به سرعت ظرف 72 ساعت نيروهاي ذخيره خود را به ميدان آورد تا پيروزي خود را تضمين کند.وي با بيان اينکه در اجلاس مهم سال 2008 راهبردهاي آينده رژيم صهيونيستي تعيين شد، افزود: رژيم صهيونيستي پس از به چالش کشيده شدن در جنگ‌هاي پيشين، ايده ديگري را جايگزين برتري نظامي خود کرد و نوعي معادله براي بازسازي خود تبيين کرد که آن ايده گسترش ناامني در منطقه است چرا که امنيت رژيم صهيونيستي در گرو گسترش ناامني در کشورهاي منطقه است.

رويوران گفت: بسياري از نظاميان اروپايي در سال 2011 به سمت عراق و سوريه بدرقه شدند و در اين جنگ کشورهاي عربي همپيمان اروپا مانند کويت، اردن و قطر نقش به‌سزايي ايجاد کردند تا جايي که کشوري مانند قطر مي‌گويد حتي اگر آمريکا حمايت خود را از رژيم صهيونيستي قطع کند ما به حمايت خود ادامه مي‌دهيم. کارشناس مسائل غرب آسيا با اشاره به اينکه آمريکا بزرگترين قدرت نظامي و اقتصادي جهان است تصريح کرد: بيش از 50 پايگاه نظامي آمريکايي در دنيا وجود دارد و بيشترين ناوهاي هواپيمابر دنيا متعلق به آمريکاست .

وي افزود: نماد اقتصادي آمريکا يعني برج‌هاي دوقلو و نماد نظامي پنتاگون که وزارت دفاع محسوب مي‌شود در 11 سپتامبر از سوي القاعده‌اي مود حمله قرار گرفت که ساخته دست خود آمريکا بود و از طريق دو نيروي تکفيري، بن لادن سعودي و ايمن الظواهري مصري به‌وجود آمد. رويوران با بيان اينکه آمريکا براي حمله به ايران دو سناريو در پيش گرفت ياد آور شد: آمريکا براي ضربه زدن به ايران از کوچک به بزرگ عمل کرد به اين معني که با ايجاد ناامني در منطقه قصد داشت دست و پاي ايران را قطع کند اما با سقوط ديکتاتورهاي کشورهاي عراق و افغانستان جايگاه ايران افزايش پيدا کرد.کارشناس مسائل غرب آسيا با بيان اينکه آمريکا با جنگ‌هاي پياپي دچار بحران شديد اقتصادي شد خاطرنشان کرد: بيداري اسلامي يکي ديگر از چالش‌هايي بود که آمريکا با آن روبه‌رو شد.

وي با بيان اينکه آمريکا پس از اين چالش‌ها به مراکز مطالعات محتاج شد افزود: اين مراکز پيشنهاد براندازي نظام در سوريه را به آمريکا پيشنهاد کردند تا القاعده را به چالش بکشند. کارشناس مسائل غرب آسيا با اشاره به اينکه در جنگ سوريه و عراق، هدف همچنان ايران است اظهار داشت: اگر سوريه از معادله خارج شود ارتباط ايران و عراق با لبنان و فلسطين قطع مي‌شود.

وي با بيان اينکه ايران در ابتداي حمله تروريستي به سوريه دخالتي نکرد تصريح کرد: ايران در ابتدا فقط موضع سياسي داشت اما پس از سه سال از جنگ ديد نمي‌تواند در مقابل اين بحران بي‌تفاوت باشد چرا که پس از آن نوبت حمله به حزب الله و ايران بود. رويوران پيروزي حزب الله را قطعي خواند و گفت: عراق به زودي از نيروهاي تکفيري پاکسازي خواهد شد همچنين اميدواريم نيروهاي دولتي سوريه نيز که 60 درصد شرق حلب را پس گرفته اند به‌زودي به پيروزي قطعي برسد.

اسرار روابط تل آويو - رياض

سير روابط ميان تل آويو و رياض به گونه اي است که برخي از تحليلگران از آن به مثابه وارد شدن به عصر طلايي و بهار روابط ميان رژيم صهيونيستي و سعودي ياد کنند .به گزارش گروه رسانه‌هاي خبرگزاري تسنيم، همواره در رسانه‌ها اخباري مخابره مي شود که بررسي محتواي آن از روند رو به رشد روابط برخي کشورهاي حوزه خليج فارس به ويژه عربستان با رژيم صهيونيستي حکايت دارد.

اخيرا رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي به نقل از يک مسئول ارتش اين رژيم از بهبود روابط ميان امارات و سعودي‌ها با تل آويو پرده برداشته اند. اين مسئول صهيونيست به منافع مشترک ميان تل آويو و رياض اشاره کرده است.چندي قبل نيز سلمان الانصاري رئيس کميته روابط عربستان و آمريکا اعلام کرده بود که در خاورميانه جز اسرائيل احدي نمي تواند به تحکيم اقتصاد سعودي کمک کند. وي همکاري ميان عربستان و اسرائيل را فرصتي تاريخي براي طرفين دانسته بود و روابط ميان دو طرف را عامل برقراري صلح در خاورميانه برشمرده بود.

الانصاري خواستار همکاري بيشتر ميان رژيم سعودي و صهيونيستها شده بود. وي اعلام کرده بود که اسرائيل مي تواند به بني سعود به ويژه در زمينه امور آبي و ديگر مواردي که به تقويت اقتصاد عربستان منجر مي شود، کمک کند.

روزنامه صهيونيستي معاريو ضمن استقبال از اين موضع گيري مسئول سعودي بر ضرورت ائتلاف ميان اسرائيل و عربستان با توجه به اوضاع جديد خاورميانه تاکيد کرده بود. يکي از سفرها به انور عشقي ژنرال سعودي که مسئول يک مرکز راهبردي در جده است، مربوط مي شود.وي در هتلي در بيت المقدس با يک مسئول وزارت خارجه رژيم صهيونيستي ديدار و پس از آن با نظاميان ارشد صهيونيست نيز ملاقات کرده بود.

نکته جالب در اين ديدارها ضرورت مقابله با ايران و آمادگي طرفين براي عادي سازي روابط پس از مهيا شدن شرايط لازم آن بود. اين ديدار گرچه رسمي نبود اما بدون موافقت رياض امکان آن وجود نداشت. مواردي که ذکر شد نمونه اي از تلاشهاي سعودي‌ها براي نزديک شدن به صهيونيستهاست. شايد اگر از برخي از شهروندان عرب درباره خواسته صهيونيست‌ها ازآل سعود پرسيده شود همه با تعصب اعلام مي کنند که عربستان به اسرائيل باج نمي دهد. اگر به تحولات منطقه بنگريم متوجه مي‌شويم که سلاح سعودي‌ها و موضع‌گيري رياض ضد تمام کشورها و طرفهايي است که با رژيم صهيونيستي دشمن هستند. راه دور نمي رويم همين حزب الله که جهان عرب و اسلام آن را در زمره برجسته ترين جنبش‌هاي مقاومت ضد اشغالگران مي‌دانند از سوي سعودي‌ها و کشورهاي دنباله رو آن در فهرست تروريسم قرار داده شده است . سعودي‌ها از هر محفلي و نشست منطقه‌اي و بين‌المللي(از شوراي همکاري خليج فارس گرفته تا سازمان ملل) براي اينکه حزب الله را تروريست معرفي کنند بهره مي گيرد.

وزير خارجه سعودي‌ها از هر نشست و گردهمايي براي موضع گيري ضد حزب‌الله استفاده مي کند.اين در حالي است که صهيونيستها از حزب الله و توان نظامي آن آگاه هستند و همين هراس است که نوعي بازدارندگي ايجاد کرده و مانع از هر گونه اقدام نظامي صهيونيستها ضد لبنان مي شود.نمونه ديگر نظام سوريه است که آل سعود آن را دشمن خود مي داند. بحران سوريه و استمرار آن در نتيجه حمايت همه‌جانبه سعودي‌ها از تروريست‌هاست. آنها بهانه‌هاي ضد دمشق مطرح مي کنند و از مواردي سخن مي گويند که خود در عربستان اندکي از آن را ندارند.واقعيت اين است که رفتار سعودي‌ها و مواضع و اقدامات آنها به نفع رژيم صهيونيستي بوده است. در واقع آنها نوعي خدمت مجاني به رژيم صهيونيستي براي مقابله با خطراتي که موجوديت اين رژيم را تهديد مي کند انجام داده اند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\01\01-02\19-49-57.htm&storytitle=%E6%CD%D4%CA%20%CA%E1%9D%C2%E6%ED%E6%20%C7%D2%20%CA%E6%C7%E4%E3%E4%CF%ED%20%CD%D2%C8%9D%C7%E1%E1%E5

ش.د9503403

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات