صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۷۴۵
نگاهی بر رویارویی جبهه حسینی با جبهه یزیدی
پایگاه بصیرت / فرهاد کوچک‌زاده

برگزاری هر ساله راهپیمایی اربعین و حضور گسترده و عظیم زوار و دلدادگان حضرت امام حسین (ع) و مکتب عاشورا در کربلای معلی، مصداق یک حماسه دائمی و بی‌پایان به شمار می‌رود. از این رو، اربعین حسینی از نبرد دائمی سخن می‌گوید که در یک سوی آن حق و در سوی دیگر آن باطل حضور دارد. رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌فرمایند: «این کارزار میان جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام‌نشدنی است؛ این کارزار ادامه دارد.»

جوشش خون ثارالله 
اینکه واقعه کربلا چگونه توانسته در این ۱۳۸۵ سال با انواع دشمنی‌ها و تحریف‌ها و کینه‌توزی‌ها جهاد کند و حقیقت خود را به ما برساند، معجزه خون پاکانی است که این واقعه را تا ابد بیمه کرده‌اند. معجزه سیدالشهداء همین حرارت سرد‌ناشدنی و این زخم قدیمی است که بهبود نمی‌یابد. خون جاری در رگ‌های جوانمردان است که از حرکت نمی‌افتد. راهپیمایی اربعینی کربلاییان، عرصه‌ای است که هر ساله می‌توان به عدد میلیون‌ها انسانی که آنجا می‌روند معجزه دید. هر کس می‌خواهد ببیند که اسلام ناب محمدی چگونه عقول و قلوب مردمان بیزار از جاهلیت مدرن را فتح می‌کند یا هر کس می‌خواهد وسعت و سرعت کشتی نجات حسین را ببیند، باید اربعین به کربلا بیاید. 
اما نکته مهم در فهم حادثه عاشورا، فهم مسئله «اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَکُم اِلى یَومِ القِیامَة» است. شهید استادمرتضی مطهری به خوبی این مسئله را توضیح می‌دهد.  به این معنا که «اگر حسین‌بن‌علی بود می‌گفت: اگر می‌خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد. شمر امروز موشه دایان است، شمر هزار و سیصد سال پیش مُرد، شمر امروز را بشناس. شمر امروز ما اسرائیل است. ما باید به داد مردم فلسطین برسیم نه اینکه بیاییم در محرّم به سر و سینه بزنیم و بگوییم «زینبم الوداع الوداع» اصلاً این حرف‌ها در شأن امام نیست.»

در تحلیل حماسه اربعین امسال در بطن این نگاه «جبهه‌ای»، مستلزم توجه به چهار نکته اساسی است: 
۱ ـ قدرت اربعین گره‌گشای مشکلات جهان اسلام: این همایش بزرگ اگر مورد توجه بزرگان، علما و رؤسای کشور‌های اسلامی قرار گیرد، می‌تواند ابزاری کارگشا در نیل به اهداف اسلامی باشد. قرار سالانه عاشقان راه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) این است که از جای جای جهان، خود را به نجف برسانند و از کنار مضجع شریف حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) و با پای پیاده، راهی دیار کربلا شوند، به‌طوری که اگر بخواهیم نام تک‌تک کشور‌هایی را که افرادی از آنها، برای پیاده‌روی به‌سوی حرم حضرت سیدالشهداء (ع) خود را به نجف می‌رسانند بنویسیم، بدون مبالغه باید نام تمام کشور‌های جهان را سیاهه کنیم. از قلب اروپا تا آمریکا، از آفریقا تا شرق دور و صد البته از کشور‌های منطقه، انبوه مردمان دلداده به حسین (ع)، خود را به راهپیمایی اربعین می‌رسانند. آنچنان که گفته می‌شود، بیش از بیست میلیون نفر این راه‌پیمایی را باشکوه هرچه تمام‌تر در سال جاری برگزار کردند.

۲-اربعین غزه و فلسطین: راهپیمایی باشکوه اربعین امسال، در بستر زمانی جنگ غزه رخ داده و نمی‌توان آن را منهای مسئله قدس و آزادی فلسطین بررسی کرد. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت غزه آمار قربانیان ۳۲۵ روز جنگ مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه ۴۰ هزار و ۴۳۵ شهید و ۹۳ هزار و ۵۳۴ زخمی اعلان کرد. در وضعیت کنونی، ۶۰ درصد از دارو‌های اصلی و بیش از ۸۰ درصد تجهیزات پزشکی در نوار غزه وجود ندارند، با وجود این رژیم اشغالگر صهیونیستی از انتقال دارو و سوخت به غزه از طریق گذرگاه‌ها ممانعت می‌کند. توجه به این نکته اهمیت دارد که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و کشور‌های اروپایی همچون انگلیس و نادیده گرفتن دو قطعنامه شورای امنیت برای متوقف کردن فوری حملاتش به نوار غزه و نیز احکام دیوان بین‌المللی دادگستری درباره لزوم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از نسل‌کشی و تلاش برای بهبود شرایط انسانی در غزه، به حملات خود علیه مردم غزه ادامه می‌دهد.
در چنین وضعیتی، حمل نماد‌های مقاومت و پرچم‌های فلسطین در طول برگزاری راهپیمایی اربعین امسال و سر دادن شعار‌هایی در تقبیح موجودیت رژیم اشغالگر و نامشروع صهیونیستی، به بهترین نحو ممکن به ایجاد ارتباطی منطقی و مستقیم میان این متن (اربعین) و فرامتن (جنگ غزه) منجر شده است. اساساً انتظاری نیز جز این وجود ندارد؛ ایستادگی پیروان مکتب عاشورا و اربعین حسینی در مقابل جریان سلطه، استکبار و زور نقطه پایانی نخواهد داشت. این همان کارزار همیشگی حسینیان و یزیدیان زمان است که ترجمانی از همان جدال حق و باطل بوده و همواره جاری است.

۳-معطوف به تبلور مفهوم «خیزش آگاهانه» در کارزار جبهه حسینی و یزدی است. برپایی مراسم سالانه اربعین حسینی نیز روح و پیامی دارد. خمیرمایه مراسم اربعین حسینی و پیاده‌روی بین نجف اشرف و کربلای معلی چیزی جز تبیین، آگاهی و هم‌افزایی پیروان آخرین و کامل‌ترین دین الهی در مسیر حل مشکلات جوامع اسلامی نیست. تبدیل خروش جمعی پیروان مکتب حسینی و دلدادگان عصمت و طهارت (ع) به یک حرکت جمعی در برابر جریان ظلم و استکبار، طبیعی‌ترین خروجی مراسم اربعین است. در مراسم اربعین امسال، ابراز بندگی و ارادت به سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) با طعم حمایت از فلسطینیان مظلوم دیدنی‌تر از هر زمان دیگری بود. هم صدایی ده‌ها میلیون نفر در سرزمین عشق در حمایت از ملت فلسطین و همگرایی صد‌ها میلیون انسان در سراسر جهان به تأسی از این هم صدایی، مقدس و تعیین‌کننده است.
شکل‌گیری خیزش جهانی با اشکال مختلف آن در فرا متن و بستر واقعیات جاری در جهان، به ایجاد جبهه حق منجر شده است. این خیزش آگاهانه نسبتی با انفعال و بی‌تفاوتی در قبال ظلم و ستمی که به انسان‌های مظلوم در سراسر منطقه و جهان می‌رود، ندارد. این خیزش آگاهانه، همان پاشنه آشیل دشمنان قسم‌خورده اسلام و انسانیت به شمار می‌آید.

۴- اربعین و اهمیت جهاد تبیین: کربلا منشور و قانون زندگی عزتمندانه و حرکت به سمت زندگی الهی مطابق با وعده‌ای است که داده شده است. کسانی که حسینی و کربلایی هستند، باید امیدوارانه به سمت ظهور و زمینه‌سازی آن حرکت مقدس گام بردارند. اربعین حسینی نیز باید بر پایه جهاد تبیین شروع شده و ادامه داشته باشد و به واسطه همین جهاد با هزینه‌های مرتبط جاودانه شده است. بنابراین، حضور میلیونی عاشقان حضرت و رژه حماسی، فرهنگی و سیاسی آنان علامت سؤال بزرگی برای همه مردم عالم ایجاد کرده است که پاسخ آن می‌تواند بصیرت‌دهی زائران به افکار عمومی دنیا باشد. به تعبیر دیگر این فرصت می‌تواند برای شیعیان قابل توجه و بی‌بدیل باشد.