صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵  ، 
شناسه خبر : ۳۵۴۶۰۲
بررسی فسادستیزی دولت سیزدهم در گفت‌وگو با یک نماینده مجلس
پایگاه بصیرت / صابر محمدی/ گروه پرونده
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در گفت‌وگو با «صبح صادق» در واکنش به اخبار این روزها درباره فسادهای اقتصادی و نحوه مبارزه با آنها اظهار داشت: «مبارزه با فساد، انحرافات و کاستی‌ها در مجلس، دولت و قوه قضائیه در حال پیگری است. در این باره تعداد تذکرات، میزان تحقیق و تفحص و گزارشات 234 در مجلس سیزدهم قابل توجه است. در همه این موارد بررسی‌های متعددی صورت گرفته و ریاست محترم قوه قضائیه نیز درباره مقابله با فساد و منشأ آن اعلام آمادگی کرده‌اند.» وی با تأکید بر این امر که مبارزه با منشأ فساد یا کاستی‌های فرآیندهای اجرایی که به فساد منجر می‌شوند، در رأس هرم برنامه‌های سه قوه قرار دارد، اذعان کرد: «در حال حاضر وقتی دولت یا قوه قضائیه یک موضوعی را اعلام می‌کند، این رفتار به معنای بیان یک امتیاز است. به عبارت دیگر، دولت در کمال قدرت و اقتدار اعلام می‌کند که فساد را کشف کرده و خود با این فساد در حال مقابله و برخورد است و از این موضع کوتاه هم نخواهد آمد.»
 
اقدام صحیح دولت در مبارزه با فساد اقتصادی
عضو کمیسیون عمران مجلس مقابله با فساد اقتصادی در دولت سیزدهم را اقدامی صحیح تلقی کرد و گفت: «برای دولت فرقی ندارد این فساد کجاست؛ درون دستگاه‌های اجرایی است یا خارج از آن. بنابراین این مسئله را باید یک امتیاز برجسته برای نظام و کشور بدانیم؛ چرا که در برابر قانون میان افراد جامعه تفاوتی قائل نمی‌شود؛ لذا باید در این رابطه یک امتیاز به دولت سیزدهم بدهیم و برای ادامه مسیر او را تشویق کنیم.» این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت فساد را اعلان کرد و این راه را ادامه خواهد داد، تصریح کرد: «در اخبار منتشر شده آمد که دولت ضمن شفاف‌سازی، با مدیرانی که دستی در فساد داشتند، برخورد کرده و آنها را کنار گذاشته است و این مسئله را به هیچ وجه پنهان نمی‌کند. این یک امتیاز بزرگ برای هر دولتی است که اینگونه عمل کند.»
 
چگونه سامانه‌ها به کمک مبارزه با فساد آمدند؟
این نماینده  در پاسخ به پرسشی در خصوص کشف فساد، بیان کرد: «به علت راه‌اندازی و وجود انواع سامانه‌های برخط، این امر میسر شده است؛ چراکه چنین امکانی در دولت‌های قبل یا نبود یا به این شکل جامع به کار گرفته نمی‌شد؛ در نتیجه شفاف‌سازی در حال رخ دادن است و کسانی که از این سامانه اطلاعاتی انحراف پیدا کنند، به راحتی قابل رویت هستند.» وی سیستم برخط دولت برای نظارت و شفاف‌سازی را ستودنی دانست و اذعان کرد: «باید به دولت بابت این امکان در سیستم دستمریزاد گفت. از سوی دیگر، این سیستم ضد فسادی که به تصویب مجلس رسید و دولت در اجرای آن همراهی کرد، صدور مجوزها از درگاه واحد و برخط است. این روند به معنای آن است که تمام امضاهای طلایی و موانعی که سیستم ناکارآمد در این حوزه‌ها ایجاد می‌کرد، حذف شد. به عبارت دیگر، ما با این نوع پیشگیری با فساد مبارزه کرده‌ایم.»
 
شفافیت و مقابله با فساد
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در ادامه افزود: «این دولت ثابت کرد حتما نباید کسی فاسد باشد تا با او برخورد شود؛ بلکه سامانه‌های برخط و الکترونیکی، مانند سامانه استعلام سابقه افراد چه داخل و چه خارج از کشور از سوی قوه قضائیه به این مبارزه با فساد کمک زیادی کرده است، حالا باید پرسید آیا سامانه از این شفاف‌تر داریم که اینگونه با شجاعت وضعیت عملکرد افراد را مشخص کنیم؟» وی به نوعی دیگر از سامانه‌های برخط و تأثیر آن در مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: «تمام انحرافات و فسادهایی که در حوزه مسکن وجود دارد، با کامل کردن سامانه املاک و اسکان، شفاف می‌شوند و در ادامه مشخص خواهد شد چه کسانی توانسته بودند مسکن را احتکار کنند. حالا اگر بخواهیم به کسانی که در این سامانه‌ها توانسته‌اند جلوی احتکار مسکن را بگیرند، امتیاز منفی بدهیم؛ کمال بی‌انصافی خواهد بود.» عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر این امر که نیاز است در موارد متعدد سامانه برخط را افزایش دهیم، اذعان داشت: «این اتفاق موجب جلوگیری بیشتر از رانت، فساد، ویژه‌خواری و امضای طلایی خواهد شد و زمینه هرچه بیشتر خدمت به مردم را فراهم خواهد کرد.»
 
 200 برابر پیگیرتر
این نماینده  در ادامه به راحت‌تر شدن مسیر کسب مجوز برای کسب‌وکارهای گوناگون اشاره کرد و گفت: «شاهد هستیم که در دوره گذشته جوانان زیادی برای اخذ مجوز ماه‌ها و حتی سال‌ها در رفت‌وآمد بودند؛ اما امروز به کمک این دولت و مجلس و راه‌اندازی سامانه‌های برخط موفق به اخذ مجوز ظرف مدت سه روز شده‌اند. از طرفی در مجلس هم کمیسیون اصل نود به شدت پیگیر گزارش‌های مردمی است. برای نمونه، درباره واگذاری اراضی به اشخاص و دستگاه‌ها پیگیری‌ها ادامه داشت تا معلوم شود به تعهدات عمل شده یا نه. رئیس محترم کمیسیون اصل نود هم اعلام کرد ما رشد دو برابری، یعنی 200 درصد، مورد برای رسیدگی داشته‌ایم.» وی در ادامه افزود: «این پیگیری‌ها به این معنا نیست که هر مورد یک فساد است و فقط در حال پیگیری مفاسد هستیم؛ بلکه خیلی از بررسی‌ها برای پیشگیری است و این مسئله نشان‌دهنده اقتدار نمایندگان در بعد نظارتی مجلس است؛ چون رهبر معظم انقلاب در بند 6 بیانیه گام دوم، به مبارزه با فساد دائمی تأکید کرده‌اند. به عبارت دیگر مقابله با فساد که امروز شاهد آن هستیم، رعایت یک بند از گام دوم انقلاب است که دولت آن را سرلوحه خود قرار داده 
است.»
 
رسانه‌ها بین انواع فساد تفاوت قائل شوند
این نماینده مجلس تأکید کرد: «باید با استفاده از سامانه‌های برخط هر چه بیشتر از بروز فساد جلوگیری کنیم تا فاسد فرصت رشد نداشته باشد.» وی در پایان از بیان مطالب نادرست در فضای مجازی از سوی برخی رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: «رسانه‌ها موظف هستند با بیان بهتری موضوعات را برای مردم تشریح کنند. گاهی اوقات بیان ابهام‌آمیز یک خبر، باعث می‌شود فاسدان آن خبر را طبق اهداف خود بازگو کنند؛ بنابراین نیاز است اخبار به شکل کامل و همه‌جانبه برای مردم عنوان شود. از سوی دیگر باید بین انواع فساد تفاوت قائل شد و در بیان خبر واقعه را دقیق شرح داد؛ چرا که اختلاس با تخلف و عدم تعهد با حیف و میل بسیار متفاوت است و همه این اخبار به عنوان بدترین نوع فساد در جامعه تلقی نشود.»