صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۲۳۵
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد گفت: در این موضوع شکی نیست که بخش قابل توجهی از تلاش‌ها و برنامه‌های دولت در راستای کاهش نرخ تورم باید ناظر بر کاهش نوسانات در بازار ارز و جلوگیری از افزایش نرخ ارز باشد چرا که نرخ ارز بر روی نرخ تورم و بالا بردن تورم بسیار اثرگذار است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ رحمان سعادت

به گزارش بصیرت، دولت چهاردهم با اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و وزرا برای انجام تعهدات و ماموریت های خود عازم وزارتخانه ها شدند. در یک نگاه می توان گفت مهمترین خواسته مردم از دولت که در انتخابات نیز نمود بسیاری داشت کاهش نرخ تورم است. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت در خصوص این مطالبه و اهمیت کاهش نرخ تورم در دولت سیزدهم با ما گفت و گو کرده است.

رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با اشاره به این موضوع که حل تورم اصلی ترین مطالبه مردم از دولتمردان است، گفت: یک حقیقت تلخ اما واقعی اقتصاد ایران را دچار چالش های بسیاری کرده است. امروز عموم مردم می دانند اقتصاد ایران طی سالهای اخیر با معضل تورم دست و پنجه نرم کرده، با اینکه درباره تورم و ریشه های آن بسیار گفته شده و اقتصاددانان راهکارهایی ارائه داده اند اما عدم رفع تورم نشان می دهد نیازمند بازنگری جدی در رویکردهای حل تورم داریم، چرا که باید ریشه های اصلی تورم شناسایی شوند تا تورم تک رقمی گردد.

وی در این باره افزود: رشد اقتصادی از جمله موضوعاتی است که در برنامه های توسعه ای کشور بارها هدف گذاری شده اما دست یابی به آن سخت است، اگر واقع بین باشیم می پذیریم با وجود تورم دو رقمی و باقی ماندن تحریم ها نمی توان انتظار داشت رشدهای دو رقمی بالا یا همان رشد 8 درصدی که مورد تاکید مسولین است محقق گردد.

وی در این باره افزود: با توجه به اینکه اولویت اول اقتصاد ایران حل معضل تورم است انتظار می رود دولت تمرکز ویژه خود را معطوف به شناسایی ریشه های تورم و حل آن قرار دهد؛ چرا که موفقیت در این حوزه ما را به تحقق سایر آرمان های اقتصادی از جمله رشد اقتصادی نیز نزدیک تر می کند.

رحمان سعادت گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مردم خواهان کاهش نرخ تورم هستند و تورم بالا فقط تامین کننده منفعت عده بسیار کمی از مردم است لذا امیدواریم دولت چهاردهم ناظر بر این موضوع راهکارهای میان مدت و بلندمدتی برای کاهش نرخ تورم و نزدیک شدن به تورم های تک رقمی ارائه دهد و اجرا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد معتقد است: در کنار مساله کاهش تورم، بالا بردن قدرت خرید مردم موضوع بسیار مهمی است. اگر دولت نتواند نرخ تورم را کاهش دهد و قدرت خرید دهکهای پایین و متوسط را تقویت کند قطعا در تحقق سایر اهداف اقتصادی خود از جمله رشد اقتصادی شکست می خورد.

رحمان سعادت گفت: دولت نباید با کارهای معمول که در دوره های پیشین برای کنترل نرخ تورم انجام شد اما پایدار نبود، سودای حل تورم را در سر بپروراند، چرا که مردم امیدوار به ارائه راهکارهایی هستند که تورم را به صورت پایدار کاهش دهد و سایه ریسک های تورم زا را از سر اقتصاد ایران بردارد.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: تعادل در اقتصاد باید رعایت شود؛یعنی دولت باید بودجه ای بدون کسری داشته باشد. سیاست های پولی، ارزی و مالی به صحیح ترین شکل ممکن و براساس واقعیت ها تنظیم شوند. انضباط مالی دولت مقوله بسیار مهمی است که بخش اعظم آن در نوع بودجه نویسی مشخص می شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد اسـت: در این موضوع شکی نیست که بخش قابل توجهی از تلاش ها و برنامه های دولت در راستای کاهش نرخ تورم باید ناظر بر کاهش نوسانات دربازار ارز و جلوگیری از افزایش نرخ ارز باشد چرا که نرخ ارز بر روی نرخ تورم و بالا بردن تورم بسیار اثرگذار است.

رحمان سعادت یادآور شد: در طی ماه ها و سال های گذشته بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مردم براین موضوع تاکید کردند ارز باید تک نرخی شود تا مانع فساد زایی باشد و دولت با یارانه نقدی از دهک های پایین و متوسط حمایت کند، اما بنده بر این باورم بدون حساب و کتاب نمی توان ارز رادر شرایطی که قدرت خرید مردم پایین و نرخ تورم بالاست، تک نرخی کرد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: جراحی اقتصادی که در دولت سیزدهم برای جلوگیری از تخصیص ارز 4200 تومانی انجام شد با این که کار خوب و شجاعانه ای بود اما چون زیر ساخت های این کار فراهم نشده بود نرخ تورم را بالا برد؛ اینک با هر نوع تک نرخی شدن ارز، تورم بالا می رود و شاهد تورم شدیدی خواهیم بود.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: هر چند بسیاری از کارشناسان و مردم معتقدند نرخ ارز باید تک رقمی شود و نرخ ارز باید تعیین تکلیف شود و صد البته این خواسته درست است اما چون انتهای این سیاست مشخص نیست و نمی‌دانیم بعد از تک نرخی شدن ارز؛ فضای اقتصاد به چه سمتی حرکت می کند بنابراین دولت باید تمرکز ویژه ای بر سیاستهای ارزی داشته باشد نسبت به سیاست های پولی و مالی تا مانع افزایش نرخ تورم شود.