تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴  ، 
شناسه خبر : ۲۹۶۴۵۹
تحليل انتخاباتي احمد شيرزاد در گفت‌وگو با «اعتماد»:
اشاره: احمد شيرزاد، فعال سياسي اصلاح‌طلب راهبرد انتخاباتي جريان رقيب براي انتخابات ٩٦ را چندان سازنده نمي‌داند. او معتقد است كه تخريب‌هاي عليه دولت نشان مي‌دهد كه اين جريان به حذف آقاي روحاني پناه برده است. او همچنين بيان مي‌كند كه اصولگرايان چهره جدي براي معرفي در انتخابات آتي ندارند چرا كه اگر داشتند از چندين ماه پيش به بازسازي و شكل دادن آن چهره مي‌پرداختند و به نوعي فضاي تبليغاتي نامحسوس براي اين چهره مي‌ساختند.
پایگاه بصیرت / مريم وحيديان

(روزنامه اعتماد ـ 1395/06/18 ـ شماره 3621 ـ صفحه 6)

* راهبرد جريان را براي انتخابات ٩٦ چه مي‌دانيد؟ و فكر مي‌كنيد هجمه‌هايي كه از سوي اين جريان نسبت به دولت مي‌شود در كجاي معادله آنها قرار مي‌گيرد؟

** جريان رقيب يا منتقد دولت با يك راهبرد مشخص سازنده براي انتخابات آتي رياست‌جمهوري در ماه‌هاي اخير به صحنه نيامده است. مقصود از راهبرد سازنده راهبردي براي جريان سياسي خودشان است. اين جريان بيشتر با راهبرد تخريب طرف مقابل وارد صحنه شده است. به‌طور‌طبيعي اگر اين جريان كانديداي مطرح و جدي براي انتخابات آتي داشت بايد از چهار يا پنج ماه پيش آن كانديدا را وارد عرصه سياسي كشور مي‌كرد يا اگر اين كانديدا از شخصيت‌هاي موجود و مطرح كشور است نوعي فضاي تبليغاتي نامحسوس پيرامون آن كانديدا به‌راه مي‌انداخت. در سال ٨٤ خيلي پيش از اينكه آقاي احمدي‌نژاد براي رياست‌جمهوري مطرح باشد فضاي تبليغاتي جدي همزمان با پست او در شهرداري تهران پيرامون او در عرصه سياست ديده مي‌شد. البته آن زمان چون مشخص نبود كه كانديداي نهايي جريان اصولگرا كيست شبيه چنين فضايي پشت سر آقاي قاليباف و شايد يك يا دو چهره ديگر هم بود.

به هر حال چهره‌هاي مشخص و معيني را به عرصه آورده بودند و فضاي تبليغاتي نامحسوس و جدي حول محور اين اشخاص وجود داشت. در اين مدتي كه از انتخابات رياست‌جمهوري ٩٦ باقي مانده است شاهد هستيم كه جريان اصولگرا هيچ چهره جدي را به عرصه نياورده است. الان غير از خود آقاي احمدي‌نژاد كه تحركاتي دارد و بسيار بعيد است كه اعتماد جريان اصولگرايي را به خود جلب كند، هيچ چهره جدي از جريان اصولگرا در صحنه نيست. برعكس هم و غم جريان اصولگرا اين روزها بيشتر مصروف به تخريب دولت و اصلاح‌طلبان است و به نظر مي‌آيد كه مهم‌ترين راهبرد و واكنش انتخاباتي اصولگرايان را بايد در همين تاكتيك تخريب رقيب منحصر دانست.

* آقاي روحاني به عنوان يك سياستمدار كاركشته آيا در مقابل جنگ رواني رسانه‌اي جريان رقيب موضع‌گيري خواهد كرد؟

** جنگ رواني عليه دولت گهگاه كوك مي‌شود و اينطور هم نبايد باشد كه آقاي رييس‌جمهور در هر مورد جواب دهد و بعيد هم هست كه چنين كاري انجام دهد. با اين حال در برخي مسائل بايد روشنگري‌هاي تدريجي و جدي صورت گيرد. در بحث فيش‌هاي حقوقي دولت واكنش مناسب نشان داد و تصميمات مقتضي و لازم را گرفت و كاري كه در حيطه وظايف دولت بود را انجام داد. ليكن طرف مقابل دست‌بردار نيست و تصور مي‌كند كه پافشاري بيش از حد به مساله‌اي بيشتر آن را جا مي‌اندازد. آقايان در شيوه‌هاي تبليغاتي خود تصور و ارزيابي مشخصي از خواسته‌هاي افكار عمومي ندارند و به اين فكر نمي‌كنند كه تبليغات آنها عليه دولت چه اثري در ذهن مردم خواهد گذاشت. اين روزها شاهد هستيم با وجود اينكه مساله فيش‌هاي حقوقي تقريبا يك مساله تمام شده است، اين جريان دست برنمي‌دارد و اين مساله قطعا به اصولگرايان لطمه خواهد زد. در مسائل ديگري مثل كنسرت‌ها هم اين جريان توجه چنداني به افكار عمومي نداشت. همچنين در پيوستن به پيمان بين‌المللي مبارزه با پولشويي F.A.T.Fجريان گسترده‌اي عليه دولت به راه انداخته‌اند. به هر حال وزرا و مسوولان در روزهاي آتي توضيحاتي در اين باب خواهند داد. ليكن اين مساله اصلا مقدور نيست كه آقاي روحاني در مقابل تك تك اين مسائل به عرصه آمده و عكس‌العمل نشان دهد. اين كار نه به نفع آقاي روحاني است و نه افكار عمومي چنين انتظاري از دولت منتخب خود دارند كه خود را درگير حواشي كند.

* مدت زمان زيادي از عمر دولت يازدهم باقي نمانده است. آيا دولت بايد در اين مدت به اجراي برنامه‌هاي زودبازده روي آورد؟

** چيزي به نام برنامه زودبازده وجود ندارد. در هيچ كجاي دنيا هيچ مخترعي كپسول موفقيت را اختراع نكرده است. خداوند هم كپسول موفقيت را نيافريده است كه كسي اين كپسول را بخورد و فردا موفق شود. اين نوع الفاظ و رفتارها معمولا از سوي دولت‌هاي پوپوليست مطرح مي‌شود كه بناي اصلي‌شان بر فريب توده‌هاي مردم است. هر جامعه‌اي براي موفقيت بايد تلاش كند و اين تلاش‌ها زمان مي‌برد. مهم‌ترين كار ويژه دولت اين است كه كار غير عاقلانه و عجولانه و به بياني كار كپسولي انجام ندهد. همه تجربه‌هايي كه از كارهاي كپسولي در گذشته داريم منفي بوده است. هر بار كه مسوولي خواسته يك‌شبه مساله بيكاري را حل كند فقط وام‌هاي كلان در جامعه ريخته و به اقتصاد كشور ضربه زده است. معمولا در گذشته بين مردم شايع بوده كه براي ايام نزديك به انتخابات كوپن اعلام مي‌شد يا كالايي توزيع مي‌شد. به هر حال اين روش‌ها خيلي اثرگذار نيست. بايد توجه داشت كه براي مديريت خوب و موثر و حل مشكلات مردم همين مدت باقي مانده هم خيلي كم نيست و مي‌توان كارهايي را در راستاي منافع ملي كشور انجام داد.

* بسيج بدنه اجتماعي براي راي مجدد به آقاي روحاني آسان‌تر از سال ٩٢ است يا سخت‌تر؟

** قطعا سخت‌تر است. براي هر رييس‌جمهوري كسب راي مجدد براي دور دوم رياست‌جمهوري سخت‌تر خواهد بود. به اين خاطر كه به‌طور طبيعي كارنامه آن رييس‌جمهور رو مي‌آيد و خيلي راهي براي اينكه بخواهد با شعار و برنامه‌هاي ايده‌آلي راي جلب كند وجود ندارد. معمولا هم افرادي در مقابل رييس‌جمهور ژست معترض مي‌گيرند و او بايد از عملكردش دفاع كند. اين مساله كار را براي آقاي روحاني هم همچون ديگر روساي جمهور سخت‌تر خواهد كرد. با اين وجود فكر مي‌كنم فضاي اجتماعي كه در سال ٩٢ منجر به پيروزي آقاي روحاني شد همچنان وجود دارد. بايد مختصات همان فضا را شناخت و به حساسيت‌هاي همان فضا جواب داد. پاسخ دولت به مردم هم بايد صادقانه باشد. آقاي روحاني به هر حال امكان عملي كردن برخي از قول‌هايش را نداشت. بايد صادقانه همه آن را به مردم بگويد. آقاي روحاني نبايد قول مجدد دهد بلكه بايد تلاش خود را براي اجرايي كردن تعهداتش به مردم در سال ٩٢ معطوف كند و بايد با مردم با صداقت برخورد كند. هيچ چيزي مثل برخورد صادقانه با مردم نمي‌تواند آراي آنان راجلب كند.

* آيا آقاي روحاني مي‌تواند مطالبات اختصاصي اصلاح‌طلبان را برآورده كند؟ شرايط دولت براي تحقق شعارهاي اختصاصي اصلاح‌طلبان چگونه بوده است؟

** قطعا نمي‌تواند. آقاي روحاني در برآورده كردن مطالبات اختصاصي اصلاح‌طلبان چندان موفق نبوده است. نه اينكه آقاي روحاني نخواسته باشد اين مطالبات را برآورده كند بلكه شرايط به گونه‌اي بوده كه امكان تحقق آن توسط دولت وجود نداشته است. به تازگي شاهد بوديم كه برخي فشارهاي جديد بر برخي نخبگان اصلاح‌طلب به وجود آمد و آنها به دادگاه احضار شده‌اند. اين مساله ممكن است در ماه‌هاي آينده ادامه پيدا كند. هدف از اين نوع احضار‌ها دو چيز است. يكي آنكه آن افراد را مرعوب و منفعل كنند و هم دولت را در دفاع از طرفداران خود ناكارآمد نشان دهند. ما بايد بپذيريم كه آقاي روحاني در معادلات قدرت همه اختيارات و امكانات را در مشت ندارد و نمي‌تواند به هر شكلي كه تمايل دارد، عمل كند. قطعا در برآورده كردن مطالبات اختصاصي اصلاح‌طلبان ايشان نمي‌تواند توفيق و كاميابي قطعي داشته باشد. با اين حال برخورد صادقانه آقاي روحاني بيشترين چيزي است كه از او و دولتش از طرف مردم انتظار مي‌رود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=53965

ش.د9502343