صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۱۸۱۵
جنگ روایت‌ها و جهاد تبیین‌ـ ۹۵
پایگاه بصیرت / گروه اندیشه
«ویکتور فرانکل» روانشناس و عصب‌شناس مشهور اتریشی می‌گوید: «انسان نباید تحت هیچ شرایطی امیدش را از دست بدهد. انسان می‌تواند از دل هر شرایط غیر قابل تحملی، معنایی یافته و امید را زنده نگاه دارد.» برنامه امروز دشمن در جهتی کاملاً عکس این قضیه و در راستای این است که می‌خواهد ایمان دینی، امید مردم، امید خوش‌بینی به آینده و مدیریت کشور را تضعیف کند؛ چرا که طبق نظر این روانشناس«وقتی جامعه‌ای(چه خانواده چه کشور) به هر دلیلی، به سمت ناامیدی رفت، به همان میزان ناامیدی، از امکان موفقیت و رسیدن به اهدافش کاسته خواهد شد.» طی سال‌های منتهی به جنگ جهانی دوم و در حین این جنگ، رژیم آلمان نازی اقدام به ایجاد و تقویت جریان تبلیغاتی (پروپاگاندا) به زبان‌های خارجی و به ویژه انگلیسی برای ایجاد تزلزل، تضعیف روحیه و ایجاد ناامیدی در کشورهای متخاصم می‌کرد. در این میان، وقتی انگلیسی‌ها متوجه قضیه شدند، به طور خاص 32 نفر از افراد دخیل در قسمت انگلیسی پروپاگاندا آلمان نازی را به خیانت متهم و محاکمه کردند.
حال برای مقابله با این برنامه دیرینه دشمن چه باید کرد؟بهترین چاره حرکت به سمت جهاد تبیین و ناامید کردن دشمن با امیدوار کردن جوانان است. مسئله‌ای که سیاه‌نمایی‌ها و تحریم‌های دشمن را کمرنگ می‌کند و امید را در دل جوانان رشد می‌دهد. از این رو رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «عمده‌ موانع بیرونی، تزریق نومیدی، القای ناتوانی و مانند اینهاست. اینکه «نمی‌شود، فایده ندارد، نمی‌توانید» الان مرتباً دارد به‌قول شماها پمپاژ می‌شود، به‌طور دائم دارد تزریق می‌شود؛ هم احساس ناامیدی، هم احساس ناتوانی.
تبیین‌های دروغ؛ مسائلی را تبیین می‌کنند، تبیین‌های خلاف واقع. تحریف حقایق تاریخی؛ البته این مال حالا نیست، چند سال است یک حرکت موذیانه‌ای شروع شده در تطهیر رژیم طاغوت، رژیم پهلوی. حالا ای کاش یک چیزی بود که قابل تطهیر بود، قابل تطهیر هم نیست! برای اینکه بگویند خب، شما آن دوره را که ندیده‌اید؛ یک حرکتی در این زمینه دارد انجام می‌گیرد و هدفش این است که یک جوان امروز بگوید «عجب! اینها آدم‌های بدی نبودند، اوضاع بدی نبود؛ پس چرا انقلاب کردید؟»؛ اصلاً همه‌ برمی‌گردد به مسئله‌ زیر سؤال بردن انقلاب؛ اینها از خارج دارد انجام می‌گیرد.
ایجاد موانع عملی برای حرکت به‌سمت آرمان‌ها؛ مثل تحریم‌ـ هم تحریم مواد، هم تحریم فناوری‌ـ کارشکنی‌های گوناگون. پیروزی‌ها را شکست معرفی کردن، ضعف‌های کوچک را بزرگ جلوه دادن، ضعف‌های مدیریتی را منتسب به نظام کردن. فلان مدیر فلان تشکیلات یک ضعفی نشان می‌دهد، یک کار غلطی را فرضاً انجام می‌دهد، این را علم می‌کنند برای اینکه نظام جمهوری اسلامی را، نظام انقلابی را زیر سؤال ببرند! این کاری است که دشمن دارد می‌کند؛ باید به شدت به آن توجه داشته باشید.»