تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶  ، 
شناسه خبر : ۳۰۵۶۸۰
تبرئه دولت تدبیر در تریبون تعلیم و تربیت
پایگاه بصیرت / نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام

(روزنامه جوان ـ 1395/05/19 ـ شماره 4880 ـ صفحه 3)

روز گذشته تعدادي از اعضاي كابينه يازدهم در مأموريتي كه به نظر هماهنگ مي‌رسيد، اقدام به بيان دستاوردهاي سه سال گذشته و تبرئه دولت از اتهاماتي كه در سطح جامعه به آن وارد است از جمله پرداخت‌هاي نامتعارف و فيش‌هاي حقوقي نجومي كردند.

معاون اول رئيس‌جمهور و وزراي آموزش و پرورش و كشور از جمله اين اعضا بودند كه به طور جداگانه در افتتاحيه سي و سومين اجلاس سراسري رؤساي آموزش و پرورش و نشست صميمانه با خبرنگاران با لحني القايي كاهش تورم، حركت چرخ توليد، ثبات در اقتصاد و عزت بعد از برجام را از جمله دستاوردهاي دستگاه اجرايي براي كشور برشمردند.

اجلاس سي‌و‌سوم آموزش و پرورش ديروز نخستين روز از فعاليت سه روزه‌اش را در سالن اجلاس سران آغاز كرد. در افتتاحيه اين اجلاس كه همه‌ساله با شركت رؤساي قوا و مديران ارشد كشور برگزار مي‌شود، اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور محور سخنانش را كه بخش قابل‌توجهي را شامل مي‌شد به دفاع از عملكرد دولت در حوزه‌هاي مختلف به ويژه در حوزه اقتصادي و معيشتي اختصاص داد.

وي گفت: دولت تدبير و اميد با تمام محدوديت‌هايي كه پيش رو داشته است، تلاش كرد به آموزش و پرورش بيش از ساير بخش‌ها براي حل مسائل خود از نظر اعتباري كمك كند. جهانگيري به طرح رتبه‌بندي معلمان اشاره و خاطرنشان كرد: بدترين سال بودجه‌اي دولت پس از انقلاب سال 94 بود، اما براساس وعده‌اي كه به معلمان داده‌ بوديم، اين طرح را اجرايي كرديم و در سال نخست، هزار و 350 ميليارد تومان و در سال جاري 3هزار و 500 ميليارد تومان براي رتبه‌بندي معلمان اختصاص داديم.

وي با اشاره به پاداش پايان خدمت بازنشستگان فرهنگي تصريح كرد: سال گذشته نتوانستيم پاداش پايان خدمت فرهنگيان را پرداخت كنيم، اما امسال 4هزار و 500 ميليارد تومان منابع براي پرداخت اين پاداش در بودجه پيش‌بيني شده است.

معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به آغاز سال چهارم دولت اظهار كرد: در مذاكرات هسته‌اي به يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي ديپلماسي دست يافته‌ايم كه هم حقوق هسته‌اي ملت ايران محقق شد و هم ايران‌دوستي در جهان در دستور كار است.

معاون اول رئيس‌جمهور عنوان كرد: امروز بخش زيادي از تحريم‌هاي ظالمانه برطرف شده است و حتي مي‌توانيم با نفت 30 دلار كشور را اداره كنيم؛ امروز توليد نفت خام 2هزار و 500 بشكه در روز شده است. وي با بيان اينكه در اقتصاد با ركود تورمي مواجه بوديم، اظهار كرد: مهم‌ترين برنامه دولت اين شد كه تورم كاهش يابد و چرخ توليد به حركت درآيد و ثبات در اقتصاد حاكم شود كه به اين اهداف تأثيرگذار رسيده‌ايم؛ شايد معدود كشوري هستيم كه با كاهش قيمت نفت، تورم هم كاهشي بوده است.

جهانگيري با اشاره به اینکه فسادي كه در كشور به صورت سيستمي شكل گرفت نشانه قانون‌گريزي بود، گفت: تا اين فساد سيستمي از كشور ريشه‌كن نشود، توسعه و پيشرفت كند خواهد بود؛ همين حقوق‌هاي نجومي دل مردم را به درد آورد كه البته در تعداد كمي از مديران اتفاق افتاد.

وي افزود: در همين زمينه ليست حقوق 2هزار و 500 مدير را گرفتم و كمتر از 50 مدير حقوق غيرطبيعي مي‌گرفتند كه همين هم نبايد مي‌شد، لذا بر اين اساس، شوراي حقوق و دستمزدي كه قبلاً فعال نبود را فعال كرديم.

معاون اول رئيس‌جمهور اظهار كرد: دولت واقف است كه آموزش و پرورش براي رسيدن به نقاط مطلوب با تنگناهايي مواجه است، اما اقتصاد آموزش و پرورش مهم‌ترين موضوعي است كه بايد در دستور كار قرار گيرد.

وي با بيان اينكه مدارس نيازمند اصلاح از لحاظ شكل هستند، عنوان كرد: اكنون فاصله مدارس كپري تا مدارس هوشمند زياد است و مي‌دانيم جهت‌گيري به سمت مدارس هوشمند است، اما تمام مدارس بايد به اين موضوع برسند.

علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش نيز در نخستين روز آغاز به كار اجلاس سي و سوم رؤساي آموزش و پرورش سراسر كشور از افزايش 82 درصدي بودجه آموزش و پرورش طي سه سال خبر داد.

وي با اشاره به افزايش بودجه آموزش و پرورش در سه سال گذشته گفت: بودجه آموزش و پرورش از 16/8 هزار ميليارد تومان به 30/5 هزار ميليارد تومان رسيده است و رشد 82 درصدي را نشان مي‌دهد.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: سهم آموزش و پرورش در بودجه دولت از 12/2 به 14/9 درصد رسيده است يعني 2/7 درصد رشد داشته است كه نشان‌دهنده آن است كه دولت تدبير و اميد نسبت به آموزش و پرورش عنايت خاصي داشته است.

فاني درباره زمان پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان فرهنگي گفت: ما مطالبات حدود 94 درصد همكاران بازنشسته در سال 93 را پرداخت كرده‌ايم.

وي افزود: تنها حدود 5، 6 درصد از مطالبات سال 93 باقي مانده است. مطالبات سال 94 نيز هنوز پرداخت نشده است. وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه بودجه 4 هزار و 500 ميليارد توماني در رديف‌هاي اعتباري ديده شده است، گفت: اميدواريم تا پايان شهريورماه پاداش پايان خدمت بازنشستگان را بپردازيم.

گفتني است عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور نيز در اقدامي مشابه روز گذشته در نشست با خبرنگاران دستاوردهاي دولت در حوزه‌های مختلف را برشمرد. وی گفت: در حوزه اقتصادي توانستيم جامعه را به يك ثبات و امنيت قابل قبول برسانيم. خوشبختانه با همكاري بين بخشي، عنصر ثبات اقتصادي در كنار امنيت باعث سرمايه‌گذاري درست در كشور شده، در حوزه سياست داخلي در حال حاضر نشاط خوبي را شاهد هستيم. دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ما در عرصه سياست خارجي هم فعاليت‌هاي خوبي داشتيم و يك ايران قوي و مقتدر را در عرصه جهاني نمايش داده‌ايم و هر كاري انجام مي‌دهيم بايد بر اساس عزت بخشي به مردم ايران باشد.

اظهارات اعضاي كابينه يازدهم در روز گذشته در حالي بيان شد كه جامعه نسبت به دستاوردهاي برجام دچار ترديدهاي اساسي است. همچنين افكار عمومي متأثر از انتشار فيش‌هاي نجومي است.

همچنین رضا مددي مشاور وزير آموزش و پرورش در اجرايي شدن سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، كاظم جلالي رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، محمدرضا مخبردزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مهدي نويدادهم دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام مصطفي ناصري زنجاني معاون حقوقي و پارلماني وزارت آموزش و پرورش و رئيس ستاد برگزاري سي‌وسومين اجلاس مديران و رؤساي آموزش و پرورش از ديگر سخنرانان نخستين روز اجلاس سه‌روزه رؤساي آموزش و پرورش سراسر كشور بودند.

در اين اجلاس، ميزگردهاي تخصصي در خصوص بررسي همه‌جانبه اجراي سند تحول بنيادين، چشم‌انداز اقتصاد آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه، وضعيت آموزش و پرورش در خصوص گروه‌هاي خاص، ارتقاي كيفيت آموزش و پرورش، تربيت معلم و بهبود مديريت منابع انساني، راهكارهاي كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس براي برون‌رفت از چالش‌هاي آموزش و پرورش، سخنراني مقامات عالي رتبه نظام و تريبون آزاد آرا و نظرات رؤساي آموزش و پرورش مناطق پيش‌بيني شده است.

سي و سومين اجلاس مديران و رؤساي آموزش و پرورش سراسر كشور از ديروز آغاز شده و تا بيستم مرداد‌ماه در سالن اجلاس سران ادامه دارد. در اين اجلاس 758 رئيس آموزش و پرورش مناطق، مديران كل آموزش و پرورش استان‌ها و مديران ارشد آموزش و پرورش حضور دارند.

http://www.javanonline.ir/fa/news/803155

ش.د9504494