صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۹۶۳
رییس سازمان فضایی ایران از نخستین پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

نشست خبری رئیس سازمان فضایی ایران صبح امروز با موضوع تشریح پیشرفت پروژه‌های فضایی و ارائه برنامه سال 1403 برگزار شد.

حسن سالاریه؛ رییس سازمان فضایی در ابتدای این نشست اظهار کرد: مهم‌ترین اتفاق صنعت فضایی ایران در سه سال گذشته احیای شورای عالی فضایی است که بالاترین مرجع سیاستگذاری صنعت فضایی کشور است. در آذرماه ماه سال 1400 نخستین جلسه و در خردادماه سال جاری جلسه سوم برگزار شد.

وی ادامه داد: در جلسه اول شورای عالی فضایی مسائل مهمی مطرح شد و پروژه‌های زیادی استارت خورد. در جلسه دوم شورا برنامه 10 ساله مصوب شد و در جلسه سوم نیز گزارشی از وضعیت پروژه‌ها ارائه شد.

رییس سازمان فضایی بیان کرد: ایجاد دبیرخانه شورای عالی فضایی، تدوین برنامه و رصد برنامه‌ها ماحصل این جلسات شورای عالی فضایی بود.

سالاریه گفت: در سه سال گذشته پروژه‌های زیرساختی در صنعت فضایی ایران آغاز و انجام شد که شاخص‌ترین آن پایگاه فضایی چابهار بود که 10 سال زمین آن در اختیار سازمان فضایی بود اما اقدامی صورت نگرفته بود.

وی ادامه داد: پایگاه فضایی چابهار در سه فاز برنامه‌ریزی شد که تا پایان سال بهره‌برداری از فاز اول آن آغاز و نخستین پرتاب آن انجام خواهد شد. با فعال شدن پایگاه فضایی چابهار دسترسی به مدارهای با شیب‌های مختلف فراهم خواهد شد.

رییس سازمان فضایی ایران از احداث آزمایشگاه کلاس یک تُن خبر داد و گفت: تا پایان سال زیرساخت فیزیکی این آزمایشگاه آماده می‌شود، وجود چنین آزمایشگاهی منجر به افزایش ساخت ماهواره، افزایش کیفیت ماهواره و ساخت ماهواره با اجرام بالا می‌شود.

وی، همچنین از پرتاب ماهواره بومی کوثر در آبان ماه 1403 خبر داد و اظهار کرد: این ماهواره توسط بخش خصوصی ساخته شده است. در دولت سیزدهم بخش خصوصی ما در حوزه‌های تامین تجهیزات و سیستم‌ها فعال شدند و قراردادهای بزرگی با بخش خصوصی منعقد شد.

سالاریه با اعلام اینکه طراحی‌های منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی انجام شده و‌ امسال پرتاب آزمایشی داریم، گفت: امیدواریم که سال آینده بتوانیم پرتاب های اصلی را داشته باشیم.

وی گفت: ما ماهواره‌های مختلفی داریم که شامل ماهواره‌های سنجشی ـ ارتباطی، ناوبری، تحقیقاتی، سنجشی ـ راداری و ... هستند. ماهواره‌های ارتباطی براساس نقل و انتقال داده تقسیم‌‌بندی می‌شوند و به لحاظ تکنولوژی مزایایی دارد. منظومه شهید سلیمانی نیز یک مجموعه باند باریک است و پلتفرم آن به لحاظ سوخت و انرژی سبک‌تر و کاربری آن نیز IOT است.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد ما در جنگل‌ها وجود آتش را پایش کنیم یا بخواهیم لوله‌های آب و نفت را پایش کنیم، به جای اینکه از نفر یا پهپاد استفاده کنیم از حسگرها استفاده می‌شود و داده‌ها را به ایستگاه منتقل می‌کند.

رییس سازمان فضایی با بیان اینکه پروژه‌های مختلفی را در بخش خصوصی تعریف کردیم، تصریح کرد: سری ماهواره‌های پژوهش در پژوهشگاه فضایی تعریف شد که مناقضه تعدادی از آنها در سال 1402 و تعدادی در 1403 برگزار شده است. 4 مجموعه از ماهواره‌های پژوهش به نتیجه رسیده و سری‌های بالاتر به تدریج انجام می‌شود. منظومه‌های دیگری نیز تا پایان سال 1403 انجام می‌شود که تعدادی از آنها مناقصه شده و تعدادی نیز در حال انجام است.

وی با اشاره به تکمیل پروژه‌های سال‌های گذشته توضیح داد: نمونه کیفی ماهواره ناهید 2 و نمونه پروازی آن، ماهواره طلوع 3 در سال گذشته رونمایی شد. بلوک انتقال مداری سامان، ماهواره ظفر و طلوع از جمله پروژه‌هایی است که برای تکمیل آنها تلاش می‌کنیم. ماهواره ظفر 2 و طلوع به‌زودی پرتاب می‌شود.

سالاریه گفت: صنعت فضایی ایران صنعت جوانی است و باید پرتاب‌های زیادی انجام شود تا به تثبیت برسد.

وی با اشاره به تعریف پروژه‌های جدید گفت: 2 ماهواره سنجشی پارس 2 و 3 کارهای آن با دقت انجام می‌شود که پارس 2 با دقت تصویربرداری 8 متر و 4 متر است. پارس 2 با دقت تصویربرداری دو برابر بهتر از نمونه قبلی است. پارس 2 در مرحله ساخت است و امسال رونمایی می‌شود.

رییس سازمان فضایی بیان کرد: ماهواره‌های راداری را تعریف کردیم که راد 1 و راد 2 است که راد 1 با دقت 50 متر و راد 2 با دقت 20 متر است. ماهواره‌های پارس سنجشی اپتیکی و ماهواره‌های راد سنجشی راداری هستند.

سالاریه گفت: طلوع 3 و ظفر 2 آذرماه و دی ماه با پرتابگر خارجی پرتاب خواهند شد. همچنین بلوک انتقال مداری سامان و یک ماهواره تحقیقاتی در مرداد پرتاب می‌شود و مجموعاً امسال بین 6 تا 8 پرتاب خواهیم داشت.