بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۵۱۱
رئیس مجلس ملی ترکیه تصریح کرد که روسیه و اوکراین در سال 2022 در جریان مذاکرات استانبول در یک قدمی تفاهم بودند اما ایالات متحده خواستار ادامه این جنگ بود.

رئیس مجلس ملی ترکیه نومان کورتولموش امروز (پنجشنبه) تصریح کرد که روسیه و اوکراین در مذاکرات 2022 استانبول، تقریباً به تفاهم رسیده بودند اما شماری از کشور‌ها از جمله ایالات متحده آمریکا تمایلی به توقف جنگ اوکراین نداشتند و خواهان ادامه جنگ بودند.

وی در مصاحبه با «هابرترک» تصریح کرد در پایان نوامبر 2023، رئیس حزب «پیشکار مردم» ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و و یکی از اعضای کمیته اطلاعات، دفاع و امنیت ملی اوکراین دیوید آراخامیا تصریح کردند که جنگ اوکراین می‌توانست در 2022 به پایان برسد اما مقام‌های اوکراینی با بی‌طرفی اوکراین موافقت نکردند و پس از برگزاری مذاکرات کی‌یف-مسکو در استانبول، نخست‌وزیر وقت انگلیس بوریس جانسون، کی‌یف را ترغیب کرد که هیچ توافقی را با اوکراین به امضا درنیاورد و فقط بجنگد.

وی ادامه داد «ما به لحظه دستیابی به صلح در اوکراین رسیدیم و تنها چیزی که باقی مانده بود، امضای طرفین در کاخ دلمه‌باغچه در استانبول بود اما متأسفانه، شماری از کشورها نمی‌خواستند این جنگ به پایان برسد زیرا آمریکا از طریق جنگ اوکراین تلاش داشت تا قاره اروپا را تحکیم بخشد و روسیه را تحت فشار قرار دهد و ناآرامی و آشوب منطقه‌ای را برای منافع خود ضروری می‌داند».

این مقام ترکیه‌ای سپس در خصوص لزوم برقراری صلح بین کی‌یف و مسکو گفت «در وهله اول، نیت سیاسی طرفین ضروری است. دشوار است. روسیه اراده خود را دارد و کی‌یف نیز باید از نیات سیاسی خود عبور کند».

اظهارات کورتولموش در شرایطی مطرح شده است که «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ائتلاف نظامی ناتو روز چهارشنبه خواستار اعطای کمک‌های نظامی بیشتر متحدان غربی به اوکراین در راستای تداوم جنگ با روسیه شده و ادعا کرد: «این کار برای اینکه اوکراین بتواند همچنان در جنگ باقی بماند حیاتی است.»