صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۵۶۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 3 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اقتصاد مقاومتی، یعنی اقتصادی که از درون می‌جوشد و احتیاج ما را به دیگران کم می‌کند و استحکام کشور را در مقابل تکانه‌های خارجی افزایش می‌دهد؛ این معنای اقتصاد مقاومتی است.(1395/8/26) «سالروز شهادت دخت حسین‌بن‌علی(ع)، حضرت رقیه(س) را تسلیت می‌گوییم»

▼ حرف روز
هيئت انديشه‌ورز خبرگان
بعدازظهر ديروز پس از برگزاري جلسه هيئت‌رئيسه مجلس خبرگان رهبري، آيت‌الله خاتمي از اعضاي هيئت‌رئيسه از آغاز به کار هيئت ‌انديشه‌ورز اين مجلس خبر داد. مدتي پیش امام خامنه‌ای در آخرين ديدار با اعضاي مجلس خبرگان رهبري، اين مجلس را مجموعه‌اي استثنایي و بي‌نظيري از نظر ترکيب و وظايف و کارکرد دانستند و از ايشان خواستند يک «هيئت انديشه‌ورز» راه‌اندازي کنند که «وظيفه‌ اين هيئت انديشه‌ورز اين باشد که يک نگاه کلاني بکند به مسير انقلاب از اوّل تا امروز.» اين توصيه موجب شد تا هيئت‌رئيسه مجلس خبرگان بلافاصله دست به کار شده و براي پيگيري تدابير رهبري اقدام کند. درباره ورود هيئت‌رئيسه مجلس خبرگان به اين عرصه جديد و راه‌اندازي اين هيئت بايد به ملاحظات زير توجه کرد:
1ـ در کشور مجموعه‌هاي مختلفي در طول نزدیک به چهار دهه گذشته از پيروزي انقلاب اسلامي شکل گرفته‌اند که هر يک ضرورتي را به عنوان فلسفه شکل‌گيري تعريف کرده بودند؛ اما به تدريج و در گذر زمان شاهد آن بوديم که دچار روزمرگي شده و فلسفه و مأموريت اصلي خود را به فراموشي سپردند. براي جلوگيري از تکرار چنين وضعيتي در هيئت انديشه‌ورز مجلس خبرگان رهبري نيز از هم‌اکنون بايد چاره‌ای اندیشید.
2ـ جايگاه حقوقي اين هيئت باید تبیین شده و مأموريت آن به طور دقیق ترسیم شود، چرا که مطابق قانون اساسی، مجلس خبرگان وظايف مشخصي را برعهده دارد و بايد مبتني بر آن چارچوب حرکت کند. راه‌اندازي هيئت انديشه‌ورز با هدف «داشتن نگاهِ کلان و راهبردي به انقلاب و مسير انقلاب» نيز طبيعتاً بايد در همان چارچوب تعريف شود. اين امر مي‌تواند بدخواهان اين مجلس را که در هفته‌هاي اخير هجمههايي عليه اين مجلس راه انداخته و تصميمات اخير اين مجلس را مخالف قانون اساسي دانسته‌اند، ناکام بگذارد.
مجلس خبرگان رهبري يکي از خطيرترين نهادهاي حافظ نظام اسلامي است که تصميم‌گيري در زمینه مهم‌ترين جایگاه نظام اسلامي در سخت‌ترين شرایط را بر عهده دارد؛ از این رو ارتقای اعتبار و مقبوليت اين مجلس يکي از ضرورت‌هاي نظام اسلامي است که صيانت از آن بيش از هر کس بر عهده خود مجلس است که این مهم با اطلاع‌رساني و پاسخگويي بموقع به افکار عمومي و دفاع منطقي از تصميم‌گيري‌ها حاصل خواهد شد.

▼ گزارش روز
آماردرمانی!
هشدارهای کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد درباره وضعیت فعلی و چشم‌انداز اقتصادی کشور، شرایط نابسامان اشتغال و بیکاری که به هیچ عنوان مبالغه‌آمیز نخواهد بود اگر بگوییم به شکل گسترده و نگران‌کننده در کشور وجود دارد، امتداد رکود تورمی در کشور، اوضاع نابسامان مؤسسات مالی، مانند کاسپین و... که این روزها به برگزاری تجمعاتی از سوی مال‌باختگان این مجموعه‌ها منجر شده است، ادامه بی‌توجهی دولت به اقتصاد مقاومتی و امیدواری دولتی‌ها به برجام و سرمایه‌گذاری‌های خارجی و انتظار رسیدن گلابی‌های برجام، حجم بالای قاچاق که گویا عزمی برای مقابله با آن وجود ندارد، اخبار فساد اقتصادی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود و...، نشان می‌دهد که تغییر شرایط کنونی به عزمی جدی و وارد شدن به میدان عمل و تلاش نیاز دارد؛ اما برخلاف این نیاز جدی و ملموس مسئولان همچنان بر همان مسیر قبلی و گفتاردرمانی و بیان آمارهایی که عملاً در زندگی مردم و شرایط کشور قابل لمس و درک نیست، اصرار دارند و در این مسیر به گونه‌ای پیش می‌روند که حتی سخنان پیشین خود را نیز فراموش می‌کنند! در یک نمونه از این آماردرمانی‌ها و اظهارات ضد و نقیض، اسحاق جهانگیری که در دوران انتخابات وعده یکی از نامزدها مبنی بر ایجاد یک میلیون شغل در سال را  غیر واقعی دانسته بود و با تمسخر گفته بود که «ظرفیت اقتصاد مشخص است که چه مقدار شغل می‌توان ایجاد کرد. بنابراین کسی که بگوید چند میلیون شغل ایجاد می‌کنم، معلوم است که می‌خواهد مردم را فریب دهد. این برادر عزیز یا شغل ایجاد نکرده یا عدد و رقم متوجه نمی‌شود.»، در مراسم روز ملی استاندارد می‌گوید: «در فصل بهار امسال ۷۰۳ هزار شغل ایجاد شد و به من اطلاع دادند که در فصل تابستان ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است»؛ یعنی ایجاد یک میلیون و ۴۹۸ هزار شغل از سوی دولت تنها در شش ماه!

▼ اخبار ویژه                     
پیگیری چراغ خاموش سند 2030
حجت‌الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها در دیدار با اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت:‌ «جریانی در داخل و خارج تلاش می‌کند به نیروهای انقلابی القا کند که «نمی‌شود و نمی‌توانیم!» بنده مهم‌ترین خطر برای جریان ارزشی را همچنین ناامیدی می‌دانم.» وی همچنین هشدار داد: «سند 2030، 17 بند دارد و فقط یکی از آنها درباره «آموزش» است که به ‌خاطر موجی که در جامعه ایجاد شد، تا حدّی کنترل شد؛ اما الآن 16 بندِ دیگرش در سکوت دارد پیگیری می‌شود؛ یعنی سند 2030 فقط به بحث آموزش محدود نمی‌شود؛ بلکه تمام ابعاد زندگی بشر را در بر می‌گیرد و الآن ابعاد دیگرش به‌صورت چراغ‌ خاموش پیگیری می‌شود!»

تکذیبیه آمدنیوز بر ادعای خود!
پیمان عارف، از گردانندگان سابق آمدنیوز با انتشار مطلبی در فیس‌بوک خود، ادعای جدید «آمدنیوز» درباره شماره حساب دختر رئیس قوه قضائیه در هالک بانک ترکیه را رد کرد. وی عکسی را منتشر کرد که نشان می‌دهد چنین شماره‌حسابی اساساً وجود ندارد؛ چرا که شماره‌حساب‌های هالک بانک با 32 آغاز نمی‌شوند. عارف که پیش از این از ارتباط نزدیک روح‌الله زم با سرویس اطلاعات و امنیت ملی ترکیه(میت) خبر داده بود، معتقد است با نزدیک شدن روابط ایران و ترکیه، رئیس میت قصد دارد با دادن اطلاعات جعلی به زم، از شرّ این کارگزار پردردسر خود خلاص شود.
 
▼ اخبار
1ـ روایت روزنامه اصلاح‌طلب از دیکتاتوری اصلاح‌طلبان
روزنامه «بهار» در یادداشتی با عنوان «اصلاحات کارگزارانی؛ فاجعه‌آفرین» نوشت: «به عملکرد شوراها و انتصاب‌ها و انتخاب لیست‌ها اگر با استاندارد اصلاح‌طلبی نگاه جدی بیندازیم، باید گفت زیرپوست اصلاح‌طلبی دیکتاتوری الیگارشیک و فاجعه‌باری سر بر آورده است که امروز با نرسیدن به نان و نوا از سوی روحانی در حال مویه بر شعار «به عقب برنمی‌گردیم» است. اگر وزیر زن قرار است فلان خانم اصلاح‌طلب باشد که مترجم اشغال سفارت بودند و دائم‌الپست و آچار فرانسه، به جرئت نبودنش یک موهبت است برای اصلاحات! وزیر و کارگزار مذکرش قرار است در غارت بیت‌المال با هر دلیل نجومی همدست باشد؟ نبودنش نجات نهال نورسته اصلاحات است. قرار است فرزندان فلان اصلاح‌طلب آسانسوری از همه موهبت‌ها بهره‌مند شوند و در نهایت گله کنند که آقازادگی تماماً محدودیت است؟ در اصلاح‌طلبی را گل بگیرند آبرومندانه‌تر است، اصلاحات با تفکر و شکل کارگزارانی فاجعه‌بار است، نهال اصلاحات را له می‌کند با بلدوزر سهم‌خواهی، امروز اگر به افراد منتسب به اصلاح‌طلبان همراه روحانی نگاهی شود، چیزی جز کارگزاران دیده نمی‌شود.»

2ـ هزینه گزاف امارات علیه ایران و قطر
پایگاه آمریکایی «McClatchy» فاش کرد، امارات متحده عربی یک شرکت آمریکایی را که ارتباطات نزدیکی با «استیو بَنِن» استراتژیست سابق دونالد ترامپ در کاخ سفید دارد، در راستای کارزار خود علیه ایران و قطر به استخدام درآورده است. طبق این گزارش، امارات ماهیانه 330 هزار دلار به این شرکت پرداخت می‌کند. در همین راستا، استیو بنن در آخرین سخنرانی خود در اندیشکده محافظه‌کار «هادسون» به قطر و ایران تاخت و منزوی کردن این دو کشور را به دلیل حمایت مالی از تروریسم مهم‌ترین تقابل خارجی در جهان دانست. گفتنی است، چندی پیش نیز تعدادی از پست‌‌های الکترونیکی یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا منتشر شد که هماهنگی وی با یک بنیاد «دفاع از دموکراسی» برای ضربه زدن به ایران، ترکیه و قطر را فاش کرد.

3ـ عبور از رئیس دولت اعتدال با انکار ائتلاف
«بهزاد نبوی»، از چهره‌های شاخص جریان سیاسی خاص به تازگی در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان امروز» به طور کل  ائتلاف اصلاح‌طلبان و حسن روحانی را انکار کرده و گفته است: «آقای روحانی هیچ‌گاه نگفته من اصلاح‌طلبم و از اول تأکید داشت من معتدل و میانه‌رو هستم؛ یعنی حدی بین اصلاح‌طلب و اصولگرا. چرا توقع داریم همه وزرای او اصلاح‌طلبانی باشند که مثلاً به تازگی از زندان آزاد شده‌اند؟ تا آنجا که من اطلاع دارم حتی ائتلافی با آقای روحانی صورت نگرفته که ‌ایشان نسبت به مفادش عهدشکنی کرده باشد. علت رأی اصلاح‌طلبان به آقای روحانی، صرفاً به دلیل مصالح کشور و نظام بوده است.» این اظهارات نشان می‌دهد، سناریوی عبور از روحانی در جریان اصلاحات به طور جدی کلید خورده است.

4ـ عذرخواهی از آمریکا برای فروش خودرو به ایران!
شرکت تویوتا موتور ژاپن از ناظر بازار اوراق بهادار آمریکا به علت فروش یک دستگاه خودروی تویوتا به سفارت ایران در هند از سوی شرکت تویوتا کرلوسکار، شعبه این شرکت در هند عذرخواهی کرد. از فوریه 2013، آمریکا شرکت‌های آمریکایی و خارجی فعال در این کشور را از ورود به انجام مبادلات با ایران منع کرده است. این تحریم‌های اقتصادی حتی پس از تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ادامه یافت. بر اساس بند 13 قانون اوراق بهادار آمریکا، از همان تاریخ شرکت‌هایی که با کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور همکاری می‌کنند، باید تراکنش‌ها و قراردادها با نهادهای ایرانی را اعلام کنند.

▼ اخبار کوتاه
دکتر علیرضا جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) با حضور در استان سیستان‌وبلوچستان از اعزام کاروان متخصصان جهادگر این دانشگاه به هیرمند خبر داد و گفت: در این سفر تیم کاملی از متخصصان و پزشکان دانشگاه و مراکز درمانی تابعه با حضور در شهر هیرمند و استقرار در بیمارستان شهدای این شهر در سه شیفت کاری به مردم محروم منطقه خدمت خواهند کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی نقشه کشیده بودند که در اقلیم کردستان عراق اسرائیل دوم درست کنند و این شرم‌آور است که پرچم اسرائیل را در آنجا برپا کردند؛ ولی هدایت‌های رهبری و فداکاری‌های سردار سلیمانی نقشه‌های‌شان را برهم ریخت و بدون اینکه خون از دماغ کسی بیاید، کرکوک آزاد شد.
دکتر جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از صدور حکم اعدام برای یک عامل موساد خبر داد و گفت: یکی از اقدامات محکوم‌‌علیه، اعلام نشانی و برخی مشخصات سی نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی و هسته‌ای، از جمله شهیدان شهریاری و علی ‌محمدی به افسران اطلاعاتی موساد بوده که به ترور و شهادت آنان منتهی شده است.
مدیرعامل بانک پارسیان که عاملیت تعهدات تعاونی منحله ثامن‌الحجج(ع) را برعهده دارد، ضمن تشریح آخرین روند تعیین تکلیف سپرده‌گذاران این تعاونی ابراز امیدواری کرد که با تصمیم‌گیری مسئولان مربوطه و تأمین مالی بتوان به زودی پرداخت سپرده‌های بیش از ۳۰۰ میلیون تومان را در دستور کار قرار داد.
روسیه قطعنامه شورای امنیت برای تمدید مأموریت تحقیق درباره آنچه را که استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی خوانده می‌شود، وتو کرد. سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در این باره گفت: «طرح آمریکا برای تمدید تحقیق در این زمینه با هدف اخلال در نقش روسیه در سوریه است.»
با گذشت شش ماه از سال ۱۳۹۶ تنها 96/3 درصد از تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی مربوط به طرح رونق تولید ملی به واحدهای تولیدی پرداخت شده است؛ رقمی که با توجه به فرصت باقی‌مانده تا پایان سال نگرانی بسیار زیادی را در زمینه محقق شدن پرداخت رقم مذکور ایجاد کرده است.
تلاش شبه‌نظامیان بارزانی برای ترور یکی از فرماندهان ارشد نیروهای حشد الشعبی در شمال کرکوک با شکست مواجه شد و خودروی ضد گلوله حامل ابوزینب سلطان جان وی را حفظ کرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات