صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۶۰۰
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) امت اسلامی امروز به پیشرفت علمی نیاز دارد، به ثقه و اطمینان به خدای متعال نیاز دارد، به روابط سالم و اخلاق حسنه در میان خودمان احتیاج داریم، باید با هم برادرانه رفتار کنیم، باید با هم با گذشت رفتار کنیم، باید نسبت به یکدیگر حلم داشته باشیم، باید با اغماض برخورد کنیم. مظهر همه‌ی این خصوصیات پیغمبر اکرم(ص) است. 21/11/1390 Basirat.ir
▼ حرف روز
افول دموکراسی در غرب
 
ایالات متحده آمریکا ادعا دارد کشوری دموکراتیک است. برای دموکراسی خود نیز چند اصل کلی ارائه کرده است که ضامن برقراری دموکراسی باشد: وجود احزاب و تشکل‌های مدنی، وجود رسانه‌های آزاد و مستقل، تفکیک قوا و محدودیت زمانی و فردی حضور در قدرت، انتخابات و نظام گردش نخبگانی. اما با نگاه آماری به وضعیت فعلی ایالات متحده شاهد افول پایه‌های اصلی دموکراسی در غرب و آمریکا هستیم. از حیث احزاب سیاسی پرواضح است که تنها دو حزب قدرت‌مند و بزرگ در آمریکا وجود دارد. در اروپا و غرب اساساً احزاب مستقل یا احزاب جدید فرصتی برای ظهور و بروز ندارند. تقریباً احزاب سنتی از پیش ساخته شده‌ای که در قدرت حضور داشتند، همچنان در مسند قدرت هستند و توانایی گفتمان‌سازی جدید برای تشکل‌های مدنی و احزاب جدید اصلاً وجود ندارد. مستقلانی هم که در انتخابات‌ها حضور پیدا می‌کنند یا از طریق سازکار انتخاباتی و رسانه‌ای احزاب پرقدرت راست و چپ پس ‌زده می‌شوند یا به صورت خیلی محدود داخل دایره قدرت وارد می‌شوند. از بعد رسانه‌های آزاد و مستقل نیز به وضوح مشاهده می‌شود که شرکت متا و تیک تاک و فضای اجتماعی پیام‌رسان ایکس یا شبکه‌های تلویزیونی فاکس نیوز و ‌ای‌بی‌سی نیوز و ... هر یک به نحوی در ساختار قدرت نقش دارند و نقش مطالبه‌گری خود را فراموش کرده و کاملاً در بازی‌های سیاسی به عنوان یک بازیگر سیاسی حضور فعال دارند. بایکوت برخی رسانه‌ها یا پروموت برخی دیگر نیز در همین قالب قابل تحلیل است. کشمکش‌های سیاسی احزاب رسانه‌ها را ناگزیر کرده است تا انتخاب کنند که در کدام سمت از قدرت حضور داشته باشند. شاید بتوان گفت محدودیت حضور در قدرت و تفکیک قوا در غرب و آمریکا رعایت شده است و یک فرد خاص در قدرت نمی‌تواند به مدت طولانی بماند، اما مجموعه‌ای از افراد که دارای یک‌ایده و یک فکر و‌اندیشه هستند، در قدرت می‌مانند و آمد و رفت افراد صرفاً به معنای تغییر ظاهری مجریان دولت‌هاست و سیاست‌های اساسی تغییر نمی‌کنند. اصل آخر برگزاری انتخابات و گردش نخبگان است. در همین باره در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بر اساس آمار‌ها ۶۷ درصد آمریکایی‌ها معتقدند ترامپ اگر شکست بخورد، نتایج انتخابات را نخواهد پذیرفت. همچنین ۲۹ درصد آمریکایی‌ها معتقدند کاملا هریس در صورت شکست در انتخابات، نتایج انتخابات را نخواهد پذیرفت. به این معنا که اساسا برگزاری انتخابات در آمریکا و غرب هم از رسالت اصلی خود که مبتنی بر انتقال نرم قدرت از فردی به فرد دیگر بود، زیر سؤال رفته است و می‌توان گفت دموکراسی غربی در سراشیبی افول است. (رامین نصیری)
 
▼ گزارش روز 
  جدّاً می‌خواهم شخصاً تکیه کنند!
 
در بیانات نخستین دیدار هیئت دولت چهاردهم با رهبر معظم انقلاب، یکی از موضوعات طرح شده در این دیدار  مسئله بسیار مهم جوانی جمعیت بود که رهبری به طور مستقیم وزیر مربوطه را خطاب قرار دادند وبر دنبال‌گیری آن تأکید کردند: «من از آقای دکتر ظفرقندی، وزیر محترم بهداشت، جدّاً می‌خواهم ایشان روی این مسئله شخصاً تکیه کنند، دنبال کنند این موضوع را؛ یعنی واقعاً بروید دنبال این قضیّه و نگذارید این موانع تولید مثل و ولادت ــ که متأسّفانه زیاد هم هست ــ ادامه پیدا کند و بر اینها کاملاً تسلّط پیدا کنید.» مرور شاخص‌های متعدد در حوزه جمعیت و فرزندآوری چون رشد جمعیت، تعداد موالید، میزان ناخالص موالید، میزان باروری عمومی و زناشویی، مرتبه فرزند و ... نشان می‌دهد کاهش فرزندآوری به یک الگوی غالب در کشور تبدیل شده است. میزان موالید در کشور در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۲ هزار و ۹۸۴ مورد گزارش شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ ، ۲درصد کاهش داشته و در مقایسه با سال ۱۳۹۵ با ۳۱ درصد کاهش مواجه بوده که بسیار تأمل‌برانگیز است. افزون بر این، میزان باروری کل ایران از ۶.۸ فرزند در سال ۱۳۶۰ به ۱.۷ فرزند در سال ۱۴۰۰ تنزل پیدا کرده است. بر اساس داده‌‌های مرکز آمار ایران، درصد کل خانواده‌های دارای یک فرزند (تک‌فرزندی) با یک روند صعودی به حدود ۱۹.۷ رسیده و ۱۳.۵ درصد نیز فرزند ندارند. این در حالی است که در نسل‌های قدیمی‌تر (متولدان قبل از ۱۳۵۰) فقط ۴.۵ درصد از آن خانواده‌ها تک‌فرزند بوده‌اند، ولی این میزان در نسل‌های جدیدتر(متولدان بعد از ۱۳۵۰) به ۲۸.۷ درصد رسیده است. در این میان آنچه مورد تأکید است، عزم بر اجرای قانون جوانی جمعیت با فرهنگ‌سازی در امر ازدواج بهنگام، باروری سالم و فرزندآوری به موقع است. در سیاست‌های جمعیتی و افزایش جوانی جمعیت به موارد کاربردی توجه شده، اما هر قانون و سیاستی، مستلزم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم آن است؛ کارایی سیاست‌های جمعیتی زمانی آشکار می‌شود که در زندگی مردم حس شود و مردم اثرات آن را در زندگی خود ببینند. ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به‌ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری، تقویت مؤلفه‌های هویت‌بخش ملّی(ایرانی، اسلامی، انقلابی) از مهم‌ترین مؤلفه‌های تحقق جوانی جمعیت است. نکته پایانی اینکه جمعیت و ابعاد آن، نقطه مرکزى هر نظام اجتماعى به شمار می‌آید و نقش مؤثری در ترسیم قدرت سیاسی و اقتصادی ملت‌ها برعهده دارد؛ به گونه‌‌ای که غفلت از آن ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد. (حسین عباسیان)
 
▼ خبر ویژه
حربه تل‌آویو برای فرار از پاسخ ایران!
 
یک مقام آگاه اظهار داشت: «در پی ناامیدی صهیونیست‌ها از واسطه‌گری‌های دیپلماتیک برای جلوگیری یا تعدیل شدت عملیات پاسخ تعرض به خاک ایران و خونخواهی مجاهد شهید اسماعیل هنیه،  مقامات امنیتی این رژیم تحرکات ضدامنیتی را با هدف مشغول‌سازی ایران در محیط داخلی خود آغاز کرده‌اند.» این مقام آگاه افزود: «صهیونیست‌ها به تازگی در جنوب شرق با برقراری ارتباط جدید و تجهیز مجدد برخی گروه‌های تروریستی فعال در آن منطقه، به دنبال ایجاد اقدامات ضد امنیتی هستند.» این مقام آگاه تصریح کرد: «علاوه بر تحریک گروه‌های تروریستی، تلاش ویژه‌ای  نیز از طرف دستگاه امنیتی اسرائیل برای التهاب‌آفرینی رسانه‌ای و روانی در فضای عمومی کشور از طریق سوءاستفاده از حوادث مبهم و رویدادهای چالشی اجتماعی و حتی  جهت‌دهی منفی به برخی اعتراضات صنفی در جریان است.»
 
▼ اخبار
درب‌های جهنم باز شده است
 
«آنها با تمامی امکانات‌شان می‌جنگند، ما هم با همه امکانات‌مان خواهیم جنگید، می‌خواهیم عملیات‌های استشهادی را از سر بگیریم.» اینها سخنان سه روز پیش «خالد مشعل» از رهبران ارشد حماس است، او گفت که دشمن همه فلسطین را می‌خواهد «چه بجنگیم و چه نجنگیم». «گدعون ساعر» عضو سابق شورای جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به دو عملیات ضد صهیونیستی در کرانه باختری، گفت، مرحله جدیدی در عملیات‌های فلسطینی‌ها در کرانه باختری آغاز شده است؛ او در این باره به سخنان «خالد مشعل» اشاره کرد. گدعون ساعر در ادامه از ارتش اسرائیل خواست تا تمامی زیرساخت‌های کرانه باختری را نابود کند. او گفت: «پیش از این اینکه جبهه کرانه باختری شعله‌ور شود، باید سر آن را قطع کرد.» خبرنگار نظامی رادیو ارتش رژیم صهیوینستی نیز در گزارشی گفت: «افراد مسلح فلسطینی برای انجام حملات جهنمی، بزرگ و قوی تلاش می‌کنند، حملاتی که از انتفاضه دوم به این سو شاهد آن نبوده‌ایم.» به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارانوت»، کرانه باختری به تدریج در حال مسلح شدن هرچه بیشتر است و کارگاه‌های تولید مواد منفجره در کرانه باختری فعالیت خود را شتاب بخشیده‌اند.
 
یک خبر نگرانم کرد!
 
عضو شورای راهبردی دولت پزشکیان گفت: «برخلاف تندروها، ساختار سیاسی از نتیجۀ این انتخابات مطلقاً عصبانی نیست و احساس ناراحتی یا شکست نمی‌کند.... روز 31 تیرماه در جلسه شورای راهبری بودم که پیامک سخنان رهبری در دیدار با نمایندگان را دیدم. به آقای ظریف گفتم گفت‌وگوها را قطع کنید و اجازه دهید خبر سخنان این دیدار خوانده شود. هنگامی که خبر خوانده شد بی‌اختیار همه کف زدند.» «عباس عبدی» درباره شرایط انتخابات نیز می‌گوید: «واقعیتش را بگویم لحظۀ که جا خوردم وقتی بود که یکی از بچه‌های مشهد خبر داد قالیباف و جلیلی در مشهد با هم ملاقات می‌کنند. اگر جلیلی به نفع قالیباف کنار می‌رفت، کار سخت می‌شد. توئیتی که در آن لحظات زدم(اگر جای قالیباف بودم، کنار می‌رفتم و شکست را به پای جلیلی می‌گذاشتم) برای اذیت کردن آنها بود و اینکه کنار نروند. تحلیلم این بود که اگر جلیلی به نفع قالیباف کنار رود، در مرحله دوم مرددها و مخالفان شرکت دیگر پای صندوق نمی‌آمدند، چون حساسیتی نسبت به پیروزی قالیباف ندارند و انتخابات دوقطبی نمی‌شود.»
 
نشست چهارجانبه منطقه‌ای
 
وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با «تاس» اعلام کرد، ترکیه آماده گفت‌وگو درباره خروج نیروهایش از سوریه است، اما درباره شرایط خاص این خروج توافق صورت نگرفته است. «سرگئی لاوروف» در این ‌باره گفت: «تُرک‌ها برای این کار آماده هستند، اما عناصر خاصی هنوز مورد توافق قرار نگرفته است. ما در حال حاضر درباره بازگشت آوارگان صحبت می‌کنیم، درباره اقدامات لازم برای سرکوب تهدید تروریستی که حضور نیروهای ترکیه را غیرضروری می‌کند.» وی یادآور شد، طرفین موفق شدند در سال 2023 نشستی با مشارکت وزارت دفاع، وزارت خارجه و سرویس‌های اطلاعاتی برگزار کنند تا در مورد شرایطی که می‌تواند منجر به عادی‌سازی روابط سوریه و ترکیه شود، گفت‌وگو کنند. «سرگئی لاوروف» همچنین اعلام کرد: «روسیه، ایران، ترکیه و سوریه ممکن است در آینده نزدیک برای مذاکرات آنکارا ـ دمشق دیدار کنند.»
 
نظارت‌ها براساس قوانین ادامه دارد
 
«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی در حالی که غرب مدعی همکاری نکردن ایران با این دیده‌بان سازمان ملل است، اعلام کرد: «رابطه ما با آژانس بر اساس پادمان و ان‌پی‌تی است. ما طبق این دو نظارت می‌شویم. بیشترین بازرس‌های آژانس در ایران رفت و آمد دارند، اما گزارش می‌دهند که ایران دسترسی‌ها را کاهش داده است. این در حالی است که طبق برجام ایران می‌تو‌اند تعهدات خود را کاهش دهد.» وی خاطرنشان کرد: «نظارت برقرار است و تعداد بازرسان آژانس افزایش پیدا کرده است. ما هم تشخیص می‌دهیم که کدام را بپذیریم و نپذیریم. هیچ کس نمی‌تواند فشار بیاورد.» وی درباره ابراز تمایل گروسی برای سفر به تهران گفت: «مدیرکل آژانس اگر برنامه‌ای تنظیم شود سفر می‌کند. به تازگی سفیر ما با نماینده ایشان دیدار داشتند.»
 
▼ اخبار کوتاه
 
◄ در پی اعلام خبر کشته شدن تعدادی از اسرای صهیونیست در عملیات ارتش این رژیم در غزه، خانواده‌های اسرای صهیونیست در بیانیه‌ای گفتند که نتانیاهو اسرا را رها کرده است. در این بیانیه آمده است: «نتانياهو اسرا را فريب می‌دهد؛ از همه مردم می‌خواهیم تا جریان عادی زندگی در اسرائیل را مختل کنند، دولت از فردا به لرزه درخواهد آمد.» خانواده اسرای صهیونیست در بیانیه خود آوردند: «برای اینکه این وضعیت خاتمه یابد و جان ربوده‌شدگان نجات داده شود، یک اقدام ضروری لازم است و آن برکناری فوری نتانیاهو است تا ربوده‌شدگان بازگردند، نتانیاهو همین الان باید برود.»
 
◄«بزالل اسموتریج» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی مدعی شد باید این رژیم در پاسخ به عملیات نیروهای مقاومت شهرک‌سازی را افزایش دهد. شبکه خبر «الجزیره» به نقل از این وزیر صهیونیست گزارش داد، رژیم صهیونیستی باید مانع از تشکیل کشور فلسطین شود؛ زیرا این کشور به گفته وی امنیت و موجودیت صهیونیست‌ها را به خطر می‌اندازد. وی همچنین گفت: «ما ملتزم به گسترش عملیات در کرانه باختری هستیم و در تلاشیم که با هرگونه تهدید مقابله کنیم.»
 
◄با رصد اطلاعاتی و اقدام به موقع نیروهای امنیتی قرارگاه قدس، یکی از عناصر وابسته به گروهک جیش الظلم که اقدام به تیراندازی به مقر پایگاه بسیج حوزه مقاومت و پاسگاه انتظامی پیشین کرده بود، دستگیر شد. گفتنی است، وی به محض مشاهده نیروهای امنیتی با سلاح خود اقدام به خودزنی کرد که بلافاصله به بیمارستان منتقل شد و در حال مداواست.
 
◄«سید ستار هاشمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچ کس نیست، توضیح داد: «هم حاکمیت ما را نقض کرده، هم امنیت سایبری را زیر سؤال برده، هم امنیت خانواده‌ها را دچار مشکل کرده، هم کسب و کار‌ها آسیب دیدند و هم مردم ناراضی شدند. این چیزی نیست که اسناد بالادستی و رهبری انقلاب از ما خواسته بودند.»
 
◄«ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی دولت سیزدهم اظهار داشت: «یک کم کوتاه بیایید. آنقدر وارد حریم شخصی مردم نشوید. یک کم خوش‌بین باشید، اصلا خوش‌بینی جمع شده و رفته. با خطرات و تهدیداتی که داشتیم نگاه امنیتی زیاده شده و به آرامی به سبکی از زندگی و قوانین نانوشته اجتماعی تبدیل شده است.»
 
◄دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی اواخر شامگاه شنبه در اطلاعیه‌ای خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر موافقت تل آویو با آتش‌بس در غزه جهت انجام واکسیناسیون فلج اطفال را تکذیب کرد. به گفته دفتر نتانیاهو، تنها قرار است اجازه ورود واکسن از طریق گذرگاه‌ها و تزریق آن در اماکن مشخص برای ساعات محدود داده شود.