سیاسی >>  امام و رهبری >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۳۹۶
از اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دیدار رئیس‌جمهور و دولت چهاردهم درباره تشکیل کابینه دولت جدید، یک فرامتن مهم می‌توان برداشت کرد. اما لازم است که ابتدا یکبار سریع روند حوادث بزرگ حکومتی اخیر کشور را مرور کرد تا بهتر درک شود که رهبری اهمیت و فرامتن تشکیل کابینه دولت جدید را چگونه می‌بینند و در بیان روایت اصلی و فرعی رویدادهای اخیر کشور تا چه میزان اهل دقت، ظرافت و اهل اولویت‌بندی هستند.
یک: در کمتر از صد روز بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی در مقام ریاست‌جمهور، نه‌تنها کشور در کمترین تنش ممکن اداره شد بلکه انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار و اینک وزرای دولت جدید نیز به‌صورت کامل کار را به دست گرفتند. این در حالی بود که در دولت‌های گذشته که در شرایط طبیعی سرکار می‌آمدند، به گفته رهبر انقلاب "گاهی تا نزدیک یک ماه یا بیشتر دولت نمی‌توانست شکل بگیرد و همهٔ وزرا از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند. "همت رئیس‌جمهور و کمک ارزنده مجلس این بخش آخر و مهم صد روز اخیر که تشکیل و استقرار قانونی دولت جدید بود را نیز شکل داد. هر چند حقیقت بزرگ‌تر کمتر گفته شده این است که در این صد روز نقش راهبری آیت‌الله خامنه‌ای غیرقابل‌انکار هست و مرکزیت همه این تدابیر به او ختم می‌شود. دو: باتوجه‌به بند بالا، همه موارد، رویدادها، چالش‌ها و حواشی سیاسی صد روز گذشته فرع آنچه در مراحل بی‌خطای حکمرانی از شهادت و فقدان آیت‌الله رئیسی تا تشکیل دولت جدید در کشور اتفاق افتاده، هست. به همین دلیل نیز رهبری تشکیل دولت جدید و اعتماد مجلس به کابینه جدید را مایه شکرگزاری از خداوند و تشکر از همه کسانی که در این مسیر کمک کردند، دانستند.
سه: روایت حواشی تشکیل کابینه جدید نیز اینک با سخنان اخیر رهبر انقلاب شفاف شده و روایت‌های مغایر و یا ناقص را دیگر باید کنار گذاشت. روایت صحیح نیز این‌گونه است: مسعود پزشکیان برای انتخاب وزیرانی که باید با ایشان همکاری کنند با رهبر انقلاب هم مشورت می‌کنند و رهبری نیز بعضی از افرادی که تعدادی را که می‌شناختند یا صلاحیت آنها از طرق مورد وثوق به ایشان رسیده بوده را تأیید می‌کنند و بعضی‌ها را هم تأکید می‌کنند و همچنین تعداد بیشتری را هم که نمی‌شناختند، می‌فرمایند که نظری نسبت به آنها ندارند.چهار: تکلیف بعد از بیان روایت صحیح تشکیل کابینه و رای اعتماد مجلس نیز برای فعالین سیاسی و رسانه‌ای مشخص است؛ همهٔ وزرای جدید که مورداعتماد رئیس‌جمهور و مجلس قرار گرفتند، اینک مقامات عالی‌رتبهٔ کشور هستند و وظیفهٔ همهٔ است که از آنها حمایت و در صورت احتیاج به کمک، کمکشان کنند.
پنج: در کنار حمایت و کمک، مطالبه و پیگیری رعایت موارد ذیل توسط دولت جدید نیز باید در دستور کار همگانی قرار بگیرد:
🔶 شناسایی ظرفیت‌های انسانی و طبیعی کشور؛ شرط کارآمدی کارگزاران
🔶 انتخاب همکاران با این خصوصیات: جوان، مؤمن، انقلابی، متعهد و پرانگیزه
🔶 خردمندانه شدن حکمرانی در صورت رجوع به کارشناس
🔶 حضور در بین مردم و رفتن به سفر استانی
🔶 تهیه پیوست عدالت برای هر قانون و تصمیم مهم دولت
🔶 رعایت اولویت‌ها در کارهای زیرساختی از جمله انرژی هسته‌ای و کارهای فوری از جمله گرانی و تورم
🔶 حکمرانی قانونمند در فضای مجازی؛ دستیابی به فناوری و لایه‌های زیرساختی هوش مصنوعی
🔶 جدی‌گرفتن تولید ملی به‌عنوان کلید حل مشکلات اقتصادی
🔶 علاج پیری زودهنگام جمعیت کشور
🔶 نهراسیدن از مانع در کارها
🔶 امیدنبستن به دشمن و منتظر موافقت دشمنان نماندن برای برنامه‌ها