تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹  ، 
شناسه خبر : ۲۹۰۶۴۶
سند رسمي ‌باز طراحي راکتور اراک منتشر شد

(روزنامه مردم‌سالاري – 1394/09/01 – شماره 3910 – صفحه 15)

بر‌اساس سند رسمي ‌بازطراحي راکتور اراک که توسط وزيران خارجه ايران و 1+5 و رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا در چارچوب برجام به امضا رسيده است کشورهاي 1+5 و اتحاديه اروپا تعهد سياسي داده‌اند که راکتور اراک را بازسازي و طبق برجام راه‌اندازي کنند.امضاي اين سند توسط وزيران خارجه اين کشورها اطمينان سياسي بالايي را نسبت به ضمانت لازم در رابطه با محقق شدن آن ايجاد مي‌کند.به گزارش ايسنا متن اين سند به شرح زير است:

«سند رسمي‌في‌مابين چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، بريتانيا و ايالات متحده آمريکا همراه با نماينده عالي اتحاديه اروپايي در امور خارجه و سياست امنيتي و جمهوري اسلامي‌ايران براي همکاري جهت پيشبرد پروژه مدرن‌سازي رآکتور اراک، چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، بريتانيا و ايالات متحده آمريکا همراه با نماينده عالي اتحاديه اروپايي در امور خارجه و سياست امنيتي، من بعد «1+5»، و جمهوري اسلامي‌ايران که از اين پس در مجموع با عنوان «طرفين» از آنان ياد مي‌شود،با يادآوري، تعهد قوي 1+5 و ايران، مطابق با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، براي بازطراحي و بازسازي رآکتور مدرن شده تحقيقاتي آب سنگين اراک (پروژه مدرن‌سازي اراک)،

همچنين با يادآوري تعهد ايران مطابق با برجام، که بر اساس آن مسئوليت کلي اجراي پروژه مدرن‌سازي اراک را بر عهده دارد، و مسئوليت‌هاي بر عهده گرفته شده توسط 1+5 مطابق با برجام، مرتبط با پروژه مدرن‌سازي و ارائه مساعدت‌هاي لازم به ايران در جهت بازطراحي و بازسازي اين رآکتور،

با استقبال از بيانيه مشترک چين، ايران و ايالات متحده آمريکا در مورخ 26 مهر 1394 (18 اکتبر 2015)،

با ابراز تمايل نسبت به ايجاد چارچوبي که منعکس‌کننده تعهد قوي آنان پيرامون پروژه مدرن‌سازي باشد،

با تأکيد مجدد بر هدف مشترک آنان در جهت فراهم کردن مسيري مطمئن براي پروژه مدرن‌سازي، که نتيجه آن حصول اطمينان از شروع بدون تأخير پروژه مدرن‌سازي باشد،

تعهدات ذيل را مورد تأييد قرار مي‌دهند:

1-‌ ايران به عنوان مالک و مدير پروژه، نقش رهبري را (در آن) خواهد داشت و مسئوليت ارائه برنامه زمان‌بندي شده و اجراي کلي پروژه مدرن‌سازي اراک را بر عهده دارد. پروژه مدرن‌سازي اراک دربرگيرنده طيف وسيعي از فعاليت‌ها شامل، و نه محدود به، اجراي کليه اقدامات، طراحي رآکتور مدرن و آزمايشگاه‌هاي فرعي، توليد و کيفيت‌سنجي سوخت، درخواست و صدور مجوزها و همچنين ساخت و عملياتي کردن رآکتور و آزمايشگاه‌هاي فرعي آن است.

2-‌ 1+5، در راستاي حمايت از پروژه مدرن‌سازي اراک، در مجموعه فعاليت‌هايي مبتني بر همکاري مشارکت خواهد کرد، و در چارچوب يک گروه کاري که بر مبناي يادداشت تفاهم في مابين 1+5 تشکيل مي‌شود، پروژه مدرن‌سازي اراک را متعاقب مشورت با ايران مورد حمايت قرار خواهد داد. اين‌گونه فعاليت‌هاي مبتني بر همکاري، از جمله شامل طراحي رآکتور، توليد و ارتقاء سوخت، ايمني، تهيه و توليد اجزاي رآکتور، و مديريت مصرف سوخت، به شکلي که در سند يادداشت تفاهم آمده است، خواهد بود.

3- شرکت‌کنندگان در گروه کاري، در مطابقت با قوانين داخلي خود، متعهد به ارائه کمک براي بازطراحي و بازسازي رآکتور اراک و آزمايشگاه‌هاي فرعي آن به شرح ذيل هستند:

الف: چين در طراحي و ساخت رآکتور مدرن شده مشارکت مي‌کند، که مشتمل بر حوزه‌هايي هم چون مهندسي طراحي رآکتور، خدمات فن‌آوري مهندسي، تأمين تجهيزات و ساخت سوخت براي بارگذاري اوليه هسته‌ مرکزي، بر مبناي ترتيبات تجاري، خواهد بود. چين رئيس مشترک گروه کاري 1+5 است.

ب: ايالات متحده آمريکا، پشتيباني فني و بازنگري در طراحي رآکتور مدرن شده، همراه با تحليل طراحي سوخت و استانداردهاي ايمني جهت تضمين سازگاري با شرايط و مشخصات کليدي رآکتور مدرن شده را، به گونه‌اي که در برجام درج شده، ارائه خواهد کرد. آمريکا رئيس مشترک گروه کاري 1+5 است.

پ: فرانسه در بازبيني طراحي رآکتور، ارائه تجهيزات، بر مبناي ترتيبات تجاري، و دريافت و مديريت سوخت مصرفي، بر مبناي ترتيبات تجاري، مشارکت مي‌کند.

ت: انگلستان در بازبيني در طراحي رآکتور، آموزش ايمني و امنيت، و تأمين تجهيزات، بر مبناي ترتيبات تجاري، مشارکت مي‌کند.

ث: آلمان در بازبيني طراحي، مطالعات امکان‌سنجي تأمين تجهيزات، بر مبناي ترتيبات تجاري، مشارکت مي‌کند.

ج: روسيه خدمات مشاوره‌اي و دسترسي به متخصصان را بر اساس اعلام نياز رؤساي مشترک گروه کاري 1+5 فراهم خواهد کرد.

چ: نماينده عالي اتحاديه اروپايي، به عنوان هماهنگ‌کننده کميته مشترک، فرآيند تأييد طراحي‌هاي مربوطه و در صورت نياز، صادرات تجهيزات لازم براي پروژه مدرن کردن را، تسهيل مي‌کند.

4- يک مشارکت بين‌المللي متشکل از ايران و گروه کاري، پروژه مدرن‌سازي رآکتور اراک را انجام خواهد داد. چين و آمريکا به عنوان رؤساي مشترک گروه کاري 1+5، مسئوليت هماهنگي گروه کاري، تسهيل ارائه پاسخ سريع توسط گروه کاري به درخواست مساعدت از سوي ايران، مشتمل بر پاسخ‌هاي منسجم در زمينه بازبيني طراحي، و عمل به عنوان رابط به نيابت از گروه کاري با کميسيون مشترک و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌هستند. چين به عنوان رابط اوليه بين گروه کاري 1+5 و ايران، ارتباط بين ايران و گروه کاري را در طول اجراي پروژه مدرن‌سازي اراک تسهيل خواهد کرد.

5- ايران، در سريع‌ترين زمان ممکن، برنامه زمان‌بندي پنج ساله خود، شامل مراحل اصلي را، تدوين و با گروه کاري 1+5 در ميان خواهد گذارد. گروه کاري سريعاً برنامه زمان‌بندي ارائه شده توسط ايران را بازبيني و نقطه نظرات خود را به ايران ارائه خواهد کرد.

6- گروه 1+5 و ايران تعهد جدي خود را براي همکاري به منظور تدوين طراحي نهايي رآکتور مدرن‌شده و متعاقباً طراحي نهايي آزمايشگاه‌هاي فرعي اعلام مي‌دارند، (اين اعلام تعهد) در راستاي آمادگي براي ارسال طراحي نهايي رآکتور مدرن‌شده و طراحي نهايي آزمايشگاه‌هاي فرعي براي بررسي و تأييد توسط کميسيون مشترک، پيش از ساخت آن‌ها است. کميسيون مشترک قصد دارد ظرف مدت سه ماه بعد از دريافت طراحي کامل و نهايي، آن را بازبيني و تأييد خود را اعلام دارد. در همين راستا، گروه 1+5 و ايران قصد دارند تمامي‌همت خود را به کار گيرند تا اطمينان حاصل شود که طراحي نهايي رآکتور مدرن شده و آزمايشگاه‌هاي کمکي به شکلي که به کميسيون مشترک ارائه شده، به وضوح معيارهاي تعيين شده در برجام را مراعات کرده است. هدف از اين کار تسهيل بازبيني و اعلام تأييد توسط کميسيون مشترک منطبق با برجام است.

7- اختلافات و نگراني‌ها در خصوص اجراي اين سند رسمي، از جمله ادعاهاي مرتبط با عدم اجرا يا تأخيرهاي بي‌مورد توسط هر يک از طرفين در ارتباط با تعهداتشان را مي‌توان براي بحث و حل و فصل مطابق با برجام به کميسيون مشترک ارجاع داد.

8- هيچ چيز در اين سند رسمي‌به هيچ وجه تغيير يا اصلاحي در برنامه جامع اقدام مشترک ايجاد نمي‌کند. در صورت تعارض ميان اين سند رسمي‌و برنامه جامع اقدام مشترک، برنامه جامع اقدام مشترک برتري دارد.

9- اين سند رسمي‌پس از امضاي همه مشارکت‌کنندگان اجرايي خواهد شد.»

گفتني است وزيرامور خارجه بازطراحي راکتور اراک را پيچيده و فني دانست و گفت: بخش سياسي کاملا حل و فصل شده و معلوم شده که بازطراحي اراک در چه چارچوب‌هايي دنبال خواهد شد.

به گزارش ايرنا، محمد جواد ظريف در حاشيه همايش هفتادمين سالگرد تاسيس سازمان ملل متحد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: سند بازطراحي رآکتور اراک توسط وزراي خارجه 1+5، بنده و خانم موگريني امضا شده و در اختيار عموم قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: بايد با همکارانم در 1+5 مشورت کنيم تا در زمان مناسب که همه آماده باشند به صورت رسمي‌ منتشر شود.

به گفته وزيرامورخارجه قسمت فني شامل توافق‌هاي متعددي خواهد بود که جمهوري اسلامي‌مسئوليت اصلي را برعهده دارد و سازمان انرژي اتمي‌در همکاري با ساير اعضاي 1+5 کار را پيش خواهد برد.

ظريف گفت: يقين داريم که در نتيجه اين کار رآکتور بسيار پيشرفته تر و داراي قابليت‌هاي بيشتري خواهد بود و همکارم آقاي دکتر صالحي قبلا در اين زمينه توضيحاتي ارايه کردند؛ ضمن اين که کار مذاکره سند با همکاري سازمان انرژي اتمي‌تمام شده و سند امضا شده است، بقيه موارد کاملا تخصصي هستند و بهتر است خود آقاي دکتر صالحي و همکاران درباره آن صحبت کنند.

وي همچنين درباره اجلاس آتي وين اظهارداشت: يک نشست در رابطه با آژانس در روزهاي آينده در وين خواهيم داشت که همکاران من با دبيرخانه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌درباره نتيجه توافقي که ما در حاشيه اجلاس وين داشتيم (براي حل و فصل موضوعات گذشته و حال) گفت‌و‌گو خواهند کرد.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=234829

ش.د9404488