توقف در دریای سرخ
شرکت «بریتیش پترولیوم» انگلیس اعلام کرد، در پی افزایش تنش در دریای سرخ حرکت محمولههای گازی و نفتی از این منطقه را موقتاً متوقف کرده است. توقف فعالیت چهار غول کشتیرانی جهان در دریای سرخ از بیم حملات یمنیها معادل 53 درصد حملونقل کانتینری جهان است که بحران جدیدی برای اقتصاد جهان بهشمار میرود. به نوشته هفتهنامه اقتصادی «اکونومیست»، از 15 دسامبر تاکنون، یعنی تنها در عرض دو روز، چهار غول کشتیرانی جهان فعالیت در دریای سرخ را متوقف کردند که اینها 53 درصد حملونقل کانتینری جهان را به خود اختصاص دادهاند. با بسته شدن طولانیمدت مسیر سوئز، کشتیها بهسمت آفریقا تغییر مسیر میدهند که هزینههای تجارت جهان را بهعلت زمانبر بودن و بالا رفتن حق بیمه افزایش میدهد. به گِل نشستن کشتی «اِوِرگیون» در سال 2021 که مسدودی شش روز کانال سوئز را بهدنبال داشت، بحران زنجیره تأمین جهانی پس از کرونا را تشدید کرد. اگر این شرایط در این دریا که یک سوم عرضه جهانی نفت از طریق ان انجام میشود، ادامه یابد، هزینههای اقتصادی در جهان به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.
تهدید زنان سیاهپوست آمریکا
تحقیقات جدید در آمریکا نشان میدهد، مخاطرات بارداری و زایمان برای زنان سیاهپوست نه بهدلیل وضعیت جسمی و مالی، بلکه به دلیل تبعیض نژادی نهادینه است. زایمان و بارداری برای مادران سیاهپوست آمریکا خطرناکتر از همتایان سفیدشان است. به گزارش نیویورکتایمز، مادران سیاهپوست در آمریکا در دوران بارداری و در زمان زایمان، در قیاس با مادران سفیدپوست با مخاطرات بیشتری مواجه هستند. مادران سیاهپوست آمریکایی سه برابر بیش از مادران سفیدپوست در اثر بیماریهای مرتبط با حاملگی جان خود را از دست میدهند و دو برابر بیش از آنها از عوارض در دوران بارداری و در زمان زایمان رنج میبرند. براساس تحقیقات جدید، علت این امر با وضعیت سلامتی و مالی زنان قابل توجیه نیست. بررسیها در یک بیمارستان در «نیویورک»، با جامعه آماری ۶۰۰ هزار نفر در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نشان میدهد، زنان رنگین پوست در مقایسه با زنان سفیدپوست حتی در هنگام زایمان با مخاطرات بیشتری مواجه هستند و علت این امر نوع وضعیت سلامت و مالی آنها، بلکه نوع بیمه متفاوتشان است. این امر سبب میشود تا کیفیت مراقبتهای بهداشتی برای رنگینپوستها متفاوت از سفیدپوستها باشد.