تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸  ، 
شناسه خبر : ۲۹۸۰۲۴

(روزنامه شرق ـ 1395/09/02 ـ شماره 2735 ـ صفحه 19)

مقادیری از مازاد آب سنگین ایران به عمان منتقل شده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، این مطلب را روز گذشته مطرح و با اشاره به مذاکرات برای فروش آب سنگین، تأکید کرد ایران به تعهدات خود در قالب پادمان و پروتکل به‌خوبی عمل کرده است. توضیحات کمالوندی در پاسخ به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان شد. یوکیو آمانو هفته گذشته در گزارشی که به نشست فصلی شورای حکام ارائه می‌کرد، با اشاره به اینکه ایران براساس توافق‌نامه برجام باید ذخایر آب سنگین خود را به کمتر از ١٣٠ متریک تن کاهش دهد، نسبت به میزان ذخایر آب سنگین ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «اینکه در آینده از پیش‌آمدن چنین شرایطی اجتناب شده تا اعتماد جامعه بین‌المللی به اجرای برجام حفظ شود، بسیار حائز اهمیت است».

گفتنی است، او تأیید کرده بود که ایران در حال تهیه مقدمات انتقال مقادیری از آب سنگین خود به کشورهای دیگر، تحت‌نظارت آژانس است. آمانو چند هفته قبل نیز نگرانی‌های خود دراین‌باره را به اطلاع علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، رسانده و از تلاش‌های ایران برای فروش و صدور این مقدار مطلع شده بود. گزارش آمانو به شورای حکام واکنش جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز در پی داشت. کربی ضمن تأیید اینکه ایران گام‌های مثبتی برای رفع این مشکل برداشته است، گفته بود پیش از این، نگرانی خود را درباره تجاوز اندک ذخایر آب سنگین ایران از سقف مجاز، به ایران منتقل کرده‌ایم و ایران نیز گام‌های مثبتی در‌این‌باره برداشته است. گزارش آمانو و اظهارات کربی موجب شد رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن ابراز نارضایتی از پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات برجامی خود و تأکید بر اینکه ایران به اجرای تعهدات خود ادامه می‌دهد، بگوید: «اجرای تعهدات دیگر طرف‌های برجام را به‌دقت زیر نظر داریم».

نجفی همچنین افزود: «برجام بر رفع جامع همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و همه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یک‌جانبه و چندجانبه که باید به همکاری بیشتر با ایران در تمام زمینه‌ها بدون هرگونه مانعی منجر شود، تصریح دارد و کشورهای ١+٥، مسئولیت روشنی در اجرای برجام با حسن‌نیت و در فضایی سازنده براساس احترام متقابل و با پرهیز از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفق آن را تضعیف کند، برعهده دارند». او گزارش اخیر آمانو را نشانگر پایبندی ایران به همه تعهدات برجامی خود دانست و توضیح داد: «تنها تعهد مصرح در برجام، آن است که این مقدار برای صادرات به بازارهای بین‌المللی عرضه شود. ایران به‌تازگی آمادگی خود را برای تحویل آب سنگین تولیدی اضافی خود که بالاترین استاندارد کیفی را دارد، به خریداران بین‌المللی اعلام کرده است».

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز روز گذشته همین مطلب را تکرار کرد و گفت: «براساس برجام، ایران باید مازاد بر ١٣٠ تن آب سنگین تولیدی خود را به بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کرد که این کار در حال انجام است».او با بیان اینکه تاکنون ٧٠ تن آب سنگین ایران به آمریکا و روسیه فروخته شده است، اظهار کرد: «مذاکرات با کشورهای دیگر که خواستار خرید آب سنگین ایران هستند، به‌ویژه اروپایی‌ها در‌این‌باره ادامه دارد».سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: «انتقال آب سنگین ایران به عمان جنبه تجاری دارد و با توجه به مذاکرات درحال‌انجام با طرف‌های خارجی این مقادیر به تناسب به عمان انتقال داده می‌شود».معاون بین‌الملل، مجلس و امور راهبردی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و به آن عمل خواهد کرد، تصریح کرد: «ایران اعلام کرده است که میزان آب سنگین مازاد بر ١٣٠ تن را به بازارهای بین‌المللی عرضه خواهد کرد و این کار انجام شده است؛ به طوری که تاکنون ٧٠ تن فروخته شده و مذاکراتی هم با برخی از کشورها برای فروش مقادیر مازاد بر ١٣٠ تن در حال انجام است».

کمالوندی با تأکید بر اینکه «ایران به تعهدات خود در قالب پادمان و پروتکل به‌خوبی عمل کرده است»، گفت: «خلاف برجام زمانی است که ایران مایل نباشد این مقدار مازاد را بفروشد که تا به حال چنین اتفاقی رخ نداده است».گفتنی است از بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز در نشست خبری دیروز دراین‌باره سؤال شد و او با بیان اینکه نمی‌تواند درباره مسائل فنی صحبت کند، گفت: «ما به تعهدات خود در برجام عمل کردیم و به دلایل فکری و عقیدتی متعهد به تعهدات خود هستیم و سعی می‌کنیم به این تعهدات تا جایی که دیگران رعایت کنند، متعهد باقی بمانیم».

http://www.sharghdaily.ir/News/108354

ش.د9503251