سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۱۸۴۲
سعید جلیلی در دیدار با فعالان اقتصاد دیجیتال گفت: متاسفانه در هشت سال رشد کشور منفی شد که این موضوع باید جبران شود.

سعید جلیلی نامزد راه یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با فعالان اقتصاد دیجیتال کشور صبح روز دوشنبه یازدهم تیرماه هم زمان با برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی «الکامپ» تهران در تالار خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.

جلیلی پس از برگزاری این نشست ضمن دیدار با فعالان اقتصاد دیجیتال کشور به محل برگزاری نمایشگاه الکامپ رفته و با برخی از غرفه داران این دوره از نمایشگاه گفت‌وگو کرد.

سعید جلیلی در این نشست گفت: هر ایرانی یک نقش باشکوه ایفا می‌کند. هر ایرانی توانمندی دارد که در این عرصه دولت نقش کلیدی و اساسی در توسعه دارد. دولت اینجا باید بستری را ایجاد کند که بتواند نقش خود را به بهترین شکل ایفا کند.

وی افزود: این نکاتی که اشاره کردم در برگیرنده مسیر ناهمواری است که شما عزیزان قطعاً در جاده هموار نیست. پس در این منظر، جهش یک ضرورت است. البته متأسفانه در هشت سال رشد کشور منفی شد که این موضوع باید جبران شود. جبرانی که با یک حرکت معمولی انجام نمی‌شود. این نیازمند یک حرکت جدی جهش گونه است که اقتصاد دیجیتال می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

جلیلی افزود: من در این جلسه حضور دارم تا به واسطه حضور شما کارشناسان حوزه اقتصاد دیجیتال از نظرات شما بهره مند شوم و اگر دوستان نکات صحیحی در این زمینه دارند من حتماً استقبال می‌کنم. این فرصت اقتصاد دیجیتال فرصت بسیار مهمی است که نباید به مثابه بخشی در کنار دیگر بخش‌ها باشد بلکه باید روی دیگری از اقتصاد باشد. این همان یک جهان فرصت است‌. یک موضوع بسیار جدی که اگر شما این نگاه را دارید، قطعاً می‌توانیم بگوییم هر ایرانی یک نقش باشکوه باید خود را نشان دهد پس باید همه ظرفیت‌ها پای کار بیایند. وآن‌چه مردم ما می‌توانند در این زمینه انجام دهند یک فرصت برای دولت است. البته شاید برخی منافع داشته باشند که این کار انجام نشود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم بهره وری را ارتقا دهیم مولفه‌های مختلفی وجود دارد. اینجا باز تاکید می‌کنم که باید هدف گذاری شود. در حرکتی که شروع شده و زیر ساخت‌هایی که در حوزه فیبر نوری انجام شده قطعاً باید ادامه پیدا کند. در حوزه سرعت اینترنت هم باید در این زمینه کارهای انجام بشه که حداقل ۱۰ برابر افزایش پیدا کند. ما الان مشکل فیبر نوری نداریم ما مشکل مباحث حقوقی و موانعی داریم که باید آنها را در نظر بگیریم و انجام دهیم.

«سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سرعت اینترنت ما قابل دفاع نیست، گفت: در طول چهار سال ریاست جمهوری سرعت اینترنت موبایل باید ۱۰ برابر و اینترنت ثابت ۵۰ برابر افزایش یابد. این میزان حداقل است و اگر بیشتر باشد خیلی بهتر است.

جلیلی گفت: اگر دولت می‌خواهد تنظیم گری داشته باشد باید با اصناف مختلف مشورت داشته باشد یک مشورت پیشینی باشد نه پسینی. زمینه ایفای نقش باشکوه را باید فراهم سازد. این یکی موضوعات مهمی است که می‌بایست سرو سامان پیدا کند.‌

وی درباره توزیع مناسب و درست فرآیند تخصیص ارز هم اظهار کرد: در حوزه تخصیص ارز فرآیند فاصله داری وجود دارد که موجب ایجاد شوک می‌شود. اینجا یکی از موضوعات جدی اشراف وزارت خانه‌های مربوطه روی این فرایند است که در این زمینه کمتر شاهد مشکل باشیم. اینها از آن مباحثی است که از فردای انتخابات در صورت اعتماد مردم به بنده دنبال خواهیم کرد.

این نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری درباره مشکلات موجود در حوزه صدور مجوزها هم بیان کرد: من از شما عزیزان می‌خواهم که اگر قرار است در این زمینه آیین نامه‌ای تدوین شود حتماً دیدگاه‌های خود را در این زمینه اعلام کنید. فعالان اقتصاد دیجیتال حتماً در این زمینه پیشنهادات خود را ارائه دهند چون می‌خواهیم با شناسایی فرصت‌ها به سمت جهش پیش برویم.

جلیلی تصریح کرد: بحث اقتصاد دیجیتال روی دیگر فعالیت‌های اقتصادی است که دیگر در کنار نیست بلکه روی دیگراقتصاد است. اقتصاد دیجیتال بعد مهمی به نام بعد راهبردی دارد که اگربه آن توجه نکنیم موجب عقب ماندگی چند ساله می‌شود. اکنون بحث هوش مصنوعی مطرح است که در عرصه مناسبات بین المللی نقش جدی ایفا می‌کند.