تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲  ، 
شناسه خبر : ۲۹۳۴۰۷

(روزنامه اطلاعات – 1395/04/09 – شماره 26475 – صفحه 12)

غرب در خيال باطل تجزيه سوريه

شمال شرقي و شرق سوريه بستر تحولات نظامي و سياسي گسترده‌اي است همانگونه که حلب شاهد در گيري‌هاي نظامي وسيع تري خواهد بود.به گزارش خبرنگار ايسنا از بيروت، اخبار و اطلاعات دريافتي حاکي از ورود نيروهاي آلماني و فرانسوي در کنار نيروهاي آمريکايي به استان حسکه سوريه است. اين يعني آن که دو بازوي اصلي ناتو به شکل فعالي در تحولات نظامي سوريه حاضر شده‌اند. با اين تفاصيل اگر حومه جنوبي و شمالي حلب را قلب اصلي درگيري‌هاي نظامي در سوريه محسوب کنيم بدون شک شهر رقه در شرق سوريه ديگر نقطه داغ درگيري‌هاي نظامي سوريه خواهد بود. اين در حالي است که جبهه النصره تلاش دارد براي تضعيف قواي ارتش سوريه جنگ را به شهرهاي ساحلي سوريه که تاکنون از امنيت بالايي برخوردار بوده است، منتقل کند.

پيشتر در تحليل‌‌هاي گذشته در باره سوريه يادآوري شده بود که نقشه برلين شرقي و غربي در حال پياده شدن در شهر حلب است اما با وجود حضور نيروهاي آلماني که اکنون بالغ بر 500 تن ارزيابي مي‌شوند، در کنار حدود 300 تن از نيروهاي فرانسوي، اين تصور تداعي و تجلي بيشتري پيدا کرده است که سوريه شرقي و غربي همچون آلمان شرقي و غربي در سوريه به عنوان سرآغاز جنگ سرد بر فراز خاورميانه در حال شکل گيري عملي است، معادله‌اي که بهاي آن را مردم منطقه خاورميانه پرداخت مي‌کنند.بر همين اساس حدود دو ماه است که از حمله سراسري از سوي امريکا و همپيمانانش در استان حسکه «نيروهاي کرد سوريه» از ميان حزب دمکراتيک کردهاي سوريه به سوي رقه سخن گفته مي‌شود.با حمله کردهاي سوريه به سوي «منبج» در شمال غربي رقه، نقشه نظامي حمله به رقه با رهبري ميداني آمريکا بيش از گذشته روشن تر شده است.

با عملياتي شدن برنامه آمريکا،ارتش سوريه با حمايت نيروي هوايي روسيه حملات وسيعي براي تسلط بر منطقه «الطبقه» و به شکل خاص فرودگاه الطبقه در جنوب غربي رقه آغاز کرده است. اين عمليات نشان مي‌دهد عمليات آمريکايي‌ها در رقه با حمايت مستشاران نظامي آلماني و فرانسوي بسيار جدي تر از گذشته شده است. از نگاه اروپايي‌ها رقه پايتخت داعش است، سازماني که بزرگترين ضربات امنيتي را متوجه اروپا و بشکل خاص فرانسه و ديگر کشورهاي اروپايي کرده است. با وجود حجم بالاي پناهندگان سوري در آلمان، اين کشور نيز از اکنون به فکر حفاظت از خود با کمک به حمله و تسخير رقه افتاده است يا حداقل توجيه مناسبي براي اين کار دارد زيرا تمام تحليل‌هاي اطلاعاتي و نظامي نشان مي‌دهد بيشتر عمليات تروريستي در اروپا از رقه سازماندهي و تمرين شده است.

اما همه مي‌دانند به دليل بافت اجتماعي و وجود هزاران پناهنده سوري که از شهرهاي حلب و ادلب و ديگر شهرهاي سوريه عازم رقه شده و در آن استقرار يافته اند و بخشي از آنها به صفوف داعش و ديگر مجموعه‌هاي مسلح در رقه پيوسته‌اند آزادي شهر رقه از دست داعش کار آسان و سريعي نخواهد بود به خصوص آن که حمله به رقه مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به شهروندان عادي وارد کند و داعش از آنها به عنوان سپر انساني استفاده مي‌کند.

فراموش نکنيم که سازمان اطلاعاتي آمريکا اخيرا اعلام کرده است داعش ده‌ها هزار نيرو در جهان دارد و اگر چنين تخميني درست باشد پس داعش از نظر نيروي پياده نظام در دو شهر رقه و ديرالزور بايد در اوج قدرت باشد.حملاتي که از سوي جبهه النصره و جيش الفتح اکنون متوجه حومه حلب است، با نگاه به عمليات آتي در رقه ادامه و گسترش يافته است زيرا هم پيمانان نظامي ترکيه و سعودي در حومه حلب در صدد هستند تا با زمينگير کردن نيروهاي ارتش سوريه و همپيمانانش در حومه جنوبي حلب، راه تسخير يکدست رقه را هموار کنند تا ارتش سوريه و همپيمانانش نتوانند پيش از آزادي رقه به مناطقي از اين منطقه از جمله فرودگاه الطبقه دست پيدا کنند.

به اعتقاد آمريکا، رقه بايد پس از آزادي به شکل يکدست تحت فرمان نيروهاي تحت امرش باشد به خصوص آن که آمريکا اميدوار است با آزادي رقه نيروها و مجموعه‌هاي مسلح تحت حمايت سعودي و ترکيه در اين شهر استقرار يابند و اين مي‌تواند رونمايي اوليه از طرح«ب» آمريکا در سوريه باشد که سعودي نيز طي چند ماه اخير از آن سخن زياد گفته است.روسيه نيز از زبان وزير امور خارجه‌اش «لاوروف» رسما اعلام کرده است که آمريکا براي حفظ موازنه نظامي در صدد بهره برداري از توان جبهه النصره در سوريه است .اين سياست امريکا با گسترش جنگ توسط جبهه النصره و جيش الفتح در حومه حلب و طرح حمله به رقه کاملا همخواني دارد.حالا گرايش و نگاه استراتژيک ترکيه و سعودي يا تقسيم کار اين دو در سوريه در سايه برنامه‌هاي نظامي آمريکا و ناتو هويداتر از گذشته است. ترکيه به حلب و نواحي اطراف آن اهتمام بالايي دارد و آن را حوزه عملياتي خود در قالب نگاه استراتژيکش به شمال سوريه مي‌داند و از سويي ديگر سعودي اهتمام بالايي به رقه دارد تا در سايه عمليات آزاد سازي رقه توسط آمريکايي‌ها، نيروهاي تحت امرش پس ازپاکسازي رقه از نيروهاي داعش جايگرين آنان شوند.

همه شواهد نشان مي‌دهد دامنه عمليات در رقه و نيز حومه حلب تا روي کار آمدن رييس جمهوري جديد در آمريکا استمرار خواهد يافت، سعودي نيز پيشتر و از زمان سقوط قيمت‌هاي نفت به منظور شکستن توان مالي همپيمانان نظام سوريه(روسيه و ايران) و پمپاژ سلاح‌هاي جديد به سوريه نشان داده بود که به شدت تلاش مي‌کند تا پرونده نظامي سوريه تا زمان روي کار آمدن رييس جمهوري جديد آمريکا همچنان باز بماند به اين اميد که جانشين باراک اوباما با گرايش بيشتر به عمليات نظامي مستقيم در سوريه،تکليف نظام سوريه را يکسره کند.

شکست مذاکرات سياسي سوريه در ژنو و نااميدي شديد استفان دي ميستورا، نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه خود دليل روشن ديگري است که دامنه جنگ در سوريه گسترش خواهد يافت تا مذاکرات سياسي آينده سوريه در سايه برگ‌هاي برنده ميداني و نظامي در سوريه ادامه يابد. وي اعلام کرده است هيچ زمان جديدي براي ادامه گفتگوهاي سياسي در ژنو نمي‌توان تعيين کرد.با سياست آمريکا در سوريه، اسرائيل خود را برنده اوضاع ناپايدار خاورميانه مي داند. هرتسي هليوي، رييس شعبه اطلاعات نظامي ارتش اسرائيل دراين باره مي‌گويد: توصيف خاورميانه وضعيت عدم استقراري است که استقرار خواهد داشت،ما بايد به اين عدم استقرار عادت کنيم، اسرائيل در اين حالت پرقدرت ترين در خاورميانه است، ارتش‌هاي بزرگ در اين شرايط بيشتر تضعيف مي شوند و بيشتر تغيير مي‌يابند.از ديد اسرائيل «عدم استقرار خاورميانه» مي‌تواند تا سال‌هاي سال «پايدارترين» و ثابت‌ترين عنصر «استقرار و امنيت اسرائيل» باشد.

با اين سياست نه در عرصه مذاکرات سياسي سوريه توافقي به دست مي‌آيد و نه در عرصه نظامي طرفي بر طرف ديگر پيروز مي‌شود، خروجي چنين طرحي همان «توسعه جنگ سرد» و استمرار «سياست هرج و مرج هوشمندانه» آمريکايي در خاورميانه است.دو راه بيشتر براي خروج از اين دايره وجود ندارد، يا آن که مصالحه سياسي در سوريه به نتيجه برسد که هيچ گواهي براي تحقق اين امر اکنون وجود ندارد يا آن که کفه نظامي در سوريه آن قدرتغيير کند تا بشود دست برتر را در آن به نفع يکي از طرف‌ها ديد. شواهد نشان مي‌دهد با توجه به تعلل عمدي آمريکا در حل و فصل سياسي بحران سياسي، راه دوم سرعت بيشتري در سوريه پيدا کرده است گرچه سختي و عواقب غير قابل پيش بيني نيز مي تواند در راه داشته باشد.

در همين حال، رخدادهاي سوريه از تحولات ميداني گرفته تا گفتگوهاي صلح بين نمايندگان سياسي دولت دمشق و مخالفان، از منظرهاي گوناگون مورد توجه ويژه رسانه‌هاي عرب زبان قرار گرفته و گزارش‌ها و تحليل‌هاي بسياري در اين باره منتشر شده است.نيروهاي ارتش سوريه طي روزهاي گذشته در ادامه عمليات نظامي خود توانستند در منطقه «غوطه شرقي» شهرک‌‌هاي «دير العصافير»، «زبدين»، «حوش الدوير»، «البياض»، «حرستا القنطره»، «الرکابيه»، «حوش الحمصي»، «بزينه» و «نوله» را از عناصر تروريستي پاکسازي کنند.

اين پيروزي‌ها در حالي رقم خورد که ائتلاف کُردي- عربي «نيروهاي دموکراتيک سوريه» از اوايل خردادماه با پشتيباني هوايي آمريکا عمليات آزادسازي «رقه» –پايتخت خودخوانده داعش در سوريه- را آغاز کرده اند و با تلفات بسيار اين عمليات را به پيش مي برند.در ادامه مروري بر مهمترين محورهاي تحليلي رسانه‌هاي عرب زبان درباره شرايط کنوني جنگ عليه داعش در سوريه خواهيم داشت.

روزنامه «النهار» لبنان انگيزه‌هاي کمک آمريکا به نيروهاي دموکراتيک سوريه را مورد بررسي قرار داد. اين روزنامه در گزارشي به قلم «امين قموريه» کارشناس سياسي نوشت: رقه سوريه هم مانند موصل عراق از بزرگترين پايگاه‌هاي داعش است. واشنگتن نيروهاي دموکراتيک سوريه را براي پايان دادن به حضور داعش در اين شهر برانگيخته است. کردها بدنه اصلي اين نيروها را تشکيل مي دهند در حالي که بيشتر ساکنان رقه عرب هستند؛ ساکناني که اکنون بين کشته شدن به دست داعش يا تسليم شدن در برابر کردها بايد يکي را برگزينند که هر 2 گزينه براي آنان مشکل است.

النهار در ادامه آورد: اين تصميم گيري لحظه اي به معناي فرارسيدن زمان حل بحران سوريه در عرصه بين المللي نيست. اختلاف ميان قدرت‌ها هنوز هم بسيار زياد است. دولت آمريکا در رسيدن به توافق با روسيه براي حل بحران سوريه شکست خورده است. اکنون آمريکا در جنگ با داعش نياز به دستاورد دارد تا شايد به وسيله آن اوضاع را در سوريه تغيير دهد و بر نقش بحران آفرين خود در اين کشور سرپوش نهد.

از سويي،تارنماي «سوريا الان» با اشاره به توانايي‌هاي ارتش سوريه، همکاري ديگر بازيگران ميدان اقدام عليه داعش با دولت دمشق را در راستاي شکست تروريسم ضروري دانست.اين تارنما در گزارشي به قلم «خيام الزعبي» تحليلگر مسايل سياسي نوشت: همکاري با نظام سوريه براي نابودي گروه‌هاي تکفيري تنها گزينه پيش روي «باراک اوباما» رييس جمهوري آمريکا است. اگر آمريکا در نبرد عليه تروريسم با نظام سوريه همکاري نکند، دچار اشتباه شده است زيرا سوريه دري است که با ورود به آن مي توان طرح‌هاي داعش را در منطقه از بين برد.

از اين رو واشنگتن بايد با ارتش سوريه که داراي مهارت، اطلاعات و تجربه است هماهنگ باشد و امکانات خود را در اختيار آنان قرار دهد.سوريا الان در ادامه آورد: حلقه سوريه، روسيه و آمريکا مي تواند داعش را نابود کند. با اين همکاري‌ها طي چند هفته رقه از کنترل داعش خارج و به اين گروه تروريستي ضربه سختي وارد مي شود. اين در شرايطي است که ارتش سوريه لياقت و کارامدي خود را در رويارويي با تروريسم به اثبات رسانده است. در مجموع، ارتش سوريه در همه ميدان‌هاي نبرد در بهترين وضعيت خود به سر مي برد. با همکاري ارتش سوريه مي توان داعش را شکست داد و امنيت و ثبات را به سوريه برگرداند.

در اين حال،روزنامه‌هاي «الحيات» و «راي اليوم» چاپ لندن، «الشرق الاوسط» عربستان و «الراي» اردن با اشاره به کناره گيري برخي از چهره‌ها برجسته مخالف دولت سوريه از مذاکرات صلح، به بررسي اين رخداد پرداختند.روزنامه الحيات نوشت: کناره گيري «محمد علوش» مذاکره کننده بلندپايه مخالفان، روند نشست ژنو را در لبه پرتگاه قرار داده است.اين روزنامه در تحليلي درباره کناره گيري علوش از زبان «چارلز ليستر» کارشناس امور سوريه در مرکز پژوهش‌هاي خاورميانه نوشت: کناره گيري علوش به منزله هشداري در زمينه پايان گفت وگوها است که استعفاهاي ديگري را به دنبال خواهد داشت.

اين شيوه گروه «جيش الاسلام» است تا گفتگوهاي صلح را در لبه پرتگاه قرار دهد.به نوشته روزنامه الشرق الاوسط عربستان، تصميم کناره گيري علوش نشان مي دهد مخالفان به تغيير ساختار هيات مذاکره‌کننده تمايل دارند. بر اساس رويکرد هيات عالي مذاکره‌کنندگان مخالف دولت سوريه، ديپلمات‌هاي جدا شده مي‌توانند تجربه‌هاي خود را براي پيشبرد گفت وگوها ارايه دهند.روزنامه الراي اردن نوشت: کناره گيري علوش و «اسعد عوض الزعبي» رييس هيات مذاکره کننده نشان مي دهد که بحران در اين هيات به اوج خود رسيده است و ديگر کسي نمي تواند بر تنگناهاي اين گروه سرپوش نهد. بحران در اين هيات، خود را در تصميم احمقانه آنان براي ترک گفت وگوهاي پيشين ژنو نشان داد.

روزنامه راي اليوم در گزارشي دليل کناره گيري علوش مذاکره‌کننده بلندپايه مخالفان را مرتبط با توجه عربستان به خواست روسيه دانست و نوشت، بسياري بر اين باورند که هيات عالي مخالفان سوريه مورد حمايت رياض بيش از گروه‌هاي مخالف ديگر نظير ائتلاف ملي سوريه از حمايت سعودي برخوردارند اما استعفاي علوش و اخباري درباره کناره گيري الزعبي رييس اين هيات عکس قضيه را ثابت مي کند.اين روزنامه در ادامه آورد: آمريکا و روسيه از روز نخست با مشارکت جيش الاسلام که روسيه و دولت سوريه آن را گروه تروريستي مي دانند، مخالف بودند زيرا اين گروه متهم به کشتار و جنايت در غوطه شرقي است. دولت عربستان ضمن بي توجهي به اتهام‌هاي اشاره شده، بر حضور اين گروه در نشست‌ها پافشاري کرد و علوش يکي از سرکرده‌هاي گروه جيش الاسلام را به عنوان مذاکره کننده بلندپايه هيات عالي مخالفان سوري برگزيد.

نبرد شگفتي‌هاي بزرگ در «الرقه» و «الطبقه»

تحولات ميدان‌هاي نبرد عراق و سوريه به ويژه در شهرهاي الرقه و الطبقه نشان مي‌دهد که مرحله تازه‌اي آغاز شده که در آن طرح‌هاي دشمنان يکي پس از ديگري خنثي مي‌شود.به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از «بيروت پرس»، اين روزها درباره نبردهاي عراق و سوريه سخنان بسياري گفته مي شود اما چيز ثابت و قطعي آن است که ارتش سوريه با پيشروي به سوي «الرقه» تمامي خطوط قرمز آمريکا و توافق ميان روسيه و آمريکا براي تقسيم قدرت و ثروت در سوريه را از بين برده است.

از راه بررسي دقيق و شناخت جزئيات بسياري از امور مي‌توان قاطعانه گفت:بالاترين تفاهم ميان واشنگتن و مسکو اين است که اجازه ندهند امور به سمتي که فرجام خوشي ندارد، پيش رود. همچنين مي توان گفت: مديريت تنش ميان آن دو از اختلاف‌هايي ناشي مي شود که ممکن است هر لحظه منفجر شود.اما سوالي که در اينجا مطرح مي شود اين است که ماهيت روابط آمريکا و روسيه با مرحله شگفتي‌هاي بزرگ چيست؟ پيش رفتن امور همراه با تغييرهايي است که براي افراد عادي اين تغييرها مشخص نيست ونياز به دقت بسيار دارد تا بتوان مرحله کنوني را توصيف کرد.

کسي که تحولات ميدان‌هاي نبرد سوريه و عراق را پيگيري مي کند به اين مساله پي مي برد که روابط تنگاتنگي ميان عمليات نظامي در ميدان‌هاي نبرد در دو کشور وجود دارد. هدف از اين اقدام‌ها رسيدن به نتايج مشخصي است که آمريکا و همپيمانان آن در يک طرف و سوريه و عراق و همپيمانان آنها در طرف ديگر آن را دنبال مي کنند.اگر چه مساله عراق به دليل استقبال دولت اين کشور از همکاري با آمريکا پيچيده است اما قدرت بزرگ در عرصه سياسي و نظامي نيروهاي داوطلب مردمي هستند. اين نيروها تا حد بالايي ديدگاه، هدف و پيوند مشترکي با ارتش سوريه دارند. عامل اشتراک ديدگاه آن دو اين است که هر دو همپيمان ايران هستند. اگر چه نبرد «فلوجه» نياز به همکاري‌هاي سياسي در داخل، منطقه و عرصه بين الملل دارد و برخي با حضور مستقيم نيروهاي داوطلب مردمي مخالفت کردند اما به طور بي سابقه اي براي نبرد «الطبقه» و الرقه مقدمه چيني سياسي شده است. اين نبرد شبيه تندري است که در فضاي آکنده از ترس و خطوط قرمزهاي توهمي و توافق‌هاي خيالي، شگفت انگيز خواهد بود.

آزادسازي فلوجه و پيشروي در الطبقه به ارتش سوريه و عراق اين امکان را خواهد داد تا کنترل ميدان‌هاي نبرد را در دست داشته باشند. اين نبردها ار روي تصادف نبوده است. پيش از آغاز نبرد فلوجه عمليات آزاد سازي الرطبه که حلقه ارتباط اردن و سوريه است صورت گرفت. همچنين پيش از نبرد فلوجه عمليات آزادسازي شهر حديثه عراق که کليد رسيدن نيروهاي عراق به مرزهاي سوريه است انجام گرفت. نبايد فراموش کرد که پيش از اين نيز شهرهاي «تدمر» و «القريتين» از کنترل گروه‌هاي تروريستي خارج شد.

اکنون چگونگي انتشار نيروهاي ارتش سوريه اين امکان را فراهم مي کند که در همه ميدان‌ها به نبرد با تروريست‌ها وارد شود. برخي از اين نبردها دفاعي و فرسايشي و برخي ديگر هجومي خواهد بود.اکنون ديگر در جبهه‌هاي نبرد سوريه و عراق نمي توان ميان هدف‌ها و پيامدهاي تمايز قائل شد. اين به مفهوم آن است که طرح‌ها در حال اجرايي شدن است و مرحله تازه اي آغاز شده که با مراحل پيش متفاوت است. اين مرحله، دوره شکست طرح‌هاي دشمنان است.

آزادسازي الرقه؛ آغازي بر پايان داعش

گروه‌هاي تروريستي اکنون در دشوارترين موقعيت خود در چند سال اخير قرار گرفته‌اند و شکست‌هاي پي در پي داعش در سوريه و پيشروي قدرتمندانه ارتش سوريه به سوي شهر الرقه «پايگاه داعش در سوريه» آغازي بر پايان يکه‌تازي‌هاي اين گروه تروريستي در سوريه است.ارتش سوريه پس از سال‌ها نبرد هنوز هم پايدار است. اين ارتش گرانبهاترين داشته‌هاي خود را در راه ميهن و مردم اين کشور فدا کرد. هنوز هم ارتش سوريه در برابر دسيسه‌هاي که تلاش مي کنند سوريه را تجزيه و پاره پاره کنند، پايداري مي کند. اگر ارتش سوريه مي خواست امتيازي به دشمنان بدهد طي اين مدت مبارزه نمي کرد و فداکاري‌هاي بزرگي از خود نشان نمي داد. از اين رو مي توان گفت پيروزي بر تروريسم، ريشه کن کردن آن و ناکام گذاشتن طرح‌هاي پشتيبانان داعش نزديک است. اين مساله در شرايطي فراهم شد که ارتش سوريه موفق شد معيارهاي مربوط به موازنه، محاسبات آمريکا و غرب را درباره سوريه در هم شکند.

در يک تحول مهم در جنگ عليه تروريسم در سوريه، ارتش اين کشور با پشتيباني نيروي هوايي روسيه موفق شد به مرزهاي شهر الرقه پايگاه اصلي داعش وارد شود. همچنين اين ارتش در نزديکي الرقه خود را براي بمباران پايگاه‌هاي زير کنترل داعش آماده مي کند و براي پيشروي و رسيدن به درياچه فرات و راه الرقه – حلب تلاش مي کند.هدف اصلي ارتش سوريه از رسيدن به راه الرقه – حلب و درياچه فرات محاصره گروه تروريستي داعش و مزدوران آن در استان حلب از چند محور به ويژه محور شمالي در مرزهاي ترکيه است.گروه داعش تلاش کرد از طوفان‌هايي که در ريف غربي رقه رخ داد سوء استفاده کند. اما ارتش سوريه موفق شد همه عناصر اين گروه را از پاي در آورد.

در حالي ارتش سوريه و همپيمانان آن در ميدان‌هاي نبردتلاش مي کنند همه راه‌هاي کمک رساني به داعش را از راه به کنترل در آوردن تپه‌هاي تلال ابوزين قطع کنند گروه داعش هم تلاش مي کند با تشکيل گروهي 100 نفره از عناصره داعش که ارتباط خود با آنان را از دست داده است از پيشروي ارتش سوريه به سوي الرقه جلوگيري کند. در اين چارچوب «جان ايو لودريان» وزير دفاع فرانسه گفت: گروه داعش از نظر نظامي شکست خواهد خورد و به زودي نابود خواهد شد. او در پاريس گفت: هنوز هم بر اين باورم که سخت است اما براي نخستين بار مي‌گويم داعش در الرقه فرسوده شده و شکست خواهد خورد. او افزود براي قطع تحرک داعش در همه مسيرها به ويژه ميان سوريه و ترکيه بايد اين منطقه از کنترل داعش خارج شود.

در عرصه بين الملل نيز تهديدهاي داعش و مزدوران آن و افزايش نقش گروه‌هاي تکفيري در درون گروه مخالفان سوريه سبب شده است کشورهايي که پيش از اين خواهان کناره گيري «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه از قدرت بودند در موضعگيري خود بازنگري کنند. در اين زمينه اسد قدرت بالايي را در ميدان‌هاي نبرد به دست آورده است و نيروهاي مسلح و تندرو به طور جدي براي متوقف کردن ارتش سوريه بسيج شده اند. با اين وجود نيروهاي ارتش سوريه قطعا موفق خواهند شد شهر الرقه را زير محاصره خود در آورند. بازپس‌گيري اين شهر باعث مي‌شود که از گروه‌هاي تروريستي تکفيري خواسته شود دست از جنگ عليه نظام سوريه بردارند.

از طرف ديگر راهبردهاي به کار گرفته شده به دست نظام سوريه تاکنون موفق شده است بسياري از مناطق راهبردي را از کنترل گروه‌هاي تروريستي خارج کند.نظام سوريه براي به دست آوردن پيروزي تلاش مي کند. با تکميل مرحله نخست آزادسازي الرقه که چند روز پيش آغاز شد اکنون ارتش سوريه خود را براي نبرد نهايي و سرنوشت ساز آماده مي کند.مي توان گفت سوريه وارد مرحله تازه‌اي خواهد شد که در اين مرحله به حضور داعش در اين کشور پايان داده خواهد شد. به يقين پيروزي ارتش سوريه در نبرد الرقه آغاز واقعي شکست داعش در اين استان و سراسر منطقه خواهد بود و اين هدف راهبردي ارتش عربي سوريه است که براي نابودي اين گروه آمادگي لجستيکي و تاکتيکي خود را ادامه خواهد داد.در هر حال موفقيت ارتش سوريه در بازپسگيري شهر الرقه شکست بزرگي براي داعش از نظر نظامي و راهبردي است.

به ويژه که اين شهر نخستين شهري بود که به کنترل داعش در آمد و براي مدت طولاني در دست اين گروه است. ضربه‌هاي کمرشکني که هر روز ارتش سوريه بر عناصر تروريستي وارد مي‌کند و طرح‌هاي آنان را ناکام مي گذارد نشان از شکست داعش دارد. اکنون تنها سرنوشت داعش شکست در بسياري از مناطق سوريه به ويژه شهر الرقه است. عناصر اين گروه از زير آتش ارتش سوريه و همپيمانان آن پا به فرار نهاده‌اند. همه اطلاعات نشان مي‌دهد که ارتش سوريه پايدار است و سرنوشت ميدان‌هاي نبرد را مشخص خواهد کرد. از اين رو آمريکا جايگاه خود را از دست داده است.ترکيه و عربستان همه در تنگنا قرار گرفته‌اند. آنها ديگر نمي دانند که به پشتيباني از گروه‌هاي تندرو ادامه دهند يا دست از اقدام‌هاي خود بردارند. پس از پايداري ارتش سوريه در جنگ و پشتيباني همپيمانان آن اکنون سرنوشت نهايي جنگ در حال مشخص شدن و نظام سوريه برنده اين نبرد خواهد بود. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\06\06-28\20-08-41.htm&storytitle=%DB%D1%C8%20%CF%D1%20%CE%ED%C7%E1%20%C8%C7%D8%E1%20%CA%CC%D2%ED%E5%20%D3%E6%D1%ED%E5

ش.د9501040