تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۸۶۹۲۶
نتانياهو ٤٣ دقيقه از ايران و برجام گفت

قمار بي‌بي با بازي باخته

(روزنامه اعتماد - 1394/07/11 - شماره 3357 - صفحه 12)

گروه ديپلماسي: «حمله بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به توافق هسته‌اي با ايران.» اين عبارت در تمام گزارش‌هاي خبري از سخنان نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به چشم مي‌خورد. نتانياهو از تمام وقت خود براي سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد براي انتقاد تند و تيز و البته با سابقه از توافق هسته‌اي با ايران استفاده كرد. وي در طول سخنراني ٤٣ دقيقه‌اي خود قريب به يك دقيقه به نشانه اعتراض به توافقي كه با ايران به دست آمده است سكوت كرد و البته در بخش‌هاي پاياني هم اشاراتي داشت به اينكه مي‌خواهد گفت‌وگوهاي مستقيم صلح با فلسطين را ادامه دهد.

بي‌بي در حالي در مجمع عمومي سازمان ملل متحد از توافق شش‌قدرت جهاني با ايران انتقاد كرد كه وي به دنبال احياي رابطه با آمريكايي است كه رييس‌جمهور آن پس از بيش از سه دهه خصومت با تهران به توافق هسته‌اي با تهران دست يافته است. نخست‌وزير رژيم اسراييل كه در چند سال گذشته همواره عكس يا نقشه‌اي در خصوص برنامه هسته‌اي ايران را به مجمع عمومي برده است امسال و در حالي كه جهان به ايران پساتوافق فكر مي‌كند كتابي با عنوان «فلسطين از منظر آيت‌الله ‌العظمي سيدعلي خامنه‌اي مدظلّه العالي» را با خود به مجمع عمومي برده و ادعا كرد كه رهبر ايران در اين كتاب به بيان مراحل از ميان بردن اسراييل اشاره كرده است. كتابي كه بي‌بي با خود به مجمع عمومي برده است شامل مرور بيانات مقام معظم رهبري در هشت بخش كليات، شكست‌ها و پيروزي‌ها، مسووليت‌ها، جنايات، راه‌حل‌ها، قهرمانان، روشنگري و آينده روشن است.

بهانه‌گيري از كمك به بشار تا آزاد‌سازي اموال ايران

پس از برنامه هسته‌اي ايران نوبت به فعاليت‌هاي ايران در منطقه رسيده است. مصداق اين ادعا هم در سخنان باراك اوباما، رييس‌جمهور ايالات متحده يافت مي‌شود كه تهران را به اقدام‌هاي فرافكنانه در منطقه متهم كرده بود و هم در سخنان جهت‌دار نخست وزير رژيم صهيونيستي كه با توجه به سوژه روز بودن پرونده سوريه و داغ بودن پرونده‌هاي منطقه‌اي از تريبون سازمان ملل ايران را به ارسال اسلحه براي رييس‌جمهور سوريه، بشار اسد متهم مي‌كند. هرگونه توافقي با ايران از منظر نتانياهو از همان ابتداي پروسه مذاكراتي با تهران، توافقي بد بود. شايد بر همين اساس باشد كه قيد نام ايران در كنار موفقيت جهان در به فرجام رساندن اين توافق در چند روز اخير از تريبون مجمع عمومي، خشم بي‌بي را به صدا درآورده است.

نتانياهو در اين خصوص گفت: پس از سه روز شنيدن سخنراني رهبران جهان در تمجيد از توافق هسته‌اي با ايران، من سخنراني خود را با گفتن اين جمله آغاز مي‌كنم كه اشتياق خود درباره اين توافق را بررسي كنيد. اين توافق به حصول صلح منجر نخواهد شد. برداشته شدن تحريم‌هاي ايران به معناي سوخت رساني به تهاجم‌هاي ايران است و با اين توافق احتمال جنگ بيشتر شده. از زماني كه چارچوب توافق با ايران در لوزان اعلام شد، تهران انتقال تسليحات تخريب‌كننده به سوريه را افزايش داده است. ايران طرح‌هاي خود براي بازگشايي دو جبهه جديد ترور عليه اسراييل را آشكار ساخت و اسراييل همچنان قدرتمندانه به حملات از داخل خاك سوريه پاسخ خواهد داد.

اسراييل همچنان به اقدامات خود در جلوگيري از انتقال تسليحات استراتژيك به حزب‌الله از طريق سوريه ادامه خواهد داد.

تازه‌ترين بهانه نخست‌وزير رژيم صهيونيستي براي مخالفت با برجام به اموال بلوكه شده ايران بازمي‌گردد كه پس از اجرايي شدن اين توافق عملا آزادسازي شده و در اختيار تهران قرار خواهد گرفت. اين سخنان هم از زبان سناتورهاي جمهوريخواه مخالف برجام در سناي آمريكا در چندماه گذشته شنيده شده است و هم روز گذشته براي چندمين بار از زبان نتانياهو و البته اين‌بار در مجمع عمومي سازمان ملل متحد: پس از توافق هسته‌اي، ايران ميلياردها دلار در زمينه تسليحات و ماهواره‌ها هزينه خواهد كرد. شما فكر مي‌كنيد كه ايران در راستاي پيشبرد صلح اقدام خواهد كرد. آيا واقعا فكر مي‌كنيد كه ايران رويكرد خود را تغيير خواهد داد؟ من بارها گفته‌ام كه بزرگ‌ترين خطري كه جهان با آن مواجه است تركيب گروه‌هاي مسلح اسلامي با تسليحات اتمي است.

من مي‌دانم كه برخي مردم خالصانه معتقدند كه اين توافق بهترين راه براي جلوگيري از دستيابي ايران به بمب [اتمي] است.

نتانياهو در ادامه سخنان خود به سنت هميشه ترجيح داد مخالفت جمهوري اسلامي ايران با اشغال فلسطين را به يهودي‌ستيزي ايراني‌ها تعبير كند و ادامه داد: براي اسراييل آسان نيست تا با موضوعي كه با استقبال قدرت‌هاي جهاني همراه شده مخالفت كند. باور كنيد كه بسيار ساده‌تر بود كه سكوت اختيار كنيم. اما در طول تاريخ، مردم يهود بهاي سنگيني بابت سكوت داده‌اند. به عنوان نخست وزير دولت يهودي، از سكوت كردن خودداري مي‌كنم. اسراييل به ايران اجازه نخواهد داد تا وارد باشگاه [كشورهاي] داراي تسليحات اتمي شود. من مي‌دانم كه جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات اتمي همچنان سياست رسمي جامعه بين‌المللي است اما هيچ كسي نبايد درباره عزم اسراييل در دفاع از خود در مقابل كسي كه به دنبال نابودي ما است، سوال كند.

نخست وزير رژيم صهيونيستي اضافه كرد: من اميدوار هستم كه شما اين توافق را با دقت بيشتري نسبت به قطعنامه كه شش كشور شوراي امنيت داشتند، اجرايي كنيد. اين اطمينان را حاصل كنيد كه بازرسان واقعا بازرسي كنند. اين اطمينان را حاصل كنيد كه برگشت سريع تحريم‌ها واقعي باشد. من يك چيز را به شما اطمينان خواهم داد: اسراييل به دقت اين موضوعات را تحت نظر قرار خواهد داد.

نتانياهو در بخش پاياني سخنان خود ترجيح داد اشاره‌اي به اختلاف ميان اسراييل و آمريكا در قبال برجام كرده و بگويد: من و اوباما بر اين موضوع توافق داريم كه بايد سلاح را از دستان گروه‌هاي تروريستي وابسته به ايران خارج كنيم. ما با اين موضوع موافق هستيم كه بايد مانع از بي‌ثباتي كشورها در سرتاسر خاورميانه توسط ايران شويم. اوباما و من گفته‌ايم كه اختلافات درباره توافق هسته‌اي ايران اختلافات درون فاميلي است.

حضور كمرنگ تيم آمريكا هنگام نطق بي‌بي

توافق هسته‌اي ايران با ١+٥، پايان سوداي سياسي تندروترين نخست وزير رژيم صهيونيستي بود. دو سال تلاش‌هاي شبانه روزي بي‌بي براي ممانعت از حصول اين توافق به تشديد تنش در رابطه با كاخ سفيد منتهي شد اما نه روسيه و چين، نه سه كشور اروپايي و نه آمريكا وقعي به اين مخالفت‌ها ننهادند و در نهايت در چهاردهمين روز از ماه جولاي توافق تاريخي حاصل شد كه گفته مي‌شود مي‌تواند پايه همكاري‌هاي منطقه‌اي بيشتر ايران با جامعه جهاني شود. اسراييل كه تنها دارنده زرادخانه‌هاي سلاح اتمي در خاورميانه است تاكنون بارها تهديد كرده كه تنها راه براي آنچه اين رژيم دستيابي ايران به سلاح اتمي مي‌خواند، حمله نظامي به ايران است. اسراييل در حالي در قالب پروژه ايران‌هراسي، تهران را به تلاش براي دستيابي به بمب اتمي متهم كرده و اسناد دستكاري شده‌اي را هم در همين خصوص در اختيار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار داده است كه ايران همواره بر صلح‌آميز بودن ماهيت اتمي برنامه خود تاكيد كرده است.

با وجود مخالفت‌هاي لابي اسراييل در آمريكا موسوم به آيپك و همچنين كنگره تا به دندان مسلح به جمهوريخواهان با برجام، باراك اوباما به كمك اقليت دموكرات تاكنون برجام را از سد مجاري حقوقي در كشور خود عبور داده و تاكيد كرده است هرلايحه‌اي را كه به مرگ برجام منتهي شود وتو خواهد كرد. رابطه ميان اوباما و نتانياهو در چندماه اخير و به خصوص پس از مخالفت‌هاي عيان نتانياهو با مهم‌ترين دستاورد ديپلماتيك اوباما در هفت سال گذشته به‌شدت به سمت تنش رفته است به گونه‌اي كه اوباما در جريان آخرين حضور بي‌بي در نيويورك و سخنراني در كنگره اين كشور حاضر به ديدار با وي نشد. در جريان سخنراني نتانياهو هم در جايگاه نمايندگان آمريكا در مجمع عمومي، معاون نماينده آمريكا در سازمان ملل و همچنين سفير آمريكا در اسراييل حضور داشتند.

كاخ سفيد در توجيه حضور رده پايين آمريكا هنگام نطق نتانياهو تاكيد داشته است كه همزمان با اين سخنراني، سامانتا پاور، نماينده آمريكا در سازمان ملل و جان كري وزير امور خارجه آمريكا در حال برگزاري ويديو كنفرانسي با باراك اوباما بودند. به گفته منابع ديپلماتيك پس از توافق لوزان در ماه مارس ميلادي و قطعي شدن توافق هسته‌اي با ايران، اسراييل كانال‌هاي ارتباطي خود با عربستان سعودي را كه اصلي‌ترين رقيب ايران در منطقه است افزايش داده است. همكاري‌هاي ديپلماتيك پشت پرده رياض و تل‌آويو از ماه جولاي و پس از حصول توافق هسته‌اي ايران با ١+٥ از بيم افزايش قدرت ديپلماتيك ايران در منطقه افزايش بيشتري پيدا كرده است. نتانياهو نيز در جريان نطق سالانه خود بدون نام بردن از كشور خاصي اعلام كرد كه اسراييل با كشورهاي عربي در خصوص فعاليت‌هاي ايران در ارتباط است.

در شرايطي كه برنامه جامع اقدام مشترك تا چند هفته ديگر وارد مرحله اجرايي خواهد شد نتانياهو همچنان در حال سرمايه‌گذاري بر برد بازي‌اي ا‌ست كه باخته است. مبارزه با داعش اصلي‌ترين شعار كشورهاي اروپايي و آمريكا در روزهاي تب سياسي و امنيتي خاورميانه است و نتانياهو هم در سخنراني خود تلاش كرد ميان ايران كه در مبارزه با داعش پيشرو بوده است و اين گروه تروريستي ايجاد ارتباط كند. اين تلاش‌ها در حالي از سوي نتانياهو صورت گرفت كه پس از توافق هسته‌اي با ايران، رهبران كشورهاي اروپايي يك به يك با سفر به تهران از ايران خواسته‌اند كه در مسير مبارزه با داعش به اروپا كمك بيشتري كند. از سوي ديگر در حاشيه‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل متحد هم حرف و حديث‌هاي بسياري در خصوص احتمال گفت‌وگوي ايران و آمريكا در خصوص سوريه به گوش رسيده است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=26834

ش.د9402719

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات