صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶  ، 
شناسه خبر : ۳۶۱۸۸۹
پایگاه بصیرت / محبوبه‌سادات رضوی/ گروه جوان

لیموترش بیشتر به دلیل تهیه آب لیمو و نوشیدنی‌های خنک به ویژه در فصل تابستان بسیار محبوب است. آب لیمو یک منبع خوب ویتامین C و کمی ویتامین B و پتاسیم است. لیمو معمولاً حاوی ترکیبات گیاهی، مانند اسید سیتریک و دیگر مزایا برای سلامتی است. لیمو از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. سنگ کلیه اجسام سختی هستند که در یک یا هر دو کلیه بر اثر تجمع مواد معدنی خاصی در ادرار به وجود می آیند. ترکیبات گیاهی موجود در لیمو که سیتریک اسید نام دارند، از ایجاد سنگ کلیه نیز جلوگیری می‌کنند. 
سیتریک اسید با اتصال به کریستال کلسیم اگزالات ایجاد کریستال اطراف آن را محدود می‌کند. لیموترش همچنین به کاهش بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. مرکبات ترکیبات مغذی برای حفاظت از قلب دارند و لیمو از آنها جدا نیست. در واقع، مقدار زیاد ویتامین C موجود در لیمو و ترکیبات گیاهی آن ممکن است عوامل ایجادکننده سنگ کلیه و بیماری‌های قلبی را محدود کند.
 لیمو حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین C و دیگر ترکیبات گیاهی است که می‌تواند از اکسیداسیون رادیکال‌های آزاد بدن جلوگیری کند. وجود رادیکال‌های آزاد موجود در بدن می‌توانند سلول‌ها را تخریب کنند و بیماری‌هایی، از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی ایجاد کنند. تنها 28 گرم آب لیمو حاوی 21 درصد از نیاز روزانه ویتامین C است.
 رژیم غذایی سرشار از ویتامین C ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و انواع خاصی از سرطان را کاهش خواهد داد. لیمو حاوی ترکیباتی است که به آن «فلاوونوئید» می‌گویند. مصرف غذاهای غنی از فلاوونوئید ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد.