فرهنگی >>  دین >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۳۶۷
مرز مهران در استان ایلام با عبور یک میلیون و ۷۳۶ هزار و ۴۰۳ زائر و استان تهران با عزیمت ۵۵۴ هزار و ۲۰۸ زائر، پرترددترین مرز و پر اعزام‌ترین استان در اربعین ۱۴۰۳ ثبت شدند.

زائران اربعین حسینی امسال با توجه به آماده‌سازی زیرساخت‌های تردد مرزهای خروجی در شلمچه، چذابه، مهران، خسروی، باشماق و تمرچین و نیز مرز یک دریایی در خرمشهر به بصره و مرز هوایی به مقصد نجف و بغداد، توانستند برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی راهی عتبات عالیات شوند.

مرز مهران بیشترین تردد زائران

مهران فرشید مدیرکل فناوری و اطلاعات سازمان حج و زیارت  اظهار داشت: مرز مهران در استان ایلام با عبور یک میلیون و ۷۳۶ هزار و ۴۰۳ زائر برابر با ۵۹ درصد کل آمار خروجی‌های ثبت شده در سامانه سماح، بالاترین تردد زائران اربعین ۱۴۰۳ را به خود اختصاص داد؛ پس از مرز مهران، مرز شلمچه با ۶۳۳ هزار و ۳۰۶ زائر با بیش از ۲۱ درصد از کل آمار خروجی در جایگاه دوم و مرز تمرچین با ۳۵۰ نفر خروجی کمترین آمار تردد را دارا هستند.

وی اظهار داشت: از ابتدای ماه محرم تا روز اربعین، ۲ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۸۹۴ نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۳۴۱ نفر واریز وجه خود را به طور کامل به انجام رسانده اند. از این تعداد ۲ میلیون و ۳ هزار و ۴۷۹ نفر در قالب اعزام گروهی ثبت نام کرده و راهی عتبات عالیات شده‌اند.

تهران در صدر اعزام بیشترین زائران اربعین

فرشید به آمار تفکیک استانی زائران اشاره کرد و گفت: استان تهران با ۵۵۴ هزار و ۲۰۸ زائر به عنوان بالاترین آمار به ثبت رسیده اعزام‌هاست و پس از آن استان خوزستان با ۳۰۳ هزار و ۵۱۵ زائر و خراسان رضوی ۲۶۲ هزار و ۴۵۵ زائر و استان اصفهان با ۲۳۴ و ۷۸۱ زائر و استان فارس ۱۶۹ هزار و ۶۵۶ زائر در رتبه های دوم تا پنجم اعزام زائر قرار گرفته اند، این در حالی است که استان کردستان با ۱۲ هزار و ۹۲ زائر در آخرین رده استانی به عنوان کمترین تعداد اعزام‌ زائر در سامانه سماح به ثبت رسیده است.

عزیمت حدود ۳۶ هزار زائر بالای ۹۰ سال به کربلا

فرشید اظهار داشت: از مجموع اعزام‌ها یک میلیون و ۳۶۳ هزار و ۸۹۲ نفر با وسیله نقلیه عمومی اتوبوس، یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۴۶۷ نفر با وسیله نقلیه شخصی، ۱۳۰ هزار و ۸۲۱ نفر با پرواز و بقیه با تاکسی، قطار و مینی‌بوس راهی مرزهای خروجی شده اند.

مدیرکل فناوری و اطلاعات سازمان حج و زیارت گفت: از مجموع زائران اعزامی، ۹۶۷ هزار و ۶۶۳ زائر در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال و ۳۵ هزار و ۹۹۴ زائر در گروه سنی بالای ۹۰ سال برای حضور در آیین اربعین حسینی راهی عتبات عالیات شدند.

منبع: ایرنا