تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱  ، 
شناسه خبر : ۲۹۸۵۰۰
(روزنامه آفتاب يزد - 1395/10/25 - شماره 4805 - صفحه 15)

گروه سیاسی: ظهر روز بیست و سوم دی ماه 1395 .

اینجا فرودگاه مهرآباد. بیش از یکصد خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی در انتظار به تصویر کشیدن و ثبت پایان یک انتظار 38 ساله هستند ... چشم‌ها بر فراز آسمان، محو تماشا، دوربین‌ها به کار می‌افتند و خبرنگاران به تکاپو برای مخابره این خبر. سرانجام پس از نزدیک به چهار دهه، پرنده تازه نفس آهنین و سفید رنگ فرانسوی آرام آرام بر زمین ایران می‌نشیند تا بر آشیانه هما جای گیرد. ناوگان هوایی کشور پس از سالها محرومیت و تحریم، این‌بار به میزبانی مهمانی می‌پردازد که قرار است برای همیشه در همین سرزمین اطراق کند.

و حالا همه خبرگزاری‌ها تیتر می‌زنند: "هم‌اکنون اولین هواپیمای جدید ایرباس بر زمین نشست."

به افتخار برجام و به رسم قدیمی " واتر سالوت"، پس از 40سال، یکبار دیگر برروی نخستین هواپیمای ایرباس که قدم به فرودگاه مهرآباد گذاشته، آب ریخته می‌شود! تا شاید این آب نماد روشنایی روزهای آینده ایران در پسا برجام باشد.

رضایت

بیست و سوم دی‌ماه هواپیمای ایرباس ۳۲۱ اولین فروند از یکصد هواپیمای خریداری شده از ایرباس حامل مدیرعامل ایرباس و مدیر عامل ایران ایر بر باند فرودگاه تهران فرود آمد. اولین هواپیمای برجامی .

حدود 20 روز پیشتر از این بود که قرارداد ایران و ایرباس نهایی شد. قراردادی که بر طبق مفاد آن، یکصد فروند هواپیما به کشورمان فروخته می‌شود تا شاید از این طریق سرانجام فرودگاه‌های ایران از سانحه هوایی و وجود هواپیماهای فرسوده از کارافتاده لختی برآسایند.

می‌گویند هواپیماهای ایرباس 321 برای ظرفیت 195 مسافر طراحی شده است و از قرار معلوم هم آخوندی وزیر راه کشور از آنچه روی داده خوشحال است و هم مدیر عامل ایرباس و هر دو از ادامه عملیاتی شدن ورود باقی هواپیماها به ایران سخن می‌گویند. حتی باروی کار آمدن ترامپ!

فابیس برژیر مدیر عامل ایرباس در مراسم ورود این هواپیما وقتی گفت:" ما در شرکت ایرباس به رابطه مستحکم خود با ایر لاین ایران ایر مفتخریم که سرآغاز آن سال ۱۳۵۶زمانی که ایران ایر هواپیماهای پهن پیکر‌ ۳۰۰ Aخود را سفارش داد، رقم خوردو حالا نزدیک به ۴۰ سال بعد رابطه ما باز تجدید و از هر زمان دیگری مستحکم‌تر می‌شود،" نشان داد که اتفاق بیست و سوم دی ماه بی‌تردید نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است؛ نقطه عطفی که در دولت روحانی و پسا برجام رخ داده است و همین؛ یعنی این که برخلاف آنچه مخالفین برجام در بوق و کرنا کرده‌اند توافقات هسته‌ای نتایجی داشته است که در طول عمر جمهوری اسلامی کسی به چشم ندیده.

عباس آخوندی نیز وقتی در مراسم رونمایی از ورود نخستین هواپیمای جدید ایرباس به کشور، می‌گوید:" این فرود نماد آغاز یک دوران جدید در صنعت هوایی ایران و بازگشت ما به صحنه بین‌المللی و بازپس‌گیری سهم ایران از اقتصاد جهانی است" و با اشاره به اینکه این فرود نشانه ورود عزتمندانه ایران به اقتصاد بین المللی است، ادامه می‌دهد: "من و همکارانم در وزارت راه و شهرسازی به پشتیبانی دولت در بخش خصوصی به عنوان نیروهای ملی یک بار دیگر تلاش کردیم و نشان دادیم توانایی بازخوانی جایگاه ایران در صحنه جهانی را دارا هستیم و در این مدت از هیچ سرزنشی سرشکسته و بی‌تاب نشدیم و نخواهیم شد،" خرسندی خود و دولتمردان از نتایج برجام را به رخ تمام دلواپسان مخالف برجام می‌کشد.

ایده‌آل نیست اما...

برای اینکه بدانیم این قرارداد و عملیاتی شدن آن تا چه اندازه بخش دیگری از دستاوردهای برجام را به نمایش گذاشته است، نظرات محمد علی بصیری استاد دانشگاه و کارشناس امور بین الملل را جویا شدیم. وی در اینباره به آفتاب یزد گفت: "ممکن است برجام ایده‌آل های ما را تحقق نبخشیده و تمام مشکلات اقتصادی و تورم را ظرف چند ماه حل نکرده باشد اما اساسا اینگونه نگاه، نگاه واقع‌گرایانه‌ای هم نیست، چراکه رفع همه مشکلات و تحریم‌ها بسته به این است که بتوانیم در تمام مسائل دیگر نیز، با غرب کنار بیاییم و برجام‌های متعددی را به ثمر نشانیم."

وی افزود: " فراموش نکنیم، برخی موضوعات و بهانه‌های واهی دیگر مجموعه‌ای از تحریم‌های غیرهسته‌ای را برای ما باقی گذاشته است اما اگر نگاه واقع‌گرایانه و منصفانه‌ای به بحث برجام هسته‌ای داشته باشیم باید بگوییم آنچه که مربوط به رفع تحریم‌ها در این بخش بوده، تا به امروز عملی شده و این یک دستاورد قابل توجه است."

بصیری گفت: «عده‌ای می‌خواهند بگویند که ورود هواپیمای ایرباس به ایران تنها دستاورد برجام است.

بصیری گفت: «عده‌ای می‌خواهند بگویند که ورود هواپیمای ایرباس به ایران تنها دستاورد برجام است. در حالی که بعد از برجام اتفاقات مثبت بسیاری افتاد، مثلا کشور موفق شد صادرات نفت را به طور چشمگیری افزایش دهد در حالی که اگر برجام نبود ما بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه نمی‌‌توانستیم صادرات داشته باشیم که البته آن مقدار هم به صورت قاچاق و روش هایی انجام می شد که فاجعه هایی برای کشور داشت. همه می‌دانیم بعد از برجام دیگر خبری از تهدیدها و... نیست و نقل و انتقالات مالی کشور با سایر کشورها به شکل خیره‌کننده ای بهبود یافت، در حالیکه در فقدان برجام، دولت در پرداخت حقوق کارمندان خودش هم دچار مشکل می شد. بنابراین نباید عده‌ای اینچنین تلقین کنند که برجام فقط یک دستاورد به نام قرارداد ایرباس داشته است .»

این کارشناس بین الملل سپس به فرود نخستین هواپیمای ایرباس به ایران اشاره کرد و گفت: «۳۸سال نمی‌گذاشتند که هیچ هواپیمای اروپایی یا آمریکایی به ایران بیاید! اما اکنون قرارداد ایرباس عملی شده و یکصد هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده می‌شود. این موضوع بی‌تردید نشانه دیگری از موفقیت برجام است. البته امید داریم که این قرارداد تا فرود آخرین هواپیما پیاده شود.»

مانع خارجی؛ ترامپ!

اما اجرای کامل قرار داد ایرباس، همزمان است با دوران زمامداری دونالد ترامپ در آمریکا؛ کسی که می‌تواند با بعضی موضع‌گیری‌هایش مانعی بر سر راه تحقق کامل قرارداد ایرباس و ایران ایر با یکدیگر باشد. شاید یک کارشکنی از سوی او ، مانع فروش تمامی یکصد فروند هواپیما به ایران شود؛ این نگرانی را با بصیری هم در میان گذاشتیم و او در پاسخ به این موضوع که تا چه حد باید ترامپ را یک سد بر سر راه قرارداد ایرباس دانست گفت: " نخست اینکه ترامپ نیز مانند بسیاری از روسای جمهور در رقابت‌های انتخاباتی صحبت‌های تندی بیان کرد تا رقیب را از صحنه به درکند و موفق به جذب آرا شود. مطمئن باشید وقتی ترامپ به قدرت برسد بسیاری از صحبت‌هایش تعدیل می‌شود کما اینکه او به تدریج از هم‌‌اکنون با واقعیت‌ها رو به رو شده و در یافته است که بسیاری از حرف‌های او قابل اجرا نیست. همانطور که می‌بینیم بخش‌هایی از صحبت‌های ترامپ درباره ایران- در حالیکه تنها ۱۰ روز به آغاز زمامداری‌اش مانده- یا فراموش یا تعدیل شده است؛ ترامپ دیگر راجع به پاره کردن برجام سخنی نمی‌گوید. بنابراین اساسا ترامپ به مرور زمان بخش‌هایی از مواضع تند خود را علیه ایران رها خواهد کرد.»

وی ادامه داد: «اما نکته دوم آن است که ترامپ یک شخصیت تاجر و اقتصادی است وقتی او برای رفع بیکاری و افزایش تولیدات و کارخانجات آمریکا تلاش می‌کند می‌داند که بخشی از آنها در رابطه با همین قرارداد فروش هواپیما به ایران تحقق پیدا می‌کند و معامله یکصد هواپیما سود بسیار خوبی برای آمریکا نیز می‌تواند به همراه داشته باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که ترامپ نه برای این قرارداد و نه برای قرارداد بوئینگ، مانعی ایجاد نکند.»

وی افزود: «اینکه ترامپ بخواهد برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدودیت‌های بیشتری ایجاد کند، مقوله‌ای جدا از فروش هواپیما به ایران است. هرچند بعید است ترامپ در زمینه ایجاد محدودیت‌ها برای فعالیت هسته‌ای نیز بتواند سایر کشورهای ۱+۵ و یا حتی احزاب خود آمریکا را به سمت خود جلب نماید.»

بصیری گفت: «از طرفی دیگر ترامپ مجبور است برای مبارزه با داعش و دوستی با روسیه، روابط معقول تری با ایران نیز داشته باشد.»

مانع داخلی؛ دلواپسان قبل و بعد از فرود هواپیمای ایرباس!

اما تنها مانع اجرای کامل قرارداد ایرباس، ترامپ آمریکایی نیست! بلکه هنوز موانعی به نام دلواپسان داخلی نیز هستند.

دلواپسانی که وقتی قرارداد ایرباس بسته شد، پای‌شان را در یک کفش کردند تا بگویند این قرارداد به تحقق نمی پیوندد و ایرانی ها خواب ایرباس‌های جدید به کشور را می‌بینند! نشان به آن نشان که یک ماه پیش در چنین روزی روزنامه کیهان درباره خبر قرارداد ایرباس و بوئینگ با ایران ایر تیتر یک خود را "پرواز هواپیماهای کاغذی در آسمان انتخابات" برگزید. اصطلاح هواپیماهای کاغذی، تحقیر و به سخره گرفتن قرارداد ایرباس و بوئینگ و دولت روحانی بود و البته کنایه‌ای به این موضوع که هرگز قرار نیست ایرباس های واقعی به کشور بیایند. همزمان با خط کیهان، دیگر خبرگزاری‌های اصولگرا از جمله فارس نیز این خط را دنبال کردند. در آن روزها عزم دلواپسان جزم شده بود تا بسته‌شدن این قرار داد را صرفا انتخاباتی توصیف کنند.

اما ورود نخستین هواپیمای ایرباس به ایران، توی ذوق آنها زد . اتفاق روز بیست و سوم دی ماه، بی‌تردید شکست بزرگی برای دلواپسان تلقی می‌شود. دلواپسانی که حالا مجبورند با چشم، عملی شدن پرده‌ای دیگر از دستاوردهای برجام را ببینند و خودخوری کنند ... ولی صد افسوس که این جماعت باردیگر به جای اذعان به واقعیت و قبول اشتباه خویش، حتی این موفقیت را نیز نادیده می‌گیرند و سعی دارند تا با حربه‌های مختلف، کامیابی ملی میهنی بیست و سوم دی‌ماه را که دستاورد دولت یازدهم و توافق هسته‌ای است، به انحراف بکشند.

استراتژی بعد از شکست!

آنها برای این کار چند روش را در پیش گرفته‌اند، نخست اینکه به مانند کودکانی لجباز با بیان حرف‌های سطحی، سعی در بی ارزش قلمداد کردن قرارداد مذکور دارند.

مثلا کافی است به حرف های حیدر مصلحی وزیر دولت احمدی‌نژاد رجوع کنید که گفته است: "فقط ۵ درصد مردم ما از هواپیما استفاده می‌کنند اما دولت یازدهم قرارداد خرید ۱۱۸ هواپیما امضا کرد!"

عده‌ای از دلواپسان در تلاشند که بگویند استفاده از هواپیما در ایران مخصوص درصد بسیار کوچکی از قشر مرفه جامعه است! و بنابراین اهمیت ندارد.

اما مثلی که خود آقایان! فراموش کرده‌اند، تا به حال چند بار با هواپیما به شهرهای مختلف کشور سفر کرده تا با سخنرانی‌هایشان در این استان و آن استان علیه دولت سخن بگویند! و یا شاید هم این موضوع را از یاد برده‌اند که مرفهین در دوران تحریم به جای سوار شدن بر هواپیماهای فرسوده و هراس از سقوط، به واردات غیرقانونی اتومبیل های مدل بالایی مثل پورشه و... روی آوردند !

در همین راستا گروهی دیگر از دلواپسان سعی در القای این موضوع دارند که بگویند مشکل مردم ما نبود هواپیما نیست بلکه مشکلات معیشتی است ... به عنوان مثال نگاهی به نوشته‌های یکی از کانال‌های منتسب به خبرگزاری فارس این موضوع را آشکار می‌کند؛ جملاتی چون:‌" از وقتی اولین ایرباس وارد ایران شد، احساس می‌کنم نون و پیازی که می‌خورم، خیلی خوش مزه‌تر شده"یا "از این به بعد در جواب مشکلات مختلف می‌تونیم به جای جمله عوضش- تورمم- تک- رقمیه، جمله جایگزین عوضش- ایرباسمون- جدیده رو بگیم" ، " نتیجه و دستاورد حدودا چهارساله دولت تدبیروامید از حالت تقریبا- هیچ به حالت فقط- همین تغییر کرد! یک فروند هواپیما!" نشان می‌دهد رسانه‌های اصولگرا سعی در سوق دادن ذهن مردم به سمت و سویی دیگر دارند.

از دیگر تلاش‌های دلواپسین بعد از موفقیت ایرباسی برجام، این است که کوته نظرانه تحقق این موضوع را تنها به نزدیکی زمان انتخابات ریاست جمهوری مرتبط بدانند! انگار که غربی‌ها دل‌شان برای روحانی می‌سوزد و چون می خواهند او رای بیاورد! به ایران چپ و راست امتیاز می‌دهند!!

اما عده‌ای پای بی‌انصافی‌شان را فراتر از این موضوع گذاشته و شوربختانه بار دیگر برجام را با گلستان و ترکمانچای مقایسه کرده و گفته‌اند در آن عهدنامه‌ها هم امتیازاتی گرفتیم! پس از قرارداد ایرباس خوشحال نباشید!

در این میان گروهی از دلواپسین تیزهوش‌تر سعی داشته‌اند تا با استناد به بخشی از صحبت‌های مدیرعامل ایرباس بگویند ایرباس‌های فروخته شده به ایران بازخرید سفارش‌های لغو شده از کشورهای دیگر است! اما فرهاد پرورش مدیر عامل ایران ایر در پاسخ به این موضوع صراحتا گفته است:" فروش هواپیماهای مرجوعی به ایران‌ایر دروغ است و همه هواپیماها به جز پروازهای آزمایشی، صفر و جدید هستند."

یک تقارن

اما جای افسوس آنجاست که تخریب‌ها و ناراحتی‌های دلواپسان نسبت به ورود اولین هواپیمای ایرباس به ایران پس از ۴۰ سال، مقارن با ناراحتی مقامات اسرائیلی دراینباره شده است. رسانه‌های اسرائیلی در طول این دو روز به شدت نسبت به نخستین ورود هواپیمای ایرباس به کشور واکنش نشان داده اند و آن را رویدادی مهم تلقی کردند که مقامات اسرائیلی را به وحشت انداخته است!

ایرباس نماد شکست تحریم

این در حالی است که حمید قزوینی فعال سیاسی درباره ادامه روند تخریبی دلواپسان نسبت به فرود اولین هواپیمای ایرباس در فرودگاه مهرآباد، به آفتاب یزد گفت: «موضوع خرید هواپیما به ایران، نماد شکست تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران است. به عبارتی آمدن هواپیماهای جدید به کشور یک مسئله است و موضوع شکسته شدن تحریم‌ها و اینکه این هواپیماها تبدیل به نماد پیروزی برجام شده است، یک مسئله دیگر .»

وی ادامه داد: «درست در همان زمان نشست ایرباس در فرودگاه، به چشمان خود دیدم که در کنار خبرنگاران، جمع زیادی از مردم نیز در حال عکس و فیلم گرفتن از این صحنه هستند. این نشان می‌دهد که این موضوع یک مسئله اجتماعی بوده و تحریم‌ها و نبود هواپیماهای جدید در ایران یک دغدغه در متن جامعه به شمار می‌آمد .»

قزوینی با اشاره به روند تخریب‌های دلواپسان نسبت به فرود این هواپیما گفت: «کسانی که با خرید هواپیمای ایرباس برخورد سیاسی می کنند و به دنبال آن هستند که خرید هواپیماهای ایرباس را از اهمیت بیندازند با دو مسئله جدی مواجه‌اند، نخست اینکه این عده دغدغه اصلی جامعه را درک نکرده‌اند و مثل همیشه از واقعیات جامعه به دورند. دوم اینکه متوجه نیستند، اگر تحریم‌ها را تحریم‌های ظالمانه می‌دانیم آمدن این هواپیماها نماد شکستن آن تحریم‌هاست. پس ما باید از این موضوع به عنوان یک افتخار ملی خوشحال باشیم ولی ظاهرا دلواپسان از این رفع تحریم ناراحتند.»

وی ادامه داد: «دلواپسان صرفا به این موضوع توجه دارند که چون ایرباس ها یک موفقیت برای دولت روحانی است پس باید با این موفقیت به هر شکلی که شده مبارزه کنند. آنها سعی می‌کنند این موضوع را از یک موفقیت ملی به یک موفقیت جناحی تنزل داده یا اساسا آن را موفقیتی ناچیز یا بی اهمیت برشمرند.»

قزوینی درباره اینکه چرا همان‌هایی که پس از قرارداد ایرباس، عملی شدن این قرارداد را نشدنی و از هواپیماها به عنوان هواپیمای کاغذی که هرگز به ایران نخواهند آمد یاد می‌کردند، اکنون با ورود این هواپیماها به کشور می‌گویند ایرباس مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند؟ گفت: «این جماعت (دلواپس) از همان آغاز برجام تلاش داشتند تا توافق را ضعیف معرفی کرده و به افکار عمومی بگویند هیچ یک از توافقات به پای عمل نمی‌رسد تا با این کار یاس از دولت یازدهم را، بر مردم حاکم کنند. اما جالب این است که وقتی برجام عملیاتی می شود و مثلا هواپیماهای ایرباس به ایران می‌آید، این جماعت چاره را در این می‌بینند که موفقیت دولت را مسئله‌ای فرعی نشان دهند و بگویند که مشکلات کشور، عمیق‌تر از داشتن هواپیماهای جدید است."

وی افزود: «در حالی که وقتی هر یک از تحریم‌های کشور از جمله، تحریم ناوگان هوایی کشور رفع شود، چشم انداز روشنی به مسائل اقتصادی، مبادلات بانکی، حوزه‌های نفتی و... نیز داده و رونق اقتصادی صورت می‌گیرد. »

قزوینی تاکید کرد:" دلواپسان سعی دارند با تخریب‌های اخیر خود علیه ورود این هواپیما به ایران با آدرس غلط دادن، افکار عمومی را منحرف کنند، هر چند سطح آگاهی مردم آن قدر بالا رفته که با اینگونه اقدامات تحت‌تاثیر قرار نگیرند.»

http://aftabeyazd.ir/?newsid=61846

ش.د9503442