صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰  ، 
شناسه خبر : ۳۵۳۳۴۹
پایگاه بصیرت / جواد عمارلو/ گروه جوان

در بیشتر مقاله‌ها از مضرات مصرف کلسترول سخن به میان آمده است؛ اما در این مقاله قصد داریم مزایا و گوشه‌ای از عملکرد این چربی را بررسی کنیم. همانطور که می‌دانیم مغز چرب‌ترین عضو بدن ماست و ۶۰ درصد از چربی تشکیل شده است.
 برای اینکه مغز درست کار کند، به چربی کافی به‌خصوص کلسترول نیاز دارد. اتصالات بین سلول‌های عصبی که برای حافظه و یادگیری ما لازم است، بدون کلسترول اتفاق نمی‌افتد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند کسانی‌که دچار کمبود کلسترول هستند، عملکرد مغزشان مختل می‌شود و افسردگی، بی‌قراری و افکار آسیب به خود در این گروه بیشتر است. 
بنابراین افرادی که داروهای ضد چربی، مانند آتورواستاتین، رزوواستاتین و فنوفیبرات مصرف می‌کنند، لازم است با انجام آزمایش‌های دوره‌ای کلسترول خون‌شان را بررسی کنند و در صورتی‌که کلسترول آنها زیر ۱۶۰ باشد، باید با مشورت پزشک‌شان میزان دارو را کاهش دهند. 
منابع غذایی حاوی کلسترول عبارتند از: گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات، مغز (گاو و گوسفند) جگر، میگو، مرغ، بادام زمینی و...  . جالب است بدانید این کلسترول است که در پوست بر اثر تابش اشعه فرابنفش به ویتامین دی تبدیل می‌شود.
 همچنین وجود کلسترول در بدن برای ساخت برخی هورمون‌های استروئیدی، مانند استروژن، کورتیزول و تستوسترون ضروری است. پس اگر می‌خواهید سطح ویتامین دی بدن شما در حالت طبیعی باشد و همچنین عملکرد مغز و حافظه مطلوبی داشته باشید، باید میزان کلسترول خون‌تان را در محدوده طبیعی حفظ کنید.
 این امر با انجام پایش سلامت دوره‌ای میسر می‌شود. همچنین از مزایای وجود کلسترول در خون بهره کافی را خواهید برد و از مضرات تجمع کلسترول در خون پیشگیری می‌کند.