صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۰۲۹
طبیعتاً تعمیق روابط ایران و عراق می‌تواند زمینه‌ساز بهبود و ارتقای امکانات زائران امام حسین علیه‌السلام در بخش‌های مختلف اعم از بهداشت و امنیت تا حمل و نقل شود و این موارد می‌تواند جزیی از توافقات بین ایران و عراق باشد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ حمیدرضا ترقی

اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور به عراق از این جهت حائز اهمیت است که به تازگی سفر زیارتی و راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی با حضور ایرانیان عاشق اهل بیت علیهم‌السلام و مسلمانان از سراسر جهان در عراق برگزار شده است از این رو یکی از مسائلی که در این سفر باید برجسته شود ضمن قدردانی دولت و ملت ایران از ارائه خدمات مردم عراق به زوار ایرانی که نسبت به سال‌های گذشته تغییرات مثبت قابل توجهی یافته بود تاکید بر تلاش برای برگزاری مراسم اربعین حسینی باشکوه‌تری در سال‌های آینده است.

بی‌تردید در اربعین حسینی که سال جاری پشت سر گذاشتیم زائران شاهد تامین امنیت و پذیرایی و تسهیل و تامین هرچه بهتر نسبت به سال گذشته در وسایل حمل و نقل و عیاب و ذهاب بودند، از این رو به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین وظایفی است که مردم ایران نسبت به کشور میزبان زائران اربعین حسینی دارد ادای احترام و قدردانی است لذا انتظار می‌رود آقای رئیس‌جمهور به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

طبیعتاً تعمیق روابط ایران و عراق می‌تواند زمینه‌ساز بهبود و ارتقای امکانات زائران امام حسین علیه‌السلام در بخش‌های مختلف اعم از بهداشت و امنیت تا حمل و نقل شود و این موارد می‌تواند جزیی از توافقات بین ایران و عراق باشد.

این موضوع نه تنها در راستای ارائه خدمات بیشتر به زوار ایرانی است، بلکه مسلمانان سایر کشورها که از مسیر ایران برای رسیدن به عراق عبور می‌کنند نیز می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند، لذا هماهنگی‌ها در این حوزه نه تنها موجب جلب توجه زائران ایرانی، بلکه زمینه‌ساز عبور مسلمانان از سایر کشورهای از ایران و رسیدن به خاک عراق برای زیارت امام حسین علیه‌السلام است.

 سفر رئیس‌جمهور به عراق در آستانه همکاری دولت مرکزی عراق در ارتباط با بیرون راندن عناصر تجزیه‌طلب و جریان‌های ضدانقلاب از منطقه کردستان عراق می‌تواند زمینه‌ساز افزایش همکاری دو کشور در راستای تامین امنیت بیشتر مناطق مرزی و مرزهای عراق با ایران باشد؛ در این صورت ضریب امنیتی مرزها بالا می‌رود و مرزنشینان در امنیت خواهند بود.

بی‌تردید مردم عراق خدمات شهید قاسم سلیمانی در رابطه با بیرون راندن جریان داعش و تکفیری‌ها از کشور خود را فراموش نمی‌کنند. آنها به خوبی می‌دانند که اگر جانفشانی‌های سپاه قدس نبود داعش و تکفیری‌ها سرکوب نمی‌شدند و عراقی‌ها امنیت نداشتند بنابراین به طور طبیعی انتظار می‌رفت دولت عراق در جهت پاکسازی مناطق مرزی از ضد انقلاب و تجزیه‌طلبان ضد ایرانی همکاری لازم را داشته باشد؛ این موضوع منجر به تعمیق روابط نظامی و امنیتی دو کشور می‌شود.

به هر حال نباید فراموش کنیم که دولت مرکزی عراق دراین موضوع به تعهد خود در قبال ایران عمل کرد، بنابراین جای تقدیر و تشکر از دولت عراق به قوت خود باقی است چرا که اجازه ندادند ایران به صورت مستقیم دراین موضوع دخالت کند و با جریان‌های تکفیری و ضد انقلابی وارد مقابله رو در رو شود.

رئیس‌جمهور در سفر به عراق می‌بایست توجه دولت این کشور را به توجه و حمایت بیشتر از حشدالشعبی جلب کند چرا که همکاری حشد شعبی با جبهه مقاومت و سرکوب رژیم ددمنش اسرائیل و مقابله با تکفیری‌ها در مناطق مرزی سوریه و عراق از نکات مهمی است که هم راستای با سیاست‌های امنیتی جمهوری اسلامی در منطقه به شمار می‌رود. در صورتی که عراق در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشد می توان به این موضوع امیدوار بود که جریان حشد شعبی نسبت به قبل برای مقابله با اسرائیل و بیرون راندن سربازان و عوامل آمریکا از کشور عراق که به عنوان قانون تصویب شده تقویت می‌شود و آمادگی لازم را برای تحقق این امر پیدا می‌کند، در این صورت است که جمهوری اسلامی با توان بیشتری می‌تواند زمینه‌های گرفتن انتقام خون اسماعیل هنیه را از رژیم صهیونیستی فراهم کند.