صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۲۹۲

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» با انتشار سند هشداردهنده‌ای که «رونین بار»، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم اشغالگر موسوم به «شاباک» به مقامات صهیونیست ارسال کرده، شمار اسرای فلسطینی در زندان‌های این رژیم را ۲۱ هزار نفر اعلام کرد. این در حالی است که زندان‌های رژیم صهیونیستی فقط برای ۱۴ هزار و ۵۰۰ زندانی گنجایش دارند.
به نوشته این روزنامه عبری، بازداشت فلسطینی‌ها‌ بیش از گنجایش زندان‌های رژیم صهیونیستی به منزله کار گذاشتن بمب ساعتی در داخل زندان و به خطر انداختن موقعیت مقامات صهیونیست در خارج از سرزمین‌های اشغالی و در دادگاه‌های بین‌المللی است. یدیعوت آحارونوت افزود: «رئیس شاباک به شدت از سیاست وزارت امنیت داخلی تحت مدیریت بن گویر و مدیریت زندان‌های اسرائیل انتقاد کرده است.»
در این سند آمده است: «بحران کنونی، پیامدهای استراتژیک منفی برای اسرائیل دارد. بیم آن می‌رود که تجارت امنیتی با کشورهای غربی به عنوان مهم‌ترین دوستان اسرائیل متوقف شود؛ این کشورها، ادامه این تبادلات را مشروط به ارائه دلایلی مبنی بر عدم نقض قوانین بین‌المللی در این زمینه دانسته‌اند.»
این سند تأکید کرده است: «شرکای بین‌المللی اسرائیل، ادعاهایی را درباره شرایط بازداشت زندانیان و نوع رفتار با آنها مطرح کرده‌اند. به نظر می‌رسد شرایط بازداشت و نوع رفتار مانند ضرب و جرح، توهین، دشنام، تهدید، فقدان سازوکار نظارت کافی بر رفتار و عملکرد اسرائیل در جلوگیری از بازدیدهای صلیب سرخ از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها به عنوان عناصری مهم در این زمینه به شمار آیند.»
رئیس شاباک تأکید کرده است: «موضوع شرایط بازداشت زندانیان در قوانین بین‌المللی به صورت واضح تدوین شده است و در پس زمینه این موضوع درخواست دادستان دیوان بین‌المللی دادگستری برای بازداشت نتانیاهو و یواو گالانت وزیر جنگ این رژیم قرار دارد.
 این امر، اسرائیلی‌ها را در معرض پیگرد قضایی در دادگاه کیفری بین‌المللی قرار می‌دهد.» یدیعوت آحارونوت همچنین تأکید کرد: «ممکن است رفتارهای اسرائیل به عنوان جنایت بین‌المللی، رفتار غیرانسانی، نقض کنوانسیون‌ها و پیمان‌های بین‌المللی مانند کنوانسیون منع شکنجه به شمار آید.»