بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۳۳۷
«چارلز کیو براون» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که پس از تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل ریسک کوتاه‌مدت جنگ گسترده در خاورمیانه به نوعی کاهش یافته است اما ایران از آنجایی که در حال بررسی حمله به اسرائیل است، خطر بزرگی ایجاد می‌کند.

براون در مصاحبه‌ای اختصاصی با رویترز که سه‌شنبه منتشر شد، در پاسخ به این پرسش که آیا خطر فوری یک جنگ منطقه‌ای کاهش یافته است یا خیر، اظهار کرد: به نوعی، بله.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره توان نظامی حزب‌الله لبنان گفت: آنه هنوز هم قابلیتش را دارند.

وی در حالی که سرزمین‌های اشغالی را ترک می‌کرد، تصریح کرد: دو مساله وجود داشت که می‌دانستید قرار است رخ دهد. یک مورد آن رخ داد. اکنون به این بستگی دارد که مورد دوم قرار است چگونه اتفاق بیافتد.

فرمانده ارشد ارتش آمریکا افزود: اینکه ایران چگونه پاسخ می‌دهد، نحوه پاسخ اسرائیل را مشخص می‌کند و این نیز خود مشخص خواهد کرد که آیا درگیری بزرگ‌تری رخ خواهد داد یا خیر.

رویترز نوشت: بروان همچنین گفت، خطر متحدان شبه‌نظامی ایران نیز در جاهایی مانند عراق، سوریه و اردن که به نیروهای آمریکایی حمله کرده‌اند و حوثی‌های یمن که کشتیرانی در دریای سرخ را هدف قرار داده و حتی به اسرائیل پهپاد شلیک کرده‌اند، وجود دارد.

براون هفته جاری برای انجام سفری سه روزه به خاورمیانه آمد و دقیقا ساعاتی پس از حمله پهپادی و راکتی حزب‌الله لبنان به اسرائیل و حمله این رژیم به لبنان به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد.

به نوشته رویترز، این درگیری یکی از بزرگ‌ترین درگیری‌ها در مدت بیش از ۱۰ ماه جنگ مرزی میان دو طرف بود. اما این حملات همچنین با خساراتی محدود و بدون تهدید فوری اقدامات تلافی‌جویانه توسط توسط طرفین به پایان رسید.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت، حمله حزب‌الله یکی از دو تهدید و حمله بزرگ علیه اسرائیل در هفته‌های اخیر بود. ایران نیز تهدید کرده که در واکنش به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران پاسخی شدید و حمله‌ای علیه اسرائیل خواهد داشت.

براون مدعی شد که در مقایسه با ۱۳ آوریل که ایران با صدها پهپاد، موشک کروز و موشک‌های بالستیک حمله بی‌سابقه‌ای علیه اسرائیل انجام داد، ارتش آمریکا اکنون در موضع بهتری برای کمک به دفاع از اسرائیل و نیروهای خود در خاورمیانه قرار دارد.

وی اظهار کرد که «ما در آرایش بهتری قرار داریم» و به تصمیم روز یکشنبه آمریکا برای حفظ دو ناوگروه هواپیمابر در خاورمیانه و اعزام اسکادران دیگری از جنگنده‌های اف-۲۲ به منطقه اشاره کرد و گفت: سعی می‌کنیم در مقایسه با کاری که در آوریل انجام دادیم، بهتر عمل کنیم.

براون افزود، نیروهای مسلح ایران هر طرحی داشته باشد، تصمیم‌گیری در مورد آن به عهده رهبران سیاسی ایران است.

وی گفت: آنها می‌خواهند اقدامی انجام دهند که حامل یک پیام باشد اما به نظر من، آنها همچنین نمی‌خواهند کاری کنند که یک درگیری گسترده‌تر ایجاد کند.

منبع: ایرنا