صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۰۲۳۹
دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شرایطی آغاز به کار کرد که کمتر از 40 روز دیگر رئیس جمهور جدید کشور نیز انتخاب خواهد شد. تغییر همزمان در دو قوه اجرایی و تقنینی پدیده جدیدی است که می تواند حاوی تغییراتی در سپهر سیاسی کشور باشد. تا پیش از این دولت ها و مجالس هر کدام فرصت داشتند تا در ادامه با مجلسی متفاوت یا دولتی تغییر یافته کار کنند. گاه نیز برخی عناصر هر یک از این قوا با توجه به ارزیابی که از قوه دیگر داشتند و با توجه به ابزارهای قانونی در اختیارشان سعی می کردند بر انتخابات قوه دیگر اثربگذارند و مسیر را به سمتی ببرند که رئیس جمهور یا منتخبان مجلس هم سوتر با آن ها شوند.

شاید اکنون باید انتظار داشته باشیم که با این تغییر ناشی از انتخابات زودرس ریاست جمهوری، دولت و مجلسی همسوتر از گذشته شکل بگیرد اما در سپهر سیاست در ایران این اتفاق لزوما قطعی نیست چرا که در فقدان وجود احزاب و تشکل های سیاسی شناسنامه دار و دارای مبانی فکری و مواضع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روشن، نمی توان تغییرات در سیاست ها را متناظر با تغییرات افراد دانست.
با این مقدمه سراغ این مسئله می رویم که قرار است با تغییر رئیس جمهور و مجلس چه سیاست هایی به طور روشن عوض شود. شاید در زمینه های سیاست خارجی و فرهنگ صف بندی ها تاحدی روشن باشد اما به ویژه در زمینه اقتصاد پاسخ هر یک از نامزدهای مطرح به پرسش های بنیادین امروز اقتصاد ایران و دوگانه های ساخته شده چیست. دوگانه هایی که ممکن است غلط باشد و نیاز به پاسخی بدون غلتیدن در دام هر یک از این دوگانه ها باشد. دوگانه هایی درباره مذاکره و تحریم، سیاست گذاری نرخ ارز، قیمت گذاری انرژی و ... .
البته در شرایط واقعی ممکن است انتظار این که یک نامزد ریاست جمهوری برای همه چالش ها و مسائل اصلی اقتصاد کشور پاسخ روشنی داشته باشد، گزاف باشد اما انتظار است حداقل با ترسیم برخی خطوط و یا معرفی برخی چهره های اقتصادی مورد اعتماد، بتوان به ارزیابی روشنی درباره نگرش افراد حاضر در عرصه انتخابات به مسائل اقتصادی رسید.
در هر حال پس از شهادت آیت ا... رئیسی در سانحه بالگرد حامل ایشان و رویکرد مثبتی که عموم مردم به خصلت های اخلاقی و تلاش جهادی ایشان در تعامل با مردم و حل مشکلات آنان داشتند، می توان به نهادینه شدن برخی خصوصیت های اخلاقی و منش های مدیریتی مبتنی بر تعامل با مردم امید داشت اما مسائل اصلی کشور را نباید در این الزامات محدود کرد و نباید نامزدهای مطرح به صرف تاسی از این رویکردهای مثبت شهید خدمت، آیت ا... رئیسی از زیر بار کارنامه قبلی و برنامه های بعدی خود شانه خالی کنند بلکه انتظار است انتخابات ریاست جمهوری 1403 حرکت به سمت انتخاباتی برنامه محورتر و تیم محورتر از انتخابات قبلی باشد و تمرکز صرف بر گزینه های ریاست جمهوری جای خود را به تمرکز بر تیم نامزدها و برنامه های آن ها دهد.
  منبع: روزنامه خراسان /مهدی حسن زاده