فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۶۰۶
در مراسم تشییع پیکر شاعر مطرح شد؛
بهروز رضوی مجری و صدا پیشه در مراسم بدرقه پیکر محمدعلی بهمنی گفت: بهمنی همه حس و حال خود را مدیون مردم بود. هیچ گاه از یاد نمی‌رود و همواره در ذهن تاریخی مردم می‌ماند.

مراسم تشییع پیکر محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه‌سرای پیشکسوت، پیش از ظهر امروز ۱۱ شهریور با حضور شاعران، نویسندگان و علاقه‌مندان‌اش در پهنه رودکی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم شعرهای «خرچنگ‌های مردابی» و «تیتراژ سریال وضعیت سفید» از سروده‌های این شاعر برای حاضران پخش شد.

عباس سجادی که اجرای مراسم را برعهده داشت، شعر «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود» را خواند و گفت: درگذشت جانسوز جان غزل استاد محمدعلی بهمنی را به خانواده بزرگ شعر و ادبیات و جامعه فرهنگی و ادبی تسلیت می گویم. استاد بهمنی پس از عارضه مغزی در بیمارستان بستری شدند و عل رغم تلاش پزشکان برای احیای استاد ما لحظات سخت و جان فرسایی را تحمل کردیم.

وی افزود: از آغاز این بیماری همه کسانی که دل در گرو فرهنگ داشتند، به ویژه مردم استان هرمزگان علاوه بر دعاگویی گفتند اگر تقدیر الهی بر این باشد که روح استاد بهمنی پرواز کند تقاضا داریم کالبدشان در بندرعباس و در کنار دریا که به آن عشق می‌ورزید دفن شود. به این ترتیب سه شنبه در بندرعباس مراسم خاکسپاری انجام می‌شود. از رئیس جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی که پیام‌های تسلیت دادند صمیمانه تشکر می‌کنیم.بهمنی به واسطه هوشمندی توانست در نسل‌های مختلف جایگاه خود را حفظ کند همانطور که در غزلی می‌گوید جسمم همه غزل و روحم نیمایی است.

سجادی با تشکر از همراهی وزیر فرهنگ پیام تسلیت سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

در ادامه این مراسم حسین علی شاپور غزلی از محمدعلی بهمنی را به نام «تنهاییم را با تو قسمت می‌کنم» با آواز خواند.

بهمنی در ذهن تاریخی مردم می‌ماند

همچنین بهروز رضوی مجری و صداپیشه گفت: یکی از بارزترین وجوه شخصیتی محمدعلی بهمنی مردم داری و مردم دوستی اش بود، بهمنی همواره با مردم بود و از مردم می‌گفت و لحظه‌ای از مردم جدا نبود؛ زندگی و شعر بهمنی با مردم عجین بود. محمدعلی بهمنی از جوانی و نوجوانی شاعر بود و شعرهایش مورد توجه اهل ادب بود.

وی افزود: بهمنی از پدیده‌های شعر بود که لحظه‌ای از مردم جدا نبود و همواره در کنار مردم بود و از مردم گفت و زبان حال مردم بود. بهمنی از آنجایی که از مردم مایه می‌گرفت و همه حس و حال خود را مدیون مردم بود هیچ گاه از یاد نمی‌رود و همواره در ذهن تاریخی مردم می‌ماند.

وی در این بخش نیز غزلی از محمدعلی بهمنی را برای حاضران خواند.

در ادامه این مراسم هومن بختیاری بعد از خوانش شعری از محمدعلی بهمنی آن را به صورت آواز خواند.

بهمنی به دنبال آشتی گروه‌های مختلف شعری بود

محمد سلمانی شاعر نیز در بخش بعدی این مراسم گفت: افتخار دوستی با بهمنی را از سال ۶۴ دارم. من در طول این دوره‌ای که با بهمنی بودیم مهربانی را از او بسیار آموختم. او به خوبی مهربانی را تعریف و اجرا می‌کرد. در تاریخ ادبیات دو گونه شاعر داریم شاعری که دور خودش حصار مستحکمی دارد اما شاعرانی هم مانند محمدعلی بهمنی داریم که دامنه‌ای پر از آبشار داشت و این همان نقطه قوت بهمنی بود که کسانی که می‌خواستند از مهربانی او سو ءاستفاده کنند ورود کنند. ما بارها می‌گفتیم از حضور در همه جمع‌ها پرهیز کنید اما استاد نمی تواتست و تمام سعی و تلاشش این بود که همانگونه که ترانه و غزل را آشتی داده، گروه‌های مختلف شعری را هم آشتی دهد.

وی افزود: محمدعلی بهمنی سعی نمی‌کرد بگوید من به غزل پایبندم و با شعر سپید میانه ندارم همانطور که در شعرش هم گفته جسمم غزل و روحم نیمایی است. از بارگاه الهی برایش غفران آرزومندم و به خانواده اش تسلیت می گویم. امیدوارم صبور باشند.

علی جهاندار نیز در ادامه این مراسم از رابطه عاطفی خود با بهمنی گفت و خاطراتی را از همنشینی با بهمنی را تعریف کرد. همچنین قطعه ابوعطا با عنوان «با همه بی‌سر و سامانی‌ام» را به صورت آواز خواند.

مهربانی رسالت پدر بود

غزل بهمنی دختر محمدعلی بهمنی نیز در بخش پایانی این مراسم گفت: مهربانی رسالت پدر بود. ما که با او زیسته ایم دیدیم همه شعرهایش را زیسته بود. همیشه ساده و صادق بود و ۸۲ سال با ندای کودک درونش زندگی کرد. سخاوتمندانه در تعریف و تمجید نسل جوان شعر کوشید و جز با زبان محبت با آنان سخن نگفت و پناه عاطفی نسل‌های جوان بود. عاشق و شیفته خالصانه ایران بود و توانست برای فرهنگ و شعر ایران زمین تلاش کند.

سید عباس صالحی، یاسر احمدوند، علی موسوی گرمارودی، امید مهدی نژاد، حامد عسکری، محمد سلمانی، رضا اسماعیلی، شهره سلطانی، سهیل محمودی، مجتبی حسینی، علی رمضانی، محمد اله یاری، مرتضی امیری اسفندقه، نیکنام حسینی پور، میلاد عرفان پور، ناصر فیض، محمود حبیبی کسبی، حجت‌الاسلام ابطحی، غلامرضا طریقی، جعفر توزنده جانی، اکبر میرجعفری، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، پرواز همای، اهورا ایمان، منصور ضابطیان، سعید بیابانکی، داریوش پیرنیاکان، حمیدرضا نوربخش، اندیشه فولادوند، مهوش وقاری، محمد جواد حق شناس، مهدی رمضانی، سید محمد هاشمی معاون حقوقی مجلس و امور استان‌ها، مهدی قزلی، مرتضی کاردر، فاطمه راکعی، علی محمد مؤدب، حجت اشرف زاده، سمانه نائینی و… از جمله حاضران این مراسم بودند.