صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹  ، 
شناسه خبر : ۳۵۹۸۴۱
جنگ روایت‌ها و جهاد تبیین‌ـ 90
پایگاه بصیرت / امیر قلی‌زاده/ گروه خرد
موضوع کتاب و کتابخوانی از موضوعاتی است که همواره به طرق گوناگون مورد تأکید و توجه رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی بوده است. این تأکید و توجه گاه در بیانات ایشان در دیدار با آحاد مردم و اشاره به کتاب‌های گوناگون بوده، گاه با مرقوم کردن یادداشتی بر یک کتاب مهم و اثرگذار خود را به نمایش گذاشته و گاه با بازدید از نمایشگاه کتاب تهران و سرزدن به غرفه‌ها و ناشران مختلف و تبادل اطلاعات با آنان صورت گرفته است. ایشان همواره در این بازدیدها بیاناتی راقی و راهگشا درباره مسئله کتاب داشته و مسائل این حوزه را با نگاهی چند وجهی مورد توجه قرار داده‌اند. در همه این موارد، یک هدف بسیار مهم دنبال می‌شود و آن، ترویج کتاب و کتابخوانی و گسترش آن است.
جالب است بدانیم که یکی از پروپاقرص‌ترین مشتریان نمایشگاه کتاب از سال ۱۳۶۶ تاکنون که ۳۵ دوره نمایشگاه کتاب برگزار شده است، رهبر معظم انقلاب بوده‌اند. البته این مسئله پیشینه‌ای دارد که به پیش از پیروزی انقلاب می‌رسد. «آقای علی‌رضا مختارپور» رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، درباره دغدغه همیشگی رهبر معظم انقلاب در زمینه کتاب و ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌گوید: «رهبر معظم انقلاب در یک سخنرانی در سال ۱۳۴۸ که در مسجد بازار انجام می‌دهند، در راستای جذب کمک برای تکمیل آن مسجد، دو نکته را ذکر می‌کنند؛ یکی اینکه تأسف می‌خورند از اینکه کتابخوانی در کشور ما پایین است و چرا کتاب خوانده نمی‌شود. یکی هم در مورد شمارگان. آنجا می‌گویند تأسف می‌خورند از اینکه چرا شمارگان کتاب هزار تا و دو هزار تاست، ببینید این برای سال ۱۳۴۸ است. در طول این دوران وقتی فعالیت ایشان را می‌بینیم، محسوس است که ایشان دغدغه‌هایی که از پیش از انقلاب و دهه اول انقلاب تا امروز هنوز هم دارند، مسئله کتاب خواندن است. برای کتاب خواندن الزاماتی مورد نیاز است که تا امروز همواره ایشان تکرار کردند. اینکه کتاب خوب توسط نویسنده‌ خوب و متوسط با نیاز جامعه و به بهترین شکل از نظر کاغذ و قیمت و صفحه‌آرایی و جلد و سبک بودن وزن و اینکه باید عرضه و تبلیغ و ترویج شود. من دغدغه همه‌ این سال‌ها را در یک جمله می‌گویم. این باید ترویج و تبلیغ خوبی شده و در دسترس مردم باشد.»
شاید برای نسل جوان حائز اهمیت و جالب باشد که بداند وضعیت عرضه کتاب، نمایشگاه‌داری کتاب و اساساً فرهنگ کتابخوانی در کشورمان با ایده‌ال و مطلوب رهبر فرزانه انقلاب فاصله زیادی دارد؛ اما آنچه برای حضرت‌‌ آقا درباره کتاب و مسئله کتابخوانی بسیار مهم است و همواره از مسئولان کشور به عنوان اهداف خودشان در این حوزه مطالبه کرده‌اند، این سه ویژگی است؛ «محتوای خوب»، «شمارگان بالا» و «دسترسی وسیع.»