صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۰۲۴
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی مواردی از آبله میمونی در پاکستان، از عدم شناسایی این بیماری در کشورمان خبر داد.

از وبدا، بابک عشرتی با بیان اینکه آبله میمونی یک بیماری پوستی است که علائم آن در ابتدا تب و بدن درد و در ادامه ظاهر شدن لکه‌های قرمز رنگ روی بدن است، گفت: لکه‌های قرمز رنگ ناشی از آبله میمونی ابتدا روی صورت و بعد روی گردن، بدن و دست‌ها ظاهر می‌شود و این ضایعات حالت تاولی همانند آبله مرغان به خود می‌گیرند.

وی افزود: اندازه ضایعات پوستی آبله میمونی از تاول‌های آبله مرغان بزرگتر است و مقداری نیز غدد لفناوی گردن متورم می‌شود. راه انتقال آبله میمونی بیشتر از طریق تماس با پوست است و اگر ترشحات ضایعات تاولی با پوست تماس داشته باشد، این بیماری منتقل می‌شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه آبله میمونی درمان خاصی ندارد و فرد بیمار بهبود می یابد، گفت: افرادی که ضعف سیستم ایمنی و یا بیماری زمینه ای دارند ممکن است دچار فرم شدید آبله میمونی شوند و کمتر از یک درصد از مبتلایان به این بیماری، فوت می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی را جدا کردن و حفظ فاصله بیماران از افراد سالم دانست و گفت: جدا کردن بیماران به ویژه در زمان ظاهر شدن ضایعات پوستی بر بدن، بسیار مهم است چراکه بیشترین احتمال انتقال بیماری در همین زمان است.

وی با اشاره به انتشار آبله میمونی از کشورهای آفریقایی و عدم شناسایی بیماران مبتلا به آبله میمونی در کشور، یادآور شد: در موج قبلی این بیماری که دو سال قبل بود، در ایران نیز یک مورد بیمار آبله میمونی که از خارج از کشور آمده بود را گزارش کردیم اما موج جدید این بیماری عمدتاً در کشورهای آفریقایی است اما سه مورد ابتلا به این بیماری در پاکستان نیز گزارش شده است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از افزایش مراقبت های بهداشتی در کشورمان به دنبال گزارش موارد ابتلا به آبله میمونی در پاکستان خبر داد و گفت: به پایگاه‌های مراقبت های مرزی در سراسر کشور هشدار داده ایم بیمارانی که از مرزهای شرقی و غربی کشورمان عبور می کنند باتوجه به علائم آبله میمونی، شناسایی شوند.

عشرتی به زائران اربعین توصیه کرد که نه فقط در مورد آبله میمونی بلکه در مورد سایر بیماری های عفونی، اسهالی و تنفسی، بهداشت فردی را رعایت کرده و ضمن شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون و یا حتی ضدعفونی کننده ها، حتما در ازدحام جمعیت ماسک به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر زائران و مردم، بیماری را با علائمی مانند ضایعات تاولی در بدن یا صورت دیدند از او فاصله بگیرند که این فاصله می تواند یک متر باشد و البته بهتر است فرد بیمار در مجامع و محل های شلوغ، حاضر نشود و به استراحت بپردازد.

این اپیدمیولوژیست تاکید کرد: انتقال بیماری آبله میمونی و شیوع آن ارتباطی به فصول گرما یا فصل خاصی ندارد. راه انتقال این بیماری بیشتر از طریق پوست و تماس های نزدیک است. بزاق دهان اگر روی پوست آسیب دیده بیفتد ممکن است راهی برای انتقال این بیماری باشد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به ساخت کیت تشخیص آبله میمونی در انستیتو پاستور ایران، تصریح کرد: بهترین و سریع ترین راه تشخیص این بیماری، تشخیص علامتی است چراکه در این ایام، ارسال و آزمایش های انستیتو پاستور روی نمونه ها از نقاط مختلف کشور مقداری زمان بر است.

عشرتی ادامه داد: هنوز نه در کشور ما و نه در بسیاری از کشورها واکسنی به طور مشخص برای این بیماری وجود ندارد و جای تحقیق و پژوهش زیادی بر روی دو گونه آبله میمونی که با همدیگر متفاوت هستند، وجود دارد.

وی با بیان اینکه آبله میمونی در دنیا در سنین قبل از ۱۸ سالگی مشاهده شده است، گفت: موارد گزارش شده قطعی از این بیماری، عمدتا افراد ۱۸ تا ۴۸ سال بوده اند و افرادی که سن بالاتری دارند، بیشتر در معرض آبله میمونی قرار دارند.

منبع: ایرنا