تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱  ، 
شناسه خبر : ۳۰۹۷۲۲
انتقاد وزير راه و شهرسازي از سوداگران شهري

(روزنامه شرق - 1396/06/26 - شماره 2964 - صفحه 4)

آمده است تا هزینه بدهد. برهمین‌اساس هم هست که می‌گوید: «دوبار استیضاحم، هزینه ایستادگی در برابر سوداگران شهری بود». این را عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی می‌گوید. او البته می‌گوید این هزینه‌دادن‌ها برایش مهم نیست؛ چراکه می‌داند وقتی در مقابل سوداگران مقاومت کند، باید هزینه این ایستادگی را هم بپردازد. او که انتقاداتش معطوف به زندگی فلاکت‌باری است که به گفته او ١٩‌ میلیون ایرانی را گرفتار خود کرده، می‌گوید: باید این‌قدر با هم گفت‌وگو کنیم تا ببینیم آینده شهرنشینی کشور چیست. این حضراتی که شهرنشینی را به این وضعیت رساندند، اکثرا از معماری اسلامی- ایرانی حرف می‌زدند، اما آخر کار در کشور بیغوله ساختند.

وزیر راه‌و‌شهرسازی، در مراسم تودیع و معارفه معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در دوران بسیار سختی به‌سر می‌بریم، گفت: راه نپیموده بسیار طولانی‌ای در پیش داریم و وضعیت شهرسازی در ایران در چهار سال گذشته بسیار آشفته بود و هنوز هم برای رسیدن به یک مرحله قابل‌قبول کار بسیار سختی پیشِ‌رو داریم. این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه در بحث شهرسازی با دو مسئله قابلیت جابه‌جایی و حرکت مواجه هستیم، ادامه داد: در ایران در مفهوم شهر دچار سرگشتگی و گمگشتگی هستیم و آنچه از شهر تصور می‌شود، تمدن و مدنیت بر مبنای انضباط و حق‌مداری است که تمام این مفاهیم را پیش از این از دست داده بودیم.

‌سوداگران برای شهر تصمیم گرفتند

آخوندی افزود: شهر عرصه تاخت‌و‌تاز سوداگران شده بود و این سوداگران بودند که تصمیم می‌گرفتند در کجا ساخت‌و‌ساز انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عده‌ای بر این باورند که بنده در توصیف این شرایط اغراق می‌کنم اما قطعا سیاست‌های اشتباه توسعه شهری در دولت‌های گذشته، برگشت به مفاهیم شهری چند دوره را درگیر خود خواهد کرد. وقتی یک نظام شهرنشینی از قاعده خارج می‌شود، نمی‌توان با یک دستور و بخشنامه آن را اصلاح کرد. او با بیان اینکه امروز در شهرها با فرسودگی از درون و حاشیه‌نشینی از برون مواجه هستیم، گفت: این دو، دو روی سکه هستند و حقیقت را نشان می‌دهند، حقیقت این است که مفهوم شهر، قانون و شهروند را از دست داده‌ایم.

آخوندی با بیان اینکه در بسیاری از کلان‌شهرها مانند تهران و مشهد دچار نبود تعادل هستیم، گفت: درحال‌حاضر جمعیت تهران و حومه آن به ١٥‌ میلیون نفر می‌رسد و این ٢٥ درصد جمعیت شهری را تشکیل می‌دهد. یعنی در یک نقطه با تراکم جمعیت بسیار فشرده مواجه هستیم.

‌خانوارهایی در فلاکت مطلق زندگی می‌کنند

وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه در تهران از یک طرف ٥٠٠ هزار واحد خانه خالی وجود دارد و از طرف دیگر خانوارهایی در فلاکت مطلق زندگی می‌کنند، ادامه داد: قطعا این عدم تعادل‌ها را نمی‌توان با یک بخشنامه اصلاح کرد. امروز چیزی از باغات شمال شهر تهران باقی نمانده است و باید برای اصلاح این وضعیت سخت‌گیری داشته باشیم.

آخوندی ادامه داد: بنده چندین بار اعلام کرده‌ام که اگر فکر می‌کنید توسعه به‌معنای شهرفروشی است، نمی‌خواهم سهمی در این توسعه داشته باشم. ساختمانی ارزشمند است که بر مبنای مدنیت و شهرنشینی شکل بگیرد، نه اینکه شهرفروشی کنیم. وزیر راه و شهرسازی، تأکید کرد: از زمانی‌که مسئولیت کار را در دولت یازدهم برعهده گرفتم، با شهرداری درباره میزان سکونت‌پذیری ایجاد‌شده در شهر تهران مذاکره داشتم. اخیرا که آمارها به‌دست‌ آمده مشخص شده این رقم بالای ١١ میلیون نفر است؛ درحالی‌که بر اساس طرح جامع تهران، حداکثر جمعیت این شهر باید ٨,٧‌ میلیون نفر باشد.

‌هنوز برخی فشار می‌آورند بر جمعیت تهران اضافه شود

آخوندی ادامه داد: هنوز هم این فشار وجود دارد که بر ظرفیت تهران افزوده شود و عده‌ای بر این باورند که شهردار تهران زمانی موفق است که بتواند دو‌ میلیون نفر دیگر بر ظرفیت سکونت‌پذیری تهران اضافه کند؛ حال اینکه این مسیر دقیقا بی‌راهه و کج‌راهه است. آخوندی ادامه داد: باید در این شهر نشانی از ایران باشد؛ درحالی‌که‌ هزاران‌ هزار‌ میلیارد تومان هزینه شد، در شهرهای پردیس و پرند نشانی از ایران نمی‌بینیم و در سایر شهرها هم نشانی از ایران باقی نمانده است. وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه برگشت به مفهوم ایران در ایران به یک معضل تبدیل شده، گفت: عده‌ای می‌گویند بنده به‌جای راهسازی و شهرسازی حرف‌های صدمن یک غاز می‌زنم اما توجه داشته باشید اگر قرار نیست به این موضوعات توجه کنیم، پس چرا در ایران زندگی می‌کنیم و چرا باید این همه رنج را تحمل کنیم؟

‌١٩‌ میلیون نفر در فلاکت زندگی می‌کنند

آخوندی با بيان اينكه آمارهایی که سال ٩٥ منتشر شدند، بسیار تکان‌دهنده هستند و نشان می‌دهند که کشورمان در چه کج‌راه‌هایی پیش رفته بود، گفت: درحالی‌که ٢٧ میلیون خانه وجود دارد، ٢٤‌ میلیون خانوار داریم و این قاعدتا نشان می‌دهد که وضعیت باید مطلوب باشد اما به‌دلیل عدم تعادل گسترده در حوزه شهرنشینی ١٩‌ میلیون نفر در فلاکت زندگی می‌کنند.

‌در یک معامله تمام حقوق شهروندی را می‌فروشند

او تأکید کرد: این چه نظامی است که افراد می‌توانند تمام حقوق شهروندی را در یک معامله بفروشند. آیا مدنیت این است؟ ما نیاز به یک رستاخیز اندیشه‌ای در معماری و شهرسازی داریم که مبنای بازنگری شهری باید ایجاد سازمان اجتماعی در شهر باشد.

‌توقف بلندمرتبه‌سازی‌ها در تهران از سال ٩٢

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم تودیع خود با بیان اینکه برخی شهرهای کشور جمعیت زیر‌ هزار نفر دارند و واقعا شهر نیستند، گفت: اگر دبیرخانه شورای‌عالی معماری و شهرسازی وارد مسائلی از جمله پدیده شاندیز نمی‌شد، کشور دچار معضلات بسیار جدی می‌شد.

پیروز حناچی اظهار کرد: سال ٩٢ اصلی‌ترین مشکل ما جایگاه نازل شورای‌عالی معماری و شهرسازی در تصمیم‌گیری‌ها بود و این شورا در برخی جاها که محل اعمال نظر بود برعکس عمل می‌کرد. به‌عنوان مثال تصمیماتی برخلاف مطالعات بالادست بر خلاف جمعیت‌پذیری گرفته می‌شد و تلاش کردیم این شورا جایگاه واقعی خود را پیدا کند. معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه هر مصوبه‌ای که اطلاع‌رسانی نمی‌شد، قابلیت اجراشدن نداشت، اظهار کرد:

نیمه دوم سال ٩٢ را با قبل از آن اگر بخواهیم مقایسه کنیم، تغییر رویکرد جدی داشتیم. در هفته اول مسئولیت، به شهردار تهران گفتم نیازمند تغییر رویکرد در شهرداری هستیم و با روش‌های قبلی نمی‌توانیم ادامه دهیم.

حناچی بیان کرد: ما موفق شدیم در تهران و کلان‌شهرهای کشور این تغییر رویکرد را اجرائی کنیم، شهرداری تهران قبل از سال ٩٢ و پس از آن در جای‌جای شهر تغییر رویکرد داد که از جمله این تغییرها می‌توان به توقف بلندمرتبه‌سازی‌ها اشاره کرد. دولت به شهرسازی و کیفیت زندگی شهری توجه ویژه‌ای داشت، در یکی از جلسات هیئت دولت موضوع گپ مدیریت در کلان‌شهرها مطرح و باعث شد کمیته جدیدی در دولت ایجاد شود.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعا با تغییر رویکردها در شهرسازی کشور دلخوری‌هایی به وجود آمد گفت: ما توانستیم سیاست‌ها را اجرائی کنیم.

حناچی با اشاره به موضوع تقسیمات کشور اظهار کرد: در دولت‌های گذشته زمانی‌که وزارت راه و شهرسازی را ترک کردم شهرهای کشورمان به عدد ٨٠٠ رسیده بود. در سال ٩٢ که دوباره به وزارت راه و شهرسازی برگشتم این رقم به هزارو ٣٠٠ شهر رسیده بود حال اینکه برخی از این شهرها واقعا شهر نبودند و جمعیت آنها زیر‌ هزار نفر بود. خوشبختانه در طول چهار سال گذشته، هیچ شهری به تعداد شهرهای کشور اضافه نشد و عملا شهر جدیدی را تصویب نکردیم. معاون سابق معماری و شهرسازی کشور با اشاره به موضوعاتی همچون پدیده شاندیز و پردیس‌بان گفت: در چهار سال گذشته با پرونده‌هایی همچون پدیده شاندیز و پردیس‌بان مواجه شدیم، این شرکت‌ها هرچند سهامی خاص داشتند اما به شکل سهامی عام عمل می‌کردند. توانستیم جلوی رشد قارچ‌گونه این شرکت‌ها را بگیریم که اگر این روند ادامه داشت امروز با مشکلات بسیار متعددی مواجه بودیم.

‌زندگی اسف‌بار ١٩ میلیون نفر در ١٤٠ هزار هکتار حاشیه شهر‌ها

محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی، نیز در مراسم معارفه خود با بیان اینکه سیاست‌های موفق پیشین معماری و شهرسازی را ادامه می‌دهم گفت: بازآفرینی شهری یک اولویت است چراکه امروز ١٩‌ میلیون نفر در ١٤٠‌ هزار هکتار در وضعیت اسف‌بار زندگی می‌کنند.

ایزدی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای بسیار مهم معاونت معماری و شهرسازی در چهار سال گذشته انضباط شهری است، گفت: امیدواریم بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و توسعه ببخشیم.

ایزدی ادامه داد: امروز با چالش سرگشتگی توسعه و گمگشتگی جایگاه ایران مواجه هستیم و گفت: نمی‌دانیم ایران در توسعه چه جایگاهی دارد و هیچ تعریف مشخصی در این حوزه نداریم و باید این کمیت صفر را به مفهوم کیفی خود برگردانیم. باید به موضوع عدم تعادل‌ها و توسعه نامتوازن در سرزمین، توجه صفر به موضوعات کالبدی، بحران هویت و انقطاع از گذشته بپردازیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احیای طرح جامع سرزمین که در مفاد قانونی به وزارت راه و شهرسازی محول شده از سیاست‌های پیش‌ِروی ما است گفت: یکی دیگر از اقدامات ما در معاونت معماری و شهرسازی راه‌اندازی اتاق فکر تحت عنوان «پردیس اندیشه» خواهد بود. ایزدی با اشاره به تجربه راه‌اندازی ستاد بازآفرینی شهری در شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: در این ستاد چندین نهاد گرد هم آمدند و با اجماع تصمیم‌گیری‌ها انجام شد. امیدوارم این تجربه را در معاونت معماری و شهرسازی تکرار کنیم.

http://www.sharghdaily.ir/News/141308

ش.د9602629