صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۸۵۹
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جوان دانشجوی امروز باید بداند که در یک نظام انقلابی چشم باز کرده، قد کشیده، به دانشجویی رسیده، به محیط علمی دست پیدا کرده و تا اینجا پیش آمده؛ در یک نظام انقلابی. اوّل این را باید بدانیم؛ خیلی‌ها از این غافلند. نظام انقلابی یعنی چه؟ یعنی نظامی که به دنبال یک سلسله مبارزات دشوار و پیچیده، با یک واقعیّتهای تلخ، به وجود آمده؛ یعنی نظامی که با مبارزه به وجود آمده.19/1/1403 Basirat.ir
حرف روز 
درباره دوقطبی‌سازی!

مناقشه‌ای که این روزها بین برخی نیروهای سیاسی و رسانه‌ها درباره موضوع دوقطبی‌سازی پدید آمده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که جامعه از رفتن به سمت دوقطبی‌ها لطمه‌های زیادی دیده است؛ ۱۹ ارديبهشت سال 1395رهبر معظم انقلاب فرمودند: «دوقطبی از ضربه‌های مهلکی است که دشمن به‌دنبال آن است.» دوقطبی شدن گاه برای منافع و مصالح مردم و نظام آنقدر سرنوشت‌ساز می‌شود که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1396به یکی از عناصر سیاسی فرمودند: «با ملاحظه‌ حال مخاطب و اوضاع کشور،چون دوقطبی در کشور ایجاد می‌شود و دوقطبی برای کشور مضرّ است،من صلاح نمی‌دانم وارد انتخابات بشوید.» تأکید بر دوقطبی شدن،به معنای ناديده گرفتن سلایق گوناگون و منتفی دانستن نقد که امری طبیعی و گاه لازم به نظر می‌رسد، نیست. به تازگی که واعظ معروف بر بسته شدن باب دوقطبی‌های سازی‌های مخرب تأکید کردند، برخی که خود را مخاطب این بحث دانستند، گفتند و نوشتند که ما غیر از نقد شرایط جاری کشور کاری نکردیم. البته واعظ محترم نیز حتما در پی آن نیستند باب نقد که امری عقلی و ضروری است، بسته شود. ناظر به این موضوع رهبر معظم انقلاب، ۸ آذر ۱۴۰2 فرمودند: «از دوقطبی‌های کاذب بپرهیزید. آن کسانی که مبانی، اصول، دین، انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارند، برادر شما هستند، حالا گیرم یک اختلاف‌سلیقه‌ای هم با شما داشته باشند.» در شرایط کنونی یکی از مسائل مهم که می‌تواند بین آحاد مردم دوقطبی ایجاد کند، نحوه مواجهه با دولت است. از قضا بحث واعظ محترم، معطوف به همین موضوع بود؛ اما جدای از این، نشانه‌هایی از دوقطبی شدن جامعه در این زمینه در حال آشکارشدن است. بسیار روشن است که ایجاد «دوقطبی موافق و مخالف دولت در میان مردم» خواسته یا ناخواسته، مضرّ و سرشار از تهدید است. رهبر فرزانه انقلاب ۵ اسفند 1394 فرمودند: «در ایران اسلامی یک دوقطبی‌ وجود دارد؛دوقطبی انقلاب و استکبار.» همچنین رهبر حکیم انقلاب، ۱۴خرداد سال 1395 فرمودند: «در همه‌ دولت‌هایی که بنده بعد از رحلت امام مسئولیّت داشتم، توصیه می‌کردم ملّت باید با دولت همراه باشد؛ با اینکه دولت‌ها سياست‌ها و جهت‌گیری‌های مختلفی داشتند؛ این با انتقاد کردن منافات ندارد.»

راز و رمز حمایت‌های امروز رهبر معظم انقلاب از دولت چهاردهم نیز بر همان منطق و تجربه پیشین استوار است. اینکه رهبر حکیم انقلاب فرمودند: «موفقیت دولت، موفقیت همه ماست.» در اینجا «ما» یعنی آحاد مردم و مسئولان کشور. از این منظر به راه انداختن هرگونه اقدام ـ خواسته یا ناخواسته ـ برای دوقطبی‌سازی موافقان و مخالفان دولت در جامعه مذموم است؛ از سوی دیگر تدارک حمایت همه‌جانبه و نقد عالمانه و دلسوزانه از دولت برای تحقق منافع ملی و ایران قوی ضرورت دارد. (عزیز غضنفری)

گزارش روز

ندیدن زحمات دولت قبل بی‌انصافی است!

به اذعان بسیاری از کارشناسان، رویکرد و جهت‌گیری دولت سیزدهم، کشور را در مسیر درست قرار داد؛ به گونه‌ای که بیشتر شاخص‌های کلان اقتصادی در سال ۱۴۰۳ به نسبت سال ۱۴۰۰ بهبود یافتند. ریل‌گذاری درست کشور در دولت سیزدهم منجر به این شد تا پس از شهادت خادم جمهور، عملکرد این دولت در مجموع، بارها از سوی رهبری و اغلب کارشناسان اقتصادی مورد تمجید قرار گیرد و حتی رهبری شهید رئیسی را در تراز امیرکبیر تحلیل کنند. با وجود این، رصد جراید و فضای مجازی نشان می‌دهد یک خط رسانه‌ای دقیقی با ظرافت و تکنیک‌های عملیات روانی به دنبال از بین بردن محبوبیت شهید رئیسی و القای ناکارآمدی او در اذهان عمومی است. این خط رسانه‌ای با ظرافت ماهرانه‌ای ضمن استفاده گزینشی از اطلاعات و برداشت‌های ناقص از آمار سعی دارد دستاوردها و موفقیت‌های دولت سیزدهم را انکار و اینگونه وانمود کند که دولت چهاردهم صرفاً یک ویرانه تحویل گرفته است! برای نمونه، نادیده انگاشتن اقدامات دولت سیزدهم در تأمین و توسعه برق، تفسیرهای جهت‌دار از میزان ذخایره گاز و بنزین کشور، القای خالی بودن موجودی خزانه و ... مواردی هستند که جریان رسانه‌ای با دستکاری آمار، برداشت‌ها و تحلیل‌های ناقص از اطلاعات و تحریف واقعیات سعی می‌کند موفقیت‌های دولت شهید رئیسی را انکار کرده و اینگونه القا کند که دولت چهاردهم وضعیت مناسبی از زیرساخت‌ها را به نسبت سال ۱۴۰۰ تحویل نگرفته است. فارغ از مبرهن بودن نادرستی بسیاری از ادعاهای این افراد، مسئله مهم این است که چنین دستوری از یک جریان سیاسی چه نسبتی با شعار آنها در برهه اخیر مبنی بر وفاق ملی دارد؟ وفاق ملی باید در سایه همدلی و وحدت تحقق یابد یا در سایه اتهام  زنی و نادیده انگاشتن زحمات و دستاوردهای دولت گذشته؟ البته منظور این نیست که نقد نکنیم، بلکه سخن این است که چگونه نقد کنیم که پازل دشمن را در جنگ شناختی تکمیل نکنیم. اگر این جریان سیاسی مدعی است، هدف از وفاق ملی ایجاد امید در جامعه است، آنگاه این سؤال مطرح می‌شود که بزرگنمایی مشکلات کشور و ایجاد ناامیدی نسبت به آنچه با آن روبه‌رو هستیم، چگونه با هدف آنها همخوانی دارد؟ مسئله مبارزه با فساد و حل و فصل مشکلات معیشت مردم، کارویژهٔ همه دولت‌ها بوده و بدیهی است جریان اصلاح‌طلب یا اصولگرا با آگاهی کامل نسبت به مشکلات کشور به عرصه انتخابات وارد می‌شوند و لذا آنگاه که از سوی مردم، انتخاب و مأمور تشکیل دولت می‌شوند، باید پیش از مقصرسازی دولت‌های گذشته که به ناامیدی در جامعه منجر می‌شود، همت خود را بر تحقق شعارهای خود متمرکز کنند. همچون شهید رئیسی عزیز که در بدو شروع دولت فرمودند: «تمایلی ندارم که در تریبون بگویم چه چیزی را تحویل گرفتیم... آمده‌ام که برای مردم خدمت کنم.» (علی محمدی)

خبر ویژه

دیگر نمی‌توانیم از شما حمایت کنیم

شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده است مقامات آمریکایی به تلآویو هشدار داده‌اند نیروی دریایی ایالات متحده که در منطقه مستقر شده است، نمی‌تواند «تا ابد» از اسرائیل محافظت کند. طبق گزارش این رسانه صهیونیستی این پیام در بحبوحه شدت گرفتن تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی با حزب‌الله و ایران برای تل‌آویو ارسال شده است. مطابق این گزارش، ایالات متحده با ارسال پیامی به رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرده لازم است تنش‌ها با ایران و حزب‌الله کاهش پیدا کند؛ زیرا ناوهای هواپیمابر آمریکا قادر به استقرار تا ابد در منطقه نخواهند بود. رژیم صهیونیستی پس از ترور فواد شکر، از فرماندهان حزب‌الله و اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران در حالت آماده‌باش به سر می‌برد. هفته گذشته  نیز «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن تأکید بر اینکه واشنگتن  تهدیدهای ایران علیه رژیم غاصب را جدی می‌گیرد، گفت: «پیام ما به ایران ثابت است، ثابت بوده است و ثابت باقی خواهد ماند. نخستین پیام این است که این کار را نکنید.»

 

اخبار

از دانش ایران در هراس هستند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «بیش از ۲۰ سال است که پرونده هسته‌ای برای ایران باز شده و استکبار و صهیونیست‌ها عنوان می‌کنند که ایران برنامه پنهانی و اعلام نشده هسته‌ای دارد و با این ترفند می‌خواهند به آژانس انرژی اتمی فشار بیاورند.» «محمد اسلامی»  افزود: «کشوری که تعهدات خود را در برجام انجام نداده، حق ندارد طلبکار شود و باید پاسخگو باشد؛ هم‌اکنون حرف جدید استکبار و صهیونیست ترس از بمب اتم نیست و ترس از قدرت صنعت هسته‌ای ایران است که آنها را به واهمه می‌اندازد؛ چرا که ایران در حال ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای است؛ دانشمندان بومی ما به کارهای خارق‌العاده دست می‌زنند و ترس از قدرت صنعتی و اقتصادی ایران را می‌بینیم. آمریکا اعلام کرد که ایران چهلمین سال پیروزی انقلاب را نمی‌بیند، ولی ایران اسلامی به عهد و امضای خود وفادار بود و اقتدار و صلابت کشورمان را شاهدیم.»

 

فرمانده یگان 8200 ارتش کجاست؟

تنها اندکی پس از عملیات «اربعین» حزب‌الله، مقامات ارشد سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی و البته جریان‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی وابسته به آنها، رویکرد تکراری خود را در پیش گرفتند و از خسارات کم این عملیات و عدم اهمیتش سخن گفتند. البته این رویکرد رژیم اشغالگر قدس در شرایطی اتخاذ شد که سیاست سانسور شدید در اراضی اشغالی حاکم بوده است. با این همه، همچون گذشته و شبیه به آنچه درباره دوره زمانی پس از اجرای عملیات وعده صادقِ ایران شاهد بودیم، شاهد افشای تدریجی ضربات مهلک عملیات حزب‌الله لبنان به اراضی اشغالی و اهداف حساس رژیم اشغالگر قدس هستیم. در این راستا، تنها اندکی پس از عملیات اربعین حزب‌الله لبنان، برخی از رسانه‌های عربی نظیر خبرگزاری الوطن مصر یا شبکه المنار لبنان، در خبرهایی به این مسئله اشاره کردند که فرمانده یگان 8200 ارتش رژیم‌صهیونیستی یعنی «یوسی ساریل» به هلاکت رسیده است. یگان 8200 ارتش اسرائیل یکی از مهم‌ترین نهادهای مرتبط با دستگاه های جاسوسی رژیم اشغالگر قدس است که در حوزه سایبری فعال است و سازکارهای نظامی و اطلاعاتی صهیونیستها تا حد زیادی به داده‌های آن وابسته هستند. نکته مهم اینکه پایگاه این یگان مهم اطلاعاتی در گالیلوت در اراضی اشغالی، در جریان عملیات اربعین حزب‌الله لبنان، جزء بانک اهداف این جنبش بوده و سیدحسن نصرالله از اصابت مستقیم موشک و پهپادهای حزب‌الله به این مقر خبر داده بود. در این راستا، به تازگی پایگاه صهیونیستی واللا نیز در خبری مدعی شده است، استفعای فرمانده یگان 8200 صهیونیست‌ها قریبالوقوع است. این خبر پس از چند روز ابهام درباره سرنوشت مبهم «یوسی ساریل» منتشر شده است.

 

خط قرمز ایران

«سیدعباس عراقچی» عنوان کرد: ‏«صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای تنها یک اولویت نیست، بلکه یکی از استوانه‌های امنیت ملی ماست.»  وزیر امور خارجه افزود: «هر تهدیدی علیه تمامیت ارضی همسایگان ما، یا ترسیم دوباره مرزها، چه در شمال باشد، چه در جنوب، چه در شرق و چه در غرب، کاملاً غیرقابل‌قبول است و برای ایران خط قرمز به شمار می‌رود.» به تازگی سخنگوی وزارت خارجه روسیه «ماریا زاخارووا» در اظهاراتی گفته بود که موضع این کشور درباره کریدور زنگزور که جمهوری آذربایجان را از طریق سیونیک ارمنستان به نخجوان متصل می‌کند، قطعی است. جمهوری اسلامی ایران همواره بر اهمیت بازماندن مسیرهای مواصلاتی تاریخی تأکید کرده و وزیر امور خارجه، سیدعباس عراقچی هم پیش از این در اظهاراتی تأکید کرد که «بعضی مسیرها در اطراف ایران نه تنها با منافع ملی، بلکه با امنیت ملی ما تعارض دارد. وظیفه داریم ایستادگی کنیم.» در پی اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره این کریدور، دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه با دعوت از سفیر روسیه بر مخالفت ایران با تغییر مرزهای شناخته شده بین‌المللی و تغییرات ژئوپلیتیک تأکید شد.

اخبار کوتاه

ترامپ در همایش سالانه «ائتلاف یهودی‌های جمهوری‌خواه» در لاس‌وگاس گفت: «چشم‌انتظارم سال آینده به عنوان چهل و هفتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده به جمع شما برگردم.» وی بار دیگر مدعی شد چنانچه او رئیس‌جمهور ‌بود، حمله ۷ اکتبر هرگز به وقوع نمی‌پیوست. ترامپ در بخش دیگری از ادعاهای خود گفت: «وقتی من سر کار بودم، ایران هیچ پولی نداشت. ظرف این سه سال ۵۳۰ میلیون دلار به دست آورده‌اند.» ترامپ همچنین گفت: «در صورتی که کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده انتخاب شود اسرائیل دیگر وجود نخواهد داشت.» او در ادامه خطاب به حاضران در این مراسم تصریح کرد: «اگر به ترامپ رأی ندهید کشوری نخواهید داشت.»

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعای دیگر مقامات این کشور گفت، 90 درصد مسائل در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه حل و فصل شده است. او با این حال گفت، همچنان اختلافات قابل توجهی باقی مانده است. بلینکن افزود: «مشغول گفت‌و‌گوها و رایزنی‌های فعالی با هم‌پیمانان خود مصر و قطر با هدف توافق آتش‌بس هستیم.» وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت، در صورت وقوع توافق آتش‌بس، همچنان شانس عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی وجود دارد.

یک رسانه غربی به نقل از منابع خود گزارش داد، عراق و آمریکا به تفاهم درباره طرح‌هایی برای پایان مأموریت «ائتلاف بین‌المللی» تحت فرماندهی آمریکا در عراق دست یافتند. این منابع گفتند طرح پایان مأموریت ائتلاف بینالمللی(تحت فرماندهی آمریکا) دربرگیرنده خروج صدها نفر از نظامیان ائتلاف در سپتامبر 2025 و بقیه در سال 2026 است. خاطر نشان می‌شود «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق و فرمانده نیروهای ائتلاف بینالمللی در عراق، به تازگی در دیدار با یکدیگر پایان مأموریت این نیروها را بررسی کردند.

سپاه شهرستان پارسیان در غرب هرمزگان اعلام کرد: طی گشت‌زنی در شهرستان پارسیان و عملیات مشترک توسط سربازان گمنام امام زمان(عج)، ۱۲ تبعه خارجی که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان در این شهرستان را داشتند، حسب دستور مقام قضایی شهرستان با عملیاتی غافلگیرانه به دام مأموران سپاه پارسیان افتادند.

«ناداو آرگامان» رئیس اسبق آژانس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) طی مصاحبه با کانال 12 این رژیم گفت که ادعای نتانیاهو درباره قاچاق سلاح از محور فیلادلفیا به غزه دروغ بزرگی است.نخست‌وزیر رژیم اشغالگر بر ادامه اشغال محور فیلادلفیا به بهانه ورود سلاح از مصر به غزه اصرار دارد، موضوعی که اصلی‌ترین عامل شکست مذاکرات آتش‌بس تا این لحظه به شمار می‌رود.