صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۲۹۱

هفتادوپنجمین نشست سالانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بحبوحه فراخوان آمریکا برای حضور گسترده کشورهای عربی، پرسش‌هایی را درباره دلیل مشارکت کشورهای عربی و فایده و امکان آن در سایه رویکرد ضد روسی ناتو و همچنین تناقضات و اختلافات آن در زمینه پرونده غزه از زمان آغاز جنگ در 9 ماه پیش به وجود آورده است.
به گفته روزنامه «الشرق الاوسط»، کارشناسان معتقدند، این دعوت به دلیل تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه انجام می‌شود و ممکن است تلاش آمریکا برای قطب‌بندی و ظاهر شدن به عنوان یک اتحاد قوی‌تر در مقابل رقیب خود، یعنی روسیه باشد. از سوی دیگر، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند حضور کشورهای عربی در اجلاس ناتو، برقراری آتش‌بس و توقف جنگ در نوار غزه را به سرتیتر مباحث تبدیل خواهد کرد و بدون پرداختن به این موضوع، پرونده‌هایی نظیر ایجاد «ناتو» عربی یا نیروهای جایگزین عربی در غزه باز نخواهد شد و جانبداری یا ایستادن کشورهای عربی در کنار اردوگاه غربی (با توجه به سیاست بی‌طرفی این کشورها که از آغاز جنگ در فوریه 2022 اتخاذ شده است) به زیان مسکو مطرح نخواهد شد.
این منبع تأکید کرد، کشورهای عربی دعوت شده به اجلاس ناتو کشورهای بی‌طرف هستند و برخی از آنها برای تسهیل گفت‌وگوی روسیه و اوکراین یا میانجی‌گری برای تبادل زندانیان بین آنها تلاش کرده‌اند و مقامات ارشد کشورهای عربی، مانند اردن، بحرین و امارات در جلسات قبلی ناتو نیز شرکت کرده‌اند. ناتو معمولاً برخی از شرکای خود را برای شرکت در نشست سالانه خود دعوت می‌کند، اما به نوشته «فایننشال تایمز»، دعوت برخی از کشورهای عربی به همراه اسرائیل در نشست سران ناتو، ابزاری برای آمریکاست تا به اصطلاح ارزش خود را به مثابه یک قدرت اجتماعی و مزایای اتحادهای چندجانبه نشان دهد.
به نظر می‌رسد، ابتکارات «ناتوی عربی» یا مشارکت نیروهای عربی در غزه نه با استقبال کشورهای عربی شرکت‌کننده و نه با استقبال فلسطین یا حتی خود اسرائیل مواجه شود؛ البته این امکان وجود دارد که این ابتکارات در چارچوب مذاکرات مطرح شوند، اما لزوماً درباره آنها توافقی صورت نخواهد گرفت.