صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۹۶۰
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) www.basirat.ir ما در طول این چند ده سال داشته‌ایم مجالسی را که کارهایی کردند که مردم نپسندیدند این کارها را و‌ از این کارها خوششان نیامده؛ نتیجه این شده که عوامل آن کارها از چشم مردم افتادند. ما اینها را در این سالها تجربه کردیم و مشاهده کردیم. تک‌تک نمایندگان محترم باید به این نکته‌ی «پاسخگویی» توجّه داشته باشند؛ رفتارشان، گفتارشان، نطقشان، رأیشان، موضعگیری‌شان را با توجّه به این نکته تنظیم بکنند. 31/4/03

دانلود pdf

دانلود word

▼ حرف روز 

خنجری کاربردی‌تر از منشور سازمان ملل

تکرار عملیات طوفان‌الاقصی با حمله پهپاد «یافا» به تل آویو، مرکز رژیم صهیونیستی به معنای تثبیت قدرت مقاومت و از دست رفتن قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی است. رسیدن قدرت پهپادی انصارالله یمن به دریای مدیترانه، نویدبخش قدرت جدیدی در معادلات بین‌المللی است که امتداد آن از دریای سرخ تا مدیترانه است و قطعاً برای محور عبری ـ غربی هزینه‌بر خواهد بود.

 با توجه به اهمیت عملیات پهپاد یافا که در عمق سرزمین‌های اشغالی (به تعبیر خود صهیونیست‌ها طوفان‌الاقصی دیگری بود) معادلات منطقه را به نفع مردم فلسطین رقم خواهد زد و شاید به جرئت بتوان گفت پس از عملیات وعده صادق، این عملیات دومین اتفاقی است که توانست ذهن جامعه صهیونیستی را برای فروپاشی هر چه سریع‌تر اسرائیل آماده کند.

بررسی قابلیت‌های پهپاد یافا نشان می‌دهد، محور مقاومت به لحاظ نظامی در وضعیت ایده‌آلی قرار دارد و ممکن است سلاح‌های راهبردی دیگری نیز رونمایی شود و رژیم صهیونیستی را غافلگیر کند. بنا بر اعلام نیروهای مسلح یمن، پهپاد یافا که قابلیت‌هایی، همچون 1ـ دوربرد و چند قابلیتی بودن2ـ کلاهک انفجاری قوی و 3ـ قابلیت پنهان شدن از رادارها و پدافندها را دارد، می‌تواند مثلث وحشت در سرزمین‌های اشغالی باشد؛ به گونه‌ای که در یک سمت مثلث حزب‌الله و در سمت دیگر انصارالله یمن و در سمت دیگر آن مردم غزه و مقاومت باشد.

از سوی دیگر، روزنامه «الاخبار» به نقل از یک مقام یمنی نوشته است: «مرحله پنجم عملیات‌ها غافلگیری‌های بسیار زیادی برای صهیونیست‌ها خواهد داشت. ما مصمم هستیم که تعداد زیادی از بنادر و اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی در حیفا، تل‌آویو و دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی را هدف حملات خود قرار دهیم. برخی از این عملیات‌ها به تنهایی و برخی از آنها با هماهنگی چهار جبهه، یعنی عراق، سوریه، لبنان و یمن انجام خواهد شد.»

بنابراین، خنجر یمنی که این روزها در قلب صهیونیست‌ها قرار دارد، نویدبخش آینده‌ای روشن برای مردم فلسطین است. موضوعی که نشان می‌دهد یمن و محور مقاومت مجبور هستند به جای سازمان ملل و کشورهای مدعی، روند نسل‌کشی را در نوار غزه متوقف کنند و این به معنای آن است که یمن و جبهه مقاومت برای تحقق صلح بشری نهایت هزینه را پرداخت می‌کنند، اما در مقابل جبهه کفر و نفاق و استکبار به دنبال بحران‌زایی و تشدید تنش‌ها هستند.

(اکبر معصومی)

 

▼ گزارش روز

واردات خودروهای دست دوم و چالش‌های آن

با وجود گذشت زمان نسبتاً زیادی از مصوبه واردات خودروهای دست دوم، آیین‌نامه اجرایی آن تهیه و ابلاغ نشده و عملاً این فرآیند متوقف شده بود تا اینکه چند روز پیش این آیین‌نامه ابلاغ و فرآیند واردات خودروهای دست دوم به جریان افتاد. در این موضوع نکات قابل توجه بسیاری وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

1- این مصوبه دو هدف عمده را دنبال می‌کند؛ هدف اول شکستن انحصار و ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو و در نتیجه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی در وضعیت جدید است و هدف دوم نیز تأمین بخشی از نیاز بازار به خودرو و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا با استفاده از منابع کمتر است. به نظر می‌رسد، این دو هدف به صورت نسبی محقق می‌شود؛ ولی اگر انتقال فناوری اتفاق نیفتد، نوعی وابستگی پنهان ایجاد می‌کند. در این مصوبه تصریح شده است خودروهای وارداتی باید از مبدأ کره جنوبی، ژاپن و اتحادیه اروپا باشد؛ ولی تنوع شرکت‌ها و خودروها باعث می‌شود که عملاً انتقال تکنولوژی و خدمات پس از فروش به ایران اتفاق نیفتد؛ ضمن اینکه الزام انتقال تکنولوژی برای واردات خودرو در این قالب برداشته شده است. بنابراین، واردات لوازم و خدمات پس از فروش در آینده از مسیرهای مبهم صورت خواهد گرفت و در آینده نوعی مصارف ارزی دائمی و همچنین وابستگی پنهان گریبان‌گیر کشور خواهد شد.

2- یکی از چالش‌های اساسی این طرح محل تأمین ارز آن است؛ در این آیین‌نامه در موضوع تأمین ارز به صورت ابهام‌آمیز اجازه واردات از محل صادرات یا ارزهای خارج از کشور داده شده است. نکته قابل توجه اینکه افراد عادی جامعه منابع ارزی خارج از کشور ندارند و لذا تأمین ارز از بازار آزاد انجام خواهد شد و این اقدام تعادل عرضه و تقاضا در بازار آزاد ارز را بالا می‌برد. افزایش تقاضا به افزایش قیمت ارز منجر شده و افزایش قیمت ارز پیامدهای تورمی وسیعی را به همراه خواهد داشت.

3- اگرچه دولتمردان سیزدهم قصد دارند به هر قیمتی که شده طرح‌های نیمه‌تمام خود را به انتها برسانند و در حد توان به وعده‌های خود عمل کنند، اما از نگاهی دیگر عملیاتی شدن این آیین‌نامه در روزهای پایانی دولت سیزدهم، سبب می‌شود که دولت چهاردهم در شروع کار با چالشی اساسی در این حوزه مواجه باشد و حتی نگاه خیرخواهانه دولت سیزدهم را تحت‌الشعاع قرار دهد.

سخن پایانی اینکه اگر واردات خودرو کارکرده با قیود زیر انجام بشود، بسیاری از نگرانی‌های آن از بین می‌رود:

1- محدود به برخی خودروهای پر طرفدار خارجی باشد که خدمات پس از فروش آنها در دسترس ما باشد.2- منابع ارزی مورد نیاز آن تا سقف محدود و صرفاً از منابع موجود در مرکز مبادله ارز و طلا تأمین شود.3- واردات خودرو صرفاً از طریق شرکت‌های خصوصی و تحت کنترل وزارت صمت انجام شود.

(علی کارگر)

 

▼ خبر ویژه

وحشت رژیم صهیونیستی از حضور ایران در آفریقا

مؤسسه مطالعات امنیت قومی رژیم صهیونیستی می‌گوید، درست است که اکنون رهبران این رژیم با مسائل مهم‌تری، مانند جنگ در غزه و تهدید حزب‌الله در جبهه شمالی مواجه هستند، اما اگر حضور ایران در آفریقا را نادیده بگیرند، در آینده نزدیک نمی‌توانند با ایران در این قاره مقابله کنند. «دنی استرنوویچ» افسر ارشد سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیوینستی به مدت 25 سال و در حال حاضر پژوهشگر برنامه ایران در مؤسسه مطالعات امنیت قومی اسرائیل، خواستار «تدوین راهبردی برای جلوگیری از دستیابی ایران به اهدافش در آفریقا» شد. وی می‌گوید: «قاره آفریقا به دلایل مختلف قاره مورد علاقه ایران از زمان انقلاب اسلامی است و مشترکات بسیاری بین ایران و بسیاری از کشورهای آفریقا وجود دارد، از جمله مبارزه با اشغالگران خارجی، حمایت از اقلیت بزرگ شیعه و استفاده از منابع آن است. در این میان، نزدیکی جغرافیایی آفریقا به خاورمیانه، آن را به منطقه‌ای مهم و جذاب برای رهبران ایران تبدیل کرده است.»

 

▼ اخبار

هشدار بی‌سابقه!

یک رسانه صهیونیستی اعلام کرد، تهدید «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر گسترش دامنه رویارویی نگران‌کننده است و از هفتم اکتبر گذشته تاکنون سابقه نداشته است. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد: «میان تهدید سیدحسن نصرالله و اقداماتش تناسب وجود دارد و ما بارها دیده‌ایم که وی هر آنچه را بگوید، عملی می‌کند.»

این رسانه صهیونیستی افزود:«سیدحسن نصرالله شخصی است که آگاهانه واژگانش را انتخاب می‌کند و تصادفی نیست که وی برای اولین بار از ابتدای جنگ، تهدیدی از این نوع مبنی بر گسترده کردن دامنه آن را مطرح کرده است.» گفتنی است، پیش از این رسانه‌های صهیونیستی نیز بارها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش رژیم صهیونیستی در این منطقه به دام افتاده است.

نامه‌ای خطاب به رهبر ایران

جمعی از جوانان بلژیکی در نامه‌ای به حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، ضمن قدردانی صمیمانه از نامه چندی پیش ایشان در حمایت از تظاهرات همبستگی با مردم غزه در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، نوشتند: «ما عمیقاً تحت تأثیر پیام دعوت شما به عدالت‌خواهی و جست‌وجوی حقیقت و همچنین تعهد تزلزل‌ناپذیر شما به آرمان فلسطین و ستمدیدگان جهان قرار گرفته‌ایم.» در نامه جوانان بلژیکی خطاب به رهبر فرزانه انقلاب آمده است: «تلاش‌های خستگی‌ناپذیر شما برای درک متقابل، عدالت و همبستگی در پرداختن به چالش‌های پیچیده‌ای که با آن روبه‌رو هستیم، از اهمیت اساسی برخوردار است و ما مصمم هستیم درک خود را نسبت به اسلام تعمیق بخشیم.»

در این نامه، حرکت دانشجویان اروپایی و آمریکایی برای حمایت از فلسطین، نشان‌دهنده آگاه شدن جوانان غربی نسبت به بی‌عدالتی‌ها در جهان دانسته و تأکید شده است: «مشتاقانه منتظر ادامه این تبادل پربار روحیه گفت‌وگو و همکاری سازنده هستیم.»

ترامپ ببازد، با جنگ داخلی آمریکا را نجات می‌دهیم

یک قانونگذار در سطح ایالتی تهدید کرده است چنانچه دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست بخورد، در آمریکا جنگ داخلی به راه خواهد افتاد.«جورج لانگ» نماینده سنای ایالتی «اوهایو» ظاهراً تهدید کرده است چنانچه دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر پیروز نشود، در ایالات متحده جنگ داخلی به راه خواهد افتاد. لانگ این اظهارات را در جریان یک سخنرانی برای معرفی «جی دی وانس»، زوج انتخاباتی دونالد ترامپ مطرح کرد. او در آن سخنرانی گفت: «ترس من این است که اگر این یکی را ببازیم، نجات دادن کشور مستلزم به راه افتادن جنگ داخلی خواهد بود و کشور نجات پیدا خواهد کرد.» وی در ادامه گفت: «این بزرگ‌ترین آزمایش در تاریخ بشریت است و اگر کارمان به جنگ داخلی برسد خوشحالم که آدم‌هایی مثل اعضای گروه «موتورسواران حامی ترامپ» داریم.» او اندکی بعدتر از سخنانش عقب‌نشینی و عذرخواهی کرد. لانگ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من بابت بیان این اظهارات تفرقه‌افکنانه متأسفم.»

تحریم نتانیاهو در کنگره آمریکا

رسانه‌های آمریکایی از بازداشت بیش از ۳۰۰ معترض به سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا خبر دادند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با بیان اینکه این افراد خواستار توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی بودند، نوشت: «حصاری در اطراف ورودی ساختمان کنگره و هتل محل اقامت نتانیاهو کشیده شده است.» طبق این گزارش، پلیس کنگره و نیروهای امنیتی سرویس مخفی آمریکا فعالیت‌های تفتیش و حفاظت در حین حضور نتانیاهو در واشنگتن را تشدید کرده‌اند. خبرگزاری «رویترز» نیز گزارش داد: «پلیس کنگره آمریکا تظاهرات‌کنندگانی را که برای اعتراض به سخنرانی نتانیاهو و درخواست پایان جنگ غزه وارد ساختمان کنگره شده بودند، دستگیر کرد.» پیش از این نیز «کریس ون‌هولن» سناتور ارشد دموکرات با بیان اینکه در سخنرانی نتانیاهو در کنگره حاضر نمی‌شود، از دیگر همکاران خود نیز درخواست کرده بود که همین کار را انجام بدهند.

▼ اخبار کوتاه

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی با بیان اینکه روند گرمای هوا در ایران دو برابر جهان است، گفت: د«ر زمان حاضر دمای هوای جهان بیش از یک درجه نسبت به انقلاب صنعتی افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که ایران طی ۵۰ سال گذشته ۲ درجه گرم‌تر شده است.» «ضیاییان» در این زمینه با بیان اینکه تغییرات رژیم بارشی مشاغل گوناگون، از جمله کشاورزی و به‌تبع آن امنیت غذایی جهان و ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: «همچنین منابع آبی کشور به‌دلیل افزایش تبخیر و تعرق تحت‌تأثیر این شرایط قرار می‌گیرد؛ به‌طوری که آب تجدیدپذیر کاهش چشمگیری می‌یابد.»

طبق گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف‌کننده به ۱۹۳ در تیر ماه امسال رسیده که نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در تیر ماه امسال به ۱.۹۵ درصد کاهش یافته که کمترین رقم در ۱۶ ماه اخیر است. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ١.٢ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ٢.٤ درصد بوده است. همچنین تورم نقطه به نقطه در تیر ماه امسال با کاهش ۳.۲ واحد درصدی به کانال ۳۰ درصد سقوط کرده و به ۳۹.۴ درصد رسیده است که کمترین تورم نقطه به نقطه در ۱۴ ماه اخیر به شمار می‌آید.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد: «رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب ۸ مورد کشتار علیه غیرنظامیان در نوار غزه شد که در نتیجه آن ۸۴ نفر شهید و ۲۲۹ نفر دیگر مجروح شدند.» با احتساب این شهدا، از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و همزمان با عملیات طوفان الاقصی تاکنون ۳۹ هزارو ۹۰ نفر در غزه شهید و ۹۰ هزار و ۱۴۷ نفر دیگر مجروح شدند.

در ادامه مخالفت‌ها با سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا، یک سناتور ارشد مستقل نیز در این زمینه اظهار نظر کرد. «برنی سندرز» گفت: «دیوان کیفری بین‌المللی ممکن است به زودی حکم بازداشت نتانیاهو را صادر کند، کسی که قرار است در کنگره سخنرانی کند.» شبکه «الجزیره» به نقل از سندرز گزارش داد: «دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره مایه شرمساری است و با تأسف به آن نگاه خواهد شد.»

یک رسانه صهیونیستی گزارش داده است، نخست‌وزیر این رژیم در سخنرانی خود در کنگره آمریکا از یک «طرح منطقه‌ای جدید» برای مقابله با ایران رونمایی خواهد کرد. روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» به نقل از یک منبع که همراه با نتانیاهو به آمریکا سفر کرده است، به روزنامه صهیونیستی گفت: «نتانیاهو چالش‌هایی را که محور شرارت ایران پیش روی اسرائیل، کشورهای منطقه و ایالات متحده قرار می‌دهند، مطرح خواهد کرد.»