صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۳۳۶۷

اخبار ویژه روزنامه ها 23 تیرماه

کیهان/
جنجال برای برجام نفتی بعد از برجام خسارت بار هسته‌ای
حامیان دولت و مسئولین وزارت نفت با کلید زدن طرح «برجام نفتی» در حالی از ضرر 80 میلیارد دلاری صحبت می‌کنند، که هنوز پس از گذشت 6 ماه از اجرای «برجام هسته‌ای» معلوم نیست 18 میلیارد دلار سود وعده داده شده کجاست؟!
به گزارش رجانیوز: در حالی که اشکالات فراوانی به قراردادهای جدید نفتی IPC وارد شده و رهبری انقلاب نیز در دیدار دانشجویی فرمودند: «تا وقتی متن قراردادها اصلاح نشود، هیچ قراردادی نباید بسته شود»، روزنامه شرق در مطلبی تحت عنوان «چه کسانی 80 میلیارددلار به ایران ضرر زدند» به نقل از رئیس بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت می‌گوید: با توجه به اینکه بیش از 6 ماه از اجرای برجام می‌گذرد و با وجود تمایل شرکتهای بین‌المللی در حوزه‌های نفت و گاز برای سرمایه‌گذاری در ایران هنوز تکلیف قراردادهای نفتی مشخص نیست و تأخیر در اجرای قراردادهای نفتی، ماهیانه 8 تا 10 میلیارد دلار به کشور ضرر می‌زند، و با توجه به نهایی شدن قراردادهای جدید نفتی در آذرماه گذشته، رقمی معادل 80 میلیارد دلار تا به امروز به کشور زیان وارد شده است.
پیش از این شهریور ماه 94 در حالیکه کمیسیون برجام مشغول بررسی متن این توافق بود و ابهامات زیادی درباره نقاط ضعف آن مطرح می‌شد؛ حامیان و مسئولین دولتی با هدف تحت فشار قرار دادن نهادهای رسمی نظام که مسئول بررسی و تصویب برجام بودند، ادعا می‌کردند تأخیر در اجرای برجام روزانه 100 تا 150 میلیون دلار به کشور ضرر وارد می‌کند.
ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور در همان زمان گفت: «هر یک روز تأخیر مجلس در بررسی برجام، 100 میلیون دلار به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند؛ اما آقای وزیر اقتصاد در این باره می‌گوید عدم تصمیم به موقع درباره برجام، روزی 150 میلیون دلار خسارت می‌زند.»
در همان ایام نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در کمیسیون بررسی برجام مدعی شده بود: «تأخیر در اجرای برجام روزانه 130 میلیارد تومان هزینه برای ملت ایران دارد».
سیروس ناصری عضو تیم اسبق هسته‌ای نیز در مهر ماه همان سال ادعا کرد: «روزی 100 تا 150 میلیون دلار هزینه تأخیر در اجرای برجام است.»
براساس ادعای ضرر روزانه حداقل 100 میلیون دلار ناشی از تأخیر برجام و همچنین گذشت بیش از 6 ماه از توافق هسته‌ای یا به عبارتی 180 روز، با یک محاسبه ساده، می‌بایست تاکنون بیش از 18 میلیارد دلار نصیب ملت ایران شده باشد.
امروز حامیان دولت و مسئولین وزارت نفت با کلید زدن طرح «برجام نفتی» در حالی از ضرر 80 میلیارد دلاری صحبت می‌کنند، که هنوز پس از گذشت 6 ماه از اجرای «برجام هسته‌ای» معلوم نیست 18 میلیارد دلار سود وعده داده شده کجاست؟! دولت ابتدا 18 میلیارد دلار سود ادعایی برجام را به ملت پرداخت نماید و حساب خود را با مردم صاف کند،‌بعد از سود ماهیانه 10 میلیارد دلاری قراردادهای نفتی صحبت کند.

تقصیر شکست‌های اصلاح‌طلبان متوجه موسوی لاری و رهامی است
بحث انحلال فراکسیون امید و ایجاد فراکسیونی مجزا برای اصلاح‌طلبان بالا گرفته است.
پیش از این علی تاجرنیا (عضو حزب منحله مشارکت و فراکسیون این حزب در مجلس ششم) به ایلنا گفته بود فراکسیون امید باید پالایش و یک فراکسیون جدید به اسم اصلاح‌طلبان تشکیل شود تا بتواند با انسجام بیشتری پیش برود.
پس از وی مهدی آیتی دیگر عضو فراکسیون مشارکت در مجلس از وضعیت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی کشور گفت: باید فراکسیون اصلاح‌طلبان با همان هشتاد یا نود نماینده تشکیل شود، زیرا مهم داشتن یک فراکسیون کیفی است نه کمی. اگر یک فراکسیون اقلیت باشد اما کیفیت داشته باشد، می‌تواند در بودجه، عزل و نصب وزرا، سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس و قوه قضائیه و صدا و سیما دخالت کند. می‌تواند با طرح سؤال و استیضاح در کمیسیون اصل نود پیگیر تخلفات شود. ما به یک فراکسیون با کیفیت نیاز داریم. لیدرهای سیاسی ما باید هوشمند و با تجربه و شجاع باشند. شجاعتی که علی مطهری اصولگرا دارد در بسیاری از اصلاح‌طلبان وجود ندارد. ما امروز علی مطهری اصولگرای شجاع را، به هر اصلاح‌طلب محافظه‌کار ترجیح می‌دهیم.
به گزارش بهارنیوز مهدی آیتی در خصوص عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان در مجلس و عدم تشکیل فراکسیون گفت: مشکل مجلس دهم به دو سه سال قبل برمی‌گردد. یعنی ریشه در زمانی دارد که آقای موسوی لاری به نمایندگی از رئیس دولت اصلاحات شورای هماهنگی اصلاحات را منحل و یک شورای غیرقانونی تحت عنوان شورای سیاست‌گذاری تأسیس کرد. این اقدام موجب شد که یک سردرگمی و اختلاف و انشقاق در شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب به وجود بیاید.
وی ادامه داد: قبلاً شورای هماهنگی اصلاحات متشکل از 18 گروه از نمایندگان ادوار مجلس با اسم گروه‌های هجده‌گانه بود که به صورت دوره‌ای مدیریت آن تغییر می‌کرد. این کار آقای موسوی لاری باعث شد مدیریت شورای هماهنگی اصلاحات مدیریتش از دست برود. همین اشتباه به آقای رهامی هم منتقل شد که دبیر آن شورا است و نهایتاً منجر به این شد که در شورای چهارم شهر تهران با وجود اینکه نصف اعضای آن اصلاح‌طلب هستند؛ نه شهردار از اصلاح‌طلبان شد و نه رئیس شورا. یعنی هم محسن هاشمی در شهرداری شکست خورد و هم آقای مسجد جامعی موفق نشد کرسی ریاست را حفظ کند و کاملاً منزوی و فراموش شد و هیچ تأثیری ندارد. حالا هم شورا و شهرداری در اختیار کسانی است که نه تنها اصولگرا هستند بلکه در دوران احمدی‌نژاد هم در این مقام بودند. لذا باید قبول کنیم که اصلاح‌طلبان اینجا باختند و قطعاً مقصر آقایان موسوی لاری و رهامی هستند.
آیتی افزود: همین وضعیت و قصور در مجلس دهم اتفاق افتاد. شورای هماهنگی اصلاحات منحل و شورای سیاست‌گذاری جایگزین شد و عده‌ای ناراحت و ناراضی از شورا رفتند و کار به جایی کشیده شد که امروز با اینکه 30 نفر نماینده تهران همه از اصلاح‌طلبان هستند اما متأسفانه آقای عارف نه رئیس مجلس شد و نه نایب رئیس، نه رئیس کمیسیون و نه رئیس مرکز پژوهش‌ها. یعنی الان ایشان در مجلس به اندازه یک نماینده بسیار معمولی پایین فراموش شده و منزوی نشسته است.
وی تصریح کرد: البته امروز آقای عارف به خوبی می‌داند که چطور این اتفاقات افتاد. ما دو سال پیش هم در بنیاد امید به ایشان گفته بودیم که رئیس جمهور با آقای لاریجانی درباره ریاست مجلس دهم به توافق رسیده‌اند. شما هم دیدید که بعد از انتخابات مجلس همان آقایانی که فرصت‌طلبانه با حضور در لیست اصلاحات به مجلس راه پیدا کردند، حمایت خودشان را از آقای لاریجانی اعلام کردند و آقای عارف را تنها گذاشتند. الان آقای عارف برای تشکیل و ریاست فراکسیون‌ها حتی آن تعداد رأی که می‌گویند هم ندارند. این در حالی است که ما اطلاع داریم آقای لاریجانی حدود 200 رأی برای تشکیل فراکسیون ولایت همراه خود دارند و حتی در تمامی انتخابات رؤسا و نائب رئیسان کمیسیون‌ها اعمال نظر کرده است.
وی ادامه داد: در کنار افرادی که کار را به اینجا رساندند یک نفر سومی هم هست که به علت مشاوره‌های غلط به دکتر عارف باعث شرایط موجود برای ایشان شد، مشاور عالی وی یعنی آقای حسن رسولی است. ایشان در سه سال گذشته از بنیاد باران خارج شدند و به بنیاد امید رفتند و با مشاوره‌هایشان آقای عارف را بر لبه پرتگاه قرار دادند. لذا فراکسیون امید دچار پراکندگی و آشفتگی است.

از مفسدان حمایت نکنید مبارزه با فساد پیشکش!
وکیل مدافع طیفی از مفسدان سیاسی و اقتصادی، در روزنامه ایران برای مبارزه با فساد قلمفرسایی کرد.
علیزاده طباطبایی در روزنامه ایران نوشت: قدرت سیاسی اگر در مقابل قانون پاسخگو نباشد و خود را برتر از قانون بداند زمینه برای فساد سیاسی بروز می‌کند و قدرت و سلطه گروه‌های سیاسی با سیمان فساد مستحکم می‌شود. اگر نظارت قضایی مستقل و به دور از نفوذ سیاسی وجود نداشته باشد فساد سیاسی گسترش می‌یابد. وقتی مسئولان دولتی به هر دلیل احساس کنند از مصونیت برخوردارند و چند صد میلیارد دلار درآمدهای نفتی را بدون نظارت دستگاه‌های مسئول هزینه می‌کنند طبیعی است که یک جوان 30 ساله بتواند بیش از یکصد هزار میلیارد ریال از منابع عمومی را به یغما ببرد و کسانی که زمینه این فساد گسترده را فراهم کرده‌اند مورد مؤاخذه قرار نگیرند. وی ادامه می‌دهد: برخورد با پرداخت‌های غیرمتعارف که خوشبختانه با عزم ملی مواجه شده نیاز به اصلاح ساختار دولت بخصوص به احیای سازمان برنامه و بودجه دارد. این پرداخت‌ها امروز شروع نشده که با یک دستور یا بخشنامه متوقف شود.
علیزاده به این حقیقت اشاره نکرده که بابک زنجانی در مصاحبه با نشریه کارگزارانی آسمان تأکید کردند درآمدهای رانتی را از دولت سازندگی و با درآمد روزانه 17 میلیون تومانی توزیع انحصاری دلار در بازار (به نیابت از بانک مرکزی) شروع کرده و با درآمد آن در خیابان میرداماد دفتر خریده است.
رئیس دولت سازندگی زمانی گفته بود اگر در یک پروژه سدسازی 10 میلیاردی 500 میلیون تومان هم سوء استفاده شد، عیبی ندارد.
همچنین گفتنی است برخی اعضای دولت سازندگی و سپس متحد آن- دولت اصلاحات- جزو غیرپاسخگوترین و خودکامه‌ترین مدیران بودند.
علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی بود که به خاطر برخی مفاسد اقتصادی و امنیتی سنگین محکوم به زندان شد.

هاشمی: با 20 درصد از نقدینگی موجود می‌توان اقتصاد را رونق داد
هاشمی رفسنجانی گفت می‌توان با 20 درصد از نقدینگی موجود در کشور به اقتصاد رونق داد.
وی در دیدار جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه رسانه و صنعت، به موضوع افزایش 900 هزار [1017] میلیاردی نقدینگی کشور و معمای محل نگهداری و مصرف آنان پرداخت و گفت: اگر 20 درصد این نقدینگی‌ها برای تأمین نیازهای واحدهای تولیدی تعطیل شده برگردند، علاوه بر برگشت رونق به اقتصاد، مشکل بیکاری جوانان تحصیل کرده، مخصوصاً کارگران بیکار شده را حل می‌کند که معضل بسیار خطرناک برای جوانان، خانواده‌ها و جامعه شده است.
پیش از هاشمی، کارشناسان اقتصادی بارها خطاب به دولتمردان عنوان کرده‌اند که با به خدمت گرفتن ظرفیت 2/5 برابر شده نقدینگی می‌توان رونق اقتصادی ایجاد کرد، حتی برخی حامیان دولت نظیر احمد خرم معتقدند به واسطه بخش‌هایی نظیر مسکن مهر می‌توان نقدینگی را به سمت تولید و اشتغال سوق داد.
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش گفته است «عقلای قوم کم‌کم دارند متوجه می‌شوند که سوراخ کردن کشتی انقلاب همه را غرق می‌کند. البته من مأیوس نیستم، چون بنیان اصلی کار آگاهی مردم است که می‌فهمند علل این مسایل و عقب‌ماندگی‌های کشور چیست.»
آنچه در مقایسه با این اظهار نظر عجیب است رفتار هاشمی در ماجرای فتنه و آشوب 88 و در قبال جریان ضد انقلابی است که به قصد انهدام اصل اسلام و انقلاب و نظام به میدان آمده بود و متأسفانه مورد حمایت آقای هاشمی قرار گرفت. شعار آنها این بود «اصل نظام نشانه است».

نیویورک تایمز: اجرای تعهدات برجام چیزی عاید ایران نکرده است
نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: یک سال پس از توافق برجام، ایران هنوز از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند نشده و این می‌تواند آینده توافق را به خطر اندازد.
در حالی که 22 تیر ماه سالگرد اعلام توافق ایران و 5+1 در ژنو است، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: یک سال از توافق هسته‌ای میان ایران و پنج قدرت هسته‌ای جهان می‌گذرد. این توافق به طور اساسی توانایی ایران برای تولید ماده قابل انشقاق که ترکیبات کلیدی برای ساخت یک بمب هسته‌ای است را محصور کرده و بالطبع جهان را هم امن‌تر ساخته است.
آژانس که مسئول نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است می‌گوید از ژوئیه گذشته که توافق به امضا رسید تاکنون ایران همانگونه که از او خواسته شده بود دو سوم از تعداد 19 هزار سانتریفیوژ موجود در انبارهایش را که تحت نظارت آژانس قرار دارد را از میان برداشته است. همچنین، تمام ماده اولیه هسته‌ای را از نیروگاه «فردو» که زمانی سری بود از میان برداشته است. ایران ضمن آن؛ موجودی انبار اورانیوم غنی شده خود شامل 12 هزار کیلوگرم اورانیوم با خلوص 5 درصد را هم کاسته است و آن را به 300 کیلوگرم رسانده است که خلوص آن به بیشتر از 3/67 درصد نمی‌رسد. هسته مرکزی رآکتور آب سنگین «اراک» هم با سیمان پر شده است. این روزنامه نوشت: هدف غایی از این محدودیت‌ها این است که چنانچه ایران تصمیم بگیرد به اندازه کافی ماده قابل انشقاق تولید کند که با آن بتواند یک سلاح هسته‌ای بسازد؛ این روند با توافق بدست آمده برای ایران حداقل یک سال طول کشد. اما اگر این توافق بدست نیامده بود؛ این مدت زمان برای ایران فقط به دو تا سه ماه زمان نیاز داشت.
این روزنامه آمریکایی افزود: اما در مقابل همه این اجابت‌های ایران از توافق؛ تهران هنوز طعم شیرین مزایای اقتصادی توافق را نچشیده است. این مشکل موقعیت اصلاح‌طلبانی مانند «حسن روحانی» رئیس جمهور را بشدت تضعیف کرده است.
روزنامه آمریکایی نوشت: ایران میزان صدور نفت خود را به دو برابر افزایش داده و آن را به 2 میلیون بشکه در روز رسانده، امان هنوز آن سطح از سرمایه‌گذاری خارجی که روحانی قول آن را داده بود دریافت نکرده است. تحریم‌های بین‌المللی از میان برداشته شده اما اکثر تحریم‌های آمریکا مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران پابرجاست از قبیل ممنوعیت دسترسی به دلار. این ممنوعیت کار ایران را برای معامله کردن و قرارداد بستن فوق‌العاده سخت کرده است ضمن آنکه بانک‌های خارجی را هم که از خطر کردن گریزانند ناگزیر ساخته است از تجارت با ایران چشم‌پوشی کنند و از این بابت بشدت عصبانی‌اند.
این روزنامه نوشت: آنچه که مهم است این است که ایران مزایای عمل به تعهداتش را لمس کند. ایران این توانایی را دارد که با بهره بردن از گسترش روابطش با آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ جهان نقشی سازنده‌تر در سایر موضوعات ایفا نماید به خصوص در مورد بحران سوریه که آنجا تهران از «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور حمایت به عمل می‌آورد. ایران بابت آزمایش موشک‌های بالستیکش و همچنین بابت کارنامه‌اش در مورد نقض حقوق بشر و نیز کمک به گروه‌‌های تروریستی، همچنان از جانب آمریکا هدف تحریم قرار دارد. با احتساب این دستاوردها و مخاطرات کار؛ ابرهای تردید برفراز آسمان توافق سایه افکنده است و معلوم نیست آیا این توافق می‌تواند تا پایان راه پایدار بماند یا نه.

وطن امروز/
طراحی عملیات فلوجه با مستشاران ایرانی بود
مشاور سیاسی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره عملیات فلوجه گفت: این عملیات از بهترین و مؤثرترین عملیات‌ها علیه داعش بود که با طراحی مستشاران ایرانی انجام گرفت. سیدمحسن حکیم در گفت‌وگو با تسنیم، افزود: عملیات فلوجه از بهترین و مؤثرترین عملیات‌ها علیه داعش بود. مساحت عملیات 800 کیلومتر و شامل «کرمه»، «سقلاویه» و «البوشجل» بود که با طراحی بسیار خوب مشاوران ایرانی بویژه سردار قاسم سلیمانی و فرماندهی و هماهنگی خوبی که از سوی حیدر العبادی بین حشد، پلیس، ارتش و نیروهای مبارزه با تروریسم بود، پیش رفت و توانستیم در بهترین وضعیت در مدت یک ماه شاهد آزادسازی این منطقه «فوق‌استراتژیک» باشیم. وی  خاطرنشان کرد: نزدیک 2 هزار تروریست داعشی در این عملیات کشته شدند و ضربات جبران‌ناپذیری به دشمن وارد شد.

کربی:
برای آزادی نمازی تلاش می‌کنیم
وزارت خارجه آمریکا در اقدامی مداخله‌جویانه، آزادی سیامک نمازی را خواستار شد. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود درباره سیامک نمازی تبعه ایرانی- آمریکایی بازداشت شده در ایران مدعی شد: اگر گزارشات اخیر صحت داشته باشد ما همچنان معتقدیم وی ناعادلانه بازداشت شده و کیفرخواست مطرح شده علیه سیامک نمازی (شهروند آمریکایی ایرانی‌الاصل) نامشخص است و دیگر آمریکایی‌های دوتابعیتی که در ایران بازداشت هستند، باید هرچه فوری‌تر آزاد شوند. براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، کربی همچنین گفت: : به دلیل حفظ حریم شخصی و مسائل امنیتی نمی‌توانیم درباره اقدامات خود برای آزادی این شهروندان و تبعه لبنانی ساکن آمریکا اظهارنظر کنیم اما تاکید می‌کنم که از هر روشی برای حل این مساله استفاده می‌کنیم. به گزارش ایسنا، سیامک نمازی به اتهام ارتباط با عوامل ضدامنیتی داخلی در ایران بازداشت بوده و همان‌گونه که دادستانی تهران اعلام کرده است، پرونده وی برای بررسی و صدور رای نهایی به دادگاه رفته است.

 واکنش ظریف به برگزاری نشست منافقین با حضور شاهزاده سعودی
وزیر امور خارجه کشورمان به برگزاری نشست منافقین در پاریس با حضور شاهزاده سعودی واکنش نشان داد. محمدجواد ظریف در بدو ورود به آستانه، پایتخت قزاقستان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر حضور شاهزاده سعودی در نشست منافقین در پاریس گفت: این بازی سیاسی که سالانه برگزار می‌کنند برای نخستین‌بار نیست که شکل گرفته بلکه همه‌ساله با تعدادی از افراد تقریبا با شناسنامه کاملا روشن سیاسی معیوب از کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کنند و سخنرانی می‌کنند. افرادی مثل اولسون یا نیوت گینگریچ سال‌هاست حضور پیدا می‌کنند و از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. اتفاق جدیدی نیست و سیاست‌های‌شان همیشه همین بوده است. وی  ادامه داد: متاسفانه حضور فردی که هم تولیدکننده القاعده و هم طالبان بوده و هم نقش بسیار ننگینی در سابقه رژیم سعودی در منطقه داشته حضورش در این اجلاس منافقین قدری خبرساز شده که آن هم نشان‌دهنده بی‌کفایتی و بی‌درایتی اینگونه افراد است که مثل صدام آینده خود را با تروریست‌ها گره زدند.

کدخدایی صالح‌ترین فرد برای حضور در شورای نگهبان است
نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس با بیان اینکه وجود امثال کدخدایی‌ در شورای نگهبان مورد نیاز است، گفت‌: کدخدایی حقوقدان اصلح شورای نگهبان است. محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با تسنیم، درباره انتخاب حقوقدانان انقلابی برای شورای نگهبان اظهار کرد: باید روحیه انقلابی و ولایت‌پذیری در حقوقدانان شورای نگهبان پدیدار باشد و با همین روحیه است که می‌توانند صلاحیت نمایندگان ملت را احراز و در تصویب قوانین منافع نظام را مدنظر قرار دهند. وی با اشاره به روحیه انقلابی کدخدایی به عنوان یکی از حقوقدانان شورای نگهبان گفت: ایشان یکی از نیروهای مومن، متدین، وفادار به انقلاب و آرمان‌های نظام است که برای شورای نگهبان فرد اصلح‌ است. عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وجود امثال کدخدایی‌ در شورای نگهبان مورد نیاز است، زیرا آنها حافظ قانون اساسی و دستاوردهای انقلاب و نظام هستند.
وزیر اطلاعات: عربستان چیزی از منافقین درنمی‌آورد؛ دستگیری 6 تروریست دیگر
وزیر اطلاعات گفت: بعد از اطلاع‌رسانی اخیر 5 تا 6 نفر از افراد وابسته به گروه‌های تروریستی یکی پس از دیگری در شهرهای مختلف کشور شناسایی و دستگیر شدند. به گزارش میزان، حجت‌الاسلام محمود علوی در حاشیه نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در جمع خبرنگاران گفت: بعد از اطلاع‌رسانی اخیر 5 تا 6 نفر از افراد وابسته به گروه‌های تروریستی یکی پس از دیگری در شهرهای مختلف کشور شناسایی و دستگیر شدند. علوی افزود: در تخلیه اطلاعاتی که از این افراد صورت گرفت یکسری از عوامل، سرپل‌ها و مرتبطان آنها را شناسایی کردیم و سربازان گمنام امام زمان(عج) با اشراف اطلاعاتی در موقعیت مناسب آنها را دستگیر خواهند کرد و اجازه کوچک‌ترین آسیب به امنیت کشور و مردم را به آنها نخواهیم داد. علوی گفت: مواردی که اخیراً اطلاع‌رسانی شد یکی از مواردی بود که بنا به دلایلی اطلاع‌رسانی کردیم و الا قبل و بعد از آن خانه‌هایی که در آنها ساخت بمب صورت می‌گرفت، امکاناتی که فراهم کرده بودند و مواد پیش‌ساز انفجاری را فراهم و در آنجا ترکیب می‌کردند یکی بعد از دیگری، شناسایی، کشف و ضبط شد و افراد دستگیر شدند. وی افزود: این گروه‌ها عمدتاً وابسته به داعش هستند البته گروه‌های دیگری هم در مواردی بودند که خیلی معدود بودند. علوی با اشاره به تحرک اخیر گروهک تروریستی منافقین در پاریس، اظهار کرد: گروهک تروریستی منافقین در عمل توان ندارد و آنچه باعث اجتماع آنها شده نه توانمندی آنها بلکه استیصال دشمنان جمهوری اسلامی و استیصال کشوری مانند عربستان سعودی است که به هر روشی دست زدند تا به جمهوری اسلامی آسیب برسانند اما موفق نشدند. وی با بیان اینکه خدمتگزاران امنیت مردم مشرف به کارشان هستند، گفت: این حرکت‌های مذبوحانه برای روحیه دادن به گروهک تروریستی منافقین و حامیان آنها و دشمنان سرخورده منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است که دل خود را با این چیزها خوش کنند البته چیزی از اینها درنمی‌آید همان‌طور که تاکنون چیزی درنیامده است.

رصد ناو جنگی آمریکا در تنگه هرمز توسط قایق‌های سپاه پاسداران
یک خبرگزاری غربی نوشت روز دوشنبه سپاه پاسداران ۵ فروند قایق نظامی برای نظارت بر یک ناو جنگی آمریکایی در خلیج‌فارس اعزام کرد. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه 5 فروند قایق نظامی را برای نظارت و شناسایی یک ناو جنگی آمریکایی که میزبان یکی از عالی‌ترین مقام‌های نظامی این کشور بود، اعزام کرد و این قایق‌ها تا 500 متری این ناو جنگی آمریکایی نزدیک شدند. ژوزف ووتل، ژنرال ارشد آمریکایی که رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه است و بر همه اقدامات نظامی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نظارت می‌کند، برای سفر به تنگه هرمز به این ناو جنگی آمده بود. ووتل ضمن اشاره به این اقدام قایق‌های نظامی سپاه، نگرانی خود را نسبت به چنین اقداماتی اعلام کرد. 5 قایق نظامی سپاه شامل 4 قایق تندرو بوده که 3 فروند آن مجهز به مسلسل و یکی از آنها نیز مجهز به موشک هدایت‌شونده بوده است. ووتل در این‌باره در جمع خبرنگاران در ناو آمریکایی یواس‌اس نیواورلئانز تأکید کرد: همان‌طور که شما نیز در این فضای فشرده مشاهده کردید، یک احتمال زیاد برای اشتباه محاسباتی وجود داشت. یکی از قایق‌های تندروی سپاه که مجهز به موشک هدایت‌شونده بوده است، با خاموش کردن موتور خود منتظر عبور این ناو آمریکایی از تنگه هرمز بوده است. پس از انتشار این خبر، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به رصد ناو جنگی آمریکا، این اتفاق را موضوع جدیدی ندانست و گفت: براساس مأموریت‌های محوله، تردد و جابه‌جایی هر شناور از کشورهای بیگانه بویژه کشورهای فرامنطقه‌ای و به‌طور خاص دشمنان انقلاب اسلامی، شیطان بزرگ آمریکا را که حضورشان برای ما تهدید ذاتی و شر مطلق است با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم و آنان نیز نسبت به این مساله کاملاً تمکین‌کننده هستند و سال‌هاست که این موضوع جاری و ساری است و مطالب مطرح‌شده در رسانه‌های بیگانه ناشی از فهم نادرست موضوع و بی‌ربط است.
 
اقدام کویت ضد مداح شیعه عراقی
منابع رسانه‌ای کویت اعلام کردند وزارت کشور تصمیم به ممنوعیت فعالیت «باسم کربلایی» مداح معروف عراقی در این کشور گرفته است. این در حالی است که کاربران اینترنتی در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کردند کربلایی کویت را ترک کرده است.  در این گزارش آمده است این تصمیم به درخواست نمایندگان کویتی و در پی آنچه «توهین به صحابه» نامیده شده، گرفته شده است.

صهیونیست‌ها در تعقیب نوزاد متوفی  فلسطینی
محمد توفیق بعیرات، شهروند فلسطینی، تصور نمی‌کرد نوزادش که 23 سال پیش، 14 روز پس از تولد فوت کرد، تحت تعقیب دستگاه اطلاعات اسرائیل قرار گیرد.  منابع رسانه‌ای فلسطینی اعلام کرده‌اند نیروهای ارتش اسرائیل در ساعات بامداد به خانه این نوزاد وارد شده‌اند تا احضاریه دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی را به این نوزاد که 23 سال پیش فوت کرده بود، تحویل دهند.  در این احضاریه به زبان‌های عربی و عبری نوشته شده است: «جناب آقای جهاد محمد توفیق بعیرات... شما به... احضار شده‌اید... در تاریخ 11/7 به لشکر رام‌الله مراجعه کنید».

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از ترکیه
دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید دولت ترکیه از تحقیق و تفحص مستقل درباره گزارش‌های مطرح شده مبنی بر سوء‌رفتار با غیرنظامیان در مناطق کردنشین جنوب شرق این کشور جلوگیری می‌کند.  سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد کشتارهای غیرقانونی غیرنظامیان، آوارگی اجباری جمعی و ویرانی گسترده غیرقانونی اموال شخصی از جمله سوء  رفتارهایی است که گفته می‌شود علیه غیرنظامیان در این مناطق صورت می‌گیرد.

رأی دیوان لاهه علیه چین
قضات دادگاه بین‌المللی لاهه رای نهایی خود را درباره ادعاهای پکن درباره حقوق اقتصادی این کشور در دریای جنوبی چین صادر کردند و این ادعاها را بی‌پایه و اساس دانستند. به گزارش رویترز، دیوان  قضایی لاهه با صدور یک رای 497 صفحه‌ای اعلام کرد ادعاهای چین درباره مالکیت جزایر و منابع دریای جنوبی چین، بر خلاف کنوانسیون سازمان ملل در زمینه حقوق دریاهاست. البته چین از قبل  با ارجاع این پرونده توسط فیلیپین به دادگاه بین‌المللی لاهه مخالفت کرده و پیش از این اعلام داشته بود رای این دادگاه هیچ‌گونه وجاهت قانونی نخواهد داشت.

آزادی فعال برجسته بحرینی
 رژیم آل‌خلیفه که اخیرا سرکوب سیاسی مخالفان داخلی خود را تشدید کرده است، دوشنبه ابراهیم شریف، دبیرکل سابق جمعیت وعد را آزاد می‌کند. شریف در 12 جولای 2015 بازداشت شد و محکومیت وی روز دوشنبه 11 جولای به پایان می‌رسد. مسؤولان امنیتی بحرین ابراهیم شریف را به تشویق به انزجار از نظام و اهانت به آن متهم کرده‌اند.

رونمایی انصارالله از «زلزال 3»
 انصارالله یمن از یک موشک بالستیک به نام «زلزال 3» رونمایی کردند. در حالی که انصارالله اعلام کرده این موشک ساخت داخل است، شبکه‌های همسو با ائتلاف متجاوز سعودی به نقل از کسانی که آنها را کارشناسان نظامی نامیدند، اعلام کردند این موشک‌ها با تکنولوژی ایران ساخته شده و انصارالله این تکنولوژی را در اختیار ندارد اما هیچ شاهدی بر این ادعا ارائه ندادند. در ادامه این گزارش‌ها ادعا شده این نوع از موشک‌ها را فقط ایران، سوریه و حزب‌الله در اختیار دارند.

دفاع اولاند از داعش
رئیس‌جمهور فرانسه اقدام بین‌المللی را علیه شاخه القاعده در سوریه خواستار شد و هشدار داد: شکست‌های اخیر داعش ممکن است به جسور شدن دیگر گروه‌های افراط‌گرا منجر شود.  فرانسوا اولاند در حاشیه نشست سران ناتو در ورشو گفت: داعش در حال عقب‌نشینی است. با این حال، اولاند خاطرنشان کرد: ما همچنین باید از اوضاعی که در آن داعش ضعیف‌تر و دیگر گروه‌ها قدرتمندتر می‌شوند، اجتناب کنیم.  داعش که با حملات هوایی و زمینی نیروهای محلی مواجه است، در ماه‌های اخیر سرزمین‌هایی را در عراق و سوریه از دست داده است.

خراسان/
بازیگر فیلم‌های مستهجن درنشست ناتو!
دزنیک پالتیک: «ایرینا فریز»که اکنون نمایندۀ مجلس اوکراین است و مسئولیت مذاکره با ناتو را بر عهده دارد، ستارۀ فیلم های مستهجن بوده است! شبکه راشا تودی در همین رابطه تأکید کرد که رسانه های اوکراینی معتقدند که او با پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، روابط پنهانی دارد، به ویژه این که او قبلا منشی شخصی رئیس جمهور بود. روزنامۀ لهستانی، در مقاله ای که پیش از آغاز نشست ناتو در لهستان منتشر کرد، نوشت: «ستارۀ فیلم های غیر اخلاقی اوکراین، در نشست ناتو»!
مجوز روحانی برای فروش امجدیه
بر اساس پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون لوایح دولت که طی روزهای اخیر به تایید حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان رسیده و به محمود گودرزی ابلاغ شده، مقرر شده به استناد ماده 115 قانون محاسبات عمومی، وزارت ورزش و جوانان مجاز است برای فروش مجموعه ورزشی امجدیه به مساحت 673 متر مربع واقع در بخش 7 زنجان اقدام و وجوه حاصل از فروش را پس از واریز به حساب درآمد عمومی کشور، هزینه کند.
 
 
دستور دولت به وزارت اطلاعات
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به وزرای صنعت و اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، اعلام شده است که حسب مجوز هیئت دولت، بانک ملی ایران اجازه دارد نسبت به برگزاری مزایده فروش چای های سنواتی اقدام کند و بخش های مختلف آن را پس از برداشت محصول سال جاری و صرفا برای صادرات، به فروش برساند. همچنین مقرر شده کارگروهی از سازمان مدیریت، وزارت جهادکشاورزی و وزارت اطلاعات بر این مزایده، نظارت کند.

ایران/
نشست نمایندگان بانک مرکزی ایران و خزانه‌داری امریکا در لندن
وزیر خارجه انگلیس  صبح روز گذشته از برگزاری نشستی بین نمایندگان بانک مرکزی ایران، وزارت خزانه‌داری امریکا و بانک‌های بین‌المللی  در لندن خبر داد. به گزارش فارس به نقل از رویترز، «فیلیپ هاموند» که روز گذشته در پارلمان انگلیس حضور یافته بود، در پاسخ به سؤال یک نماینده درباره رفع تحریم‌های بانکی ایران، گفت: «امروز بعدازظهر دیداری بین بانک مرکزی ایران، وزارت خزانه‌داری امریکا و بانک‌های بین‌المللی مستقر در لندن برگزار می‌شود تا در این زمینه، پیشرفت‌هایی حاصل شود.» پیش از این نیز، وزیر خارجه امریکا به منظور گفت‌وگو با مدیران بانک‌های بین‌المللی درباره «تبادلات مشروع و قانونی» با ایران براساس مفاد برجام، با تعدادی از مدیران بانکی در لندن دیدار داشت؛ دیداری که سبب اطمینان بخشی به بانک‌های بین‌المللی نشد.

ورود اطلاعات سپاه به پرونده مفاسد اقتصادی

حجت‌الاسلام طائب با تأکید بر اینکه «پشت‌پرده تخلفات اخیر را رصد می‌کنیم»، گفت: پرونده مفاسد اقتصادی کلان کشور در دستور کار سازمان اطلاعات سپاه است. رئیس سازمان اطلاعات سپاه در گفت‌وگو با  تسنیم افزود: اطلاعات سپاه در موضوع تخلف‌های اقتصادی و مسائل دیگر کشور همیشه فعال بوده و  در حال حاضر پرونده‌های جدی در دستور کار دارد. طائب افزود: سازمان اطلاعات سپاه در حال رصدکردن پشت‌پرده این‌گونه تخلفات است و اگر این روند را متخلفان ادامه بدهند، مطمئن باشند با برخورد قاطع و قانونی روبه‌رو خواهند شد.

شکایتی از حسین فریدون در مجلس مطرح نیست
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون در جلسات این کمیسیون هیچ شکایتی از حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری مطرح نشده است. بهرام پارسایی به  ایرنا گفت: هر یک از نمایندگان می‌توانند نسبت به موضوعات مختلف به این کمیسیون شکایت کنند اما تاکنون هیچ شکایت و پرونده‌ای از حسین فریدون در این کمیسیون مطرح نشده است. برخی رسانه‌ها به نقل از یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک خبرسازی و هجمه رسانه‌ای ادعا کرده بودند که پرونده‌ای علیه حسین فریدون در کمیسیون اصل 90 مجلس مطرح شده و در حال پیگیری است.

امریکا: برای آزادی «سیامک نمازی» تلاش می‌کنیم

وزارت امور خارجه امریکا در اقدامی مداخله‌جویانه آزادی سیامک نمازی را خواستار شد. به گزارش ایسنا، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در نشست خبری خود درباره سیامک نمازی تبعه ایرانی- امریکایی بازداشت شده در ایران مدعی شد: «اگر گزارشات اخیر صحت داشته باشد ما همچنان معتقدیم که وی ناعادلانه بازداشت شده و کیفرخواست مطرح شده علیه سیامک نمازی (شهروند امریکایی ایرانی‌الاصل) نامشخص است و دیگر امریکایی‌های دوتابعیتی که در ایران بازداشت هستند، باید هرچه فوری‌تر آزاد شوند.»

  اعتماد/

 منتظري، دادستان كل كشور درباره آخرين وضعيت شناسايي عوامل حادثه ترور نماينده مردم كرمانشاه گفت: دادستان پيگير اين حادثه است ان‌شاءالله به نتيجه برسند. هنوز علت و عوامل حادثه مشخص نشده است. ايلنا
 قاضي حسيني، سرپرست مجتمع قضايي كاركنان دولت: پرونده تعرض به سفارت عربستان ۲۸ تيرماه رسيدگي مي‌شود. ايلنا
نجات‌الله ابراهيميان، سخنگوي شوراي نگهبان: هنوز براي برگزاري انتخابات سال آينده زماني مشخص نشده است. ايسنا
رنجبر، فرماندار كرمانشاه: مردم كرمانشاه آماده استقبال از رييس‌جمهوري ايران هستند. ايرنا
با حكم امير شاه‌صفي: امير جعفري فرمانده پايگاه شكاري برادران شهيد دلحامد شد. فارس

سيدحسن خميني در جمع مهندسان ايراني پروژه سد و نيروگاه «اوما اويا»ي سريلانكا حضور يافت. آنا
  در جلسه‌ كميسيون‌ امنيت ‌ملي‌ مطرح‌ شد: گزارش رييس سازمان پدافند غيرعامل درخصوص بيوتروريسم. خانه ملت
  جلالي در نشست كميسيون اقتصادي: تزايد قوانين در حوزه حقوق و دستمزد باعث پيدايش فيش‌هاي حقوقي نامتعارف شده است. فارس
  اسماعيلي در ديدار موحدي كرماني: جو سنگين نسبت به قوه قضاييه را كاهش داده‌ايم. ايلنا
  جلسه اعضاي فراكسيون ولايت با حقوقدانان نامزد عضويت در شوراي نگهبان. ايرنا
  با حكم آملي لاريجاني، معاون جديد توسعه مديريت و منابع سازمان قضايي نيروهاي مسلح معرفي شد. ايلنا

سوءقصد احتمالا با سفر رييس‌جمهوري به كرمانشاه مرتبط است
نماينده مردم اسلام‌آباد غرب گفت: هنوز عوامل سوءقصد به بنده و تعدادي از مسوولان شهرستان دالاهو مشخص نيست و تحقيقات همچنان ادامه دارد. به گزارش آنا، حشمت‌الله فلاحت‌پيشه درباره سوءقصد به خودش اظهار كرد: به نظر مي‌رسد كه به دليل سفر رييس‌جمهوري به كرمانشاه برخي از قبل مقدمات چند اقدام تروريستي را برنامه‌ريزي كرده بودند. وي افزود: منطقه ريجاب منطقه امني است و من بدون سلاح به آن منطقه مي‌رفتم و حتي اسلحه خودم را هم نبرده بودم. اين نماينده اسلام‌آباد غرب در پاسخ به اين سوال كه «گفته مي‌شود شما قبلا هم تهديد به ترور شده بوديد؟»، تصريح كرد: تاكنون از سوي هيچ گروهي تهديد نشده‌ام.

حضور حدادعادل در انتخابات مياندوره‌اي اصفهان تكذيب شد
مسوول دفتر حدادعادل حضور وي را در انتخابات مياندوره‌اي اصفهان تكذيب كرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، در برخي از كانال‌هاي خبري مطلبي مبني بر حضور غلامعلي حدادعادل در انتخابات مياندوره‌اي اصفهان منتشر شده است كه اين موضوع از سوي اميرابراهيم حسني تكذيب شد. سفر حدادعادل به اصفهان به خاطر دعوت فولادگر نماينده اصفهان براي شركت وي در يك برنامه تلويزيوني بوده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات