بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۴۴۲
سرپرست و کاردار سفارت ایران در لندن با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته درباره تحرکات هنجارشکنانه تعداد معدودی از عناصر ضد انقلاب در چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران در انگلیس، تصریح کرد: معاندان و متجاوزان به حقوق ایرانیان باید بدانند که دوران تساهل با آنان به سر آمده است و به زودی برای رفتار متجاوزانه خود باید پاسخگو باشند.

علی‌ متین‌فر در لندن، گفت: همانگونه که پیش تر نیز خدمت هموطنان عزیز عرض کرده‌ایم، سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن همواره حمایت و ارتباط با ایرانیان مقیم بریتانیا را یکی از وظایف ذاتی و غیرقابل تردید خود می‌داند. این وظیفه ذاتی، حتی فراتر از خدمات مختلف کنسولی است و حمایت از حقوق ایرانیان عزیز در تعامل با نهادهای مرتبط دولت بریتانیا از جمله اموری است که ما در سفارت روی آن تمرکز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در هفته‌های گذشته هموطنان عزیز مقیم، با شرکت در مرحله اول و دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، نقش مهمی در شکل‌گیری حماسه مشارکت مردمی در خارج از کشور را بر عهده داشتند، به گونه‌ای که به‌رغم بی‌اخلاقی‌های افراد و گروه‌های معاند، مشارکت هموطنان عزیز مقیم بریتانیا رشدی بیش از ۲۴ درصد نسبت به انتخابات دوره سیزدهم را ثبت کرد که همین به نوبه خود جای قدردانی و سپاسگزاری دارد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تا به نتیجه رساندن و پاسخگو کردن این افراد، موضوع را با جدیت ادامه خواهد داد.کاردار سفارت ایران با اشاره به اینکه «مزاحمت‌ها و بی‌اخلاقی‌های معدود افراد معاند، رنجش‌هایی را برای برخی از هموطنان عزیز ایجاد کرد»، افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن با علم به وجود چنین جریان بی‌اخلاقی که برای رسیدن به هدف خود تمام معیارهای انسانی را زیر پا می‌گذارد، ارتباطات متعددی با مقام‌های ذیربط در بریتانیا برقرار و از آنان درخواست کرد که با نفرت‌پراکنی، توهین و رفتارهای نژادپرستانه و اسلام‌هراسانه این افراد در پیش، حین و پس از برگزاری انتخابات برخورد کند.

متین‌فر گفت: متاسفانه و به‌ رغم تعهد دولت بریتانیا، در برخی از شعب اخذ رای، این افراد مزاحمت‌هایی را برای شهروندان عزیز ایرانی و حتی غیر ایرانی مانند عابران و همسایگان ایجاد کردند و همین مساله، پیگیری حقوقی برای پاسخگو کردن این افراد را که به صورت مستقیم با برخی گروه‌های تروریستی همکاری دارند، بیش از پیش برای ما ضروری کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل، سفارت جمهوری اسلامی ایران پیگیری حقوقی مزاحمت‌ها، نفرت پراکنی‌ها و نقض حقوق هموطنان در همان زمان برگزاری انتخابات را با جمع آوری مدارک در ارتباط با پلیس و در مرحله بعد با نهادهای قضایی بریتانیا، آغاز کرد.

به گفته دیپلمات ارشد کشورمان در لندن، سفارت از زمان برگزاری انتخابات تاکنون از دو طریق، مدارک درباره تعرضات به هموطنان را جمع آوری کرده است. وی در این باره توضیح داد: از یک سو از هموطنان عزیز در خواست کردیم که مدارک موجود از قبیل ویدئو، عکس و هر مدرک دیگری را که از متعرضان در اختیار دارند برای ما ارسال کنند که تاکنون موارد متعددی برای ما ارسال شده و در مرحله بررسی همه این مدارک با رعایت همه ملاحظات ممکن هستیم. از سوی دیگر مدارک موجود از تعرضات معاندان که توسط دوربین‌های مدار بسته ثبت و یا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیز جمع‌آوری شده است و به موازات مدارک ارسالی از سوی هموطنان در حال بررسی برای ارائه به محاکم قضایی و در نهایت پاسخگو کردن متعرضان هستیم.

کاردار سفارت ایران، تاکید کرد: هموطنان محترم مطمئن باشند که همه مدارک ارسالی و جمع‌آوری شده با دقت و با همکاری مشاوران حقوقی و وکلای برجسته بررسی و برای طرح شکایت به صورت مقتضی در اختیار محاکم صلاحیت دار در بریتانیا قرار داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فرآیند پیگیری ممکن است زمان‌بر باشد، خاطر نشان کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تا به نتیجه رساندن و پاسخگو کردن این افراد، موضوع را با جدیت ادامه خواهد داد.

متین‌فر اضافه کرد: در داخل ایران نیز نهادهای مرتبط فعالانه به دنبال پاسخگو کردن افرادی هستند که حقوق شهروندان ایرانی را در خارج از کشور نقض کرده‌اند. این نهادها به صورت مقتضی و در حدود اختیارات خود برای حمایت از حقوق ایرانیان خارج از کشور با استفاده از مکانیسم‌های داخلی فعال شده‌اند.

عناصر وابسته به گروه‌های ضد انقلاب در جریان برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در انگلیس با تجمع مقابل شعب اخذ رای و اقدامات هنجارشکنانه، عصبانیت خود را از حضور پرشور ایرانیان مقیم پای صندوق‌های رای به نمایش گذاشتند. بر اساس گزارش‌ها پلیس در مرحله نخست انتخابات، ۶ نفر و در مرحله دوم نیز ۴ نفر از این افراد خشوت‌طلب را به دلیل ایجاد مزاحمت، بازداشت کرد.

کاردار سفارت ایران تصریح کرد: معاندان و متجاوزان به حقوق ایرانیان باید بدانند که دوران تساهل با آنان به سر آمده است و به زودی برای رفتار متجاوزانه خود باید پاسخگو باشند.

منبع: ایرنا