صبح صادق >>  فرهنگ >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۸۱۹
آیین گرامیداشت روز خبرنگار به میزبانی بسیج رسانه برگزار شد
پایگاه بصیرت / احسان بهاری/ کارشناس سیاسی

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «رژیم صهیونیستی گودال‌هایی به وسعت و حجم خود حفر می‌کند که به تدریج خود را دفن خواهد کرد و وقتی پاسخ محکمی دریافت کنند، می‌فهمند در محاسبه اشتباه کرده‌اند، مدام در محاسبه اشتباه می‌کنند و این بار هم این اشتباه را تکرار کردند.»

«سرلشکر حسین سلامی» فرمانده کل سپاه در آیین گرامیداشت روز خبرنگار که از سوی بسیج رسانه برگزار شد، با بیان اینکه انسان‌ها جهان را آنگونه می‌سازند که افکار و آرا و اندیشه‌های آنان شکل می‌گیرد، اظهار کرد: «اینکه گاهی مقالاتی درباره تصرف قلب‌ها و اذهان منتشر می‌شود، به این مفهوم است که ذهن‌ها و قلب‌ها که مرکز معرفت و شناخت و محاسبه‌گری انسان است، هدف قرار گرفته است‌.» وی گفت: «امروز انسان‌ها و ذهنیت‌های اجتماعی و نگرش‌ها و عقاید هستند که اساس شکل‌دهی به زندگی اجتماعی بشر است و هرکس بهتر تصویر را بسازد و واقعیات را بهتر نشان دهد، موفق‌تر است‌.»

سرلشکر سلامی با بیان اینکه امروز همه در جهان و به‌ویژه کسانی که روش‌های‌شان با ارزش‌های‌شان متفاوت است، از هر روشی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند، اظهار کرد: «بسیاری از دروغ‌ها و تهمت‌ها که به ملت‌ها و کشورها زده می‌شود، از پیش‌فرض‌ها نشئت می‌گیرد و بین مفاهیم و مصادیق فاصله زیادی وجود دارد و هیچ خویشاوندی بین آن دو وجود ندارد.»

وی افزود: «ساخت ذهن مهم‌ترین عنصر قدرت یک جامعه است. تخریب شخصیت ذهنی یک جامعه خطرناک‌ترین تهدیدی است که یک جامعه با آن روبه‌روست. ما در قلب نبردی زندگی می‌کنیم که در آن هر روز افکار و اندیشه‌ها شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد و رسالت خبرنگاری این است که قدرت تفکیک و تشخیص را در جامعه ایجاد کند.»

فرمانده کل سپاه یادآور شد: «نابینایی سیاسی و اجتماعی و کورشدگی فرهنگی از خطرهایی است که جوامع را تهدید می‌کند. آگاهی به اندازه ایمان در یک جامعه ارزش دارد. جامعه کامل با ایمان و با آگاهی کامل است که دارای فهم سیاسی و قدرت تشخیص بالاست. دارای جریاناتی است که قادر باشند حقیقت را نگارش کنند که این سخت‌ترین کار در دنیای امروز است‌.»

سرلشکر سلامی تأکید کرد: «کلمات خبرنگاران از میدان مین عبور می‌کند، مدام با موانع روبه‌رو و خدشه‌دار می‌شود. خبرنگاران در قلب حوادث حضور دارند و آنها را می‌بینند.»

وی افزود: «شهادت شهید زاهدی ما را به وعده صادق هدایت کرد که از استثنایی‌ترین و بی‌نظیرترین حوادث تاریخی بود. بعد از آن حوادث دیگری رخ داد. جهان در اشغال و تسخیر حوادث است و از اتصال نقاط، می‌توان حوادث مجزا را با یک خط به ‌هم ترکیب کرد و یک آگاهی و دید به جامعه داد که این همان کار خبرنگاران است.»
فرمانده کل سپاه تأکید کرد: «خبرنگار دروغ‌پرداز نیست، حقیقت‌بین است و باید بتواند میان دروغ و حقیقت جداسازی کند و به جامعه، شعور و آگاهی دقیق بدهد. خبرنگاران می‌توانند واقعیات را به گونه‌ای بازتاب دهند که قلب‌ها را مضطرب، ناامید و افسرده کنند. به کلماتی که کنار هم قرار می‌گیرند، باید توجه کنید، به آهنگ کلام و نوع قضاوت خود فکر کنید؛ چراکه هر خبر شما یک تغییر در جامعه ایجاد می‌کند.»

سرلشکر سلامی گفت: «خبرنگار باید در کوران حوادث کوه آرامش و امنیت روانی باشد. ما با خبرنگاران بسیار زندگی می‌کنیم و در حوادث مختلف کنار آنان قرار داریم. چه در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و چه در خط مقدم جبهه و جنگ آنان را کنار خود داریم‌ و حتی گاهی آنان از ما جلوتر هم می‌روند و در قلب حوادث یک حضور بدون استتار و اختقا دارند؛ چراکه باید مشاهده و روایت کنند و به همین دلیل این‌همه شهید خبرنگار داریم‌.»

وی ادامه داد: «دنیای خبرنگاری دنیای احساس مسئولیت سنگین است‌. این دنیا جذاب و متنوع و تکرارناپذیر است. گاهی هم ملامت و گاهی تهدید در این حرفه وجود دارد و ما اینها را درک می‌کنیم و به این حرفه احترام می‌گذاریم. خبرنگار زوایای پنهان واقعیات را مجسم می‌کند که این امر بسیار قابل احترام، تعیین‌کننده و تأثیرگذار است.»

فرمانده کل سپاه اظهار کرد: «داستان نبرد بین ما به عنوان اصحاب انقلاب اسلامی با دشمنانی است که می‌خواهند باطل را بر جهان سیطره دهند و شیطان را حاکم کنند و جهانی سرشار از خفقان، دیکتاتوری و بی‌عدالتی بسازند و آن را آزاد و دموکراتیک جلوه دهند.»

سرلشکر سلامی گفت: «دیکتاتورهای بسیاری در جهان می‌شناسیم که همگی دست‌پرورده آموزه‌های غرب بودند. هنر رسانه ‌این است که جلوی کسانی که می‌خواهند جای دیکتاتور با اهل دموکراسی را جابه‌جا کنند، بگیرند.»

وی با اشاره به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، تصریح کرد: «رژیم صهیونیستی در گهواره ترور متولد شده است و هیچ‌کدام از عناصر تشکیل‌دهنده یک ملت را در اختیار ندارد. این رژیم حلقه‌ای از آتش را گرداگرد خود ایجاد کرده و فکر کرده می‌تواند با ترور دانشمندان هسته‌ای مانع دستیابی ملتی به انرژی هسته‌ای شود یا با ترور رهبر یک جریان انقلابی و مبارز و آزادی‌خواه که به دنبال احیای حق تعیین سرنوشت خود و بازپس‌گیری سرزمین‌های غصب‌شده است و او را در سرزمین دیگری هدف قرار دهد، توفیقاتی برای بقای خود به‌دست ‌آورد.»

فرمانده کل سپاه افزود: «اما اینها حفر گودال‌هایی به وسعت و حجم خودشان است که به تدریج خود را دفن خواهند کرد و وقتی پاسخ محکمی دریافت کنند، می‌فهمند در محاسبه اشتباه کرده‌اند، مدام در محاسبه اشتباه می‌کنند و این بار هم این اشتباه را تکرار کردند.»

سرلشکر سلامی با تسلیت شهادت اسماعیل هنیه بیان کرد: «امروز جهان غلبه حوادث بر راهبردهاست و این موضوع در حال گسترش و فراوانی است. امروز شاهد هستیم حوادثی رخ می‌دهد و قدرت‌ها مجبور به اتخاذ راهبردهایی برای مهار حوادث هستند. در جهانی به سر می‌بریم که حادثه‌ها آشوب‌آفرین هستند.»
وی با تأکید بر اینکه خبرنگاری عنصر فداکاری، انسانیت و عاطفه است، گفت: «خبرنگاران اگر نبودند جنایت‌های غیرقابل‌تحمل رژیم جنایتکار صهیونیستی و حامیانش با این پیکرها دفن می‌شد. اگر خبرنگارها نبودند، نمی‌توانستیم عظمت‌های انقلاب اسلامی را به جهان مخابره کنیم. خبرنگاران شکوه را به تصویر می‌کشند. احساس مثبتی می‌دهند و عرق به دین، کرامت و فضیلت را برای جوانان زنده می‌کنند. خبرنگار با احساس‌ترین عضو جامعه است وگرنه خبرنگار نمی‌شد. خبرنگار به ما اراده راسخ و ثبات ‌قدم نشان می‌دهد.»

رسالت خبرنگاران، مقابله با تحریف است
«سردار علی‌محمد نائینی» سخنگوی سپاه نیز در این مراسم در سخنانی به اهمیت کار خبرنگاران اشاره کرد و گفت: «مقابله با تحریف، کار اصلی رسانه و خبرنگاران است که در نبرد رسانه باید با روشنگری و انتقال حقیقت از تحریف حقایق جلوگیری کنند.»وی گفت: «در امر رابطه سپاه با حوزه خبر وقتی به عملیات وعده صادق نگاه می‌کنیم، عملیات‌ رسانه‌ای ما در ابعاد مجاهدت‌های سپاه نیست و ما نتوانستیم این مجاهدت‌ها را آنگونه که شایسته است، منعکس کنیم.»
مغز انسان‌ها میدان جنگ امروز است

«حسین شریعتمداری» مدیر مسئول کیهان نیز در آیین گرامیداشت روز خبرنگار طی سخنان کوتاهی گفت: «سردار سلامی فرمانده محترم سپاه درباره خبرنگار و جایگاه خبرنگار حق مطلب را ادا کردند. ایشان شما را به ملکوت برد و من به ناسوت می‌آورم.» وی در ادامه گفت: «به گزارش دفتر ناتو تا اواخر سال ۲۰۲۱ پنج عرصه و میدان برای جنگ تعریف شده بود، زمین، هوا، دریا، فضا و فضای سایبر، ولی از آن پس عرصه دیگری به پنج عرصه قبلی اضافه شده است و آن عرصه «جنگ شناختی‌» است.«جیمز جوردانو» می‌گوید میدان جنگ در قرن 21، مغز انسان‌هاست. با این توضیح که در جنگ نرم تلاش می‌کنند افکار آدم‌ها در جامعه هدف را به نفع دیدگاه‌های خود تغییر بدهند؛ ولی در جنگ شناختی تلاش می‌کنند سیستم محاسباتی و مبانی اندیشه حریف را به سمت و سوی مورد نظر خود تغییر بدهند.» شریعتمداری در ادامه گفت: «تصور کنید که افرادی به یک کارخانه حمله کرده و آن را تسخیر می‌کنند. در حالت اول که شبیه جنگ نرم است، تولیدات کارخانه را به نفع خود مصادره می‌کنند؛ ولی در حالت دوم که به جنگ شناختی شبیه است، اتاق فرمان کارخانه را تسخیر می‌کنند و به جای کالای الف، دستور و نقشه تولید کالای را که مورد نیازشان است، به اتاق فرمان می‌دهند.» مدیر مسئول کیهان گفت: «در جمهوری اسلامی ایران به برکت باورهای عمیق اسلامی کاربرد جنگ شناختی زیاد نیست و البته باید هوشیار بود.»