(روزنامه ايران - 1394/07/15 - شماره 6046 - صفحه 10)
165 دستاورد جمهوری اسلامی ایران در برنامه جامع اقدام مشترک:
الف: كلان
- بینالمللی:
1- برای اولین بار در تاریخ معاصر، تمامی قدرتهای به ظاهر درجه اول دنیا، باوجود تضادهای داخلی خود، با یک کشور دیگر، که از دید آنها یک قدرت متوسط است، از موضع برابر به مذاکره مینشینند.
2- برای اولین بار در تاریخ معاصر و در پی یک چالش سنگین دوازده ساله آمريكا و جهان غرب تمامی سیاستهای تهدیدی و تحریمی خود را شکست خورده اعلام کرده و به خواستههایایران تن در میدهند.
3- برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت، شش قطعنامه الزام آور ذیل فصل هفتم منشور بدون حتی یک ساعت اجرا به صورت یکجا لغو میشوند.
4- برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل متحد یک کشور از ذیل فصل هفت منشور بدون جنگ و درگیری و تنها از طریق مذاکره خارج میگردد.
5- برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت،این شورا غنیسازی توسط یکی از کشورهای در حال توسعه عضو ملل متحد را رسماً و صراحتاً مورد پذیرش قرار میدهد.
6- اما برای چندمین بار در تاریخ جمهوری اسلامیایران اراده ملت بزرگ و دلاورایران برخواست و اراده آمريكا و سایر قدرتهای بزرگ جهانی غلبه مینماید. سیاست جمهوری اسلامیایران مبنی بر «ادامه غنیسازی و عدم تعلیق حتی برای یک روز، آب سنگین برای رآکتور اراک و ادامه کار فردو» بر کرسی مینشیند و سیاست آمريكا و غرب مبنی بر «غنیسازی صفر، عدم وجود رآکتور آب سنگین و تعطیلی فردو» شکست میخورد.
7- و باید اضافه کرد شکست پروژهایران هراسی و تهدیدسازی از ایران در سطح بینالمللی
8- و شکست پروژه امنیتیسازیایران و در نتیجه از بین رفتن زمینه تهدید و برخورد نظامی،
9- و ارتقای تصویر جمهوری اسلامی در سطح بینالمللی به عنوان یک قدرت تأثیرگذار و برخوردار از منطق و عقلانیت سیاسی.
- منطقهای:
10- برای اولین بارایجاد شکاف عمیق بین آمريكا و رژیم صهیونیستی در خصوصایران، شکاف بیناین دو حتی در مسائل غیر مرتبط با ایران نیز پدیدهای نادر به شمار میرود.
11- برای اولین بار چالش و تعارض علنی و بیپروای رئیس جمهوری آمريكا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی به صورت علنی، که منجر به بیاعتبار شدن شخص نتانیاهو حتی در بین صهیونیستها گردید.
12- شکست لابی صهیونیسم برای اولین مرتبه در کنگره آمريكا فقط گروه موسوم بهایپک بیش از 40 میلیون دلار برای رد توافق در کنگره آمريكا هزینه کرد.
13- تثبیت و تحکیم اقتدار منطقهای جمهوری اسلامی به واسطه پذیرش و اذعان به تواناییهایایران توسط قدرتها
14- به رسمیت شناخته شدن نقش و نفوذ منطقهای ایران در پی مذاکرات موفقیتآمیز هستهای
15- اثبات تواناییهای سیاسی و دیپلماتیک نظام جمهوری اسلامی برای حل بحرانهای عمیق منطقهای و فرامنطقهای بر اساس منافع ملی کشور
16- خوشحالی و امیدواری و ایجاد اعتماد به نفس در دوستان و متحدین منطقهای ایران
17- باز شدن زمینه همکاری گستردهتر با شرکای سنتی ایران مثل روسیه، چین و هند به دلیل برداشته شدن موانع ناشی از تحریمها
- ملی:
18- حفظ و تحکیم عزت و غرور ملی با به سرانجام رسیدن و تحقق شعار اصولی «انرژی هستهای حق مسلم ماست»
19- از بین رفتن تحریمها و هزینههای اقتصادی و مالی ناشی از آنها
20- ایجاد زمینه لازم برای تقویت تواناییها و ظرفیتهای اقتصادی و علمی جمهوری اسلامی در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی
21- مشخص شدن دیپلماسی به عنوان یکی دیگر از ابزارهای قدرت جمهوری اسلامیایران، در کنار تواناییهای سیاسی، دفاعی و منطقهای
22- تقویت روحیه اعتماد به نفس و حس افتخار ملی
23- تقویت انسجام و وحدت ملی و ارتقای همبستگی عمومی به واسطه اثبات درستی مواضع هستهای جمهوری اسلامیایران
24- ارتقای بلوغ سیاسی و مدارای اجتماعی به واسطه رواج مباحثه فراگیر ملی و فراهم شدن فضای استثنایی برای بحث ملی بین موافقین و منتقدین در فضای سازنده
25-ایجاد زمینه لازم برای مقابله با فسادهای اداری و مالی ناشی از تحریمها و تقویت عدالت اجتماعی
ب: برنامه هستهاي
26- شورای امنیت سازمان ملل متحد و قدرتهای جهانی برنامه هستهای صلحآمیز جمهوری اسلامیایران را به رسمیت میشناسند.
27- شورای امنیت سازمان ملل متحد و قدرتهای جهانی اعمال حقوق هستهای ملتایران به شمول غنیسازی و آب سنگین را در چارچوب معاهدات بینالمللی محترم میشمارند.
28- برنامه هستهایایران که با قلب حقایق و به ناحق به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت بینالمللی معرفی شده بود اکنون به موضوعی برای همکاری بینالمللی با سایر کشورها در قالب استانداردهای بینالمللی تبدیل میگردد.
29- ایران بهعنوان یک قدرت دارای فناوری هستهای و برخوردار از برنامه هستهای صلحآمیز از جمله چرخه کامل سوخت و غنی سازی، توسط سازمان ملل متحد مورد شناسایی قرار میگیرد.
30- با صدور قطعنامه جدید ذیل ماده 25 منشور ملل متحد برنامه هستهایایران در کلیت خود از ذیل فصل هفت منشور خارج و تحول ماهوی در نحوه برخورد شورای امنیت با برنامه هستهای ایران ایجاد گردید.
31- زیر ساخت هستهایایران حفظ خواهد شد. همه تأسیسات و مراکز هستهایایران به کار خود ادامه خواهند داد برخلاف خواستههای اولیه طرف مقابل هیچ کدام نه برچیده میشوند نه تعطیل
32- فعالیتهای تحقیق و توسعه برنامه هستهایایران در تمامی حوزهها از جمله غنیسازی بدون محدودیت و بر اساس نیازهای کشور و برنامههای سازمان انرژی اتمی ادامه خواهد یافت.
33-ایران بهعنوان یک تولید کننده محصولات هستهای بخصوص دو محصول راهبردی «اورانیوم غنی شده» و «آب سنگین» وارد بازارهای جهانی خواهد شد و تحریمها و محدودیتها علیه صادرات و واردات مواد هستهای که بعضاً 35 سال در جریان بوده – بی تأثیر میگردد.
34- در حوزه انرژی صلحآمیز هستهای رآکتورهای تحقیقاتی و طیف وسیعی از پیشرفتهترین حوزههای صنعت هستهای ایجاد میگردد.
ج: غنيسازي
35- سیاست جلوگیری از غنیسازیایران شکست خورده و برنامه غنیسازی ایران بدون یک روز توقف یا تعلیق ادامه مییابد.
36- هیچ سانتریفیوژی از بین نخواهد رفت و تمامی سانتریفیوژهای اضافی برای استفاده در مراحل بعدی به طور سالم در مکان امن و حفاظت شده در نطنز انبار خواهند شد.
37- جمهوری اسلامیایران بر اساس یک طرح مدون و دقیق علمی و فنی در 8 سال نخست برنامه جامع اقدام مشترک با پذیرش برخی محدودیتها تمام پایههای علمی و کاربردی لازم را برای حرکت به سمت غنیسازی صنعتی و تجاری با بهرهوریایجاد خواهد کرد.
38- پس از طی دوره 8 ساله محدودیت، ظرفیت غنیسازیایران بر اساس برنامه ریزیهای سازمان انرژی اتمی برای تکمیل، تولید و راهاندازی سانتریفیوژهای پیشرفته توسعه خواهد یافت.
39- برنامه هستهای بلند مدت کشورمان با چشمانداز واقع بینانه برای حصول به غنیسازی صنعتی به گونهای که در یک فاصله 15 ساله قادر به تأمین سوخت حداقل 5 نیروگاه هستهای باشد تدوین خواهد شد.
40-این برنامه که نمایانگر اهداف مراحل اجرایی و جدول زمانی برای رسیدن بهاین اهداف میباشد در آژانس بینالمللی انرژی اتمی ثبت خواهد شد.
41- یک برنامه تحقیق و توسعه پیشرفته جهتگیری برنامه هستهایایران به سمت اهداف اعلام شده را تضمین خواهد نمود.
42- کار تحقیق و توسعه بر روی کلیه سانتریفیوژهای کلیدی و پیشرفته ایران از جلمه IR4- IR5-IR6-IR8 ادامه مییابد.
43- سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 ایران با ظرفیت 10 برابر سانتریفیوژهای کنونی از ابتدای اجرای توافق در یک شیب معقول علمی در زنجیرههای میانی تحقیق و توسعه تکمیل و از سال هشتم به تولید تدریجی خواهد رسید.
44- سانتریفیوژهای پیشرفته IR8ایران با ظرفیت اسمی حداقل 20 برابر سانتریفیوژهای کنونی که در دو سال اخیر طراحی شدهاند، در کمتر از یک سال از اجرای توافق وارد مرحله آزمایشات فنی با گاز میشوند و مراحل تحقیق و توسعه آنها در زنجیرههای میانی بر اساس دقیق ترین استانداردهای کاربردی تکمیل شده و از سال هشتم وارد مرحله تولید تدریجی خواهند شد.
45- ظرفیت غنیسازیایران در حد 6104 ماشین سانتریفیوژ IR1برای مدت 10 سال بوده و سپس در فاصله حداکثر 5 سال به ظرفیت صنعتی طراحی شده خواهد رسید. ازاین تعداد 5060 ماشین در نطنز به غنیسازی میپردازند.
46- سانتریفیوژهای مازاد در انبارهای زیرزمین نگهداری شده و برای جایگزینی سانتریفیوژهای از رده خارج شده مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
47- به غیر از 300 کیلو مواد غنی شده که بهعنوان ذخیره نگهداری خواهد شد مازاد تولید برای 15 سال حسب تشخیصایران:
الف- در قبال دریافت معادل اورانیوم طبیعی در بازارهای بینالمللی به فروش خواهد رسید یا
ب- به مجتمع سوخت واجد استانداردهای بینالمللی تبدیل خواهد شد یا
ج- به اورانیوم طبیعی رقیق خواهد شد.
48-ایران به عنوان صادر کننده اورانیوم غنی شده مورد شناسایی قرار گرفته و وارد بازارهای بینالمللیاین کالای استراتژی خواهد شد.
49- کشورهای 1+5 ایران را در دستیابی به فناوری پیشرفته برای رسیدن به استانداردهای جهانی سوخت کمک خواهند کرد.
50-ایران بتدریج به تولید کننده سوخت هستهای تبدیل میشود. مجتمعهای سوخت تولید شده درایران از شمول 300 کیلو ذخیره خارج هستند.
51-ایران سطح غنیسازی خود را در حد 67/3 درصدکه مناسب برای سوخت رآکتورهای هستهای قدرتی و تحقیقاتی است تا 15 سال حفظ خواهند کرد و پس از آن با توجه به نیازهای روز خود تصمیم خواهند گرفت.
52- سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران از ذخایر اکسید 20 درصد موجود درایران تأمین خواهد شد و در صورت اتماماین ذخایر با تعهد کشورهای 1+5 سوخت مزبور یا اکسید اورانیوم 20 درصد از بازارهای بینالمللی تأمین خواهد شد.
53- تأسیسات نطنز با دارا بودن ظرفیت لازم برای نیازهای غنیسازی صنعتیایران متناسب با توسعه سهم برق هستهای در سبد انرژی کشور در افق 15 سال آینده تمامی نیازهای غنیسازیایران را تأمین خواهد کرد.
د: اراك
54- رآکتور آب سنگین اراک کماکان ماهیت آب سنگین خود را حفظ خواهد کرد و خواستههای اولیه برای برچیده شدن یا تبدیل آن به رآکتور آب سبک کنار گذاشته شدهاست.
55-این رآکتور مدرنسازی شده و در قالب یک مشارکت بینالمللی با همکاری صاحبان پیشرفته ترین و امن ترین فناوریهای روز جهانی قابلیتهای بیشتر و آزمایشگاهها و تأسیسات جدید به آن اضافه خواهد شد.
56- با باز طراحی قلباین رآکتور قابلیتهای جدید شامل تست سوخت، تست مواد ساختاری، تولید انواع رادیاتورها و رادیوایزوتوپ هایی که مستلزم شارنوترونیک بسیار بالا هستند به قابلیتهایاین رآکتور اضافه خواهد شد.
57- طراحی جدید ضمناً باعث خواهد شد تا مواد رادیو اکتیو با قابلیت استفاده در مصارف غیر صلحآمیز در سوخت مصرف شده به مقدار قابل ملاحظهای کاهش یابد.
58- کشورهای 1+5 برای تولید سوخت رآکتور مدرن اراک مطابق با آخرین استانداردهای بینالمللی باایران از طریق انتقال تکنولوژی همکاری خواهند کرد.
59- قلب جدید رآکتور با طراحی دانشمندان ایرانی و در قالب یک همکاری بینالمللی که تحت مدیریتایران خواهد بود ساخته خواهد شد.
60- با توجه به معضلات زیست محیطی و هزینه بالای نگهداری، سوخت مصرف شده رآکتور آب سنگین اراک به خارج از کشور فرستاده خواهد شد.
61- کارخانه تولید آب سنگین در اراک به کار خود ادامه خواهد داد.
62- تولیدات مازاد بر نیازاین کارخانه به بازارهای جهانی و به قیمتهای جهانی عرضه خواهد شد. بدین ترتیبایران بهعنوان یکی از معدود تولید کنندگان آب سنگین در جهان وارد بازارهای بینالمللی میشود.
63- در حوزه بازفرآوری ایران به جداسازی رادیو ایزوتوپهای صنعتی و پزشکی از نمونههای تابش دیدن اورانیوم غنی شده ادامه خواهد داد.
64- ضمن حفظ رآکتور آب سنگین اراک طی 15سال آتیایران رآکتورهای تحقیقاتی مدرن دیگری بر پایه آب سبک خواهد داشت.
هـ: فردو
65- ارزش و ظرفیت راهبردی تأسیسات فردو بهعنوان تضمینی برای صیانت از سایر تأسیسات هستهای کشور به طور کامل حفظ خواهد شد.
66- در عین حال فردو همچنان بهعنوان یکی از تأسیسات هستهای باقی خواهد ماند.
67-این تأسیسات تحت عنوان مرکز هستهای فیزیک و فناوری به امور تحقیق و توسعه هستهای در حوزههای مختلف و نیز تولیدایزوتوپهای پایدار برای مصارف پرکاربرد صنعتی و پزشکی (رادیو درایوها) خواهد پرداخت.
68- تعداد 1044 دستگاه سانتریفیوژ IR1با تمامی زیرساختهای ضروری در فردو حفظ میشود که دو زنجیره آن به صورت روشن و در حال چرخش خواهند بود.
69- سانتریفیوژهای مازاد برای جایگزینی سانتریفیوژهای از رده خارج شده در مکان امن و حفاظت شده در نطنز نگهداری خواهند شد.
70- همکاری دو جانبه با کشور روسیه برای تولید ایزوتوپهای پایدار از طریق سانتریفیوژ که یک فناوری جدید در کشور خواهد بود در فردو صورت میگیرد.
و: همكاريهاي بينالمللي
71- کشورهای عضو 1+5 در پروژههای فناوری صلحآمیز هستهای درایران که از جمله شامل موارد زیر میشود مشارکت خواهند کرد.
72- سایر کشورهای علاقهمند نیز امکان مشارکت دراین پروژهها را دارند.
73- قطعنامه شورای امنیت همکاری کشورها باایران دراین حوزه را تشویق و ترغیب کرده است.
74- نیروگاه هستهای قدرتیایمن همراه با فناوریهای مربوطه
75- رآکتورهای تحقیقاتی مدرن همراه با فناوریهای مربوطه
76- مدرنسازی رآکتور آب سنگین اراک
77- تولید سوخت هستهای از جمله سوختهای مدرن
78- تحقیق و توسعه روی فناوریهای پیشرفته هستهای همچون گداخت هستهای انواع شتاب دهنده ها، فیزیک پلاسما
79- پزشکی هستهای و رادیو داروها از جمله شامل تأسیس مرکز منطقهای فوق مدرن پزشکی هستهای فناوری لیزر برای کاربردهای پزشکی و...
80- توسعه نیروی انسانی
81- نظام ایمنی هستهای
82- پادمان و امنیت هستهای
83- مدیریت پسماندهای حاصل از فعالیتهای هستهای
84- حفاظت از محیط زیست
85- سایر پروژههای متصور در حوزه فناوری صلحآمیز هستهای
ز: شفافسازي
86- اجرای پروتکل الحاقی توسطایران به صورت داوطلبانه خواهد بود و تنها در صورتایفای تعهدات طرف مقابل در مراحل بعدی آن را برای تصویب به مجلس محترم شورای اسلامی تسلیم خواهد کرد.
87-ایران مطابق با قوانین خود و وفق مفاد موافقتنامه جامع پادمان، تسهیلات بیشتری برای کار آژانس قائل خواهد شد ولی آژانس اجازه استفاده از دوربینهای آنلاین یا هر ابزاری که مستلزم انتقال آنلاین اطلاعات تأسیسات هستهایایران به خارج از کشور باشد را به هیچ وجه نخواهد داشت.
88- دسترسی آژانس به مراکز اعلام نشده تنها به صورت مدیریت شده و پس از طی روند طولانی مندرج در برجام تأمین خواهد شد و مبتنی بر احترام به حاکمیت و رعایت ملاحظات حفظ اسرار نظامی و امنیتی کشور خواهد بود.
89- هرگونه اختلاف نظر احتمالی بینایران و آژانس به جای آنکه به شورای حکام آژانس ارجاع داده شود در یک بازه زمانی منطقی از طریق کمیسیون مشترک متشکل ازایران و اعضای 1+5 حل و فصل خواهد شد.
90- نه به آژانس و نه به هیچ فرد و نهاد دیگری اجازه اقدامات خارج از رویههای معمول، قوانین و مقررات پروتکلهای بینالمللی و بازرسی از مراکز نظامیایران داده نخواهد شد.
91- نه به آژانس و نه به هیچ فرد و نهاد دیگری اجازه کوچک ترین دسترسی یا نظارت به مراکز موشکی یا سیستمهای موشکیایران داده نشده و نخواهد شد.
92- ابهامهای مطروحه نسبت به گذشته برنامه هستهای صلحآمیزایران، در یک چارچوب محدود و مورد توافق با آژانس حداکثر تا پایان سال 2015 میلادی حل و فصل خواهد شد.
93- کلیه قطعنامههای تحریمی ناعادلانه شورای امنیت ملل متحد (1696، 1737، 1747، 1803، 1835، 1929، 2224) کهایران را تحت ماده 41 فصل 7 منشور قرار داده بودند، از طریق صدور یک قطعنامه جدید به یکباره لغو گردیدند.
94- قطعنامه جدید «برنامه جامع اقدام مشترک» را مورد تأیید قرار داده و نوعی الزام حقوقی بینالمللی برای آنایجاد کرده است.
95- شورای امنیت صراحتاً اعلام نمود که رویکرد خود را نسبت به موضوع هستهایایران به طور اساسی تغییر داده و برداشت گذشته ازاین برنامه به عنوان «تهدید علیه صلح و امنیت بینالمللی» را کنار گذاشته است.
96- کلیه تحریمهای اقتصادی و مالی تحمیل شده علیه کشورمان در قطعنامههای گذشته به طور کامل لغو گردید.
97- مبنا و مستمسک اصلی تحریمهای بینالمللی و یکجانبه علیهایران یعنی درخواست برای تعلیق غنی سازی، برچیده شدن سایت فردو، تعطیلی سایت اراک، توقف برنامه آب سنگین و تمامی فعالیتهای تحقیق و توسعه غنیسازی که به موجب قطعنامههای قبلی ممنوع شده بود، به طور کامل از سوی شورای امنیت ملغی شده است.
98- مجوزهای گستردهای که در قالب قطعنامههای تحریمی شورای امنیت برای اعمال تحریمها و اقدامات محدود کننده یکجانبه به کشورها داده شده بود، کاملاً به کنار نهاد شده است.
99- ممنوعیت صادرات اقلام دو منظوره به موارد مربوط به تأمین، فروش و انتقال مواد و فناوریهای هستهای حساس بهایران برداشته شده و امکان خرید قانونی اقلام و نیازهای صنعت هستهای کشور که قبلاً به دلیل تلقی شورای امنیت از برنامه هستهایایران بهعنوان یک نگرانی اشاعهای ممنوع شده بود، از طریق کمیسیون مشترک فراهم و تسهیل خواهد شد.
100- تحریم تسلیحاتیایران لغو و با برخی محدودیتها جایگزین خواهد شد به نحوی که امکان واردات یا صادرات اقلام دفاعی به صورت موردی فراهم خواهد گردید.این محدودیتها نیز بعد از 5 سال به طور کامل لغو خواهد شد. جمهوری اسلامیایران صراحتاً اعلام کرده است که به سیاست همیشگی خود درخصوص اتخاذ اقدامات لازم برای حفظ صلح و امنیت در منطقه ازجمله در مقابله با تروریسم ادامه خواهد داد.
101- توسعه برنامه دفاعی موشکی کشور که قبلاً در قالب ماده 41 از فصل هفتم منشور به شکل الزام آور منع شده بود، به شکل یک محدودیت غیرالزام آور و صرفاً در رابطه با موشکهای طراحی شده برای حمل کلاهکهای هستهای که جمهوری اسلامیایران هیچگاه به دنبال آن نبوده و نخواهد بود، در یک بازه زمانی معین تعدیل خواهد گردید، جمهوری اسلامیایران اعلام کرده است که به سیاست همیشگی خود درخصوص تحریم تسلیحاتی ادامه خواهد داد.
102- افراد و نهادهایی که به بهانه ارتباط با برنامه هستهایایران مورد تحریم قرار گرفتهاند از فهرست تحریمی خارج خواهند شد.
103- تحریم تحصیل دانشجویانایرانی در رشتههای مرتبط با انرژی هستهای بهطور کامل لغو گردید.
104- ساز و کاری برای حل اختلافات پیش آمده و تشخیص عدم پایبندی عمده برجام توسط هریک از طرفها و تبعات ناشی از آن،ایجاد شده است به گونهای کهایران و 1+5 به صورت برابر امکان بازگشت به شرایط پیش از برجام را در صورت عدم اصلاح موارد عدم پایبندی خواهند داشت.
105- بین مفاد قطعنامه جدید و مفاد برجام به صورت روشن تمایز وجود دارد و نقض قطعنامه به معنای نقض برجام (که تبعات خود را دارد) نخواهد بود.
106- به طور بیسابقهای شورای امنیت موضع قاطعانه جمهوری اسلامیایران مبنی براینکه درصورت اعمال مجدد تحریمهای شورای امنیت، اقدامات داوطلبانه خود را کلاً یا جزئاً متوقف خواهد نمود به رسمیت شناخته و در قطعنامه صراحتاً آورده است.
107- قطعنامه جدید دارای یک نقشه راه میباشد که به صورت بیسابقهای در قطعنامههای شورای امنیت، لغو خود را نیز پیشبینی نموده و صراحتاً آورده است که مفاد این قطعنامه پس از 10 سال لغو خواهد شد.
108- و بالاخره در یک اقدام نادر در قطعنامههای شورای امنیت قدرتهای بزرگ در قطعنامه جدید خود بخشی از موضوع قطعنامه شده و برای خود تعهد ایجاد کردهاند.
ط: تحريمهاي يكجانبه آمريكا و اتحاديه اروپايي
- کلیات
109- فروریختن شاکله و ساختار تحریمهای آمريكا و اتحادیه اروپایی با از بین رفتن پایه مشروعیت آنها (قطعنامههای تحریمی و فصل هفتمی شورای امنیت) و شکسته شدن فضای روانی بینالمللی که علیهایرانایجاد کرده بودند.
110- تمامی تحریمهای اقتصادی و مالی در حوزههای بانکی، مالی، نفتی، گازی، پتروشیمی، تجاری، بیمه، حمل و نقل وضع شده توسط اتحادیه اروپایی و آمريكا که به بهانه برنامه هستهایایران وضع شده است، در ابتدای اجرای توافق به طور یکجا لغو میشوند.
111- ممنوعیت یا محدودیت همکاریهای اقتصادی باایران در تمامی عرصهها ازجمله سرمایهگذاری در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و سایر زمینهها رفع خواهد شد.
112- دهها میلیارد دلار از درآمدهایایران که طی چند سال گذشته به دلیل تحریمهای ظالمانه در خارج از کشور مسدود شده است آزاد خواهد شد.
113- بانک مرکزی جمهوری اسلامیایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفتایران، شرکت ملی نفت کش و شرکتهای تابعه،ایرانایر و بسیاری از دیگر نهادها، بانکها و مؤسسات کشورمان (در مجموع حدود 800 شخص حقیقی و حقوقی) از شمول تحریمها خارج میشوند.
114- دسترسی بیشترایران به حوزههای تجاری، فناوری، مالی و انرژی تسهیل خواهد شد.
115- برای اولین بار پس از سه دهه تحریم غیرعادلانه، ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری مرتفع و امکان بازسازی ناوگان هوایی کشور و ارتقایایمنی پروازها فراهم خواهد گشت.
116-ایالات متحده و اتحادیه اروپایی تعهد دادهاند از اعمال مجدد تحریمهای لغو شده، که به منزله نقض تعهدات آنها در برجام تلقی خواهد شد، خودداری نمایند.
- بخش بانکی، مالی و بیمه:
117- کلیه اموال و وجوه متعلق به دولتایران، بانک مرکزی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که نزد مؤسسات مالی خارجی مسدود گردیده، بدون هیچ قید و شرطی میتواند مورد استفاده صاحباناین اموال و وجوه قرار گیرد.
118- رفع تحریم از انتشار و فروش اوراق قرضه
119- رفع تحریم از انتشار و فروش اوراق قرضهای که با ضمانت دولتایران صادر گردیده است.
120- رفع تحریم از دریافت وامهای خارجی از مؤسسات بینالمللی از قبیل بانک جهانی و یا سایر بانکهای خصوصی
121- رفع تحریم از تهاتر معاملات دلاری از طریق بانکهای غیرآمريكایی
122- رفع تحریم از دریافت ضمانتهای صادراتی از مؤسسات مربوطه
123- امکانایجاد روابط کارگزاری برای بانکها و مؤسسات مالیایرانی
124- امکان استفاده از خدمات پیامرسانی شامل سوئیفت برای بانکها و مؤسسات مالیایرانی
125- امکان تأسیس نمایندگی، شعبه و یا شرکتهای تابعه برای بانکها و مؤسسات مالیایرانی
126- امکان افتتاح اعتبارات اسناد و بروات اسنادی و صدور ضمانتنامههای بانکی برای بانکها و مؤسسات مالیایرانی
127- امکان سرمایه گذاری در سهام مؤسسات مالی و بانکی خارجی و ایجاد مشارکت با آنها برای بانکها و مؤسساتایرانی
128- امکان فروش و واگذاری سهام به مؤسسات مالی و بانکهای خارجی باتوجه به قوانین داخلی برای بانکها و مؤسسات مالیایرانی
129- امکان نقل و انتقال ارز به داخل و خارج کشور یا به حساب خود بانک برای بانکها و مؤسسات مالیایرانی
130- امکان خرید و فروش اوراق قرضه بینالمللی یا سایر اوراق تجاری بینالمللی به حساب خود یا به حساب مشتریان بانکها برای بانکها و مؤسسات مالیایرانی
131- امکان دریافت وامها و تسهیلات اعتباری خارجی برای بانکها و مؤسسات مالیایرانی
132- امکان انجام سایر عملیات مالی و بانکی و عملیات مرتبط بانکی با هریک از موارد فوق برای بانکها و مؤسسات مالیایرانی
- ب- معاملات بیمهای
133- امکان انعقاد قراردادهای بیمه و بیمههای اتکایی به حساب خود یا به حساب مشتریان خود برای بانکها و مؤسسات مالیایرانی
134- امکان فروش و واگذاری سهام خود به مؤسسات بینالمللی بیمهای باتوجه به قوانین داخلی برای بانکها و مؤسسات مالیایرانی
135- امکان سرمایه گذاری در سهام مؤسسات بینالمللی بیمهای وایجاد مشارکت با آنها برای بانکها و مؤسسات مالیایرانی
136- امکان سایر عملیات بیمهای مرتبط با هریک از موارد فوق
- ج- بخش نفت، گاز و پتروشیمی
137- رفع تحریم از فروش، صادرات، سوآپ و حمل نفت به خارج، محصولات نفت، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی
138- رفع تحریم از خرید، تأمین و حمل تجهیزات عمده و کلیدی، تکنولوژی، کمکهای فنی آموزشی مورد نیاز بخش نفت، گاز و پتروشیمی شامل اکتشاف، تولید و پالایش نفت و گاز طبیعی یا مایع
139- رفع تحریم از دریافت وام و تسهیلات اعتباری جهت تأمین وجوه مورد نیازاین بخش
140- رفع تحریم از سرمایه گذاری و مشارکت توسط افراد و اشخاص حقوقیایرانی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
- د- بخش کشتیرانی، کشتیسازی و حمل و نقل دریایی
141- رفع تحریم از خرید یا فروش کشتی و سایر وسایل حمل و نقل دریایی
142- رفع تحریم از خرید و فروش لوازم یدکی و تجهیزات کشتیها و سایر وسایل حمل و نقل دریایی
143- رفع تحریم از خرید و فروش، حمل تجهیزات کلیدی و فناوری برای تعمیر و نگهداری، طراحی و ساخت کشتی و سایر وسایل حمل و نقل دریایی
144- رفع تحریم از تعمیر و نگهداری یا بازسازی کشتی و سایر وسایل حمل و نقل دریایی
145- رفع تحریم هرگونه عملیات مربوط به طراحی و ساخت کشتیهای باری یا تانکرهای نفتی
146- رفع تحریم از تأمین کشتی جهت ذخیرهسازی یا انتقال نفت خام، مشتقات نفتی، گاز یا مشتقات آن، و محصولات پتروشیمی
147- رفع تحریم از ارائه کلیه خدمات مرتبط با ثبت پرچم، تعیین وضعیت (CLASSIFICATION)، تعیین مشخصات فنی، ثبت و شماره شناسایی در رابطه با تانکرهای نفتی و کشتیهای باری
148- رفع تحریم از ارائه خدمات سوخت رسانی، تدارکات و یا هرگونه خدمات بندری دیگر مربوط به کشتیهای تحت مالکیت یا تجاری که حامل کالاهای غیرتحریمی میباشند.
149- توقف کلیه عملیات مربوط به بازرسی، توقیف یا انهدام کالاهای غیرتحریمی
- ه- تجارت طلا، فلزات گرانبها
150- رفع تحریم از تجارت طلا و فلزات گرانبها
151- رفع تحریم از سایر خدمات از قبیل حمل و نقل، خدمات امنیتی و غیره
152- رفع تحریم از دریافت تسهیلات جهت انجام معاملات مربوطه
- و- فلزات
153- رفع تحریم از تجارت (واردات و صادرات)، و حمل و نقل کلیه فلزات ازجمله گرافیت و فلزات خام یا نیمه ساخته
- ز- نرمافزار
154- رفع تحریم از تجارت (واردات و صادرات) مستقیم و یا غیرمستقیم نرم افزار و به روزرسانی نرم افزارهای یکپارچهسازی فرآیندهای صنعتی
- ح- آزادسازی منابع مالی و داراییهای اشخاص تحریم شده ایرانی
155 - حدود 1200 شخص حقیقی و حقوقیایرانی که به بهانه همکاری یا ارتباط با برنامه هستهایایران توسط شورای امنیت، آمريكا یا اتحادیه اروپایی تحت تحریم قرار گرفتهاند، در دو مرحله از فهرستهای مربوطه خارج و منابع مالی و داراییهای آنها آزاد خواهد شد.
156- مرحله اول در روز اجرای برجام است و شامل بیش از 800 شخص حقیقی و حقوقی میشود
و- تحریمهای لغو شده غیرمرتبط با برنامه هستهای
- رفع تحریم هواپیمایی:
157- امکان نوسازی ناوگان هواییایران با لغو ممنوعیت خرید و اجاره هواپیماهای مسافربری از طریق صدور مجوزهای لازم توسط آمريكا
158- امکان خریداری هواپیماهای مسافری آمريكایی و اروپایی
159- ارتقایایمنی و کارآمدی صنعت هوانوردی کشور
- رفع ممنوعیت همکاری شرکتهای وابسته شرکتهای آمريكایی با ایران:
160- شرکتهای خارجی تابعه شرکتهای آمريكایی براساس مجوز کلی صادره از سوی دولت آمريكا مجاز به همکاری باایران در زمینههای مختلف اقتصادی خواهند شد.
- صادرات ایران به آمريكا:
161- صادرات فرش ازایران به آمريكا، به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای فرشایران، امکان پذیر خواهد شد.
162- صادرات اقلام غذایی از ایران به آمريكا امکان پذیر میشود که بخصوص برای بعضی از اقلام صادراتیایران مثل پسته بازار بزرگی به شمار میرود
163- علاوه براین، آمريكا کلیه تحریم هایی که در سطوحایالتی مانع ازایفای تعهدات آمريكا در رفع تحریمها شود را به نحو مقتضی رفع نماید.
164- ابتدا شورای امنیت اقدام به صدور قطعنامهای جدید برای تأیید برجام و لغو قطعنامههای قبلی مینماید. سپس اتحادیه اروپایی و آمريكا تصمیمات توافق شده برای لغو تحریمهای مالی و اقتصادی مرتبط با هستهای را اتخاذ خواهند نمود، سپسایران اقدامات لازم برای اجرای تعهدات خود وفق برجام را آغاز مینماید.
165- اتحادیه اروپایی و آمريكا تمهیدات لازم برای اجرایی کردن تعهدات خود و تدوین دستورالعملها و آیین نامههای اجرایی لازم و توجیه مراجع ذیربط دولتی و مؤسسات و بنگاههای اقتصادی را با مشورتایران اتخاذ خواهند نمود.
http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6046/10/90238/0
ش.د9402701