تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰  ، 
شناسه خبر : ۲۹۱۵۲۷

(روزنامه اطلاعات ـ 1395/02/14 ـ شماره 26430 ـ صفحه 12)

گفتگوهاي صلح يمن در كويت، طي روزهاي گذشته در كانون توجه رسانه‌هاي عربي قرار داشته است. شماري از رسانه‌هاي عربي اين نشست را نقطه عطفي در گشايش گره كور بحران يمن دانسته اند و برخي ديگر آن را تلاشي براي جبران ناكامي‌هاي عربستان در ميدان جنگ توصيف كرده اند.به گزارش ايرنا،نشست صلح يمن ميان «هيات ملي» متشكل از نمايندگان انصارالله، طرفداران «علي عبدالله صالح» رييس جمهوري پيشين و ديگر گروه‌هاي همپيمان و نيز «هيات رياض» شامل نمايندگان گروه‌هاي مورد حمايت سعودي‌ها با نظارت «اسماعيل ولد الشيخ احمد» نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن، در كويت برگزار شد. اين گفت وگوها ابتدا قرار بود از روز دوشنبه سي ام فروردين برگزار شود اما پايبند نبودن ائتلاف كشورهاي عربي به آتش بس، اين نشست را به تاخير انداخت. به رغم گذشت چند روز از آغاز گفت وگوها و افزايش اميدواري براي دستيابي به توافق جامع اما هنوز خبر خشنود كننده اي از نتايج اين نشست انتشار نيافته است. گزارش پيش رو به مهمترين محورهاي خبري- تحليلي رسانه‌هاي عرب زبان درباره گفت وگوهاي صلح يمن طي روزهاي گذشته مي‌پردازد.

تلاش براي جبران ناكامي‌هاي ميدان نبرد

تارنماي «البديل» مصر با اشاره به ناكامي‌هاي عربستان در جنگ يمن و محقق نشدن خواسته‌هاي اين كشور، گفتگوهاي هيات يمني و عربستاني را در كانون توجه قرار داد و تلاش هيات رياض براي جبران شكست‌هاي ميدان جنگ را برجسته كرد. اين تارنماي مصري، در گزارشي به قلم «محمود هدير» با عنوان «گفت وگوهاي كويت و انتظار يمن براي پايان جنگ و پشت سرگذاشتن چالش‌ها»، نوشت: با وجود اطمينان بخشي‌ها و وعده‌هايي كه به هيات يمن داده شده است تا در نشست شركت كند اما ائتلاف كشورهاي عربي به سردمداري عربستان هنوز هم چشم طمع دارد تا از آتش بس سوءاستفاده كند. هدف هيات رياض از برگزاري نشست كويت، دست يافتن به پيروزي در ميدان نبرد است.

به نوشته اين رسانه، هيات يمني هنوز هم از ادامه شيوه گزينشي در برخورد با تصميم‌هاي سازمان ملل متحد رنج مي‌برد. به باور اين هيات، طرف ديگر مذاكره تلاش مي‌كند همان سناريو نشست ژنو براي حل بحران سوريه را در كويت هم تكرار كند. هيات عربستان در گفت وگوهاي كويت در انديشه رسيدن به هدف‌هايي است كه در ميدان جنگ به آن نرسيده است.برپايه گزارش البديل، گفت وگوها همچنين در جريان است و براي رسيدن به راه حل سياسي اميد وجود دارد. موفقيت اين نشست اما در گرو آن است كه همه جريان‌هاي سياسي درگير در بحران يمن در راه رهايي اين كشور، مردم و سرنوشت آن امتيازهايي را بدهند. به نظر مي رسد رسيدن به يك راه حل سياسي نهايي هنوز هم دور از دسترس است چرا كه هيات يمن زير بار خواسته‌هاي عربستان نمي رود.

تلاش انصارالله براي پشتيباني از منافع ملي

روزنامه يمني «الثوره» رسانه‌اي بود كه تلاش نمايندگان انصارالله را در راستاي منافع يمن مورد بررسي قرار داد. اين روزنامه، در گزارشي به قلم «عبدالله علي صبري» نوشت: ائتلاف كشورهاي عربي هر چقدر اشك تمساح بريزند و به بهانه‌هاي پوچ بيانيه‌هايي را عليه هيات ملي مذاكره كننده يمني صادر كنند اما تلاش آنان ديگر نزد مردم يمن پذيرفته نيست زيرا مردم هر روز در آتش كينه و جنايت بي پايان نيروهاي دشمنان كباب مي شوند. هرچند كه هيات ملي يمني از ماهيت دروغ و نيرنگ نيروهاي دشمن و مزدوران آنان آگاه است ولي اين هيات با هدف حمايت از منافع ملي يمن، خواسته‌هاي مردم اين كشور و پايان جنگ و آغاز روند سياسي در نشست كويت شركت كرد.به نوشته الثوره، بي ترديد جنبش مردمي انصارالله، كنگره ملي و جريان‌هاي سياسي همپيمان آن، مسئوليتي حساس و تاريخي را بر عهده گرفته اند و تنها به موفقيت در گفت‌وگوهاي صلح بسنده نمي‌كنند. آنان تلاش مي‌كنند پيروزي در گفت وگوها هم تراز فداكاري‌هاي ارتش و نيروهاي مردمي يمن در ميدان‌هاي نبرد باشد.

تحليل نادرست عربستان از لحن مسالمت‌آميز انصارالله

روزنامه «الاخبار» لبنان با اشاره به لحن مسالمت آميز انصارالله با هدف پايان بخشيدن به بحران يمن، تحليل نادرست عربستان از اين نرمش را در كانون توجه قرار داد.روزنامه الاخبار،نوشت: از زماني كه در مرزهاي يمن و عربستان گفت وگوهايي صورت گرفت، دو طرف تا حدي بر آتش بس تمركز كردند. اين آتش‌بس با لحن مسالمت آميز «محمد عبدالسلام» سخنگوي انصارالله همراه شد. مسايلي از اين دست زمينه را براي پايان بخشيدن به حمله‌ها و آغاز گفت وگوها بر سر موضوع‌هاي كليدي ميان عربستان و يمن و حتي خود يمني‌ها فراهم كرد.

به نوشته الاخبار، عربستان به دنبال راه فرار از جنگ است تا آبروي خود را حفظ و در ظاهر خود را پيروز جنگ معرفي كند. با وجود اين، رياض باز هم مانند يمني‌ها به گفت وگو درباره مسايل كليدي كه مورد توافق همه باشد اقدام نكرد. سعودي‌ها بار ديگر با تكيه بر ابزارهاي رسانه‌اي و سياسي خود، لحن نرم و مسالمت آميز يمني‌ها را اشتباه تحليل كردند. اين مساله سبب شد نمايندگان انصارالله با تاخير در نشست كويت حاضر شوند.

نمايندگان انصارالله با اقدام خود اين پيام آگاهي بخش را به عربستان رساندند كه بايد بر پايه بايسته‌هاي نقشه نظامي و ميدان‌هاي نبردي كه به سود عربستان نيست، حركت كند. همچنين نرمش انصارالله و تمايل آن به صلح، واقعيت ادامه پايداري و تصميم رويارويي با متجاوزان را از ميان نخواهد برد. الاخبار در ادامه آورد نيازي به بررسي برگ برنده‌هاي انصارالله در نشست كويت نيست. گفت وگوها در نهايت نشان دهنده قدرت در ميدان جنگ و نقشه نظامي و سياسي است. هيات انصارالله از ارتش و كميته‌هاي مردمي خواست تا آمادگي خود را در برابر دشمنان نشان دهند؛ دشمناني كه پس از ناكامي در جبهه نظامي اينك ميز گفت وگو را براي دستيابي به هدف‌هاي خود انتخاب كرده اند.

نگاه متفاوت برخي تحليلگران به نشست كويت

شبكه خبري «الجزيره» قطر و روزنامه «القدس العربي» چاپ لندن با اشاره به نشست جنبش مردمي انصارالله و هيات رياض در كويت، نگاه‌هاي تحليلي گوناگوني را درباره اين مساله برجسته كردند. «نجيب غلاب» رييس مركز پژوهش‌هاي الجزيره، مدعي شد گروه مردمي انصارالله مي خواهد كه ائتلاف عربي در جنگ داخلي يمن بي طرف باشد. از اين رو آنان قصد دارند با مطرح كردن مساله همكاري، خيزش خود را مشروعيت بخشند!. آنان از گفت وگو به عنوان يك ابزار جنگي استفاده مي كنند. به ادعاي وي، انصارالله تلاش مي كند بدون پايبندي به قطعنامه شماره 2216 شوراي امنيت سازمان ملل، دولت ملي تشكيل دهد.

«محمد جميح» روزنامه نگار و تحليلگر يمني نيز در برنامه «سخن انقلاب» شبكه الجزيره مدعي شد هيات دولت قانوني يمن، «علي عبدالله صالح» رئيس‌جمهوري پيشين اين كشور و انصارالله به سبب فشارهاي‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در نشست كويت شركت كرده‌اند. در همين چارچوب، «عبدالله اسماعيل» تحليلگر مسايل سياسي، نشست كويت را تنها استراحتي براي طرف‌هاي جنگ دانست. به گفته وي تا زماني كه طرف‌هاي درگير، تمايل جدي براي اجراي قطعنامه 2216 سازمان ملل نداشته باشند دامنه جنگ و خشونت در يمن بيشتر خواهد شد. او مدعي شد انصارالله تلاش مي كند بدون پايبندي به اين قطعنامه، دولت ملي تشكيل دهد.

از طرفي،روزنامه القدس العربي نوشت، بسياري از مردم يمن اميدوارند نشست كويت به جنگي كه زندگي يمني‌ها را به جهنم تبديل كرده است، پايان دهد. به باور بسياري از ناظران، در نتيجه آمادگي و مقدمه سازي بسيار در سطح‌هاي داخلي، منطقه اي و بين المللي، نشست كويت مي تواند متفاوت با نشست‌هاي ناكام پيشين باشد

آيا صلح در يمن در دسترس است؟

«اسماعيل ولد شيخ احمد» نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن به تازگي و همزمان با مذاكرات صلح اين كشور گفت: بيش از هر زمان ديگري به صلح يمن نزديك هستيم. پرسش اينجا است كه پايداري آتش بس و رسيدن به صلح در يمن با چه متغيرهايي همپيوند است؟

دور تازه مذاكرات صلح يمن در كويت برگزاري شد. بسياري نسبت به موفقيت آميز بودن اين دور از مذاكرات خوشبين بودند وهستند. نماينده سازمان ملل در امور يمن از پيشرفت‌هاي چشمگير اين دور از مذاكرات خبر داده و روزنامه «راي الكويت» هم به نقل از منابع يمني پيش بيني كرد كه مذاكرات بين 4 تا 6 هفته ادامه پيدا كند. طرف‌هاي درگير در يمن آخرين بار در آذر ماه سال 1394 در ژنو سوييس دور ميز مذاكره گرد آمدند كه آن دور از مذاكرات شش روزه به برقراري آتش بس شكننده‌اي منتهي شد و در عمل با نقض گسترده از جانب سعودي‌ها در دوازدهم دي ماه پايان يافت.با توجه به برخي ملاحظات، به نظر مي رسد شايد اكنون مناسبترين زمان براي مذاكره است و اگر قرار است 2 طرف به نتيجه اي برسند و جنگ تمام شود، بهترين زمان باشد. در ادامه به چند نكته درباره شرايط كنوني مذاكرات و الزام‌هاي موفقيت آن اشاره مي شود:

1- سعودي‌ها در زمان حاضر بيش از هر زمان ديگري دريافته اند كه پايان دادن به عمليات نظامي در يمن براي آنان ضروري است.عربستان با مشكلات داخلي گوناگوني روبه رو است كه از جمله مي توان به كسري بودجه اشاره كرد. بر اثر هزينه‌هاي سرسام آور يك سال جنگ در يمن و پرداخت مبالغ هنگفت به برخي كشورها براي باقي ماندن ظاهري در ائتلاف، رياض دچار كسري بودجه شده است . اين‌ها در حالي است كه بهاي نفت در همسنجي با سال‌هاي اخير طي يك سال گذشته پايين ترين بهاي خود را تجربه كرده است.در عرصه منطقه اي و بين المللي هم عربستان با توجه به افزايش نقش منطقه ايران به عنوان كشوري كه سعودي‌ها آن را رقيب خود مي دانند، پيشروي نيروهاي حامي دولت سوريه در نبرد با مخالفان و اختلاف نظرهاي رياض- واشنگتن در خاورميانه، روزهاي خوبي را سپري نمي كند. از اين رو پايان دادن به جنگ يمن مي تواند از هزينه بيشتر اين كشور جلوگيري كند.

2- براساس آمار سازمان ملل متحد در نتيجه اين جنگ بيش از 6 هزار و 400 نفر كشته و 2ميليون تن آواره شده اند. البته آمار منابع داخلي و محلي يمن از قربانيان اين جنگ ويرانگر به مراتب بيشتر است. حال سعودي‌ها نگران از مخدوشتر شدن وجهه بين المللي خود هستند به ويژه پس از آنكه پارلمان اروپا با تصويب قطعنامه منع فروش تجهيزات نظامي به عربستان، مسئولان سعودي را به ارتكاب جنايت جنگي و ضد بشري در يمن متهم كرد.

3- افزون بر آنچه گفته شد، يكي از اهداف مهم عربستان در حمله به يمن تامين امنيت مرزهاي سعودي اعلام شده بود اما حالا مي بينيم كه اين تجاوز موجب ناامن تر شدن مرزهاي عربستان شده است. درگير شدن استان‌هاي مرزي عربستان همچون نجران و جيزان در جنگ، سعودي‌ها را بسيار نگران كرده است زيرا احتمال سرايت دامنه جنگ از جنوب به ديگر نقاط خاك عربستان جدي تر شده است.

4- خطر بزرگي به نام گروه تروريستي القاعده در يمن در حال رشد است. به عبارت بهتر اوضاع آشفته يمن باعث بهره‌برداري نيروهاي القاعده شده است. در ماه‌هاي اخير و با ادامه جنگ در يمن، القاعده تصرفاتش را در اين كشور بيشتر كرده و قدرتمندتر و ثروتمندتر شده است. اين گروه تروريستي در حال حاضر بر 600 كيلومتر از سرزمين ساحلي يمن تسلط دارد و شهر «المكلا» مركز استان «حضرموت» در جنوب شرقي يمن را به عنوان پايتخت خود انتخاب كرده است. همچنين 2 هفته پيش برخي منابع يمني اعلام كردند كه تروريست‌هاي القاعده شهرستان «محفد» در استان «ابين» واقع در جنوب يمن را نيز به اشغال خود در آورده اند. پيشتر نيز در اوايل اسفندماه سال گذشته شهرستان «احور» در استان ابين به دست اين گروه تروريستي اشغال شده بود.

اگر چه عمليات نظامي سعودي‌ها در يمن باعث ايجاد فضاي مناسب براي گسترش القاعده در يمن شد و عقب نشيني نيروهاي مسلح دولتي از پايگاه‌هاي جنوبي يمن به اين گروه فرصت داد تا به مقادير زيادي سلاح پيشرفته، موشك‌هاي دوش پرتاب و خودروهاي زرهي دست پيدا كنند اما حالا سعودي‌ها عمليات خود را عليه مواضع القاعده شدت بخشيده اند. به نظر مي‌رسد افزون بر نگراني سعودي‌ها از روند قدرت گرفتن القاعده و داعش در يمن كه ممكن است خيلي زود خود عربستان را هدف مستقيم حملات خود قرار دهند، انتقاد غربي‌ها به ويژه آمريكا مبني بر حمايت عربستان از القاعده، باعث شدت يافتن حمله‌ها عليه مواضع گروه‌هاي تروريستي القاعده و داعش شده است به طوري كه چند روز قبل نيروهاي ائتلاف به رهبري عربستان 800 جنگجوي تروريستي القاعده را كشتند.

بديهي است كه با پايان يافتن جنگ عليه مردم يمن و ايجاد فضاي امن در سايه دولت مستقر مي توان دست القاعده را از شهرهاي يمن كوتاه كرد.علاوه بر ملاحظاتي كه به نظر مي‌رسد سعودي‌ها را به پذيرش صلح با انصارالله در مذاكرات كويت ترغيب مي كند، سران انصارالله نيز اكنون فرصت را براي مذاكره و دنبال كردن اهداف خود مناسب مي بينند زيرا پس از گذشت يك سال از يك جنگ فرسايشي ، سعودي‌ها در عمل به هيچ يك از اهداف اعلامي خود نرسيدند، چه درباره بازگرداندن منصورهادي به قدرت و چه درباره از بين بردن قدرت و سيطره انصار الله در يمن.

اين شواهد روشن از فرسودگي و عقب نشيني سعودي‌ها ، اين پيغام را به سران جنبش انصارالله مي رساند كه حالا وقت مذاكره و پيگيري اهداف است به ويژه اينكه حدود يك ماه قبل خبرهايي از ملاقات و مذاكرات بين سران انصارالله و سعودي‌ها در جنوب عربستان منتشر شد كه معنايي جز به رسميت شناخته شدن انصارالله نزد مقام‌هاي سعودي و عقب نشيني آنها از مواضع قبلي خود ندارد. آنان پيش‌تر اعلام كرده بودند كه حاضر به مذاكره با اعضاي جنبش انصارالله نيستند.حال در سايه آتش بسِ هرچند شكننده كنوني كه از 23 فروردين ماه در يمن برقرار شده، شرايط براي مذاكره از هر زماني مناسب تر است و اميد است خبرهاي خوشي از كويت در راه باشد.اين جنگ براي يمن و يمني‌ها رهاوردي جز ويراني نداشته است.

حال اميد مي رود كه بدون دخالت قدرت‌هاي خارجي، مذاكرات، به صورت يمني- يمني برگزار و هدف تشكيل يك دولت وحدت ملي در يمن با مشاركت همه گروه‌ها قابل دسترس تر شود. ادامه جنگ در يمن به يقين براي سعودي‌ها به يك بن بست تبديل خواهد شد و آنان بايد هرچه زودتر خود را از باتلاق يمن بيرون بكشند و با احترام به خواست مردم يمن بپذيرند كه انصارالله هم سهمي در آينده سياسي يمن خواهند داشت. ديگر دوره جنگ‌هاي كلاسيك سر آمده و راه حل هر مساله اي را مي توان دور ميز مذاكره پيدا كرد.

حل بحران يمن وابسته به حل بحران‌هاي منطقه

«محمدصالح صدقيان» كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با ايرنا اظهار كرد كه‌ حل بحران يمن در گروي حل بحران سوريه و حتي عراق و لبنان است و در اين ميان، تعديل روابط ايران و عربستان، اميدها به حل بحران‌هاي منطقه، به ويژه يمن را افزايش خواهد داد.

تحولات يمن وارد مرحله تازه اي شده است. طرح آتش‌بس موقت و مورد پذيرش طرف‌هاي درگير از 22 فروردين ماه اجرا شد و در اين راستا طرف‌هاي درگير در نشست كويت گردهم آمدند تا درباره راه حل خروج از بحران يمن بحث و تبادل نظر كنند. نتيجه بخش بودن نشست كويت و تداوم آتش‌بس در يمن مي‌تواند فضاي تازه اي در تاريخ سياسي اين كشور ايجاد كند و افزون بر پايان دادن به جنگ يك ساله،‌ ساختار سياسي يمن را نيز شكل دهد و شيوه تازه اي از حكومت را به وجود آورد. همه اين‌ها در حالي است كه آتش بس در سوريه نيز همچنان ادامه دارد و به نظر مي رسد طرحي فرامنطقه اي براي حل بحران‌هاي خاورميانه در جريان است. براي بررسي بهتر طرح آتش بس در يمن و نگاهي عميق تر بر آينده سياسي اين كشور،‌ گروه پژوهش و تحليل خبري خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) با صدقيان كارشناس مسايل خاورميانه به بحث و گفت وگو نشسته است.

صدقيان بر اين باور است كه‌ ارتش و مردم عربستان توان جنگ طولاني مدت با يك كشور خارجي را ندارند. تصور سعودي‌ها اين بود كه ظرف چند ماه مي توانند به اهداف خود در يمن دست يابند اما با گذشت بيش از يك سال از اين حمله، عربستان نتوانست به اهدافش دست يابد. اين كشور اكنون به اين نتيجه رسيده است كه چاره اي جز امتياز دادن به نيروهاي مقاومت يمني و گفت وگو با آنان ندارد. به گفته اين كارشناس مسائل خاورميانه،‌ عربستان به تحولات يمن از اين زاويه نگاه مي كند كه حضور نيروهاي «انصارالله» در دولت آينده يمن به معناي نفوذ ايران در اين كشور خواهد بود. دور كردن ايران از يمن براي عربستان، تبديل به يك چالش بنيادين شده و تمامي تلاش عربستان براي آينده يمن نيز تمركز بر همين مساله است. در ادامه متن گفت و گوي ايرنا با صدقيان آمده است:

* چه عواملي باعث شد عربستان سعودي در مقطع كنوني به آتش بس تن دهد؟

** صدقيان: در پاسخ به اين پرسش بايد به چند مساله توجه كرد. مساله نخست اين كه، عربستان بيش از يك سال است كه در يمن مي جنگد اما تاكنون به نتيجه مشخصي در اين جنگ دست نيافته و در دستيابي به اهدافش در اين جنگ ناكام مانده است. مساله دوم اين است كه، عربستان در جنگ يمن نتوانست ديگر كشورها از جمله مصر، پاكستان و تركيه را براي حضور نظامي در اين جنگ متقاعد كند. اين مساله چالش بزرگي براي عربستان بود. سومين مساله اين بود كه سربازان كشورهاي آفريقايي كه عربستان براي جنگ در يمن سازماندهي كرد، نتوانستند يك نيروي مقتدر نظامي تشكيل دهند و كمك‌كننده عربستان در رسيدن به اهداف نظامي اش باشند. مساله چهارم به اختلاف‌هاي عربستان با امارات متحده عربي بازمي گردد. ارتش امارات متحده عربي به دليل اختلاف نظر با عربستان بر سر گروه‌هاي وابسته به «اخوان المسلمين» از جمله حزب «الاصلاح» در يمن، حضور نظامي اش را در اين كشور كم كرد و بسياري از نيروهايش را از يمن فراخواند. پنجمين مساله هم كشيده شدن دامنه جنگ به داخل خاك عربستان است. در ماه‌هاي آخر جنگ نيروهاي وابسته به كميته مردمي انصارالله و ارتش يمن توانستند وارد بخش‌هايي از عربستان شوند و جنگ را به خاك اين كشور بكشانند.

اين امر براي عربستان بسيار گران تمام شده است. اين مساله را نيز بايد اضافه كرد كه ارتش و مردم عربستان توان جنگ طولاني مدت با يك كشور خارجي را ندارند. ذهنيت سعودي‌ها اين بود كه ظرف چند ماه مي توانند به اهداف خود در يمن دست يابند، اما با گذشت بيش از يك سال از اين حمله، عربستان نتوانست به اهدافش دست يابد. همه اين عوامل سبب شد تا عربستان طرح آتش‌بس با نيروهاي مقاومت يمني را مطرح كند و براي اين منظور كويت را به عنوان عامل ميانجي انتخاب كرد.

* دليل انتخاب كويت به عنوان ميانجي طرف‌هاي درگير در يمن چه بود؟

** آتش بس براي همه گروه‌ها فرصت مناسبي است تا از اين راه بتوانند راه حل مناسبي براي عبور از بحران بيابند. عربستان نيز به دنبال اين بود كه براي عبور از شرايط بحراني يمن، نشست صلح در يكي از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس برگزار شود. كويت در اين ميان بهترين گزينه بود. كويت در تحولات يمن بي طرف ماند و نيروهاي نظامي خود را از درگيري در يمن دور نگه داشت. همين امر باعث شد نقش كويت به عنوان ميانجي دعواي طرف‌هاي درگير در يمن پذيرفته شود. اين امر نيز به صورت قطعي با موافقت عربستان صورت گرفت.

* متغيرهايي نظير تلاش‌هاي منطقه اي و بين المللي براي آتش بس در سوريه و بهبود اوضاع سياسي و امنيتي در عراق و لبنان چه تاثيري در تن دادن عربستان به طرح آتش بس در يمن داشته است؟

** به نظر مي رسد يك همزماني ميان اين بحران‌ها و تلاش براي حل آن‌ها وجود دارد. «باراك اوباما» رييس جمهوري آمريكا به منطقه آمد و ديداري با اعضاي شوراي همكاري خليج فارس داشت. پيش از آن نيز «جان كري» وزير امور خارجه آمريكا به بحرين و عربستان سفر داشت. اين‌ها نشان مي دهد كه يك طرح فرامنطقه اي براي حل بحران‌هاي خاورميانه در جريان است. در عراق شاهد تغيير كابينه هستيم، در سوريه آتش بس برقرار شده و در لبنان نيز تلاش براي حل بحران رياست جمهوري شدت يافته است. عربستان نيز متاثر از شرايط پيش آمده چاره‌اي جز تن دادن به مصالحه در يمن ندارد.

اين كشور اكنون به اين نتيجه رسيده است كه چاره اي جز امتياز دادن به نيروهاي مقاومت يمني و گفت و گو با آنان ندارد. در اين راستا، طرح پيشين شوراي همكاري خليج فارس براي حل بحران يمن نيز به احتمال زياد كنار گذاشته خواهد شد و طرح‌هاي تازه‌اي براي حل اين بحران بايد مطرح شود. همچنين، وضعيت ارتش و مردم عربستان نيز مناسب نيست. هزينه‌هاي اقتصادي جنگ در يمن بسيار بالا رفته و فشار زيادي بر اقتصاد، مردم و ارتش اين كشور وارد كرده است.

* مساله اي كه وجود دارد اين است كه تاكنون چند طرح آتش بس در يمن مطرح شده اما همه اين طرح‌ها با كارشكني عربستان به بن بست رسيده است. به نظر شما طرح آتش بس تازه تا چه اندازه از شانس موفقيت برخوردار است؟

** شانس آتش بس تازه كمي از آتش بس‌هاي پيشين بيشتر است. در شرايط كنوني و با توجه به توضيحاتي كه گفته شد، پذيرش آتش بس و گذار سياسي از شانس بالاتري برخوردار است. در نشست‌هاي پيشين، انصارالله زير فشارهاي عربستان نمي توانست نقش چنداني ايفا كند و عربستان فشارهاي زيادي بر طرف‌هاي مورد پشتيباني خود وارد مي كرد كه به امتيازدهي به نيروهاي مقاومت تن ندهند. اما با توجه به فشارهايي كه اكنون عربستان با آن مواجه است، دست اين كشور براي فشار بر نيروهاي انصارالله بسته است و وضعيت نيروهاي مقاومت مردمي در نشست كويت بسيار بهتر از نشست‌هاي پيشين بود.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\05\05-02\20-34-15.htm&storytitle=%C8%ED%E3%20%E6%20%C7%E3%ED%CF%E5%C7%ED%20%C8%D1%E6%E4%9D%D1%DD%CA%20%ED%E3%E4%20%C7%D2%20%C8%CD%D1%C7%E4

ش.د9500195