بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۳۶۶
روزنامه گاردین نوشت: مخالفت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با معرفی نخست‌وزیری از ائتلاف چپ‌گرا که بیشترین کرسی ها را در انتخابات زودهنگام پارلمانی کسب کرد، فرانسه را به سوی آشفتگی سیاسی بیشتری سوق داد.

گاردین افزود: مکرون امیدوار بود از طریق رایزنی با احزاب، کشورش را از بن بست سیاسی ناشی از انتخابات نجات دهد.

در انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه هیچ یک از احزاب چپ و راست و میانه نتوانستند اکثریت را کسب کنند و کرسی های این مجلس تقریبا به طور برابر بین این سه جناح سیاسی تقسیم شده است.

پس از دو روز مذاکره با رهبران حزبی و پارلمانی برای خروج از این بن‌بست و معرفی نخست وزیری که از حمایت همه این طیف های سیاسی برخوردار است، تصمیم مکرون برای خودداری از انتخاب نامزد ائتلاف چپ گرای جبهه مردمی جدید با خشم و عصبانیت و تهدید به استیضاح وی مواجه شد.

کاخ الیزه در بیانیه ای مذاکرات را «منصفانه، صادقانه و کارامد» توصیف اما اعلام کرد که نتیجه ای در دستیابی به یک راه حل موثر نداشته است.

مکرون در توجیه تصمیم خود گفت: دولتی که متشکل از ائتلاف چپ گرا شامل جبهه مردمی جدید، فرانسه تسلیم ناپذیر، حزب سوسیالیت و سبزها و حزب کمونیست است، با رای عدم اعتماد و فروپاشی دولت مواجه خواهد شد.

رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده دور بعدی مذاکرات با رهبران حزبی و سیاستمداران کارکشته از امروز (سه شنبه) آغاز می شود.

حزب جبهه مردمی جدید اعلام کرده که در مذاکرات بیشتری به غیر از بحث در زمینه تشکیل دولت شرکت نخواهد کرد. این ائتلاف چپ گرا خطر ناشی از به قدرت رسیدن حزب راست افراطی اجتماع ملی را در دور دوم انتخابات پارلمانی از بین برد و بیشترین کرسی را در پارلمان فرانسه کسب کرد و بر این باور است که نخست وزیر جدید باید از صفوف این حزب معرفی شود.

جبهه مردمی جدید لوسی کاستتس (Lucie Castets) اقتصاددان ۳۷ ساله را به عنوان نامزد خود معرفی کرده است.

در همین حال ژان لوک ملانشون رئیس حزب فرانسه تسلیم ناپذیر، مکرون را به ایجاد «یک وضعیت فوق العاده جدی» متهم کرده است.

ملانشون گفت: واکنش مردمی و سیاسی باید سریع و محکم باشد. حزب فرانسه تسلیم ناپذیر خواستار برپایی تظاهرات است و از رئیس جمهور می خواهد که به دموکراسی احترام بگذارد.

ملانشون همچنین گفت که طرح استیضاح مکرون را ارائه خواهد کرد.

در بیانیه این حزب آمده است: رئیس جمهور نتیجه رای جهانی را که جبهه مردمی جدید را در صدر نظرسنجی ها قرار داده است، به رسمیت نمی شناسد. وی از انتصاب لوسی کاستتس به عنوان نخست وزیر خودداری می کند. در این شرایط، طرح استیضاح از سوی نمایندگان پارلمان ارائه خواهد شد. هر پیشنهادی برای نخست‌وزیری غیر از لوسی کاستتس، مشمول اعتراض خواهد بود.

مارین توندلیه، دبیرکل حزب سبزها نیز اقدام مکرون را «ننگ» و «بی مسئولیتی دموکراتیک خطرناک» توصیف کرده است.

منبع: ایرنا