در تقویم ایران / 20 فروردین - 8 آوریل / روز ملى فناورى هسته اى نامگذارى شده است. سال گذشته در چنین روزى ملت ایران با برپایى مراسمى افتخار آمیز و با دعوت از بازرسان ومسئولان آژانس بین المللى انرژى اتمى در “ نطنز” واقع دراستان اصفهان ، دومین مجموعه جدید سانتریفیوژهاى تاسیسات هسته اى نطنز را افتتاح کرد . با اعلام خبر ورود به مرحله صنعتى غنى سازى اورانیوم ، ملت ایران به بزرگترین دستاورد علمى تاریخ خود دست یافت. به این ترتیب جمهورى اسلامى ایران به جهانیان اعلام کرد که در نهایت پایبندى به تمامى تعهدات و قوانین ناظر بر فعالیت هاى هسته اى ، با تلاش متخصصان داخلى و بومى سازى دانش هسته اى در ایران به چرخه کامل سوخت هسته اى دست یافته است و رسما” در شمار معدود کشورهایى قرارگرفت که از توانایى دانش تولید سوخت اتمى برخوردارند. این پیروزى براى ملت ایران از ارزش واهمیت بسیار بالایى برخوردار است . زیرا گذشته از آنکه به لحاظ رتبه بندى علمى و فناورى درجهان از اعتبار خاصى برخوردار است تحسین بسیارى از ملل مستقل جهان و بویژه دوستداران ملت ایران را به دلیل پایدارى دربرابر فشارها و کارشکنى هاى دشمنان ملت ایران برانگیخت . به اعتقاد بسیارى از کارشناسان موفقیت ایران در زمینه دستیابى به دانش چرخه سوخت هسته اى نه تنها ایران را قادر مى سازد تا سوخت مورد نیاز نیروگاههاى اتمى خود را بدون تکیه به کمک هاى خارجى تامین کند ، بلکه اراده ملت ایران را در دفاع از حقوق خود به یک الگوى جهانى تبدیل کرده است واین خود یک پیروزى سیاسى است که جوهره و ماهیت آن برگرفته از روحیه استقلال خواهى وعزت طلبى و عدالتخواهى ملت ایران است . ورود به عرصه پیشرفته علوم و فناورى نوین در دوره اى که آپارتاید هسته اى برجهان حاکم است ، براى بسیارى از ملل خواهان پیشرفت و استقلال یک آرزوى ملى محسوب مى شود و ملت ایران توانست این خواسته به حق را با اراده و خودباورى به دست آورد. اگرچه قدرت هاى جهانى با این دستاورد بزرگ ملت ایران قهر آمیز و با کینه و خودخواهى برخورد کرده اند وهنوز نیز مى کوشند تا ملت ایران را با تهدید وصدور قطعنامه و فشار سیاسى از راه رفته بازگردانند اما یقین بدانند که ملت ایران ذره اى از حقوق مسلم خود عقب نشینى نخواهد کرد. جاى گرفتن 20 فروردن درفهرست روزهاى ملى وتاریخ ساز ایران پیام روشنى دارد که مخاطب آن تنها ملت ایران نیست بلکه این نامگذارى و گرامیداشت آن پیامى به همه جهانیان و تاکیدى بر پایدارى دردفاع از حقوق نسل هاى آینده ایران اسلامى است. امروزه دانش هسته اى مرزهاى توسعه را درعرصه هاى پیچیده اى طى کرده است که علاوه بر توان تامین انرژى به عنوان یک منبع پاک و پایدار ، کلید ورود به فناورى هاى نوین در عرصه هاى پزشکى ، صنعتى ، کشاورزى و زمین شناسى ، توسعه معادن و بسیارى دیگر از عرصه هاى تولید و پیشرفت است. رقابت شدید کشورهاى بزرگ صنعتى همچون آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، چین ، روسیه ، ژاپن و بسیارى دیگر از کشورهاى پیشرفته و درحال توسعه براى گسترش علوم و فنون هسته اى وانحصارى کردن دانش هسته اى بویژه در زمینه چرخه سوخت هسته اى و غنى سازى اورانیوم و شکافت هسته اى از مقوله هایى هستند که بى هیچ توصیف خاصى اهمیت و نقش روز افزون انرژى هسته اى را در زندگى بشر بیان مى کند .دانش هسته اى اگرچه از نگاه معدودى قدرت هاى جهانى درانحصار تولید بمب اتم با اهداف سیطره جویانه و برترى طلبى قرار گرفته است اما جامعه بین الملل براساس حقوق خود که در معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته اى / ان - پى - تى / مورد تاکید قرار گرفته است ، مصمم است از حق استفاده صلح آمیز از انرژى هسته اى بهره مند شود و هیچ کشورى نمى تواند این حق را انکار نماید. نکته قابل توجه دراین باره بحث نظارت و کنترل بر صلح آمیز بودن فعالیت هاى هسته اى است . جمهورى اسلامى ایران به عنوان کشورى متعهد و پایبند به معاهده ان - پى - تى و عضو آژانس بین المللى انرژى اتمى ضمن اعتقاد کامل به این اصل خواهان عارى سازى منطقه وجهان از سلاح اتمى است. اما قویا” براین اصل نیز تاکید دارد که فناورى هسته اى مطابق آنچه که در مفاد معاهده ان - پى - تى تصریح شده است باید در دسترس همه کشورهاى عضو قرار گیرد و هرگونه انحصار طلبى دراین زمینه را مردود مى شمارد. موفقیت ایران در دستیابى به چرخه سوخت هسته اى که به عنوان روز ملى فناورى هسته اى نامگذارى شده است ، در واقع تاکیدى بر این باور است که ملت ایران خواهان پیشرفت است و براى دستیابى به حقوق خود در عرصه بین الملل مى ایستد و با پایدارى دردفاع از حق مشروع خود به نوعى از حقوق همه اعضاى معاهده دفاع مى کند.ازاین روست که 20 فروردین براى ملت ایران از یکسو نماد وحدت و همبستگى ملى است و از سوى دیگر نقطه عطفى براى ورود به عرصه هاى عالیتر از پیشرفت و افتخارات ملى و الگوى عدالتخواهى درجهان است.