پایگاه بصیرت:طی سال های اخیر رهبر فرزانه و دوراندیش انقلاب اسلامی با آگاهی کامل از تمرکز دشمن بر مقوله اقتصادی و حتی طراحی سناریوی جنگ اقتصادی علیه ملت و کشور ایران، تلاش کردند تا برنامه ها و الگوهای مناسب جهت مقابله با این فشارها ارائه دهند و سازوکارهای آن را تبیین کنند. از همین رو، سال های اخیر را به عناوینی همچون؛ «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف و کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی» و «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام نهادند.
در ماه های اخیر هم با بالا گرفتن شدت تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، راهبرد «اقتصاد مقاومتی» از سوی ایشان مطرح شد؛ راهبردی که متناسب با شرایط فعلی اقتصادی کشورمان است و پیش از این نه تنها در داخل بلکه در هیچ جای دنیا تجربه نشده است. البته بوده اند کشورهایی که در سایه قطع وابستگی به پیشرفت نائل شده اند که برای نمونه می توان از کشور ژاپن نام برد، اما شرایط و اقتضائات هر کشوری، شیوه های خاصی را برای موفقیت در این جبهه طلب می کند.
اقتصاد مقاومتی مقابل اقتصاد وابسته و مصرف کننده قرار می گیرد و سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن براساس جهان بینی و اهداف خاص خود دارد و در راستای کاهش وابستگی ها و تأکید بر روی مزیت های تولید داخل وخوداتکایی حرکت می کند.
اقتصاد مقاومتی ابعاد گوناگونی دارد که باید در جای خود و البته با سرعت مورد بررسی قرار گرفته و وارد فاز عملیاتی شود، اما در این مقال نگاهی کلی خواهیم داشت به «نقش و جایگاه رسانه ها در تحقق اقتصاد مقاومتی.»
واقعیت این است که در مقوله تحریم، رسانه ها حتی عقب تر از مردم حرکت می کنند. شاید علتش هم این باشد مردم ایران در طول بیش از سه دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، در کنار مواجهه با توطئه های گوناگون دشمنان، همواره طعم تحریم را هم چشیده اند که اوج آن به دوران دفاع مقدس باز می گردد و در همه این مقاطع هم سیاست تحریم نه تنها نتیجه بخش نبوده، بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری به فرصت تبدیل شده است. اما در شرایط فعلی که اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر تحریم ها انتخاب می شود، رسانه ها هم باید ضمن بازتعریف سیاست ها و تعیین مأموریت خود در این جبهه جدید اقتصادی به کمک ملت و مسئولان بشتابند و در جهت رسالت تاریخی خود نقش آفرینی کنند.
عرصه های زیر می تواند محمل هایی برای این نقش آفرینی باشد:
1- تقویت روحیه ملی و خودباوری: قدرت های تحریم کننده به مدد رسا نه های شان در صدد تکمیل پروژه تحریم هستند و می کوشند تا با پروپاگاندای رسانه ای بر روی باور و اراده ملت ایران تأثیر بگذارند، چرا که دریافته اند که اگر در این مرحله موفق شوند، تا حد زیادی سیاست تحریم اقتصادی شان هم جواب داده است. در این میان رسانه ها نقش ویژه ای در بیان توانمندی ها و نقاط قوت کشور برای حفظ و تقویت باور و روحیه ملی دارند.
2- روشنگری در افکار عمومی: در مقابله اقتصادی هم مانند جنگ نظامی دشمن با استفاده از شیوه های عملیات روانی در صدد انتشار شایعات و اخبار خلاف واقع است تا شرایط را بحرانی نشان داده و افکار عمومی را نسبت به پیروزی در این میدان دچار تردید کند. رسانه ها باید با رصد دقیق و به موقع تکنیک های دشمن، فراتر از انتشار ص رف اخبار، به بیان واقعیت ها و تبیین آن برای افکار عمومی در عرصه داخلی و بین المللی بپردازند.
3- تشویق و ترغیب به مصرف کالاهای داخلی: همانطور که گفته شد خوداتکایی و توجه به تولید ملی یکی از ضرورت های اقتصاد مقاومتی است که در کنار ارتقای کیفیت محصولات تولیدی داخل که وظیفه بخش صنعت است، رسانه ها هم می توانند با استفاده از قدرت تأثیر خود در تغییر ذائقه ها از مصرف کالای خارجی به داخلی و تقویت اقتصاد ملی نقش ایفا کنند.