سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۰۵۱
حزب توسعه ملی: فضای نامناسب پدید آمده پس از معرفی کابینه پیشنهادی موجب بروز یأس و ابهام درمیان بدنه نیروهای اصلاح‌طلب به‌ویژه در شهرستان‌ها شده است.

حزب اصلاح طلب توسعه ملی در بیانیه‌ای با اشاره به انتقادات شکل گرفته در خصوص کابینه چهاردهم تاکید کرد که این ترکیب موجب ناامیدی اصلاح طلبان در سطح شهرستان ها شده و لازم است که جریان اصلاحات با اقدامات راهبردی مانع از گسترش فضای هیجانی در میان اصلاح‌طلبان شود.

این حزب با بیان اینکه انتقادات حاکی از آن است که فهرست وزرای پیشنهادی حداقل انتظارات منتقدان را تأمین نکرده، تصریح کرده است، براساس تجارب گذشته بعضاً فقدان نگاه راهبردی موجب شده است با طرح مطالبات حداکثری یا اتخاذ مواضع احساسی و واکنشی علیه پاره‌ای نواقص و تصمیمات خطا، پیروزی‌ها و کامیابی‌ها ناچیز و بی‌ارزش تلقی شده در نتیجه فضای یأس و سرخوردگی در جامعه تقویت شود.

در بخش دیگری از بیانیه این حزب آمده است: برای نمونه هم‌اکنون اعتراض‌ها علیه ترکیب کابینه پیشنهادی در فضای رسانه‌ای و مجازی به گونه‌ای است که گویی اساساً فرصت پدید آمده در انتخابات اخیر طرح فریب، و پیروزی بزرگ مردم یک توهم بوده است. این نقدهای رادیکال و احساسی البته ممکن است در کوتاه‌مدت موجب تشفی‌خاطر و مورد اقبال برخی مخاطبان شود، اما این خودزنی‌ها در میان‌مدت جز ایجاد یأس و سرخوردگی و انفعال و انزوا نتیجه دیگری نخواهد داشت. اصلاح‌طلبان باید با هوشمندی و آگاهی کامل نسبت به خطرات این قبیل کنش‌های احساسی و غیرراهبردی هشدار دهند و در ضرورت توجه به نگاه راهبردی، تقویت واقع‌گرایی و رشد عقلانیت سیاسی بکوشند.

توسعه ملی در ادامه با انتقاد از اصلاح‌طلبان نوشته است:

فضای نامناسب پدید آمده پس از معرفی کابینه پیشنهادی موجب بروز یأس و ابهام درمیان بدنه نیروهای اصلاح‌طلب به‌ویژه در شهرستان‌ها شده است. اصلاح‌طلبان باید هرچه سریع‌تر با تأکید بر ضرورت نگاه راهبردی و اجتناب از برخوردهای احساسی و انفعالی در توجیه بدنه خود بکوشند. سخنان اخیر آقای پزشکیان مبنی بر درخواست از منتقدان مبنی برخویشتنداری و موکول کردن انتقادات به مشاهده عملکرد او در کابینه‌اش،‌ منطقی به نظر می‌رسد. در بدترین شرایط حتی اگر تلاش اصلاح‌طلبان برای ایجاد مجموعه مدیریت اجرایی قابل قبول به نتیجه مطلوب نیانجامد در درستی تصمیم استفاده از فرصت پدیدآمده در انتخابات اخیر و پیروزی به دست آمده نباید تردید کرد.

گفتنی است بیان این مطالب بیانگر آن است که آنچه که موجب شکل گیری روحیه یاس در میان حامیان جریان اصلاحات شده، نوع راهبرد تصمیم سازان جریان اصلاحات بوده که با مصادره پیروزی پزشکیان تلاش کردند تا ضمن سهم خواهی و تمامیت خواهی کنترل و مدیریت کابینه جدید را بر عهده گرفته و از دیگر سو در پمپاژ فضای مطالبات حداکثری بدمند.