صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۳۷۵
پایگاه بصیرت / علی اکبر لبافی

یکی از موضوعاتی که در مناظرات ریاست جمهوری، به ویژه از سوی رئیس جمهور منتخب مطرح شد، تأکید بر لغو فیلترینگ فضای مجازی بود. در این موضوع باید به دو مسئله بسیار مهم توجه شود تا ضمن رفع فیلتر به منزله یک مطالبه اصلی و اساسی مردم، در تأمین امنیت کشور خللی ایجاد نشود.
آنچه درباره رفع فیلترینگ حائز اهمیت است و فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌های تولیدی و عموم مردم، به ویژه کارآفرینان بر آن تأکید دارند، اثرات رفع فیلتر بر روی بهبود وضعیت کسب‌و‌کارها، به‌خصوص در بخش کسب‌وکارهای  با اندیشه محور و دانش‌بنیان است.
پرواضح و بدیهی است که در عصر ارتباطات، اینترنت یگانه عنصر فعالی است که چاشنی این عصر شده و ارتباطات و بسیاری از تعاملات را آسان کرده و معنای دهکده جهانی را بیش از پیش آشکار کرده است.
در دنیای جدید، بخش اعظمی از کسب‌وکارها اعم از دانش‌بنیان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک وابسته به اتصال به اینترنت آن هم با سرعت بسیار بالا هستند، پس در دنیای امروز بدون اینترنت نمی‌توان شغلی ایجاد کرد و شغلی پایدار داشت.
یکی از ویژگی‌های عصر ارتباطات اتصال سریع و سرعت عمل در تمام فعالیت‌ها، به ویژه در موضوع عرضه و صادرات کالا و بازاریابی و ... است. امروز تولید به شرطی جهش می‌یابد که با کیفیت باشد و عرضه راحت‌تر و با سرعت عمل بیشتری به بازارهای جهانی داشته باشد و این مهم مگر با داشتن اینترنت قوی و بدون فیلتر محقق نمی‌شود.
اما آن سوی موضوع با توجه به اینکه دشمنان قسم‌خورده جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره به دنبال ایجاد ناامنی، خرابکاری و آشوب در کشور بوده‌اند، اکنون با دسترسی به اینترنت و شبکه مجازی که دنیای دیگری برای ارتباط با مردم را فراهم کرده، آنها تلاش می‌کنند به اشکال جدیدی به امنیت ملی خدشه وارد کنند.
از سوی دیگر، دولت تا ابد نمی‌تواند شبکه‌های مجازی را فیلتر کند و این‌گونه بخشی از کسب‌وکارهای محلی را از بین ببرد، چرا که کسب‌وکارهای محلی اشتغالزا هستند و اشتغال جوانان به بهره‌وری اقتصاد کشور و رضایت و ایجاد درآمد آنها منتهی می‌شود، پس اینترنت و عبور از فیلترینگ نتایج خوبی دارد.
 به نظر می‌رسد، دولت برای جلوگیری از زیان‌هایی که بر اثر فیلترینگ به اقتصاد کشور وارد شده و مردم از این موضوع ناراحت و ناراضی هستند و برای حفظ امنیت کشور و جلوگیری از خرابکاری‌هایی که دشمن در فضای مجازی آن را دنبال می‌کند، با خواص و اندیشمندان در حوزه‌های مرتبط نشستی داشته باشد تا در این موضوع به اجماع و راهکاری برسند که ضمن رفع فیلترینگ، امنیت جامعه حفظ شود و دشمن در فضای مجازی و با استفاده از این ابزار نتواند خواسته‌های شوم خود را در عرصه اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی و فرهنگی محقق کند.