صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۵۳۱
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
در صورت حمایت از تولید و ثبات اقتصادی نرخ ارز نیز آرامش می‌یابد و توطئه کسانی که مایل به ایجاد التهاب ارزی هستند و برای تنگ‌تر شدن معیشت مردم برنامه‌ریزی می‌کنند خنثی می‌شود، بنابراین باید از این وضعیت عبور کنیم تا مردم و بازار راه درست را بروند
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با مجتبی یوسفی

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بصیرت در خصوص نوسانات ارزی و نرخ‌های افزایش یافته غیر واقعی طی روز‌های گذشته گفت: نرخ ارز از نظر علم اقتصاد بسته به عواملی افزایش می‌یابد به این معنا که نرخ ارز تابع عرضه و تقاضاست. تا زمانی که عوامل تاثیرگذار در اقتصاد و در بخش سیاست کلان روی نرخ ارز اثر نگذارد نمی‌توان گفت نرخ ارز دچار تغییر خاصی شده است مگر اینکه در نرخ ارز دستکاری‌هایی خارج از بازارساز اصلی یعنی بدون دخالت بانک مرکزی انجام شده باشد.

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: بازارساز غیر واقعی یعنی دلالان و سوء استفاده‌کنندگان در بزنگاه‌هایی مثل حمله اسرائیل به میهمان عزیزمان در تهران یا پاسخ قاطع و کوبنده‌ای که ایران به رژیم ددمنش صهیونیستی می‌دهد از تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای برای بهره‌برداری‌های مالی و مادی خود سوء استفاده می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: افراد سودجو یا دلالان و سوداگران اعم از داخل و خارج کشور بازار ارز را به نوعی مدیریت می‌کنند که هم تحت فشار تحریم‌ها باشد و هم نرخ‌های واقعی برای فشار بیشتر به اقتصاد و معیشت مردم ایجاد شود در حالی که این نرخ‌ها به هیچ وجه قیمت واقعی ارز نیست.

وی در ادامه بحث یادآور شد: کسانی که مردم را تحت فشار معیشتی و انتظارات تورمی قرار می‌دهند قطعا دوستان مردم نیستند اعم از اینکه در داخل کشور باشند یا خارج، اقتصاد ایران را تحریم کنند چه با سوداگری بساط قیمت در بازار ارز را به هم بریزند و نگرانی مردم را افزایش دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: مردم به عینه شاهد هستند اتفاق خاص یا تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری جدیدی در مولفه‌های اقتصادی رخ نداده که زمینه‌ساز افزایش نرخ ارز باشد.

وی افزود: زمانی که تصمیمات کلانی در مولفه‌های اقتصادی رخ نداده و هنوز رئیس‌جمهور کابینه خود را معرفی نکرده نرخ ارز به خودی خود نباید دچار تغییرات محسوسی شود؛ به خصوص گران‌تر شدن، لذا نوسانات ایجاد شده در بازار‌های مالی مثل بازار ارز و بازار سرمایه حاصل فضاسازی عده‌ای دلال و سوداگر برای بر هم زدن آرامش و معیشت مردم و ایجاد انتظارات تورمی است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: دلالان و سوداگران از این فضا نهایت سوء استفاده را می‌برند. آن‌ها در طی سال‌های گذشته بار‌ها و بار‌ها نشان داده‌اند در تنش‌های سیاسی و نظامی با اثر گذاشتن روی روان جامعه به دنبال کسب منفعت خود هستند، لذا مردم نباید به این مسئله توجه کنند.

وی در این باره یادآور شد: دولت و مجلس بر آن است تا همه راه‌هایی که منجر به بهبود وضعیت اقتصادی می‌شود را با اتخاذ سیاست‌های درست دنبال کند تا به نتایج دلخواه برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: قطع به یقین در حوزه سیاست‌های اقتصادی باید ثبات را در صدر فهرست قرار دهیم در این صورت ارزش به پول ملی باز می‌گردد و ریال تقویت می‌شود.

مجتبی یوسفی نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: دولت و مجلس معتقدند نوع برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که تکانه‌هایی که در اثر تنش‌های سیاسی و نظامی ایجاد می‌شود منجر به کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن آب شدن سرمایه‌های مردم نشود.

وی در این باره یادآور شد: در این صورت دشمن اعم از داخلی و خارجی برای سودجویی خود نمی‌تواند مردم را تحت فشار اقتصادی و نوسانات نرخ ارز قرار دهد.

مجتبی یوسفی گفت: در صورت حمایت از تولید و ثبات اقتصادی نرخ ارز نیز آرامش می‌یابد و توطئه کسانی که مایل به ایجاد التهاب ارزی و هستند و برای تنگ‌تر شدن معیشت مردم برنامه‌ریزی می‌کنند خنثی می‌شود، بنابراین باید از این وضعیت عبور کنیم تا مردم و بازار راه درست را بروند و به این تکانه‌ها توجه نکنند.