صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۸۸۷
پایگاه بصیرت / عزیزه هاشمی/ گروه جوان

یکی از دغدغه‌های والدین در فصل تابستان، مجاب کردن نوجوانان برای فعال و سرگرم ماندن در تعطیلات پس از سال تحصیلی است؛ مسئله‌ای که خانواده‌ها را با چالش روبه‌رو کرده است. در ادامه روش‌های گوناگونی برای سرگرم کردن فرزندان نوجوان با فعالیت‌های جذاب و در عین حال مفید بیان شده است.
همفکری/ کنار فرزند نوجوان‌تان بنشینید. با دقت به حرف‌هایش گوش بدهید و به خواسته‌هایش توجه کنید. سپس نظرات خودتان را هم با او در میان بگذارید. بعد از آنکه هر دو طرف اهداف‌تان را توضیح دادید، نقاط مشترک را بیابید و بر اساس آنها، برای تابستان برنامه‌ریزی کنید.
انعطاف‌پذیری/ حتی اگر برنامه‌ریزی دقیقی در نظر گرفته باشید، مسائلی وجود دارند که دستخوش تغییر می‌شوند. برای نمونه، ممکن است نوجوان‌تان را در یک کلاس فرهنگی، هنری یا ورزشی نام‌نویسی کنید؛ اما پس از چند جلسه مشاهده کنید که به آن موضوع علاقه‌مند نیست. پس انعطاف‌پذیر باشید و بر روی برنامه از پیش تدوین شده‌تان پافشاری نکنید!
زمان استراحت/ فراموش نکنید که پس از یک سال تحصیلی سخت و طولانی، نوجوان شما خسته است. او نیاز دارد مدت زمانی را فارغ از روزمرگی‌های مدرسه باشد. همان طور که خودتان در کودکی و نوجوانی این طور می‌خواستید. به آنها فضا و زمان لازم برای استراحت را بدهید و کمک کنید توان ذهنی‌شان را بازیابی کنند.
اجازه دهید فرزندتان کودکی کند/ از یاد نبرید که نوجوان‌تان هنوز کودک است و به فرصتی برای بازی و استراحت احتیاج دارد، حتی نیاز دارد زمانی را دور و بر پدر و مادرش باشد. پس تمام تابستانش را با برنامه‌های فشرده برای رشد و بزرگ شدن پر نکنید!
در کنار هم خوش باشید/  از اوقاتی که در کنار هم هستید، لذت ببرید. عصرها زمانی را با هم بگذرانید. از او سؤال کنید روز برایش چطور سپری شده، با هم فیلم‌های مفرح تماشا کنید یا به همراه یکدیگر از شنا و دیگر تفریحات مختص تابستان لذت ببرید.