سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱  ، 
شناسه خبر : ۳۵۸۶۷۱
رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با نخست وزیر پاکستان گفت: تعاملات سیاسی ایران و پاکستان قابل قبول نیست و تصمیم گرفتیم روابط بین ایران و پاکستان را در حوزه های سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگی و در همه سطوح ارتقا ببخشیم
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک محمد شهباز شریف نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان از نخست وزیر و دولت محترم پاکستان برای میزبانی از هیأت جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی کرد و گفت: از اینکه امروز در شهر زیبای اسلام آباد هستیم ابراز خرسندی می‌کنم از این سخنگاه به مردم خوب و دین مدار پاکستان عرض سلام و ادب و احترام دارم به همه خانواده های محترم پاکستانی در جای جای این کشور از طرف رهبر معظم و فرزانه انقلاب و مردم ایران ابلاغ سلام دارم.

تصمیم گرفتیم روابط ایران و پاکستان را ارتقا دهیم

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: به مردم پاکستان که همواره از اسلام و ارزش های اسلامی دفاع کردند و همواره از مظلومان فلسطین و غزه دفاع کرده اند و همواره در خیابان های شهرهای مختلف پاکستان آزادی قدس شریف را فریاد زده اند و همواره از حق و عدالت دفاع کرده و دفاع کرده اند، عرض سلام و قدردانی دارم. وی خاطر نشان کرد: آنچه تمام مردم دنیا را امروز غصه دار کرده این است که سازمان های بین المللی و به ظاهر مدافع حقوق بشر کارآمدی خود را از دست داده است شورای امنیت وظیفه خود را انجام نمی دهد مردم مسلمان و آزاداندیش دنیا به ستوه آمده اند این موضوع مردم مسلمان پاکستان و ملت بزرگ پاکستان و این ایستادگی و حق خواهی پاسخ خواهد داد و زمینه ساز عدل عادلانه جهانی خواهد شد.آیت الله رئیسی بیان کرد: آنچه تمام مردم دنیا را امروز غصه دار کرده این است که سازمان های بین المللی و به ظاهر موافع حقوق بشر کارآمدی خود را از دست داده است شورای امنیت وظیفه خود را انجام نمی دهد مردم مسلمان و آزاداندیش دنیا به ستوه آمده اند این موضوع مردم مسلمان پاکستان و ملت بزرگ پاکستان و این ایستادگی و حق خواهی پاسخ خواهد داد و زمینه ساز عدل عادلانه جهانی خواهد شد.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما با کشور دوست و برادر و همسایه مان پاکستان فقط به عنوان دو کشور همسایه مطرح نیستیم روابط دو کشور روابط تاریخی تمدنی و عمیق اعتقادی و دینی است امری که ملت بزرگ ایران را با مردم بزرگ پاکستان پیوند می دهد اعتقادات است این پیوند ناگسستنی است.ظرفیت های بسیاری بین ایران و پاکستان هست که تبادل این ظرفیت ها در جهت منافع دو کشور و ملت می تواند به کار گرفته شود در نشست هایمان با نخست وزیر و دولت تصمیم گرفتیم در حوزه های اقتصادی سیاسی تجاری و فرهنگی و همه سطوح روابط خود را ارتقا بخشیم.آیت الله رئیسی مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم را یکسان دانست و گفت: هر دو در مبارزه با ناامنی ها جرایم سازمان یافته مواد مخدر و انواع ناامنی ها مصمم هستیم و این نگاه مشترک هر دو کشور است در یک کلمه دفاع از حقوق بشر محور همکاری های دو کشور است چه همکاری های دو جانبه چه منطقه ای و چه بین المللی. رئیس جمهور با اشاره به تداوم همکاری بین دو دولت ایران و پاکستان بیان کرد: ممکن است برخی همکاری های دو کشور را نپسندند مهم نیست مهم ان است که تداوم همکاری های دولت های دو کشور به نمایندگی از مردم آنها ادامه یابد و مصممیم این همکاری ها را در سوطح بالا ارتقا ببخشیم.آیت الله رئیسی سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را قابل قبول ندانست و گفت: تصمیم گرفتیم این روابط در گام اول ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.
رئیس جمهور مرز ایران و پاکستان را یک فرصت برشمرد و اظهار کرد: مرز دو کشور که طولانی است را یک فرصت می دانیم و معتقدیم در جهت رفاه دو ملت به ویژه مرزبانان به کار گرفته شود سفر کوتاه من و نخست وزیر به مرزها برای بازدید و توسعه بازارچه های مرزی بود این کار می تواند افزایش یابد گام های برداشته شده کافی نیست و باید این گام ها در جهت امنیت مرز و رفاه مردم دو کشور ادامه یابد.

قدردانی نخست وزیر پاکستان از رهبر انقلاب به دلیل حمایت از مردم کشمیر

نخست وزیر پاکستان در نشست خبری مشترک با آیت‌الله رئیسی گفت: بعد از انتخاب دولت جدید پاکستان برای اولین بار است که یک مقام عالی‌رتبه به کشور ما می‌آید و این موجب افتخار ماست. چشم ما روشن و دل ما شاد. محمدشهباز شریف در ادامه بیان کرد: هر دو کشور نگرانی خود را درباره کشتار مردم غزه اعلام و درباره آن گفت‌وگو کردیم و یکصدا اسرائیل را محکوم کرده و از کشورهای جهان درخواست می‌کنیم که هر چه سریعتر این اقدام نظامی را به پایان برسانند. راه حل عادلانه، تفصیلی و دیرپا برای مسئله فلسطین لازم است. پاکستان پشتیبانی از فلسطین را مشروط نمی‌کند و به همکاری با ایران تا تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس ادامه می‌دهد.وی ادامه داد: از آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران که پشتیبان حق آزادی‌خواهی مردم کشمیر را در نظر داشتند، تشکر می‌کنم.
نخست وزیر پاکستان در این نشست خبری گفت: جناب آقای رئیس جمهور! شما در فقه و حقوق دانش دارید؛ ما در زمینه بهبود زندگی مردم کشورهای خود با داشتن اصول برای فروغ آنها همکاری خواهیم کرد.